Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-03@04:48:49 GMT

برای دومین بار یک زن، رییس جمهور هند شد

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۴۶۴۱۶

برای دومین بار یک زن، رییس جمهور هند شد

پانزدهمین رییس جمهور هندوستان برگزیده شد و دروپدی مورمو، دومین زنی است که به جایگاه نخست قانون اساسی و فرماندهی نیروهای مسلح این کشور می‌رسد.

به گزارش ایران اکونومیست از هندوستان تایمز، پس از سومین دور شمارش آرا در انتخابات ریاست جمهوری هند، «دروپادی مورمو»، از مرز ۵۰ درصد آرا عبور و پیروزی خود را در نبرد ریاست جمهوری در برابر «یاشوانت سینها»، نامزد مخالفان حزب حاکم، با اختلاف زیادی تضمین کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از ۳۲۱۹ رای معتبر شمارش شده تاکنون، مورمو ۲۱۶۱ رای را به دست آورده است در حالی که سینها ۱۰۵۸ رای به دست آورده است.

امروز قرار است هندوستان پانزدهمین رئیس جمهور خود را انتخاب کند رقابت بین دروپادی مورمو، نامزد NDA به رهبری BJP و یاشوانت سینها، نامزد مشترک اپوزیسیون برگزار شد. پیش از نظرسنجی ها حاکی از علاقه مجلس هند به دروپادی مورمو، نامزد حزب حاکم BJP برای رسیدن به بالاترین مقام قانون اساسی کشور بود.

دروپادی مورمو، فرماندار سابق جارکند، اولین رئیس جمهور قبیله ای هند و دومین رئیس جمهور زن این کشور خواهد بود.

همه نمایندگان مجلس نمایندگان و نمایندگان منتخب در سراسر کشور بین ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعد از ظهر در ۳۱ مکان از جمله مجلس پارلمان و ۳۰ مرکز در مجامع قانونگذاری ایالتی، به جانشین رام نات کوویند رأی دادند. از ۷۳۶ انتخاب کننده متشکل از ۷۲۷ نماینده مجلس و ۹ نماینده مجلس نمایندگان که توسط کمیسیون انتخابات اجازه داده شد در مجلس پارلمان رای دهند، ۷۲۸ انتخاب کننده رای خود را به صندوق انداختند. کل مشارکت در مجلس ۹۸.۹۱ درصد بود.

مورمو ۶۴ ساله اولین آدیواسی و دومین زنی است که اولین شهروند کشور و فرمانده عالی نیروهای مسلح هند شد. مورمو برای دو دوره در مجمع اودیشا در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ انتخاب شد و از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ به عنوان وزیر در دولت ائتلافی BJD-BJP ناوین پاتنیک، وزیر ارشد، خدمت کرد. او در سال ۲۰۱۵ به عنوان اولین فرماندار زن جارکند سوگند یاد کرد.

بلافاصله پس از اینکه امتیاز مورمو از نیمه عبور کرد، سینها در توییتر به او بابت این پیروزی تبریک گفت. او نوشت: «من به همشهریانم می‌پیوندم و به دروپادی مورمو به خاطر پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۲ تبریک می‌گویم. هند امیدوار است که به عنوان پانزدهمین رئیس‌جمهور جمهوری، بدون ترس یا لطف به عنوان حافظ قانون اساسی عمل کند.»

 

 

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: هند ، رییس جمهوری منتخب ، قانون اساسی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: هند رییس جمهوری منتخب قانون اساسی قانون اساسی رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۴۶۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس‌جمهور ۲۰ اردیبهشت به قم سفر می‌کند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، سیدمحمد آقامیری، استاندار قم امروز در جلسه شورای اداری استان با اشاره به سفر رئیس جمهور به قم در روز بیستم اردیبهشت جاری، گفت: در قالب سفر دوم رییس جمهور با تصویب مصوبات متعدد تلاش خواهیم کرد تا بخشی از کمبود اعتبارات موجود را برطرف کنیم.

وی با تاکید بر اینکه پیگیری مصوبات سفر دور نخست طی سفر دوم ریاست‌جمهوری دنبال خواهد شد، افزود: ۶۴ درصد مصوبات سفر دور اول رییس جمهور اجرایی شده و ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از مجموع چهارهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبارات سفر دور اول جذب شده‌است.

استاندار قم ادامه داد: اولویت سفر دوم رییس جمهور به استان‌ها، تصویب اعتبارات جدید برای تکمیل مصوبات و طرح‌های نیمه‌تمام دور نخست سفرهاست و در خصوص تعیین اولویت و پروژه‌ها نیز استان‌ها اختیارت چندانی ندارند.

وی افزود: تکمیل و بهره‌برداری از مونوریل و فرودگاه ۲ طرح اولویت‌دار دولت سیزدهم در استان قم است و با اقدامات انجام شده هم اینک مشکل حقوقی فرودگاه و تامین برق مونوریل قم، حل شده‌است.

آقامیری با اشاره به نظارت بر ادارات دولتی تصریح کرد: یک تیم ۳۰ نفره با هماهنگی استانداری به‌صورت مرتب و نامحسوس عملکرد ادارات و مدیران را رصد و پایش می‌کنند و نقاط ضعف و کم‌کاری را گزارش می‌دهند.

وی با اشاره به نزدیکی به فصل گرم سال، اضافه کرد: با دستگاه‌هایی که در موضوع مصرف انرژی عملکرد درستی نداشته باشند، برخورد خواهیم کرد.

آقامیری همچنین گفت: فساد خط قرمز مجموعه مدیریت استان است و هیچگونه مماشاتی با انواع فساد اداری، مالی و ... نکرده و برخورد قاطعانه می‌کنیم.

دیگر خبرها

  • رئیس‌جمهور ۲۰ اردیبهشت به قم سفر می‌کند
  • احزاب لبنانی در انتخاب رییس‌جمهور کشورشان تفاهم و تسریع کنند
  • ایدکوپرس سایپا،‌ تندیس شرکت برتر ایران را از رییس جمهور دریافت کرد
  • علی اف: تحدید مرزهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان آغاز شده
  • اعلام وضعیت اضطراری در ۵ استان اکوادور+ فیلم
  • رئیس جمهور ۲ قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد
  • رییسی دو قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد
  • محصولات داخلی قابل عرضه در بازار داخلی و خارجی است
  • لازم است دغدغه مسکن برای کارگران رفع شود/ هیچ کارخانه‌ای نباید تعطیل شود
  • آمادگی مازندران برای سفر رییس جمهوری