Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-03@03:26:52 GMT

زنگ خطر در تدوین آیینه نامه کوله‌بری

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۵۱۰۱۱

زنگ خطر در تدوین آیینه نامه کوله‌بری

رییس مجمع واردات می‌گوید دولت باید در تدوین آیینه نامه کوله‌بری برخی موارد مهم را در نظر بگیرد تا فضا برای ایجاد رانتی جدید در کشور فراهم نشود.

علیرضا مناقبی در گفت و گو با ایران اکونومیست، در خصوص آیین نامه کوله بری کرد: به نظر می رسد که دولت در نظر دارد که آیین نامه ای بابت کوله بری تهیه و تدوین کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این رابطه نکاتی وجود دارد که لازم است کارشناسان مربوطه در نظر داشته باشند والا کوله بری تبدیل می‌شود به روزنه و دریچه بزرگی برای قاچاق کالاهایی که از نظر کیفی و نظارتی مورد تایید نیستند و بازار کشور به این صورت دچار گرفتاری‌هایی می شود.

وی ادامه داد: نکته اول این است که در نگاه اصولی باید برای مناطقی از کشور که دچار معضل بیکاری هستند، تدبیر بلند مدتی اندیشیده شود تا اشتغال زایی در آن مناطق تقویت شود. اینکه کوله بری در آن مناطق ترویج و تشویق شود، کار درست و صحیحی نیست. باید برای عزیزانی که به کوله بری مشغول هستند، زمینه اشتغال مناسب فراهم شود و این از راه سیاستگذاری درست و جذب سرمایه گذاری‌ها شکل خواهد گرفت.

به گفته مناقبی، قانونی کردن یک مسئله ای که در تجارت رسمی و جهانی جایگاهی ندارد، منفعتی برای قشر آسیب پذیر و گرفتار کوله بری ندارد، بلکه پوششی خواهد شد برای اختصاص رانت به افراد خاص و فرصت طلب و این، از چاله به چاه انداختن تجارت قانونی کشور است.

مناقبی اضافه کرد: اگر قرار است کوله بری ادامه پیدا کند، باید به شکلی باشد که صرفا مایحتاج مرزنشینان را تامین کند، نه اینکه به شیوه مرسومی برای تامین کالاهای کشور تبدیل شود. بازار کشور را نباید دو دستی تقدیم باندهایی کرد که از کوله بران سوء استفاده می کنند. کوله بری، هم با مبانی انسانی ناسازگار است و هم با مبانی اقتصادی و مسیری که دولت می‌خواهد دنبال کند باید به سمتی باشد که در نهایت به کاهش کوله بری و افزایش اشتغال پایدار در منطقه منجر شود.

وی با تاکید بر اینکه نباید به کارهای غیرقانونی، پوشش قانونی داشته شود، افزود: اگر کوله بری توسعه پیدا کند، اقتصاد کشور به سمتی کشانده خواهد شد که واردات کالای قاچاق، به صورت رسمی انجام شود و این به معنای آن است که کالاهایی مختللف از جمله کالاهایی که تحت نظارت وزارت بهداشت و وزارت کشاورزی، از سیطره امور آزمایشگاهی و تست ها و مجوزها خارج شود و به این صورت سلامت مردم دست خوش مخاطراتی می شود که عواقب ناگواری خواهد داشت.

مناقبی ادامه داد: باید توجه داشت که بحث بازارچه های مرزی و بحث کوله بری، موضوعات متفاوتی هستند که هر کدام از زاویه دیدی باید مورد توجه قرار گیرند ولی اصل تجارت خارجی که باید مبتنی بر فعالیت شرکت‌های اصیل و شناخته شده باشد، نباید مورد بی اعتنایی و نامهربانی قرار گیرد.

رئیس مجمع واردات تاکید کرد: برنامه ریزی‌ها باید به شکلی باشد که از پتانسیل مجموعه‌های تخصصی حوزه تجارت خارجی، به بهترین شکل بهره برداری شود و در این رابطه نقش تشکل‌های صنفی و تخصصی غیرقابل انکار است و امیدواریم دولتمردان پیش از هرگونه ابلاغیه و بخشنامه ای، موضوعات را ابتدا در تشکل های تخصصی مطرح کنند و از رای و نظر و تجربیات گردآوری شده در این تشکل ها بهره برداری کنند و از این طریق مراقب باشند که رانت جدیدی در اقتصاد و تجارت کشور درست نشود.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: کوله‌بری ، واردات

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: کوله بری واردات کوله بری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۵۱۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص ۲۵۰۰ میلیارد تومان به طرح‌های راهداری بوشهر

استاندار بوشهر گفت: با انعقاد تفاهم‌نامه بین استانداری بوشهر و سازمان راهداری کشور، ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به پروژه‌های راهداری استان بوشهر تخصیص یافت. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، احمد محمدی‌زاده  صبح امروز در حاشیه انعقاد تفاهم‌نامه بین استانداری بوشهر و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور اظهار داشت: این تفاهم‌نامه با ارزش 2 هزار و 500 میلیارد تومان به منظور تأمین منابع مالی طرح‌های دارای اولویت راهداری استان و رفع نقاط حادثه‌خیز بین استانداری و سازمان راهداری کشور منعقد شده است.

وی بیان کرد: رفع نقاط پرحادثه، لکه‌گیری روکش راه‌های شریانی و کریدوری، لکه‌گیری و روکش راه‌های اصلی و فرعی و روستایی، بهسازی و نگهداری ابنیه فنی و پل‌های بزرگ، احداث و نگهداری واحدهای راهداری، ماشین‌آلات و تجهیزات و تأمین تجهیزات ایمنی راه‌های استان ازجمله مهمترین مواردی است که با این اعتبار، اجرا می‌شوند.

استاندار بوشهر با بیان اینکه 16 طرح و پروژه راهداری مشمول این تفاهم‌نامه هستند، خاطر نشان کرد: بهسازی محور نمازگاه به تنگ‌ارم، لکه گیری و روکش محور دیلم به بهبهان و تکمیل واریانت گردنه عامری، فاز اول بهسازی و تعریض محور شیف به گناوه به طول 20 کیلومتر، احداث و بهسازی پل دورودگاه و بهسازی و تعریض محور دلوار به محمدعامری از جمله این طرح‌ها هستند.

محمدی‌زاده تصریح کرد: رفع 5 نقطه پرتردد و حادثه خیز استان، احداث پل‌ «گشویی» گناوه، لکه‌گیری و روکش راه‌های اصلی و تأمین قیر راه‌های فرعی و روستایی، بهسازی و تعریض محور بندر ریگ به گناوه به طول 12 کیلومتر، بهسازی محور جم به سیراف و بهسازی و تعریض محور شُنبه به ناصری نیز از دیگر پروژه‌های این تفاهم‌نامه هستند.

وی بیان کرد: 40 درصد اعتبار لازم توسط استانداری بوشهر در دوره یک‌ساله و 60 درصد اعتبار دیگر نیز توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور در دوره یک‌ساله امسال تأمین و ابلاغ می‌شود.

انتهای پیام/190

دیگر خبرها

  • دانشگاه تهران مأمور تدوین نظام‌نامه دانشگاه تمدن‌ساز شد
  • مقیمی: مأموریت تدوین نظام‌نامه دانشگاه تمدن‌ساز به دانشگاه تهران واگذار شد
  • از رایگان‌سواری چه می‌دانید؟ | با هیچهایک رایگان سفر کنید!
  • امضای تفاهم نامه چاپ شناسنامه مکانیزه در اصفهان
  • آیین‌نامه حمایت از «نخبگان درون سازمانی» تدوین و اجرا می‌شود
  • ۲۳۳ پایان‌نامه مرتبط با کنگره اندیشه‌های قرآنی آیت الله خامنه‌ای در حال تدوین است
  • تخصیص ۲۵۰۰ میلیارد تومان به طرح‌های راهداری بوشهر
  • لایحه حمایت جامع از نخبگان ایرانی با ۵۵ ماده تدوین شد
  • پیش‌نویس لایحه حمایت جامع از نخبگان ایرانی با ۵۵ ماده تدوین شد/ اعلام آمادگی نمایندگان خانه ملت برای حمایت از نخبگان
  • پیش‌نویس لایحه حمایت جامع از نخبگان ایرانی با ۵۵ ماده تدوین شد