Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارکرد تیتراژ چیزی شبیه به جلد کتاب است که طراحش تلاش می‌کند با انتخاب عناصر، فرم‌ها و چینش‌ها با کمک گرافیک و موسیقی مخاطبان یک اثر را در جریان موضوع قرار دهد. شرایطی که گاهی بسیار نکته‌سنج، اندیشمندانه و حساب شده پیش روی مخاطبان قرار می‌دهد و گاهی هم به قدری سردستانه و از روی ادای یک تکلیف اجباری ساخته می‌شود که بیننده را از اساس با یک اثر تصویری دور می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه بهانه‌ای شد تا بار دیگر رجعتی به کلیدواژه «تیتراژ» داشته باشیم، مروری‌بر ماندگارترین و خاطره‌سازترین موسیقی‌های مربوط به برخی برنامه‌ها و آثار سینمایی و تلویزیونی است که برای بسیاری از مخاطبان دربرگیرنده خاطرات تلخ و شیرینی است و رجوع دوباره به آن‌ها برای ما در هر شرایطی می‌تواند یک دنیا خاطره به همراه داشته باشد. خاطره‌بازی که پس از آغاز و انتشار آن در نوروز ۱۴۰۰ استقبال مخاطبان، ما را بر آن داشت در قالب یک خاطره‌بازی هفتگی در روز‌های جمعه هر هفته، روح و ذهنمان را به آن بسپاریم و از معبر آن به سال‌هایی که حالمان بهتر از این روز‌های پردردسر بود، برویم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

در این گزارش به سراغ موسیقی متن و تیتراژ سریال داستانی «قصه‌های مجید» رفتیم که بدون تردید به واسطه روایت شیرین هوشنگ مرادی کرمانی، کارگردانی سنجیده کیومرث پوراحمد، هنرنمایی بازیگران و صد البته حضور هنرمند معتبری، چون ناصر چشم آذر در مقام آهنگساز، توانست به عنوان یکی از نماد‌ها و سمبل‌های مهم تصویری و موسیقایی به جای مانده از دهه هفتادی باشد که شرایط زیست آدم‌ها در آن دربرگیرنده اوضاع و احوالی بود که دیگر رنگ و بوی آن در این سال‌ها دیده نمی‌شود. موسیقی ارزشمندی که در هر برنامه و گفتار و تصویری می‌نشیند بدون هیچ تردیدی با شنیدنش بوی خاطره بازی و نوستالژی به مشاممان می‌رسد و دنیایی از رویا و شیرینی‌های دوران نوجوانی‌مان را در ذهنمان به تصویر می‌کشیم.

مجموعه «قصه‌های مجید» به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی کیومرث پوراحمد، سریالی محصول سال ۱۳۶۹ رسانه ملی است که اساس و قصه آن برپایه کتابی به همین نام با نویسندگی هوشنگ مرادی کرمانی پیش روی مخاطبان قرار گرفت. البته اگرچه داستان اصلی قصه‌های مجید در محیط کرمان نگارش شده بود و روایت‌گر لحظه‌های کودکی به نام مجید است که با مادربزرگش (بی‌بی) زندگی می‌کند.

اما بعد‌ها که مجموعهٔ تلویزیونی از روی آن ساخته شد، عوامل سریال محیط قصه را به اصفهان منتقل کردند و در نهایت از اوایل دهه ۱۳۷۰ ظهر جمعه‌ها از برنامه کودک و نوجوان شبکه یک سیما، شرایطی را برای مخاطبان آن سال‌های تلویزیون ایجاد کرد که بینندگانش دیگر مخاطبان کودک و نوجوان بودند. بلکه این همه افراد خانواده بودند که تماشاگر شیطنت‌ها و بازیگوشی‌های مجیدی می‌شدند که در اصل قصه به لحاظ عقلی از سنش بالاتر بود و گاه و بیگاه کار‌های بامزه‌ای را انجام می‌داد که نمی‌توانستیم از لذت دیدنش در قاب تلویزیون بی بهره نشویم.

پروین دخت یزدانیان در نقش بی بی، مهدی باقربیگی در نقش مجید، جهانبخش سلطانی در نقش ناظم مدرسه، مرتضی حسینی در نقش آقای حیدری، جمشید صدری در نقش مدیر مدرسه، محمد علی میانداری در نقش معلم سخت گیر ریاضی، بیژن رافعی در نقش معلم انشا، حسین حشمتی در نقش خیاط از جمله هنرمندانی بودند که در این سریال ماندگار و دوست داشتنی تلویزیون آن سال‌ها که اهداف آموزشی و تربیتی‌اش با خلق لحظاتی شیرین از دریچه زندگی یک نوجوان متفاوت به نام مجید رنگ و بوی بسیار تماشایی داشت، به عنوان بازیگر حضور داشتند.

بازیگرانی که نقش‌ها را با تمام وجودشان زندگی کردند و روایت‌هایی را پیش روی مخاطبان قرار دادند که با موسیقی روح نوازش در حال و هوای متناسب با جغرافیای داستانی اثر که در اصفهان عزیز می‌گذشت، تبدیل به شاخصی برای رجعت به گذشته‌ای شد که اگرچه ۳۰ سال از آن می‌گذرد، اما همچنان دلمان می‌خواهد با گوش کردن موسیقی‌اش یاد نوستالژی‌هایی بیفتیم که انگار برایمان تمامی ندارد.

و این ناصر چشم آذرِ فقید بود که با تمام وجودش حس و حال نهفته در قصه را فهمیده بود. به همین خاطر تمام تلاش خود را به کار گرفت تا به عنوان یک آهنگساز تمام عیار و مسلط به موسیقی ایرانی فضایی را فراهم کند تا موسیقی متن و تیتراژ اثر در مسیری حرکت کند که «قصه‌های مجید» کیومرث پوراحمد را تبدیل به یکی از موثرترین و پرمخاطب‌ترین سریال‌ها در تاریخ ساخت مجموعه‌های داستانی سیما کند. گویی اینکه با شنیدن موسیقی تیتراژ سریال که اولین بار به گوشمان خورد، دیگر نمی‌توانستیم موسیقی دیگری را برای شنیدن و دیدن خوشمزگی‌های مهدی باقربیگی و مواجهه‌اش با مادربزرگ و محیط پیرامونی‌اش با آن لهجه ناب اصفهانی بپذیریم.

موسیقی تیتراژ قصه‌های مجید انگار روایتی آهنگین از لهجه شیرین اصفهانی‌ها بود که هر مخاطبی را دعوت به تماشا می‌کند. موسیقی که در این سال‌ها کمتر سراغی را می‌توان از آن در مجموعه‌های داستانی سیما گرفت که بتواند این چنین تبدیل به یکی از نماد‌ها و شناسه‌های آدم‌هایی باشد که به معنا و مفهوم مطلق کلمه، با تمام خوبی‌ها و بدی‌هایشان و با تمام تلخی‌ها و شیرینی‌هایشان، ملی هستند.

آرش نصیری پژوهشگر حوزه موسیقی و خبرنگاری که از سال‌ها قبل با مرحوم ناصر چشم آذر همکاری‌ها و فعالیت‌های مستمری در پروژه «هزار صدا» داشته، با ارسال یادداشتی، درباره موسیقی متن و تیتراژ سریال «قصه‌های مجید» نوشته است: قصه‌های مجید نوستالژی کودکی من نیست، چون وقتی قصه‌های مجید از برنامه کودک شبکه اول پخش می‌شد من دانشجو بودم و طبیعتاً نباید برنامه کودک نگاه می‌کردم، اما باز این مجموعه برایم نوستالژیک است. برای چند نسل همین حالت وجود دارد. حتماً عوامل مختلفی در این ویژگی دخیل‌اند و حتماً یکی از این دلایل، همین موسیقی خاص ناصر چشم‌آذر است.

بگذارید یک بار روند ساخت این سریال را بررسی کنیم: کیومرث پوراحمد اصفهانی تصمیم می‌گیرد قصه‌ای مشهور از نویسنده مشهور، هوشنگ مرادی کرمانی را بسازد؛ قصه‌ای که تا قبل از سریال شدن، با همان حال و هوای کرمانی جوایزی بوده بود. پوراحمد این قصه کرمانی را اصفهانی می‌کند تا نوستالژی‌های خود را در آن ببیند و در این راه آنقدر مصمم است که مادرش را برای اولین بار جلوی دوربین می‌نشاند. بعد، از ناصر چشم آذر اردبیلی دعوت می‌کند تا موسیقی آن را بسازد و او، در ساخت موسیقی آن، نه از تم‌های مشهور موسیقی در اصفهان و مثلاً آهنگ مشهور «به اصفهان رو» استفاده می‌کند و نه از ملودی‌های ترکی. چشم آذر از تم آثار جاوادانه روح‌الله خالقی استفاده می‌کند؛ آثاری که در کودکی و جوانی خودش و ناخودآگاه جمعی ایرانیان جاری‌اند و بنابر این، به سریالی که نوشته یک کرمانی‌است، اما بازیگران آن اصفهانی حرف می‌زنند ویژگی دیگری اضافه کرده و مجموعه را، از حالت یک کار منطقه‌ای خارج و به آن جنبه ملی می‌دهد.

یادتان باشد که وقتی این سریال ساخته می‌شود، نام آهنگساز در تیتراژ آن نیست، در حالی که ناصر چشم آذر در آن مقطع، جدای از آثار جاودانه‌اش در آهنگسازی و تنظیم موسیقی پاپ، در موسیقی فیلم هم.

چند ده اثر تاثیرگذار و از جمله، موسیقی فیلم پر سر و صدای هامون را ساخته است و حالا می‌خواهد موسیقی سریالی در شبکه کودک را بسازد. قطعاً هم، با توجه به بودجه آن سال‌های تلویزیون و به ویژه گروه کودک، لازم بود کار ارزان هم تمام شود و اینجاست که نبوغ دیوانه‌وار ناصر چشم آذر و استفاده درست از یک ایده، به کار تولید این موسیقی می‌آید. کاری که به ظاهر ساده به نظر می‌رسد، اما باید مثل ناصر چشم آذر زیسته و کار کرده باشید تا دانستن اینکه در لحظه چه باید کرد به صورت شهودی به ذهن‌تان بیاید.

ناصر، فرزند اسماعیل چشم‌آذر و برادر کوچک‌تر منوچهر، از کودکی با موسیقی پدر و برادر زیسته، در سیزده سالگی به صورت حرفه‌ای روی صحنه بوده، در هفده سالگی ارکستر را رهبری کرده، دوره‌های عالی را پیش مرتضی حنانه و امانویل ملیک اصلانیان و دیگران گذرانده، با بزرگانی مثل استاد عبادی روی صحنه رفته، با دلبستگی به موسیقی ملی ایران بزرگ شده و کودکی و جوانی‌اش را با این آثار زیسته، بنابر این، تم موسیقی خالقی در او جاری‌ست، نه آنکه تلاش کند آن‌ها را در خود درونی کند.

همین است راز سهل و ممتنع در این اثر و بسیاری دیگر از آثار این هنرمند برجسته موسیقی ایران. این نغمه‌ها در جان ناصر چشم آذر همان نقشی را دارند که کلمه در جان سعدی و همان است که سعدی آنگونه روان و به ظاهر سهل، اما عمیق و ممتنع شعر می‌نویسد و ناصر چشم آذر، موسیقی قصه‌های مجید را می‌سازد: قصه‌ای که قصه و نوستالژی کودکی چند نسل است.

ناصر چشم آذر با تم «بوی جوی مولیان» و «تا بهار دلنشین» و ملودی‌های دیگر خالقی، هم به غنای ملودیک کارش افزود، هم ارجاعمان داد به کودکی، هم در ذهن کودک آن سال‌ها، ملودی‌هایی را جاری کرد تا بعدتر که بزرگ‌تر شد، با شنیدن اصل و شکل کامل آن آهنگ‌ها، برگردند به کودکی و چیزی در ناخودآگاه‌شان به حرکت در آید. آنچه این اثر را خلق کرد، حاصل سلیقه و ناخودآگاه هنرمند نابغه‌ای بود که تا شصت و هشت سالگی که ناباورانه درگذشت هم، کودک درونش بیدار بود و به قول کیومرث پوراحمد، در مرز جنون و نبوغ بود: جنون و نبوغ و آموزش و خلاقیت. چندی بعد از این اثر هم بود که باران عشق‌اش بارید و ماندگار شد.

به هر حال موسیقی تیتراژ سریال تلویزیونی «قصه‌های مجید» ساخته مرحوم ناصر چشم آذر مملو از خاطرات ماندگاری است که در جعبه موسیقی ذهن شنیداری مخاطبان تلویزیون در آن سال‌ها باقی مانده و می‌تواند دربرگیرنده لحظاتی باشد که همه به نوعی با شنیدن این موسیقی‌ها دعوت به آرامشی می‌شدند که در دنیای این روز‌ها ما به هیچ وجه وجود خارجی ندارد و باید به شنیدن همین موسیقی‌ها کفایت کرد.

منبع: مهر

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تیتراژ سریال قصه های مجید کیومرث پوراحمد تیتراژ سریال قصه های مجید ناصر چشم آذر آن سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۵۰۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صهیونیست‌ها ده‌ها نفر را در بیمارستان ناصر زنده به گور کردند

نهادهای دولتی غزه با اشاره به جنایات هولناک صهیونیست‌ها در بیمارستان ناصر از جمله تکه تکه کردن اجساد فلسطینیان و ریختن آنها در کیسه زباله و سرقت اعضای بدنشان اعلام کردند، شواهد نشان می‌دهد اشغالگران شماری از غیرنظامیان را زنده به گور کرده‌اند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم با گذشت چند روز از کشف گورهای دسته جمعی در مجتمع پزشکی ناصر در خان یونس واقع در جنوب نوار غزه در پی عقب نشینی نظامیان صهیونیست و در حالی که همچنان تلاش‌ها برای کشف سایر اجساد باقی مانده در این گورها ادامه دارد، دفتر اطلاع رسانی دولتی در نوار غزه امروز اعلام کرد که نیروهای اشغالگر اجساد شهدای فلسطینی را در بیمارستان ناصر قبل از دفن آنها در گور دسته‌جمعی تکه تکه کرده و در کیسه‌های پلاستیکی ریخته بودند تا تجزیه آنها سریعتر انجام شود و پیدا کردن آنها ممکن نباشد.

از طرف دیگر اداره دفاع مدنی نوار غزه اعلام کرد که ما خواستار تشکیل کمیته تحقیقات بین المللی درباره جنایت وحشتناک ارتش رژیم صهیونیستی با حفر گورهای دسته جمعی و پنهان کردن اجساد تکه تکه شده شهدای فلسطینی در این گورها هستیم.

دفاع مدنی غزه تاکید کرد که با بررسی اجساد موارد زیادی از آثار شکنجه روی آنها دیده شد و شواهد نشان می‌دهد که این شهدای فلسطینی توسط ارتش رژیم اشغالگر به شکل وحشیانه‌ای اعدام میدانی شده‌اند.

دفاع مدنی غزه همچنین گزارش داد که با بررسی اجساد متوجه شدیم نیروهای اشغالگر اعضای بدن این شهدا را قبل از دفن آنها در گورهای دسته‌جمعی سرقت کرده‌اند. همچنین موارد زیادی از اعدام میدانی بیماران و تیم های پزشکی در مجتمع پزشکی ناصر توسط ارتش اشغالگر وجود دارد.

در بیانیه دفاع مدنی غزه آمده است که همچنین شماری از این اجساد متعلق به کودکان هستند که توسط ارتش صهیونیستی در گورهای دسته جمعی در مجتمع پزشکی ناصر دفن شده‌اند. ما از سازمان ملل می‌خواهیم کمیته‌ای بین المللی جهت بررسی جنایت های رژیم صهیونیستی در اعدام میدانی غیرنظامیان و سایر جنایات وحشیانه این رژیم در مجتمع پزشکی ناصر تشکیل دهد.

جزئیات هولناک از جنایات اشغالگران در گورهای دسته‌جمعی غزهگورهای جمعی و اجساد خاکستر شده در غزه؛ نماد توحش صهیونیسمواکنش حماس به کشف گور جمعی در خان‌یونس

در این بیانیه آمده است که تاکنون حدود 392 جسد در گورهای دسته جمعی در مجتمع پزشکی ناصر کشف شده که 58 درصد آنها قابل شناسایی نیست. همچنین دلیل حضور اجساد کودکان در گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر را هنوز نمی‌دانیم و آثار شکنجه روی اجساد چند تن از این شهدا وجود دارد.

دفاع مدنی غزه اعلام کرد که بررسی‌ها نشان می‌دهد اشغالگران دست کم 20 نفر را در مجتمع پزشکی ناصر زنده به گور کرده‌اند.

پیشتر سازمان دیده بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه اعلام کرد که تیم‌های آن در بررسی اجساد قربانیانی که در گورهای دسته جمعی دفن شده بودند متوجه شدند بسیاری از آنها هنگام مرگ دستبند به دست داشته‌اند و همچنین شواهد نشان می‌دهد که بسیاری از این افرادی که قربانی شدند مجروح و بیمار بوده‌اند. علاوه بر آن اجسادی کشف شده که بدن آنها کاملا تجزیه و برخی از اجساد نیز تکه تکه شده بودند و این اجساد متعلق به غیرنظامیانی است که زیر بولدوزرهای ارتش اسرائیل له شده‌اند و صحنه‌هایی که دیده می‌شود بسیار وحشتناک است.

این سازمان حقوق بشری نبش قبر اجساد برخی از غیرنظامیان فلسطینی را مستند و اعلام کرد که شمار زیادی از این افراد بیمار بوده‌اند؛ بطوری که آتل‌ها و سوندهای ادرار هنوز هنگام دفن به آنها وصل بود. اکثر اجساد کشف شده شروع به تجزیه شدن کرده‌اند و بعد از اینکه نیروهای اسرائیلی در ماه ‌گذشته مانع از رسیدن تیم‌های مربوطه به این اجساد شدند پیکر بسیاری از آنها توسط حیوانات از جمله سگها پاره پاره شده است.

این در حالی است که دفتر اطلاع رسانی دولتی در نوار غزه از مفقود شدن هزاران نفر بعد از عقب نشینی نظامیان صهیونیست از برخی مناطق نوار غزه خبر داده و اعلام کرد که اطلاعی از سرنوشت این مفقود شدگان در دست نیست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مجید و آقا معلم قصه‌های مجید پس از ۳۴ سال (فیلم)
  • مجید و آقا معلم قصه‌های مجید پس از ۳۴ سال
  • ترتیل صفحه 240 کلام الله مجید+ صوت
  • وضعیت سرخ صلیب سرخ در غزه
  • (ویدئو) مجید و آقا معلم سریال قصه‌های مجید پس از ۳۴ سال
  • کشف پیکر کودکان و زنان در گورهای جمعی بیمارستان ناصر
  • آخرین دیدار مجید با بی بی قبل از فوتش (فیلم)
  • صهیونیست‌ها ده‌ها نفر را در بیمارستان ناصر زنده به گور کردند
  • اختلافی که پس از سال‌ها فیتیله‌اش در بین عمو‌های فیتیله‌ای‌ روشن شد!
  • اختلاف میان عمو‌های فیتیله‌ای با مجید قناد عمو قناد