Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@14:04:10 GMT

عَلَم محرومیت زدایی عمارلو بر دوش «علمدار»

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۵۱۴۲۶

عَلَم محرومیت زدایی عمارلو بر دوش «علمدار»

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها، بهرام قربانپور: می‌خواهیم با شما سفری متفاوت را در گردنه‌های محروم، دردکشیده و رنج دیده بخش عمارلوی رودبار تجربه کنیم، سفری که چند گروه عاشق، جهادگر و آتش به اختیار برای ما رقم زدند.

آفتاب از همان صبح به درجه حرارت رسیده بود، گویا روز سوزانی در پیش داریم، از محور پر چاله و چوله لوشان به جیرنده مسیر حرکت را ادامه دادیم البته هر چقدر که بالاتر می‌رفتیم و به مناطق ییلاقی می‌رسیدیم دمای هوا ملایم‌تر و خنک‌تر می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قبل از هر چیز بگذارید کمی برایتان از عمارلوی

محروم بگویم؛ اگرچه «عمارلو» به عنوان محروم‌ترین بخش گیلان شناخته می‌شود اما وجود ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ارزشمندی چون معدن و آب گرم سنگرود، گل سوسن چلچراغ، منطقه توریستی داماش، روستای تاریخی و سنتی انبوه، باغات انار انبوه، شهر تاریخی جیرنده و دیگر مواهب طبیعی و تاریخی در این بخش سبب شده تا پسوند محرومیت چندان زیبنده این بخش نباشد، پسوندی ناصواب که از پس سو ء مدیریت‌ها و بی تدبیری‌ها بر پیشانی عمارلو حک شده است.

حالا همسفر چندین گروه جهادی در قالب یک اردوی فرهنگی، جهادی و پزشکی رهسپار سه روستای «ویه»، «ناوه» و «کلیشم» از روستاهای محروم بخش عمارلو شدیم.

این اردوی فرهنگی، جهادی و پزشکی که به همت گروه جهادی «علمدار» و جمعی دیگری از گروه‌های جهادی در این سه روستا برگزار شد تنها می‌تواند بخشی از دردهای مردمان این مناطق را التیام بخشیده و حل بسیاری از مشکلات و دغدغه‌ها دست مسئولان را می بوسد.

عمارلو خالی از جوان

بعد از ساعت‌ها حرکت و پیمایش راه‌های زخمی در جمع مردمان روستاهای ویه و ناوه و کلیش حاضر شدیم، عشق، صفا و صمیمت را می‌توان از نگاه مهربانشان لمس کرد.

اگرچه در دلشان پر از حرف‌های نگفته و دردهای نشنیده داشتند اما در کنار این همه درد و رنج با رویی گشاده و لب خندان از ما استقبال کردند، در بین آنها جوان کم‌تر دیده می‌شد اکثراً زن و مرد پا به سن گذاشته بودند و بوی مهاجرت جوانان در روستاها پیچیده بود. زنان با همان لباس‌های سنتی و رنگ به رنگ و مردان با پوشش ساده روستایی، چهره یک روستای اصیل را برای ما به تصویر کشیدند.

با چای و آب سرد از ما به گرمی پذیرایی کردند وقتی یخشان شکست درد دل‌هایشان را دانه دانه برای ما واگویه کردند.

«ویه» محروم از امکانات اولیه

حسنی یکی از معتمدین روستای ویه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به بخشی از مشکلات این روستا اظهار کرد: آب چالش اصلی روستاییان ویه و بخش عمارلو است.

وی با بیان اینکه در طول شبانه روز کمتر از نیم ساعت آب داریم، افزود: نبود آب زندگی و آسایش اهالی روستای ویه و روستاهای همجوار را مختل کرده است.

این پیرمرد ویه ای، درآمد اصلی مردم منطقه را وابسته به کشاورزی و باغداری دانست و از چالش کشاورزی گلایه کرد و گفت: به علت نبود آب کشاورزی تمام باغات ما خشک شدند و کسی هم پاسخگو نیست.

حسنی با اشاره به حضور گروه‌های جهادی در روستاهای عمارلو، استمرار این گونه حرکت‌ها را موجب رفع مشکلات و دغدغه‌ها دانست و بیان کرد: حرکت و حضور گروه‌های جهادی و جوانان انقلابی در روستاها، مسئولان را هم برای حل مشکلات به جوشش و حرکت وا می‌دارد.

وی با بیان اینکه ویه از امکانات اولیه محروم است، افزود: ویه از فقر بهداشتی، فرهنگی و دیگر زیرساخت‌های اولیه رنج می‌برد.

رنج «ناوه» از بی توجهی‌ها

محمدی فر یکی از اهالی روستای ناوه عمارلو هم که از محرومیت‌ها و چالش‌های امکانی و زیرساختی این روستا سخن می‌گفت، اظهار کرد: سال‌ها است که توجه‌ها به بخش عمارلو بویژه «ناوه» کمرنگ شده است.

وی با بحرانی خواندن مشکل آب شرب منطقه، افزود: ناوه عمارلو ساعت‌های بی شماری را با بی آبی سر می‌کند.

این پیرمرد ناوه ای با اشاره به آبرسانی از طریق تانکر برای روستاییان، بیان کرد: با تانکر هم به ما آبرسانی شود راضی هستیم شرایط بی آبی زندگی را بسیار سخت و شکننده کرده است.

محمدی فر با اشاره به مشکل آب کشاورزی در روستای ناوه عمارلو، گفت: باغات و محصولات کشاورزی هم مثل ما تشنه هستند و آب به آنها نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه ناوه از بی توجهی‌ها رنج می‌برد، اضافه کرد: انگار برخی از روستاهای عمارلو همانند ناوه در نقشه جغرافیایی شهرستان نیستند و توجه چندانی به آنها نمی‌شود.

آب شرب دغدغه مشترک روستاهای عمارلو

دهقان یکی از اهالی روستای کلیشم عمارلو با اشاره به قدمت و پیشینه تاریخی این روستا، اظهار کرد: کلیشم زمانی یکی از مناطق اثرگذار در بخش‌های مختلف در شهرستان بوده اما امروز دچار افول و محرومیت شده است.

وی با اشاره به بخشی از مشکلات و چالش‌های روستای کلیشم، افزود: آب شرب دغدغه مشترک روستاهای بخش عمارلو بویژه «کلیشم» است.

این کشاورز کلیشمی با اشاره به مسئله جدی آب کشاورزی در این روستا، بیان کرد: نداشتن آب شرب و کشاورزی زندگی در روستا را بسیار سخت کرده است.

دهقان با انتقاد از عدم توجه متولیان امر به مشکلات روستاییان بویژه در بخش کشاورزی، بیان کرد: حتی برای ساماندهی کانال آب کشاورزی با اندک آب موجود هم اقدامی از سوی متولیان امر صورت نگرفته و نیازمند توجه بیشتر هستند.

حمایت سپاه از فعالیت‌های جهادی در مناطق روستایی

«بهروز عطایی» فرمانده سپاه ناحیه رودبار که به همراه گروه‌های جهادی به عمارلو سفر کرده اینگونه حرکت‌ها را مصداق بارز «جهاد تبیین» دانست و بیان کرد: فعالیت گروه‌های جهادی با رویکرد فرهنگی مصداق جهاد تبیین مقام معظم رهبری است و باید استمرار داشته باشد.

وی با بیان اینکه عمارلو از مناطق محروم و کم برخوردار گیلان به شمار می‌رود، اضافه کرد: فعالیت‌های جهادی در مناطق کم برخوردار و روستایی شهرستان رودبار یک حرکت خدا پسندانه است و می‌تواند بارقه امیدی برای اهالی این سامان باشد.

فرمانده سپاه رودبار با بیان اینکه اقدامات فرهنگی در شرایط جنگ نرم نیاز جامعه است، گفت: با توجه به هجمه‌های فرهنگی دشمن و کمرنگ شدن مباحث دینی فعالیت‌های جهادی با رویکرد فرهنگی اثر گذار است.

عطایی با اشاره به رویکرد محرومیت زدایی سپاه، تصریح کرد: سپاه رودبار از فعالیت‌های جهادی در مناطق روستایی حمایت می‌کند.

وی با تاکید بر تقویت گروه‌های جهادی و مردمی، توجه به این گروه‌ها را در راستای محرومیت زدایی مؤثر دانست و بیان کرد: هر گروه و تشکلی که برخاسته از حرکت مردمی و جهادی باشد اثرگذار خواهد بود و باید از آن حمایت کرد.

فرمانده سپاه رودبار با اشاره به همراهی مسئولان و دستگاه‌ها با گروه‌های جهادی در راستای حل مشکلات مردم گفت: هم افزایی و همدلی گروه‌های جهادی و قرارگیری مسئولان در کنار این گروه‌ها می‌تواند اثربخش باشد.

برگزاری مراسم «عصری با شهید» در عمارلو

«مجتبی عسکری» مسئول گروه جهادی علمدار در گفتگو با خبرنگار مهر رویکرد این گروه را محرومیت زدایی و احصاء مشکلات دانست و گفت: «علمدار» متعلق به یک شخص، یک فرد و یک گروه نیست، علمدار یک تفکر برگرفته از عاشورا، از شهدای جهادی و فرهنگی، مکتب حاج قاسم است.

وی با اشاره به رویکرد مذهبی و فرهنگی گروه جهادی علمدار افزود: در اردوی علمدار با الهام از کلام حاج قاسم عزیز معتقدیم اگر کار برای خدا باشد دیده می‌شود و به این بلوغ باید برسیم آن کسی که باید ببیند می بیند.

مسئول گروه جهادی علمدار از برگزاری مراسم «عصری با شهید» در عمارلو توسط این گروه جهادی خبر داد و بیان کرد: محفل گرامیداشت شهید غلامحسین احمدپور تنها شهید روستای ویه و ناوه با همکاری اداره اوقاف در کنار نیروهای جهادی در جوار تربت پاک شهید برگزار شد.

عسکری، برگزاری مراسم جشن علوی برای اولین بار در روستای سادات نشین ویه را کار بسیار ارزشمندی توصیف کرد و گفت: ویژه برنامه جشن علوی با اجرای پرده خوانی حاج آقا فرجی، جشن تکلیف دانش آموزان، تکریم سادات با مشارکت کمیته امداد امام خمینی (ره) بخش عمارلو با حضور مسئولان استانی، شهرستانی و منطقه‌ای در کلیشم هم برگزار شد که مورد استقبال قرار گرفت.

وی به دیگر برنامه‌های این اردوی جهادی اشاره کرد و افزود: تعداد ۲۰ بسته معیشتی در قالب طرح «قرار دوازدهم» به همت اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان رودبار به نیت امامزاده احمد و محمد (ع) در روستاهای ویه، ناوه و کلیشم توزیع شد.

مسئول گروه جهادی علمدار از اطعام علوی به همت گروه جهادی سربازان گمنام حوزه بسیج خواهران حضرت رقیه (س) لوشان به مناسبت عید غدیر در کلیشم خبر داد و اضافه کرد: برگزاری کلاس‌های آموزشی قرآن، احکام، سرود، نقاشی ویژه نوگلان حسینی و زینبی در مسجد جامع کلیشم با مشارکت حوزه علمیه حضرت معصومه سلام الله علیها رودبار انجام گرفت.

عسکری به تشریح بخش دیگری از برنامه‌های اردوی جهادی روستاهای عمارلو پرداخت و بیان کرد: دیدار با خانواده معظم شهدا، برپایی نماز جماعت، گفتگوی با مردم و معتمدین، احصاء و پیگیری مشکلات اهالی و انتقال به مسئولان شهرستانی و استانی از دیگر برنامه‌های این اردوی جهادی است.

سایه مهاجرت بر چهره عمارلو سنگینی می‌کند

مسئول گروه جهادی علمدار با بیان اینکه مهم‌ترین معضل مردم بخش عمارلو آب شرب و آب کشاورزی این منطقه است، گفت: به دلیل عدم وجود امکانات زیر بنایی آموزشی، پزشکی، رفاهی و خدماتی متأسفانه سایه مهاجرت بر چهره عمارلو سنگینی می‌کند.

عسکری همچنین ادامه داد: درصد کمی از جوانان در روستا زندگی می‌کنند و قالب جمعیت روستا را پیرمرد یا پیرزن تشکیل می‌دهند که بیشتر آنها بازنشسته معدن سنگرود و یا تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند.

وی با اشاره به ساختمان ورزشی نیمه کاره در کلیشم، افزود: در کلیشم یک ساختمان ورزشی نیمه کاره وجود دارد که قدمتی معادل دو دهه یا بیشتر دارد که همچنان بلاتکلیف مانده و اهالی خواستار تکمیل این سالن ورزشی هستند.

مسئول گروه جهادی علمدار با تقدیر از حسن نظر و همراهی مردمان خوب منطقه عمارلو، بیان کرد: مردم منطقه عمارلو شاید از لحاظ امکانات محروم باشند اما از حیث لطف، مهربانی، ولایی، شهید پرور بودن، حضور به موقع در صحنه‌های سرنوشت ساز، دارا بودن شخصیت‌ها و نخبه‌های علمی غنی هستند.

عسکری با انتقاد از بی توجهی‌ها به بخش عمارلو بویژه روستای کلیشم، تصریح کرد: روستای کلیشم با تقدیم ۳۰ شهید گرانقدر با توجه به جمعیتش دین خود را به انقلاب و نظام ادا کرده است می‌طلبد مسئولان لااقل با حضور در این منطقه التیامی بر آلام مردم باشند.

تاکید بر همراهی اجرایی‌ها با جهادی‌ها

گروه‌های جهادی بنیانگذار حرکتی هستند که در پشت آن دغدغه مندی، مطالبه گری، احصاء و پیگیری و حل مشکلات مردم نهفته است. این گروه‌ها کالبدی از جنس مردم هستند که خودجوش و داوطلبانه وارد عرصه جهاد برای خدمت به مردم شده اند.

در طول این سال‌ها گروه‌های جهادی ثابت کردند که هر جایی مسئولان «غفلت» کردند آنها دقت کردند. کاری که مسئولان در طول سال‌ها تصمیم دارند انجام بدهند و در کنار امکانات و تجهیزات به آن «وعده» می‌دهند گروه‌های جهادی در طول یک هفته و شاید کمتر بدون داشتن امکانات و وعده‌های توهمی، آن را به فعلیت می‌رسانند.

اما چقدر خوب است که برای انجام کارهای بر زمین مانده مسئولان هم با کاروان جهادی‌ها همراه و همدل شوند و تقویت حلقه جهادی‌ها با اجرایی‌ها، تیمی منظم و منسجم در راستای حل مشکلات و رفع محرومیت‌ها تشکیل شود.

کد خبر 5543544

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری گروههای جهادی مطالبه گری شهرستان رودبار محرومیت زدایی عید غدیر 1401 بوشهر عید غدیر خم ویروس کرونا کرمانشاه خطبه های نماز جمعه عکس استانها آمار کرونا شیراز خراسان رضوی مشهد اردبیل اربعین حسینی گروه های جهادی فعالیت های جهادی محرومیت زدایی روستای کلیشم بخش عمارلو آب کشاورزی حل مشکلات گروه ها آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۵۱۴۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد 30 درصدی بودجه محرومیت زدایی سیستان و بلوچستان نسبت به 1402

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به توجه سیاستگذاران و برنامه‌ریزان به محرومیت‌زدایی گفت: بودجه حمایتی در نظر گرفته شده برای سیستان و بلوچستان در سال 1403 به 6.8 هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال گذشته 30 درصد رشد داشته است.

به گزارش ایسنا، بابک نگاهداری با بیان اینکه اقدامات محرومیت زدایی در ۱۵ سال گذشته به‌ویژه در مناطق جنوب شرقی کشور افزایش‌یافته، اظهار کرد: بررسی وضعیت محرومیت مناطق مختلف کشور نشان از آن دارد که محرومیت در مناطق مختلف کاهش یافته و این امر از سوی مردم هم محسوس بوده است. 

وی بیان کرد: بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نشان‌می‌دهد روند محرومیت‌زدایی در سیستان و بلوچستان شدت پیدا کرده و در بازه زمانی ۱۵ ساله، محرومیت زدایی در این استان از ۲۱ استان دیگر بیشتر بوده است. 

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: با این اقدامات ۲۱ درصد از خانوارهای سیستان و بلوچستان، یعنی بیش از ۵۸۰ هزار نفر، از محرومیت خارج‌ شده‌اند. 

وی توضیح داد: بررسی‌ها نشان‌می‌دهد این اقدامات تنها در مناطق شهری استان متمرکز نبوده و روستاها نیز در کانون توجه برنامه‌های محرومیت‌زدایی قرار داشته است.

نگاهداری اظهار کرد: بر همین اساس در سال ۱۴۰۰، بیش از ۲۳ درصد از ساکنان مناطق روستایی و ۱۷ درصد از ساکنان مناطق شهری این استان، از محرومیت خارج شدند. 

وی با بیان اینکه محرومیت مناطق کشور یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های سیاست‌گذاران و برنامه ریزان کشور محسوب‌می‌شود، گفت: این مهم هر ساله در قوانین بودجه سنواتی نیز مورد توجه قرار گیرد. 

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس استان سیستان و بلوچستان را می‌توان کانون توجه اعتبارات محرومیت‌زدایی در قوانین بودجه دانست، گفت: هرساله اعتبارات قابل توجهی به‌منظور رفع محرومیت مناطق کشور در نظر گرفته‌می‌شود که بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نشان‌می‌دهد سیستان و بلوچستان رتبه نخست این اعتبارات را در میان استان‌های کشور در دهه اخیر داشته است.

وی توضیح می‌دهد: به‌طور متوسط سهم اعتبارات این استان از بودجه محرومیت‌زدایی نسبت به سهم استان‌های تهران، اصفهان و آذربایجان شرقی از این اعتبارات به‌ترتیب حدود ۴، ۳ و ۲.۵ برابر است.

نگاهداری خاطرنشان کرد: اعتبارات مصوب برای پروژه‌های محرومیت‌زدایی سیستان و بلوچستان در سال ۱۴۰۲ بیش از ۵.۲ هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده است که می‌توان گفت با رشد ۷۳ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ مواجه بوده است. 

وی تصریح‌کرد: این میزان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ به ۶.۸ هزار میلیارد تومان افزایش‌یافته که نسبت به سال گذشته رشد ۳۰ درصدی داشته است.

انتهای پیام

پایان پیام

دیگر خبرها

  • سال گذشته بیش از ۲۰ هزار پروژه محرومیت‌زدایی اجرا کردیم
  • سردار زهرایی: بیش از ۲۰ هزار پروژه محرومیت‌زدایی اجرا کرده‌ایم
  • آبرسانی به ۱۸۰ روستای خوزستان در قالب طرح محرومیت‌زدایی
  • آبرسانی به ۷۶۶ روستای خوزستان در جهاد آبرسانی
  • اعتبارات محرومیت‌زدایی استانی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ مشخص شد
  • توزیع عادلانه امکانات در مدارس کرمانشاه با رویکرد محرومیت‌زدایی
  • تقویت مدارس دولتی با رویکرد محرومیت زدایی
  • رشد 30 درصدی بودجه محرومیت زدایی سیستان و بلوچستان نسبت به 1402
  • اردو‌های جهادی، گام‌هایی استوار در مسیر محرومیت‌زدایی
  • رشد ۳۰ درصدی بودجه محرومیت زدایی سیستان و بلوچستان