Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@09:20:56 GMT

دولت قبل ۵۰۰ هزار میلیارد بدهی به ارث گذاشت

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۵۰۶۷۸

دولت قبل ۵۰۰ هزار میلیارد بدهی به ارث گذاشت

به گزارش ایرنا، جدیدترین قسمت از برنامه «ایران شهر» با اجرای سیدحسین حسینی و تهیه‌کنندگی سیداحمد حجازی از شبکه افق سیما پخش شد.«جعفر قادری» نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مهمان این قسمت از برنامه بود. 

قادری در مقدمه صحبت‌های خود درباره بودجه امسال دولت گفت: امسال بودجه ما حدود ۱۳۹۲ هزار میلیارد تومان است که مقرر شده است نزدیک به ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان آن از طریق فروش و صادرات نفت تامین شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هم‌چنین مقرر شده است که به همین اندازه از طریق مالیات تامین شود و بخشی دیگر نیز از سایر درآمدها خواهد بود. 

وی اضافه کرد: باید دید چه میزان از درآمدهای نفتی محقق می‌شود و چه میزان از طریق فروش اوراق اسلامی خواهد بود تا بتوانیم بگوییم کسری بودجه داریم یا خیر. 

او از افزایش درآمدهای دولت پس از استقرار دولت سیزدهم خبر داد و گفت: گزارش‌ها حاکی از آن است که از زمان استقرار دولت سیزدهم هم فروش نفت بیشتر شده، هم وصول مطالبات حاصل از فروش نفت و گاز بالاتر رفته و هم وصول درآمدهای مالیاتی افزایش پیدا کرده است. البته واگذاری سهام به مردم هم داریم. 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در مدتی که دولت سیزدهم مستقر شده است، با فعال کردن دیپماسی اقتصادی و ارتباط با کشورهای همسایه توانسته علاوه بر افزایش درآمدهای نفتی خود، فروش میعانات گازی را نیز بالاتر ببرد. تلاش دولت بر این است که از طریق فعال کردن ظرفیت‌های ترانزیتی با کشورهای همسایه و تعریف کریدورهای جدید، صادرات غیرنفتی را نیز بالا ببرد. البته باید بگویم که درآمد حاصل از صادرات غیرنفتی به دولت نمی‌رسد و مربوط به بخش غیردولتی است اما حتما بر ثبات قیمت ارز اثرگذار خواهد بود. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت از بانک مرکزی استقراض می‌کند یا خیر، گفت: خیر. در طول چند سال گذشته شیوه تامین کسری بودجه توسط دولت تغییر کرده و دولت از طریق استقراض از مردم منابع خود را تامین می‌کند. دولت گذشته نیز از همین طریق در حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی برای دولت سیزدهم گذاشت و اکنون دولت سیزدهم در حال جبران همین استقراض است. فکر می‌کنم ماهیانه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان از این بدهی‌ها جبران می‌شود. 

قادری تاکید کرد: بنابراین تاکید می‌کنم که مثل گذشته شاهد استقراض مستقیم از بانک مرکزی نیستیم؛ البته ممکن است در مقاطعی، دولت ناچار شود موقتا استقراض بگیرد. با این حال، گزارشی که دولت سیزدهم ارائه کرد نشان می‌داد که از تنخواه نیز استفاده نکرده است. 

نرخ مالیاتی تغییر نمی‌کند، پایه مالیاتی توسعه می‌یابد

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی درباره تحقق درآمدهای مالیاتی بیان داشت: دقت داشته باشید که هر مالیات، یک نرخ دارد و یک پایه مالیاتی؛ نرخ مالیاتی به هیچ وجه تغییر نمی‌کند اما پایه‌های مالیاتی توسعه پیدا می‌کند. برای مثال تا سال‌های گذشته یکسری فرارهای مالیاتی داشتیم که شناسایی نشده‌اند. اکنون از طریق سامانه‌های اطلاعاتی که در اختیار دولت قرار دارد، می‌توان مودیان مالیاتی را دقیق‌تر شناسایی کرد. 

وی اضافه کرد: سامانه‌ای که وضعیت مالکیت اتومبیل، املاک و ساختمان‌ها را نشان دهد در اختیار دولت است و از طریق کنار هم قرار دادن آنها می‌توان به ثروت و وضعیت درآمدی افراد پی برد. با این حال، برای اصلاح نظام مالیاتی باید چند کار دیگر انجام شود؛ یکی مالیات بر عایدی سرمایه است تا سرمایه‌ها به بخش تولید کشانده شود. دیگری نیز مالیات بر مجموع درآمد است. البته از سوی دیگر باید مالیات بر سود شرکت‌ها را کاهش بدهیم تا انگیزه برای تشکیل شرکت‌ها و اشخاص حقوقی بیشتر شود. 
 

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی سید حسین حسینی دولت سیزدهم بانک مرکزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی سید حسین حسینی دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی سید حسین حسینی دولت سیزدهم بانک مرکزی هزار میلیارد تومان دولت سیزدهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۵۰۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابلاغ دستور العمل حمل و عرضه دارو از طریق (سکو) پلتفرم‌ها و کسب و کار‌های اینترنتی

به گزارش ایفدانا، سیدحیدر محمدی معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به ابلاغ آیین‌نامه عرضه و حمل دارو از طریق سکو‌های اینترنتی، اظهار کرد:  تدوین این آیین‌نامه با برگزاری جلسات متعدد بین سازمان غذا و دارو و وزارت ارتباطات به‌منظور بررسی‌های تخصصی موضوع انجام شد.

وی با تاکید بر اینکه سازمان غذا و دارو با نفس ورود سکو‌های اینترنتی به حوزه فروش دارو مخالف بوده و هست و هنوز هم تاکید می‌کنیم فروش اینترنتی دارو غیرقانونی و غیرمجاز است، عنوان کرد: آنچه درمورد حمل دارو توسط سکو‌ها تدوین شده و توسط وزارت ارتباطات اعلام شد «آیین‌نامه حمل دارو از طریق سکوی اینترنتی است» و به‌هیچ‌وجه فروش اینترنتی دارو مطرح نیست.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه در این آیین‌نامه تاکید شده است که هرگونه خرید، فروش و انبارش دارو توسط سکو‌های اینترنتی غیرمجاز و غیرقانونی است، گفت: پس از ثبت کد رهگیری نسخه توسط بیمار در سامانه سکو‌های مورد تایید (سازمان غذا و دارو)، نسخه از طریق سکو حمل و به نشانی متقاضی که در سیستم ثبت شده است تحویل داده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه موضوع فروش اینترنتی دارو به‌هیچ‌عنوان مطرح نیست، گفت: این آیین‌نامه تنها درمورد حمل دارو و  تحویل آن به نشانی بیمار به‌صورت غیرحضوری است، همچنین عرضه دارو‌های خاص، سهمیه‌ای، تحت کنترل و دارای شرایط خاص حمل، توسط پلتفرم‌ها صورت نخواهد گرفت.

به گفته دکتر محمدی مجوز فعالیت سکو‌های اینترنتی متقاضی فعالیت در حوزه حمل دارو در یک کارگروه مشترک توسط سازمان غذا و دارو با همکاری وزارت ارتباطات صادر می‌شود، تمامی متقاضیان فعالیت در این حوزه باید ضوابط فنی سازمان غذا و دارو را داشته و حائز شرایط باشند،   دوره‌های آموزشی توسط سازمان غذا و دارو برای سکو‌های متقاضی برگزار خواهد شد، وزارت بهداشت (سازمان غذا و دارو) مسئولیت نظارت بر ضوابط اجرایی و فنی را دارند و سکو‌ها مکلف به رعایت این ضوابط هستند، درج هرگونه تبلیغات و تشویق به مصرف فرآورده‌های دارویی و خرید، فروش و انبارش در این آیین‌نامه برای سکو‌ها غیرمجاز اعلام و کاملاً منع شده است.

وی تصریح کرد: داروخانه‌هایی که درخواست فعالیت با سکو‌های اینترنتی به‌منظور تحویل دارو را دارند باید درخواست خود را به سازمان غذا و دارو ارائه دهند و تنها داروخانه‌های مورد تایید این سازمان مجاز به فعالیت در این حوزه خواهند بود، همچنین درصورت ثبت شکایت از سکو و یا داروخانه سازمان غذا و دارو مرجع پیگیری معرفی شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • فرار مالیاتی با دفتر ویترینی
  • تبعات بند مشکل ساز بودجه بر صنعت بیمه و پیشنهاد عدم لحاظ بر درآمدها
  • بانک مرکزی بزرگترین مالیات دهنده در بین شرکتهای دولتی
  • تسویه حساب سهم بیمه سلامت با داروخانه ها/وضعیت بدهی یارانه دارو
  • یک برگ دیگر از ناکارآمدی های دولت سیزدهم/ تولیدات خودروسازان داخلی کجاست؟
  • افزایش ۸۶ درصدی بودجه در دولت سیزدهم!
  • جدول درآمدهای نفتی و مالیاتی دولت در بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد
  • تنها «حمل» دارو از طریق سکوی اینترنتی است/ به هیچ وجه «فروش» دارو مطرح نیست
  • ابلاغ دستور العمل حمل و عرضه دارو از طریق (سکو) پلتفرم‌ها و کسب و کار‌های اینترنتی
  • پرداخت ٤٠ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های صنعت برق از طریق بورس