Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک مقام محیط زیست دماوند با اشاره به آسیب دیدن گسترده مردم از حملات سگ‌ها گفته است: مدعیان حمایت از حیوانات با نظرات خودسرانه و غیر کارشناسی باعث وضع موجود شدند.

سرویس جامعه مشرق _ سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند اخیراً از یک فاجعه بزرگ خبر داد...

به گزارش ایرنا، آقای نقی میرزاکریمی گفته: بنابر گزارش شبکه بهداشت شهرستان دماوند در سال ۱۴۰۰ بیش از یکهزار و ۲۰۰ مورد سگ گزیدگی ثبت شده که بیش از چهار میلیارد تومان فقط برای واکسن این افراد بجزو خدمات درمانی مانند پانسمان، شستشو و… هزینه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او می افزاید: در کنار این هزینه ها، اعداد و رقم هایی که برای زنده گیری و سایر اقدامات توسط شهرداری ها و دهیاری ها هزینه می شود نیز بخش دیگری از این هزینه ها است ولی باز هم مردم گرفتار وضع موجود هستند.

این مقام مسئول همچنین تصریح کرده است: متاسفانه عده‌ای تحت عنوان حامی حیوانات از اجرای دستورالعمل کنترل سگ‌های ولگرد ممانعت می‌کنند و با نظرات خودسرانه و غیر کارشناسی باعث افزایش سگ های ولگرد شده اند.

میرزاکریمی با بیان اینکه این حامیان حیوانات با نظرات خودسرانه و غیر کارشناسی باعث وضع موجود شدند، می‌افزاید: آیا -آنها- می توانند عقاید خاص خود که بر خلاف قانون و دستورالعمل های مربوطه مانند گرفتن پتو برای سگهای ولگرد، سفره انداختن برای آنها، تشویق مردم به غذادادن در کوچه و خیابان، جلوگیری از ساماندهی سگ‌ها توسط عوامل شهرداری و دهیاری‌ها و … را بر جامعه تحمیل کنند؟

او در عین حال به مردم وعده داده است که سگ‌ها با همکاری فرمانداری قطعا ساماندهی خواهند شد. [۱]

این اظهارات و اشاره مقام محیط زیستی دماوند به وقوع بیش از ۱۲۰۰ مورد سگ‌گزیدگی؛ حقیقتا یک فاجعه است که نشان می‌دهد سلامت فیزیکی و روانی جامعه در آماج بلا قرار گرفته است. خاصّه اینکه در این فقره و در این فاجعه‌ی رخ نمون شده؛ شاهد یک بلای طبیعی نیستیم بلکه امنیت و سلامت مردم بازیچه یک عده مدعی حمایت از محیط زیست شده است که از مقوله چند وجهی محیط زیست؛ صرفا و فقط حمایت از سگ‌های ولگرد را فهمیده‌اند!

در بحث سگ‌گزیدگی و حمله سگ‌های ولگرد به مردم آمارهای غیر قابل باور اما مستندی وجود دارد.

همین چند سال قبل بود که معاون فرماندار قم در یک جلسه از وقوع ۳۲۰ مورد حمله سگ‌های صاحبدار به مردم قم تنها در طول چند ماه از یک سال خبر داده بود. [۲]

جدای از این گزارش‌ها در هفته‌های اخیر نیز گزارش‌هایی از کشته شدن مردم و کودکان بر اثر حمله سگ‌ها منتشر شد که افکار عمومی را به شدت جریحه‌دار کرد.

جالب است که حتی کارشناسان محیط زیست اعلام کرده‌اند یکی از دلایل مهم تهدید خشک شدن برای جنگل‌های زاگرس نیز سگ‌ها هستند. [۳]

با این همه اما هنوز گویا عزم جدی برای ساماندهی و عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد شکل نگرفته، هیچ نظارتی بر سگ‌های صاحب‌دار وجود ندارد و خبری هم از قوانین مترقی مثل تعیین مجازات برای غذا دادن به سگ‌های ولگرد و یا مجازات سگ‌گردانی در معابر نیست!

در این زمینه به نظر می‌رسد برخی مسئولان ذیربط همچنان از تجمعات مدعیان حمایت از سگ‌ها می‌ترسند و نمی‌خواهند کمپین توییتری یا اینستاگرامی علیه آنها شکل بگیرد! و گرنه اینهمه سکوت و تعلل در قبال رخدادی که صراحتا امنیت و سلامت مردم را مورد تهدید قرار داده و راه حل‌های آن هم کاملا مشخص است؛ هرگز طبیعی به نظر نمی‌رسد.

با این همه ولی باید یادآوری کرد که حفاظت از جان و امنیت و سلامت مردم که از بایسته‌های حکمرانی است را نباید به زلف توییتر و کارزارهای اینترنتی گره زد.

در محیط‌های شهری نیز بی‌اعتنایی مسئولان به آسیب‌های سگ‌های صاحبدار و برخوردهای بد صاحبان آنها با مردم بدانجا رسیده است که چندی قبل یک عضو مجلس خبرگان در کنایه به کم‌کارکردی مسئولان در این رابطه از مردم خواست با سگ گردانی مبارزه کنند. [۴]

***

1_https://irna.ir/xjK37y

2_https://khaandaniha.ir/news/1768914

3_https://www.jahannews.com/news/805803

4_mshrgh.ir/1383635

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین قیمت سگ سگ گردانی سگ های ولگرد بهداشت عمومی مشرق نیوز تهران بیماری هاری کودکان امنیت توییتر اینستاگرام اخبار حوادث خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت سگ های ولگرد محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۵۳۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراجع قضایی شهرستان ری رویکرد زیست محیطی دارند+فیلم

مدیرکل محیط زیست شهرستان ری گفت: از زمستان گذشته تاکنون ۲۴ مورد احکام سبز در شهرستان ری داشته‌ایم و ۴۸ روز در زمینه پاکسازی طبیعت فعالیت کرده‌اند.

محمد رستگاری، مدیرکل محیط زیست شهرستان ری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو در رابطه با معضلات تولید و مصرف پلاستیک اظهار داشت:متاسفانه معضل پلاستیک در سطح کشور همه گیر شده است و در سطح ملی باید برای آن چاره‌اندیشی کرد.

وی افزود: خوشبختانه مراجع قضایی شهرستان ری رویکرد زیست‌محیطی دارند و در راستای استفاده از احکام جایگزین برای متخلفانی که جرایم زیست‌محیطی مرتکب شده‌اند یا موارد دیگری که قاضی صلاح می‌داند پاکسازی طبیعت را به عنوان جایگزین در نظر می‌گیرند و برخی محکومان  را برای انجام این کار  اداره کل محیط زیست معرفی می‌کنند. امروز هم برخی محکومان با جمع‌آوری کیسه‌های پلاستیکی در حال گذراندن مجازات جایگزین حبس هستند.

وی بیان داشت: از زمستان گذشته تاکنون ۲۴ مورد احکام سبز در شهرستان ری داشته‌ایم و ۴۸ روز در زمینه پاکسازی طبیعت فعالیت کرده‌اند.

رستگاری تاکید کرد: این کار شاید در پاکسازی شهرستان تاثیر چشمگیری نداشته باشد، ولی کار فرهنگی است و محکومان به تبعات ریختن زباله آگاه می‌شوند و گامی به جلو در فرهنگسازی و جلب مشارکت همگانی برای حفاظت محیط زیست محسوب می‌شود.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • کشف بیش از ۶۰۰ متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز در سرپل ذهاب
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در شهرستان سنندج
  • برگزاری جشنواره زمین پاک در آستارا
  • دو رأس بزغاله کوهی به دامان طبیعت بازگردانده شدند
  • توقیف ۲۰ خودرو تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی در پردیس
  • آب تالاب‌های پلدشت ۴۰ درصد افزایش یافت
  • لزوم نهادینه کردن علم محیط زیست در کنار سایر علوم برای دانش‌آموزان
  • رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان
  • مراجع قضایی شهرستان ری رویکرد زیست محیطی دارند+فیلم
  • پاکسازی طبیعت نقده به مناسبت هفته زمین پاک