Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-08@22:43:52 GMT

ایرج، مستر کلاس آواز ایرانی برگزار می‌کند

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۵۰۲۹۴

ایرج، مستر کلاس آواز ایرانی برگزار می‌کند

سومین مستر کلاس آواز ایرانی ایرج خواجه امیری برگزار می‌شود.

مهمان ویژه این دوره از کلاس پویان آزاده _ نوازنده پیانو و موسس انستیتو پیانو پویان _ است. تاریخ برگزاری این مستر کلاس دوشنبه سوم مرداد است.

تماشاخانه چند نکته کلیدی درباره قد کشیدن و رشد کودکان و نوجوانان: علایمی که باید جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید (فیلم) ببینید| با مزه ترین رقابت برای همسریابی: هرکدام بالاتر بپرند و بیشتر دوام بیاورند فیلم های دیگر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۵۰۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف محققان با کمک هوش مصنوعی: زبان نهنگ عنبر احتمالاً همانند انسان «الفبایی» است

صداهای کلیک‌مانند در زبان نهنگ عنبر ظاهراً نشان‌دهنده نوعی الفبا است که اساس یک سیستم ارتباطی پیچیده را تشکیل می‌دهد.

به گزارش دیجیاتو؛ محققان دانشگاه MIT با استفاده از فناوری یادگیری ماشینی دریافتند که آواهای کلیک‌مانند در زبان نهنگ عنبر (Sperm Whale) نشان‌دهنده نوعی الفبا است که اساس یک سیستم ارتباطی پیچیده را تشکیل می‌دهد. این پژوهش به درک ما از نحوه ارتباطات آب‌بازسانان (Cetaceans) مانند نهنگ‌ها و دلفین‌ها کمک می‌کند.

براساس گزارش تک‌کرانچ و مقاله‌ منتشرشده در نیچر، محققان به بررسی اجزای زبان یا آواز نهنگ‌های عنبر که به آن‌ها کودا (Coda) گفته می‌شود، پرداخته‌اند. محققان دریافتند که استفاده از کوداها در این نهنگ‌ها قاعده‌مند است و کارکردی مشابه الفبا در زبان انسان دارند و یک سیستم زبانی بزرگی را تشکیل می‌دهند.

نهنگ‌های عنبر دارای بزرگ‌ترین مغز در قلمرو حیوانات هستند و از طریق آواهای کلیک‌مانند با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. سازمان غیرانتفاعی Project CETI با همراهی محققان MIT نیز به دنبال رمزگشایی از عناصر زبانی نهنگ‌ها است تا دریابد این نهنگ‌ها چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

تیم محققان از مجموعه داده‌های «پروژه نهنگ عنبر دومینیکا» (DSWP) با بیش از 8000 کد صدای نهنگ استفاده کردند. این داده‌ها از صدای 60 نهنگ عنبر مختلف در کارائیب شرقی تشکیل شده بود. در پژوهش حاضر محققان از فناوری یادگیری ماشینی برای فهرست‌کردن الگوهای صدای نهنگ عنبر بهره بردند.

برخلاف تحقیقات قبلی که صداها به صورت انفرادی مورد مطالعه قرار می‌گرفت، در این پژوهش وقتی آواها در بافت و زمینه آن (Context) بررسی شد، نمای کامل‌تری از زبان نهنگ‌های عنبر به‌دست آمد. محققان نظام زبانی یا به‌عبارت صحیح‌تری آواز این نهنگ‌ها را با استفاده از اصطلاحات موسیقی مانند تمپو، ریتم و روباتو طبقه‌بندی کردند و به الفبای آوایی نهنگ عنبر دست یافتند.

به گفته محققان، معنای آواز نهنگ‌های عنبر به‌خصوص قسمت‌های روباتو به بافت و محیط آن بستگی دارد. از سویی به‌نظر نمی‌رسد الگوهای ریتم و تمپو از زمینه خاصی پیروی کنند. محققان می‌گویند که این نهنگ‌ها، همانند انسان عناصر مختلف زبانی مانند واج‌ها، کلمات و غیره را با هم ترکیب می‌کنند تا معنای متفاوتی بسازند.

اگرچه این پژوهش گام مهمی در مسیر درک زبان نهنگ‌های عنبر برداشته است، اما همچنان زبان این حیوانات پیچیدگی‌های غیرقابل‌درکی دارد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کشف محققان با کمک هوش مصنوعی: زبان نهنگ عنبر احتمالاً همانند انسان «الفبایی» است
  • خواننده لرستانی پس از چند سال غیبت به صحنه برمی‌گردد
  • سامان علیپور موسیقی منطقه زاگرس را به تالار وحدت می‌آورد
  • پیمان یزدانیان و حسام اینانلو به تالار وحدت می‌آیند
  • رویداد ملی عطر و رایحه ایرانی در کاشان برگزار می‌شود
  • راهنمای انتخاب بهترین عطر و خوشبوکننده هوا با مستر مدیت
  • نخستین کنگره ملی ایران‌شناسی برگزار می‌شود
  • طنین «آواز آن پرنده آتشین» در نمایشگاه کتاب
  • رویداد ملی بازی آرا، کمک به صنعت تولید بازی در کشور
  • داوران ایرانی مسافر ریاض شدند