Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-28@07:58:51 GMT

خرطوم فیل به کمک علم رباتیک می‌آید

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۴۹۰۵۷

خرطوم فیل به کمک علم رباتیک می‌آید

پژوهشگران با بررسی خرطوم فیل در تلاش‌اند پوششی شبیه پوست فیل برای پوشاندن ربات‌های نرم بسازند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایران اکونومیست از پایگاه خبری فیز دات اُرگ (phys.org)، پژوهشگران مؤسسه فناوری جورجیا می گویند ماهیچه‌های فیل تنها ابزار این حیوان برای کش‌دادن خرطومش نیست و پوست چین‌خورده این حیوان نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترکیب عضله و پوست، این قابلیت را به حیوان می‌دهد که گیاهان شکننده را با خرطومش بگیرد و تنه درختان را از هم جدا کند.

این پژوهش که با همکاری باغ وحش آتلانتا انجام شد، نشان می‌دهد که پوست فیل به صورت یکنواخت کشیده نمی‌شود. قسمت بالای خرطوم از قسمت پایینی انعطاف‌پذیرتر است. هنگام کشش برای گرفتن غذا یا اشیا، قسمت پشتی خرطوم، بیشتر به سمت جلو می‌لغزد.

این یافته‌ها در پیشرفت علم رباتیک تأثیر دارد. برخلاف خرطوم فیل، دستگاه‌ها نمی‌توانند انعطاف‌پذیری و قدرت زیاد را با هم داشته باشند. پژوهشگران می دانند در رباتیک نرم، حفره‌های پر از مایع، امکان حرکات انعطاف‌پذیر را برای ربات‌ها ایجاد می‌کند، اما در صورت اعمال نیرو آن‌ها به‌راحتی می‌شکنند. یافته‌های پژوهشگران درباره فیل‌ها نشان می‌دهد که احتمالاً پوشاندن ربات‌های نرم با ساختاری شبیه پوست ضمن اینکه به ماشین‌ها قدرت می‌دهد، انعطاف‌پذیری آن‌ها را نیز حفظ می‌کند.

اندرو شولز (Andrew Schulz) سرپرست تیم پژوهشی می‌گوید: «زبان انسان یک بافت پر از ماهیچه و بدون استخوان است که به خرطوم فیل شباهت دارد. هنگامی که زبانمان را از دهانمان بیرون می‌آوریم، زبان به طور یکنواخت کشیده می‌شود. در حین تحقیقات، هنگامی که فیل‌ها را در جست‌وجوی غذا زیر نظر داشتیم، انتظار داشتیم خرطوم آن‌ها هم مانند زبان انسان عمل کند، اما هنگامی که به فیلم‌های دوربین پرسرعتمان نگاه کردیم و حرکات خرطوم را ترسیم کردیم، شگفت‌زده شدیم؛ زیرا حرکات بالا و پایین خرطوم اصلاً شبیه هم نبود.»

پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که قسمت بالای پوست خرطوم که چین‌خوردگی دارد، ۱۵درصد انعطاف‌پذیرتر از قسمت چروک‌خورده پایین خرطوم است. آن‌ها متوجه شدند که فقط عضلات خرطوم حرکت نمی‌کنند؛ بلکه لایه ضخیم پوست آن نیز حرکت می‌کند.

شولز معتقد است: «فیل‌ها مانند آدم‌ها هستند: تنبل‌اند! قسمت انتهایی خرطوم، یک لیتر عضله دارد. نزدیک‌ترین قسمت خرطوم به دهان ۱۱ تا ۱۵ لیتر عضله دارد. فیل ابتدا انتهای خرطومش را کش می‌دهد و سپس قسمت مجاور آن را؛ زیرا حرکت‌دادن آن آسان‌تر است. اگر فیل مجبور نباشد برای به‌دست آوردن چیزی زیاد تلاش کند، خود را به زحمت نمی‌اندازد.»

از نظر پژوهشگران، کنجکاوی درباره فیل‌ها به نفع آن‌ها است؛ زیرا باعث می‌شود امکان کمک بیشتر به آن‌ها فراهم شود؛ ضمن اینکه ممکن است این پژوهش به پیشرفت برنامه‌های رباتیک نیز بینجامد. 

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: ربات ، رباتیک ، فناوری

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ربات رباتیک فناوری خرطوم فیل فیل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۴۹۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدقولی کنداکتوری تلویزیون این بار با برنامه «هفت»

مشکل فنی «هفت» و پخش‌نشدن قسمت جدید این برنامه تلویزیونی ما را به‌یاد این نکته انداخت که مدیریت کنداکتور هم برای چینش ترکیب برنامه‌ها و سریال‌ها اهمیت دارد و هم شرایطی که جلوی پخش نامنظم و اصطلاحاً بدقولی کنداکتوری را بگیرد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مدیریت کنداکتور تلویزیون مقوله‌ای است که از هر جهت اهمیت دارد، روزی برای چینش ترکیب پخش سریال‌ها و برنامه‌ها این مدیریت ضرورت دارد و روزی هم برای جلوگیری از بدقولی کنداکتوری، این مدیریت لازم است، البته این بدقولی‌ها مسبوق به سابقه بوده که بارها سریال بدقولی‌های تلویزیون را برای پخش سریال و برنامه حتی حضور مجری‌ای خاص اتفاق افتاده است.

روزی سریالی به‌نام «دودکش2» که علی‌رغم پخش گسترده اخبار رسانه‌ای‌اش، روی آنتن نرفت و بحث مراحل پس‌پروداکشن را عنوان کردند، یا بارها سریال‌هایی که از شبکه سه سیما پخش می‌شد عوامل آن به پخش نامنظم قسمت‌هایشان اشاره می‌کردند که آخرین آن به سریال «بیست‌کویید» برمی‌گردد،
یا زمانی که مجموعه کلبه عموپورنگ پخش می‌شد این اعتراضات را نسبت به پخش نامنظم این مجموعه نمایشی داشتند. این بار بدقولی کنداکتوری گریبان برنامه «هفت» را گرفت و شب گذشته علی‌رغم اعلام گسترده بازگشت «هفت» به کنداکتور پخش شبکه نمایش با اعلام مشکل فنی قسمت جدید این برنامه تلویزیونی روی آنتن نرفت.

«هفت» از فردا به آنتن بازمی‌گردد

پیش از این یک بار دیگر هم پخش برنامه «هفت» به‌دلیل مشکلات فنی به سرانجام نرسیده بود، اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد همه‌چیز آماده و مهیای پخش قسمت جدید بوده است اما یک مشکل فنی باعث شده است با وجود تمام تلاش افراد حاضر در استودیو، برنامه امکان پخش پیدا نکند.

با این اوصاف، عدم پخش به‌دلیل مشکل فنی یا در مورد سریال‌ها نرسیدن به‌علت گذراندن مراحل پس‌پروداکشن و بازتدوین توجیه مناسبی برای احقاق حق مخاطب تلویزیون نیست. شاید مخاطبان قدری به عقب بروند یاد سریال «رعد و برق» مجری برنامه «هفت» بیفتند که چند سال پیش در ماه رمضان قسمت اول آن روی آنتن رفت و بقیه را به‌دلیل مشکلات تدوین و مراحل فنی سریال به زمانی دیگر موکول کردند. این سریال بالأخره با تمام نقاط ضعف خودش روی آنتن رفت اما تبدیل به مصداقی بارز برای بدقولی کنداکتور تلویزیون شد.

به‌نظر می‌رسد تلویزیون کنار مدیریت درست کنداکتوری برای چینش سریال‌ها و برنامه‌ها به رسیدن به یک کنداکتور منظم و جلوگیری از بدقولی در پخش نیاز مبرم دارد. علی‌رغم اینکه شاید این نکته را هم بتوان درنظر گرفت که مشکلات فنی باعث شده باشد یک برنامه و یا سریالی در موعد مقرر اعلام‌شده روی آنتن نرود اما توجه به زمان مخاطب از هر نکته‌ و توجیه قابل‌قبولی هم مهمتر است.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد برنامه «هفت» که در چند سال اخیر نتوانسته است همچون گذشتۀ خود موفق و پرمخاطب باشد جمعه هفته آینده به آنتن خواهد آمد.

انتهای پیام/+

دیگر خبرها

  • پمپ بنزین ابوظبی رباتیک شد
  • فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی
  • داستان شفافیت؛ قسمت اول
  • این رویداد در خدمت ایجاد مشارکت میان جامعه پژوهشگران برگزار شد
  • بدقولی کنداکتوری تلویزیون این بار با برنامه «هفت»
  • عکس | واکنش بازیگر نقش روناک به قسمت آخر سریال نون خ
  • عکس| واکنش بازیگر روناک به قسمت آخر سریال نون خ
  • پایش مزارع خرمشهر پژوهشگران
  • تراکتور به شدت تشویق شد
  • میدان مغناطیسی زمین ۳.۷ میلیارد ساله است