Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@05:37:58 GMT

«ایرانیان استانبول» در بوته نقد

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۵۳۱۶۸

«ایرانیان استانبول» در بوته نقد

نشست نقد و بررسی «ایرانیان استانبول» برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، هفدهمین نشست از سلسله نشست‌های عصر شنبه‌های مجله بخارا به نقد و بررسی این کتاب تألیف حسن حضرتی و دیگران اختصاص یافته که با همکاری موسسه ایکوم، کافه مانا و نشر لوگوس در ساعت ۱۸:۳۰، روز شنبه اول مردادماه ۱۴۰۱ با حضور توران طولابی، حسن حضرتی، محمدحسین صادقی، علی‌اصغر سلطانی، احمد محیط طباطبایی و علی دهباشی در کافه مانا واقع در بلوار کشاورز، خیابان وصال شیرازی، کوچه اسلامی ندوشن، پلاک ۶ برگزار می‌شود و به صورت مستقیم پخش خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در خبر برگزاری این نشست آمده است: استانبول برای ایرانیان در دوره قاجار یکی از کانون‌های مهم تجددخواهی و نوگرایی است. این شهر به ویژه در عصر مشروطه‌خواهی، برای احرار و اصلاحگران ایرانی حکم خانه دوم را داشت، در امان و دور از آزار و ستم دولت ایران، تاجران بازرگانان، روزنامه‌نگاران و احرار زیادی در این شهر پناه گرفته و با ایجاد انجمن‌هایی مانند انجمن سعادت ایرانیان استانبول، انجمن خیریه ایرانیان استانبول، انجمن برادران و تأسیس و راه‌اندازی روزنامه‌های فارسی‌زبانی مانند «اختر»، «شمس»، «سروش» و «خاور» کوشیدند از تلاش آزادی‌خواهی در ایران به اشکال گونه‌گون مادی و معنوی پشتیبانی کنند. اثر حاضر سعی می‌کند در هفت جستار پرتوی بیفکند به این تکاپوها. در این میان در یکی از جستارها به دغدغه تجددگرایان عثمانی درباره مسائل ایران و به ویژه موضوع اشغال تبریز به دست روس‌ها می‌پردازد. مقاله اخیر نشانگر آن است که در عصر مشروطه‌خواهی نوگرا یان دو کشور بی‌اعتنا به مرزهای مذهبی و جغرافیایی، دل در گرو دستیابی به آرمان‌های مشترک انسانی در مسیر مبارزه با خودکامگی داشتند.

علاقه‌مندان می‌توانند این نشست را از طریق instagram.com/bukharamag و Instagram.com/cafemaana دنبال کنند.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ایرانیان استانبول نشست نقد و بررسی ایرانیان استانبول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۵۳۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلیج‌فارس از پایه‌های مستحکم هویتی ایرانیان است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خلیج فارس را بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی ایرانیان دانست و گفت: خلیج فارس از منابع غنی انرژی و آبراه بی‌نظیر بین‌المللی است، اما مهم‌تر اینکه از استوانه‌های مستحکم هویتی و حوزه‌های مهم تمدنی ما ایرانیان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدمهدی اسماعیلی پیش از ظهر امروز _دوشنبه، دهم اردیبهشت_ در همایش فرهنگی و هنری روز ملی خلیج فارس اظهار داشت: خلیج فارس از منابع غنی انرژی و آبراه بی‌نظیر بین‌المللی است، اما مهم‌تر اینکه از استوانه‌های مستحکم هویتی و حوزه‌های مهم تمدنی ما ایرانیان است.

وی با بیان اینکه دهم اردیبهشت روز اخراج غربی‌های استعمارگر از پهنه همیشه خلیج فارس است، افزود: شاید عده‌ای تصور می‌کنند ما در موضوع خلیج فارس دعوا و اختلاف قومی داریم، ما با هیچ‌کس در مورد خلیج فارس اختلاف دیدگاه و نظر نداریم و روشن است، خلیج فارس، خلیج فارس است تا ابد و برای ابد به‌عنوان بخشی از تاریخ و هویت ما در تاریخ خواهد درخشید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برج آزادی تهران نماد استقلال و آزادی مردم عزیز ایران است، این برج و میدان تاریخی روزهای بزرگی را به خود دیده است؛ از راه‌پیمایی‌های باشکوه تاسوعا و عاشورای سال ۱۳۵۷ تهران گرفته تا ۲۲ بهمن‌های باشکوهی که در اینجا برگزار شده است.

اسماعیلی تصریح کرد: ما در هیچ بخشی از خلیج فارس چه شمال و جنوب آن چیزی جز عظمت فرهنگی ایران را پیدا نمی‌کنیم؛ مدتی پیش در یکی از کشورهای همسایه در جنوب خلیج فارس بودم، چند موزه مهم داشتند که از این موزه‌ها بازدید کردم و هر توضیحاتی که می‌دادند چیزی جز تاریخ پرافتخار ایران عزیز ما نبود.

وی اظهار داشت: بخش مهمی از حوزه فرهنگی در جنوب خلیج فارس هم متأثر از ایران فرهنگی است، ایران فرهنگی ما اساساً در مرزهای جغرافیایی نمی‌تواند محصور باشد.

این خبر در حال تکمیل است...

کد خبر 749047

دیگر خبرها

  • کشف بوته‌های خشخاش در شهرستان خاتم
  • تیم دانش‌آموزی ایران ۵ طلا در رویداد ایده و فناوری ترکیه کسب کرد
  • تجلیل جامعه معلولان از یک برنامه تلویزیونی/«نامیرا» فرهنگسازی کرد
  • خلیج‌فارس از پایه‌های مستحکم هویتی ایرانیان است
  • تاریخ برگزاری انتخابات فدراسیون انجمن‌های ورزشی مشخص شد
  • زمان برگزاری انتخابات فدراسیون انجمن‌های ورزشی مشخص شد
  • نشست هم اندیشی انجمن های علمی و کانون های فرهنگی دانشگاه یاسوج
  • مراسم فرهنگی ایرانیان در دوبلین
  • ۶۹/۲ درصد مردم ایران تلویزیون تماشا می‌کنند
  • حضور هیات ایران در کنفرانس سالانه بین المجالس برای قدس در استانبول