جریانسازی بالقوه یک غده خوشخیم
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۴۸۷۲۰
«روز ششم» تلاش کرده تا با فرمولی جدید، به جریانی بکر در شکل دیالوگنویسی و دیالوگگویی و البته معماری نوین شاخصهای زیرکی یک کاراکتر سینمایی دست یابد.
به گزارش خبرنگار سینمایی ایران اکونومیست، نخستین ساخته سینمایی حجت قاسمزادهاصل، فیلم ژانر است. با کمی اغراق حتی میتوان از لفظ نوآر نیز برای این فیلم استفاده کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
روز ششم در گام نخست یک قهرمان محبوب دارد. قهرمانی که اگرچه پیشینه چندانی از او نمایش داده نمیشود و مشکل شخصیتپردازی دارد اما از جنس مردم طراحی شده و به جز زیرکی ذاتی او، خرقعادت چندانی در او نمیبینیم. این غده خوشخیم، بهواسطه دغدغهای که دارد و دوربینی که از همان ابتدای فیلم نشان میدهد طرف او ایستاده، به مخاطب، این سیگنال را میدهد که باید با او همراه بود.
در موقعیتهایی، مخاطب انتظار تماشای اکت دارد اما میبینیم که نریشن یا دیالوگ به جای اکت، سوار بر داستان شده و درام را به جلو پیش برده است
در این مسیر اما نریشنهای پرتعداد فیلم، این همذاتپنداری را در مخاطب تقویت میکند. فیلم به اندازهای از نریشن بهره برده که در جاهایی، به ضرر ساختار روایی اثر عمل میکند. در موقعیتهایی، مخاطب انتظار تماشای اکت دارد اما میبینیم که نریشن یا دیالوگ به جای اکت، سوار بر داستان شده و درام را به جلو پیش برده است. خارج از اینکه آیا این پارامتر، جزء قواعد این شکل فیلمسازی است یا در اثر ضعف محتوایی رخ داده است، اگرچه شکل زیبایی به کلیت اثر بخشیده اما موردی نیست که بتواند از مزایای این فیلم به شمار رود.
تلاش ستودنی فیلم اما استفاده از تمامی ظرفیتهای یک فضای ایزوله است. در بسیاری از فیلمهای اینچنینی که راوی فضایی فشرده از روایت در یک بازه زمانی محدود است، یک فضای تکقطبی بر کلیت اثر مستولی شده و تمام تمرکز فیلم بر روی رفعورجوع این مشکل است. در روز ششم اما مخاطب با زایش حوادث و آدمهای جدید مواجه است. روایت به خوبی توانسته این دومینو را شکل دهد و آدمها و روابط موثری را میان آدمهای جدید با معضل فیلم بیافریند. این دومینو سبب شده تا ریتم فیلم تندتر و جذابیتهای داستانی بیشتر شود. توالی آدمهای عجیبی که رفتارها و ماموریتهای خاصی در درام دارند به همراه تکیه روایت بر نریشنگویی و دیالوگگویی سریع، سبب شده تا ریتم، فینفسه تند شده و شاکلههای یک درام نفسگیر در فیلم حفظ شود.
مهندسی دیالوگها و استفاده هوشمندانه از کلماتی با بار مفهومی، سبب شده تا بار دیگر قدرت حجت قاسمزاده در فیلمنامهنویسی که تخصص اصلی او، پیش از کارگردانی است، به اثبات برسد. قاسمزاده در کنار تیپهای مختلفی که دارد، توانسته دیالوگهای تخصصی خوبی برای آنها نوشته و روابط را طوری مهندسی کند که در کنار اصل غافلگیری، به اصل روایت خدشه وارد نمیکند و از لفافه ماموریت تعیینشده، بیرون نمیزند.
روز ششم، در شرایط امروز سینمای ایران، یک غنیمت خوب محسوب میشود. یک فیلمنامه خوب و فکرشده دارد که باگ روایی چندانی ندارد
در این درام جدی، نوع تدوین قطع سکانس و وصل شدن آن به سکانس بعدی، تاحدودی کارتونی مینماید که در چارچوب اثر نمیگنجد و متناسب با روال حرفهای آن نیست.
روز ششم، در شرایط امروز سینمای ایران، یک غنیمت خوب محسوب میشود. یک فیلمنامه خوب و فکرشده دارد که باگ روایی چندانی ندارد. یک بازی خوب از مصطفی زمانی میبینیم و کارگردانی هوشمندانهای که تلاش کرده تا با محدودیت منابع، چینش درست و متفاوتی از زوایای مختلف شهر در فیلمی که داعیه یک اثر اجتماعی ندارد را ببینیم.
این خط فکری جدید در صورت تکرار صحیح، میتواند به جریانی نوین در سینمای ایران تبدیل شود. در شرایطی که سینمای ایران طی سالیان اخیر، باگهای فراوانی از محل نمایش کاراکترهای زیرک به خود دیده است، روز ششم میتواند تا اندازههای یک فیلم صفشکن مطرح باشد که با اشاعه این شکل چارچوب ساختاری، به یک جریان جدید در سینمای ایران میرسد که در صورت یک اکران درست و هدفمند، مخاطبان بسیاری را جذب خواهد کرد.
منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: مصطفی زمانی ، روز ششم ، حجت قاسم زاده اصلمنبع: ایران اکونومیست
کلیدواژه: مصطفی زمانی روز ششم حجت قاسم زاده اصل سینمای ایران قاسم زاده روز ششم آدم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۴۸۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
قطعی موقت جریان برق در ۳ شهرستان گیلان
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ شرکت توزیع برق گیلان اعلام کرد: به دلیل تعمیر خطوط انتقال انرژی با هدف پایداری شبکه و ارتقا خدمات رسانی به مشترکان ، جریان برق در برخی مناطق شهرستانهای رشت، رودسر و املش، یکشنبه، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ حداکثر به مدت ۲ ساعت قطع خواهد شد. یرنامه قطعیها به شرح زیر است:
شهرستان رشت:
رشت: جریان برق بلوارخرمشهر در مناطق کوی امام رضا، جنب خانه بهداشت، تراشکاری اقای خانعلی یوسف زاده، تراشکاری جهان صنعت، کارگاه شیرینی پزی یحیی جدی و کوی طالقانی از ساعت ۹ تا ۱۰، یکشنبه ۹ اردیهشت قطع خواهد شد.
همچنین برق روستاهای رشت ۱ و رشت ۳، میدان جانبازان، بلوارخرمشهر، هنرستان فنی و حرفهای دکتر آذر اندامی، خیابان شهدا، روبروی تازه آباد، پشت مجنمع ابریشم، شرکت فراوردههای بتونی برج ارمه گیلان و کمربندی خرمشهر یکشنبه ۹ اردیبهشت، از ساعت ۱۰:۱۵ تا ۱۱:۱۵ قطع خواهد شد.
قطعی برق دبیرستان شاهد ایت اله بهجت، صفاری دبیرستان بهجت فومنی، خیابان طالقانی، روبروی سه راه معلم (بانک پاسارگاد) در شهر رشت هم در برنامه قطعی برق این شرکت فردا ۹ اردیبهشت قرار دارد.
همچنین جریان برق تامین اجتماعی شماره ۴ در خیـابان آیت الله طـالقــانی، ابتدای کوچه ابراهیم نژاد و محله نیکمرام شهر رشت، فردا یکشنبه از ساعت ۹ تا ۱۱ قطع میشود.
شهرستان رودسر:
چابکسر: جریان برق چاه آب شرب و اردوگاه صابرین در روستای اوشیان، پارک شهید انصاری، مهمانسرای شهید مطهری، کمیته امداد و تولید نخ قرقره گیلان در شهر چابکسر، بلوارسرولات، اردوگاه شهید آیت الله مطهری، روبروی گلخانه از ساعت ۱۰ تا ۱۱، یکشنیه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ قطع خواهد شد.
شهرستان املش:
برق روستای گرکرود شهرستان املش، فردا ۹ اردیبهشت، از ساعت ۹ تا ۱۱ قطع خواهد شد.