Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-27@21:01:00 GMT

تحلیل دیپلمات پیشین ایرانی از نشست تهران

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۴۸۵۱۴

تحلیل دیپلمات پیشین ایرانی از نشست تهران

یک دیپلمات پیشین کشورمان با بیان این‌که ایران، ترکیه و روسیه در نشست آستانه بر حفظ تمامیت ارضی سوریه تاکید کردند گفت: به نظر می‌رسد دو کشور ترکیه و سوریه به طور جدی خواهان حل مشکلات و اختلافات موجود هستند.

محسن پاک‌آیین ، در ارزیابی خود از برگزاری نشست آستانه در تهران اظهار کرد: این اجلاس در موقعیت بسیار مهمی برگزار شد زمانی که نگرانی جدی از حمله نظامی ترکیه به سوریه‌ وجود داشت و ما شاهد درگیری جدیدی در منطقه بودیم که در صورت وقوع این درگیری‌ها می‌توانست تقویت مجدد گروه‌های تروریستی و آواره شدن مردم سوریه را به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطر نشان کرد: در واقع از رو در رو قرار گرفتن دو کشور اسلامی رژیم صهیونیستی بیشترین بهره را خواهد برد اما برگزاری اجلاس آستانه در تهران بین روسای جمهور سه کشور ایران، ترکیه و روسیه و همچنین بیانیه‌ای که در پایان منتشر شد نشان از این داشت که هر سه کشور به ضرورت حفظ تمامیت ارضی سوریه تاکید دارند و این‌که اختلافات و مسائل از طریق گفت‌وگوهای سیاسی حل شود.

این دیپلمات پیشین کشورمان همچنین بیان کرد: البته ترکیه نگرانی امنیتی در ارتباط با کردهای سوری دارد که پس از مذاکرات مقرر شد از طریق مذاکره و گفت‌وگو این مسائل حل شود. این اتفاق گام مهمی بود که موجب شد سه کشور ایران، روسیه و ترکیه تاکید کردند که تمایلی به جنگ در سوریه توسط ترکیه ندارند و ترکیه هم قول داد که روند آستانه را ادامه دهد.

سفیر سابق کشورمان در جمهوری آذربایجان خاطر نشان کرد: حضور وزیر خارجه سوریه در تهران در چنین ایامی در همین ارتباط بوده که می‌تواند به جدی بودن این کشور برای حل مشکل مرزی و امنیتی ترکیه تاکید کند. بنابراین با توجه به اراده دو کشور ترکیه و سوریه و مشارکت ایران و روسیه این امیدواری وجود دارد که شاهد جنگ دیگری در این منطقه نباشیم.

پاک‌آیین همچنین با اشاره به واکنش‌های جهانی نسبت به برگزاری نشست آستانه در تهران اظهار کرد: طیف‌های مختلفی از کشورهای جهان اظهارنظرهای متفاوتی کردند کشورهایی مثل آمریکا و آنهایی که طرفدار جنگ بین سوریه و ترکیه بوده و به دنبال تامین امنیت رژیم صهیونیستی از مسیر ایجاد اختلاف بین کشورهای اسلامی هستند طبیعتا از برگزاری این اجلاس در تهران راضی نبودند و مسائل دیگری را مطرح کردند.

وی در پایان اظهار کرد: هستند کشورهایی که به دنبال انتقال بدون مشکل انرژی به کشورهای خود بوده و از جنگ استقبال نمی‌کنند و به نظر می‌رسد عمده کشورهای جهان از ابتکار ایران استقبال کرده است و امیدواریم که این اقدام تاثیر مثبتی برای ایجاد امنیت در برداشته باشد.

 

منبع: فردا

کلیدواژه: محسن پاک آیین دیپلمات پیشین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۴۸۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس‌جمهور: بازدید از اکسپوی تهران فرصتی بسیار ارزشمند برای آشنایی آفریقا با ظرفیت‌های ایران است

در حاشیه دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا "کنستانتینو چیونگا" معاون رئیس جمهور زیمبابوه با رئیس جمهور دیدار کرد.

سید ابراهیم رئیسی نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا را نگاهی راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی دانست و با اشاره به روابط بسیار خوب ایران و زیمبابوه، بر عزم مسئولان عالی دو کشور برای گسترش و ارتقای سطح همکاری‌ها تاکید کرد.

رئیس جمهور با تاکید بر رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشور‌های آفریقایی، شرکت در این اجلاس و بازدید از نمایشگاه اکسپو را فرصتی بسیار ارزشمند جهت آشنایی هر چه بهتر و بیشتر مسئولان قاره آفریقا با ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف دانست و بر آمادگی ایران برای تبادل این ظرفیت‌ها تاکید کرد.

معاون رئیس جمهور زیمبابوه نیز در این دیدار با اشاره به سابقه دیرینه و دوستانه روابط دو کشور به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، خواستار گسترش تعاملات و همکاری‌های تجاری و اقتصادی بیشتر با ایران بر پایه این روابط نزدیک و قدیمی شد.

کنستانتینو چیونگا ضمن تشکر از برگزاری موفق اجلاس بین‌اللملی ایران و آفریقا، سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال کشور‌های آفریقایی را اصولی و اطمینان‌بخش عنوان و بر آمادگی کشورش برای توسعه همکاری‌ها با ایران تاکید کرد.

معاون رئیس جمهور زیمبابوه با اشاره به عزم مسؤلان این کشور برای اجرای توافقات صورت گرفته با ایران در سفر سال گذشته دکتر رئیسی به این کشور، از اجرایی شدن بخشی از این توافقات خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • برای تماشای بازیگران ترکیه‌ای یا قصۀ شمس و مولانا؟
  • دیپلمات ایرانی: جنبش دانشجویی در خط مقدم اعتراض‌ به حامیان نسل‌کشی در غزه است
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای تجار و بازرگانان ایرانی/ضرورت صادرات برای تحقق جهش تولید
  • آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای تجار و بازگانان ایرانی/ضرورت صادرات برای تحقق جهش تولید
  • تحلیل اندیشکده آمریکایی از توان پهپادی و موشکی ایران
  • دیدار وزرای دفاع ایران و روسیه در آستانه
  • رئیس‌جمهور: بازدید از اکسپوی تهران فرصتی بسیار ارزشمند برای آشنایی آفریقا با ظرفیت‌های ایران است
  • تجزیه و تحلیل نظام برنامه‌ریزی کشور و تبیین نقشه‌راه برنامه هفتم توسعه
  • (تصاویر) پریناز ایزدیار همزداش را پیدا کرد؛ شباهت عجیب دو بازیگر زن ایرانی و ترکی!