Web Analytics Made Easy - Statcounter

تداوم کاهش نرخ ارز همچنان ادامه دارد، به طوری نرخ دلار توافقی در صرافی‌های مجاز به ۳۰ هزار و ۳۸۷ تومان به فروش می‌رسد.

به گزارش ایران اکونومیست، بازار ارز در سال‌جاری با تلاطم‌هایی مواجه شد و نرخ دلار به‌عنوان شاخص این بازار به کانال ۳۲ و ۳۳ هزار تومان ورود کرد، اما با اجرای تصمیمات و سیاست‌های بانک مرکزی از این تلاطم کاسته شد و نه‌تنها روند افزایش نرخ ارز متوقف شد بلکه روند نزولی را در پیش گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس تصمیم بانک مرکزی، از اواخر خردادماه امسال بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز در تعامل با کانون صرافی‌ها، صرافی‌های مجاز و صادرکنندگان به این جمع‌بندی رسید که بازار توافقی عرضه و تقاضا راه‌اندازی شود. پس از آن امکان معاملات توافقی ارز در صرافی‌ها و بازار متشکل ارزی فراهم شد.

با این تصمیم عرضه ارز از سوی دارندگان ارز و صادرکنندگان افزایش یافت و مانع روند صعودی دلار شد، این در حالی بود که بانک مرکز از ذخایر خودش استفاده نکرد و با یک تصمیم باعث ساماندهی بازار ارز شد به طوری که نرخ دلار توافقی در صرافی‌ها مجاز از کانال ۳۲ هزار تمان به محدوده ۳۰ و ۲۹ هزار تومان عقب نشینی کرد.

بانک مرکزی همچنین با پیگیری پیمان‌های پولی موفق شد با روسیه این موضوع را اجرایی کند. پس از سفر علی صالح آبادی رییس کل بانک مرکزی کشورمان به مسکو، ایران و روسیه توافقات پولی-بانکی داشتند که این موضوع با بازگشت او به تهران روند اجرایی گرفت؛ به طوری که در هفته جاری نماد ارزی روبل-ریال در بازار متشکل ارزی گشایش یافت.

با آغاز مبادله روبل و ریال، کارشناسان پیش‌بینی کردند که بخشی از تقاضا برای دلار کاهش یابد این در حالی است که اجرای توافقات پولی و بانکی تهران و مسکو با سفر پوتین رییس جمهور روسیه به ایران سرعت بیشتری گرفت. 

صالح‌آبادی رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه هم اکنون حجم مراودات ایران و روسیه حدود ۴ میلیارد دلار است که این مبادلات می‌تواند با پول ملی دو کشور انجام شود، اظهار کرد: هم‌اکنون تفاهم‌نامه استفاده از پول ملی دو کشور در مبادلات تجاری خرد بین ایران و روسیه مبادله شده است.

وی افزود: در دیگر زمینه‌های پولی و بانکی نیز برنامه زمان‌بندی مشخصی طراحی شده که به‌تدریج اطلاع‌رسانی خواهد شد.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به تاکید رهبرمعظم انقلاب در دیدار رییس جمهوری روسیه، گفت: در دیدار روز گذشته آقای پوتین با رهبر انقلاب، رهبر انقلاب بر این موضوع تاکید کردند و خواستار حذف تدریجی دلار از تعاملات اقتصادی میان دو کشور شدند و آقای پوتین نیز در این دیدار بر اتخاد تمهیدات لازم برای اجرایی شدن این هدف تاکید کرد.

پس از توافقات پول بانکی ایران و روسیه و بازگشایی نماد روبل-ریال در بازار متشکل ارزی روند کاهشی را در پیش گرفته بود و با سفر پوتین به ایران و تاکید بر اجرایی‌شدن توافقات پولی و بانکی ایران و روسیه هم اکنون نرخ دلار توافق در مرز کانال ۲۹ هزار تومان قرار دارد.

براساس این گزارش، قیمت خرید توافقی دلار در صرافی‌های مجاز ۳۰ هزار و ۱۳۳ تومان و نرخ فروش آن ۳۰ هزار  و ۳۸۷ تومان دادوستد شد که نسبت به روز گذشته کاهش داشت؛ همچنین قیمت توافقی یورو در این صرافی‌ها ۳۱ هزار و ۳۲۵ تومان و فروش ۳۱ هزار و ۷۰۵ تومان است.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: دلار ، روسیه ، بانک مرکزی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: دلار روسیه بانک مرکزی ایران و روسیه صرافی ها بانک مرکزی هزار تومان نرخ دلار ۳۰ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۴۵۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلار به کانال ۶۲ هزار تومان بازگشت / خریداران دست نگه داشته‌اند

به گزارش صدای ایران از تسنیم،سیرنزولی قیمت‌ها درحالی در بازار ارز ادامه دارد که هم اکنون قیمت دلار در بازار تهران به کانال ۶۲ هزار تومان بازگشته است.

دلار فردایی نیز بین دلال‌ها در کانال ۶۱ هزار تومان معامله م‌شود.

فعالان بازار ارز می‌گویند خیال بازار از تنش‌های سیاسی راحت شده و به همین دلیل درحال تخلیه هیجانات هفته‌های قبل است.

بازاری‌ها می‌گویند از دیروز جو بازار کاملا فروشنده است و خریداری حاضر به خرید در این قیمت‌ها نیست؛ خریداران دست نگه داشته‌اند تا در قیمت‌ها پایین‌تر خرید کنند.

دیگر خبرها

  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • سیگنال مهم دبی و عربستان به دلار تهران
  • تداوم عقب‌نشینی نرخ ارز در بازار غیر رسمی/ قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان بازمی‌گردد؟
  • روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت
  • دلارهای خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت
  • سقوط ین با اقدام بانک ژاپن
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد
  • تعیین‌کنندگان نرخ دلار معرفی شدند/ قیمت دلار امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • دلار به کانال ۶۲ هزار تومان بازگشت / خریداران دست نگه داشته‌اند