Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه ای که امروز از سوی روزنامه اسپانیایی Pais منتشر شد، اعلام کرد: لغو تدریجی تعهدات ایران به معنای ساخت سلاح هسته‌ ای نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه ای که امروز جمعه از سوی روزنامه اسپانیایی Pais منتشر شد، گفته است: یک چارچوب قانونی وجود داشت که مستلزم تعدادی محدودیت داوطلبانه برای ایران بود که بخشی از برنامه جامع اقدام مشترک به شمار می رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  به گفته «رافائل گروسی»، پس از اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به خروج یکجانبه از برجام (همراه با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل) تصمیم گرفت، ایران به تدریج و پیوسته از تعهداتش خارج می شود.   مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در این باره ادامه داد: امروز ما یک برنامه هسته ای داریم که به شدت رشد کرده است، بسیار بیشتر از سال ۲۰۱۵. این بدان معنا نیست که ایران در حال ساخت سلاح هسته ای است. فعالیت هسته ای ایران نه فقط کمی بلکه کیفی نیز رشد داشته است.   «رافائل گروسی» در ادامه اضافه کرد: بنابراین، ما در شرایط بسیار سختی قرار داریم، زیرا ایران نه تنها قاطعانه و با سرعت به جلو پیش می رود، بلکه در عین حال دید آژانس را در همه این حوزه ها کاهش داده و این چیزی است که من فکر می‌ کنم در کنار موارد دیگر، یک موقعیت حساس به شمار می آید.   این در حالیست که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال ۲۰۱۵ از سوی ۵ عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان از یک سو و تهران از سوی دیگر امضا شد.   گفتنی است که با گذشت چند ماه از ادامه دور جدیدی از مذاکرات برچیدن تحریم های ضدایرانی، آمریکا کماکان در نتیجه بخش بودن آن کارشکنی می کند.   مذاکرات دوحه در ۷ و ۸ تیر ماه سال جاری برگزار شد. ایران و آمریکا در این مذاکرات به صورت غیرمستقیم و با وساطت «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفتگو کردند.   معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از این نشست، به تشریح نتایج مذاکرات دو روزه دوحه پیرامون برچیدن تحریم های ضد ایرانی پرداخت.   «انریکه مورا» در پیامی توئیتری نوشت: دو روز مذاکرات فشرده و غیرمستقیم در دوحه پیرامون برجام. متأسفانه هنوز پیشرفتی که تیم اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده به آن امیدوار بود، محقق نشد. ما با فوریت بیشتری به همکاری برای اینکه توافق کلیدی جهت منع اشاعه و ثبات منطقه را به مسیر بازگردانیم ادامه خواهیم داد.   گفتنی است که مذاکرات رفع تحریم ها پس از ۳ ماه وقفه با حضور نمایندگان ایران و آمریکا با ملاقات دوجانبه علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و «انریکه مورا» هماهنگ کننده مذاکرات، در دوحه قطر آغاز شد.     انتهای پیام/
 منبع: مهر 

منبع: دانا

کلیدواژه: هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۵۰۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروسی: گام‌های سختی باید برداریم

به گزارش جام جم آنلاین، رافائل گروسی در کنفرانس خبری پس از بازگشت از ایران گفت: گام‌هایی که باید برداریم خاص و سخت هستند و باید بگویم که ما در حال تلاش هستیم تا این گام‌ها را زودتر انجام دهیم.   وی در پاسخ به اینکه ایران چه گام‌هایی را باید بردارد؟ گفت: ما یک سری مسائل را روی میز داریم و بر روی آن‌ها مذاکره می کنیم و در حال بررسی هستیم که می‌شود آن‌ها را حل کرد یا نه، چون هر کدام موضوعات خاصی هستند و درست نیست اینها را من اینحا برملا کنم اما ایران باید به ما دسترسی به یکسری تاسیسات خاص را بدهد. در عین حال مذاکرات ما خوب است و داریم آن را ادامه می دهیم.   مدیرکل آژانس در پاسخ به اینکه ایران پیشرفت در توافق را به لغو تحریم ها وابسته کرده است؟ اظهار کرد: نکته پیچیده این است که بسیاری از مسایل سیاسی در مذاکرات ما دخیل است. موضوع تحریم‌ها مهم است اما کلید آن دست من نیست؛ بنابراین ملاحظاتی وجود دارد. ایران توقعاتی دارد همانطور که من هم توقعاتی دارم.   وی عنوان کرد که درحال رایزنی با تهران در رابطه با مسائل مرتبط با بازرسی (ازجمله بازگشت برخی بازرسان اخراج شده به ایران)، مشکلات پادمانی و اتخاذ گام‌های داوطلبانه بیشتر از سوی ایران است.   مدیرکل آژانس بین‌المللی عنوان کرد که امیدوار است ایران «به زودی» برخی از این کارها را انجام دهد.   وی از ارائه ضرب‌الاجل در این باره خودداری کرد اما گفت که بهتر است ایران گام‌هایی ابتدایی تا پیش از جلسه شورای حکام آژانس اتمی در ماه ژوئیه بردارد.

دیگر خبرها

  • ازسرگیری مذاکرات رفع تحریم ها نزدیک است؟ | یک دیدگاه متفاوت درباره مثلث ایران، آژانس و آمریکا
  • گروسی: گام‌های سختی باید برداریم
  • گروسی: مذاکرات با ایران درباره نحوه اجرای توافق مشترک مارس ادامه دارد
  • گروسی: مذاکرات با ایران برای حل مسائل پادمانی ادامه دارد؛ به‌زودی شاهد گام‌های ملموس خواهیم بود
  • کمالوندی: ما به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیستیم
  • امیرعبداللهیان: همکاری ایران و آژانس تحت تاثیر آمریکا قرار نگیرد
  • همکاری ایران و آژانس تحت تأثیر رویکرد و رفتار بی‌ثبات و متناقض آمریکا قرار نگیرد
  • نتانیاهو: پیش‌شرط‌های حماس به معنای تسلیم شدن مقابل ایران است
  • نتانیاهو : پیش‌شرط‌های حماس به معنای تسلیم شدن مقابل ایران است
  • رویترز از سفر رئیس سیا به دوحه خبر داد