Web Analytics Made Easy - Statcounter

میکروپلاستیک‌ها یک مشکل زیست‌محیطی رو به رشد هستند، اما یک مطالعه جدید می‌تواند به حذف بخش مناسبی از آن‌ها کمک کند. 

نویسندگان نشان دادند که ابریشم می‌تواند جایگزین زیست تخریب‌پذیری برای دانه‌های میکرو و ذرات پلاستیکی باشد که اغلب به لوازم آرایشی، رنگ‌ها و سایر محصولات اضافه می‌شوند.

مطالعات به طور مداوم نشان می‌دهد که مکان‌های کمی روی زمین وجود دارد که توسط آلودگی میکروپلاستیک دست نخورده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این قطعات کوچک در اقیانوس‌ها، رودخانه‌ها، زمین‌های کشاورزی، یخ‌ها و برف‌ها از قطب شمال تا قطب جنوب و از بالای کوه اورست تا عمیق‌ترین گودال‌های دریا شناسایی شده‌اند. آن‌ها در نرم‌تن‌های زنده، سخت‌پوستان، ماهی‌ها، لاک‌پشت‌ها، فوک‌ها، پرندگان، پستانداران کوچک خشکی، دام‌ها و انسان‌ها شناسایی شده‌اند و با طیف فزاینده‌ای از مشکلات سلامتی مرتبط هستند.

بیشتر این میکروپلاستیک‌ها زمانی تشکیل می‌شوند که محصولات پلاستیکی بزرگ‌تر در محیط تجزیه می‌شوند، متاسفانه ما چندین دهه است که ذرات میکروپلاستیک خود را به محصولات دیگر اضافه می‌کنیم. آن‌ها در شوینده‌های لباسشویی، لوازم آرایشی، خمیر دندان، شامپو، رنگ و سایر مواد شیمیایی ظاهر می‌شوند.
میکروپلاستیک‌ها، درخشندگی خوبی به رنگ‌ها می‌دهند. اسکراب‌های صورت را ساینده می‌کنند و می‌توانند به کنترل زمان انتشار مواد شیمیایی مانند علف کش‌ها کمک کنند.

برآورد‌ها حاکی از آن است که این میکروپلاستیک‌های اولیه بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از موارد موجود در محیط را تشکیل می‌دهند، و این‌ها مواردی هستند که مطالعه جدید قصد دارد به آن‌ها رسیدگی کند.

ما نمی‌توانیم کل مشکل میکروپلاستیک‌ها را با یک راه حل مناسب برای همه آن‌ها حل کنیم.

برای مطالعه جدید، تیم یک جایگزین شگفت‌آور ساده برای مهره‌های پلاستیکی - ابریشم - پیشنهاد می‌کند. این ماده معمولی نه تنها می‌تواند با درپوش گذاشتن مواد تا زمانی که مورد نیاز باشد همان عملکرد را داشته باشد، بلکه پس از اتمام به سرعت و ایمن تجزیه می‌شود.

تیم تحقیقاتی می‌گوید: ابریشم با کیفیت نساجی به پیله‌های کرم ابریشم نیاز دارد تا به‌دقت باز شوند، اما برای ساخت این ریزدانه‌ها، می‌توان پیله‌ها را در فرآیندی ساده، مقیاس‌پذیر و با استفاده از زیرساخت‌های موجود در آب حل کرد.

پوشش‌های ابریشم به‌دست‌آمده را می‌توان به گونه‌ای فرآوری کرد که به آن اجازه می‌دهد بر اساس کاربرد مورد نظر، خواص متفاوتی داشته باشد، مانند اینکه آب را جذب یا دفع کند.

این تیم مواد پوشش ابریشم را در آزمایشگاه با استفاده از تجهیزات تولیدی مبتنی بر اسپری آزمایش کردند تا علف‌کشی را در کپسول‌های ابریشم بسازند که در آب حل می‌شود تا محصول در طول زمان آزاد شود.

هنگامی که این محصول روی ذرت در گلخانه آزمایش شد، علف‌کش محصور شده با ابریشم مانند محصولات موجود کار کرد، اما خسارت محصول را به میزان قابل توجهی کاهش داد - تا ۰.۸ ٪، در مقایسه با ۲۵ ٪ از علف‌کشی که کپسوله نشده بود.

محققان می‌گوید:این پوشش ابریشم می‌تواند جایگزین میکروپلاستیک‌های اولیه در بیشتر کاربرد‌ها شود.

نه فقط در مواد شیمیایی مانند علف‌کش، بلکه در لوازم آرایشی یا حتی داروها، زیرا ابریشم در بدن نیز تجزیه می‌شود.

محقق مارلی گفت: تنها راه تاثیرگذاری این است که ما نه تنها می‌توانیم پلیمر مصنوعی را با یک همتای زیست تخریب‌پذیر جایگزین کنیم و به عملکردی که اگر نگوییم بهتر، حداقل یکسان، استفاده کنیم.

این تحقیق در مجله Small منتشر شده است.

منبع: سایت نیواطلس

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میکروپلاستیک میکروپلاستیک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۵۳۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات آلودگی هوا در استان خوزستان

بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، هوای شش شهر خوزستان در وضعیت آلوده قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان و بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، وضعیت هوا امروز _سه شنبه یازدهم اردیبهشت_ منتهی به ساعت ۱۲:۰۰ بر اساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون، در ایستگاه‌های شهر اهواز شامل استانداری ۱۳۹، حفاری ۱۱۷و نیوساید ۱۲۷ و پادادشهر ۱۰۶ و شهرهای اندیمشک ۱۰۶، حمیدیه ۱۰۱، دزفول ۱۱۶، ماهشهر ۱۲۷ و هندیجان ۱۲۷ میکروگرم بر متر مکعب در وضعیت آلوده برای گروه‌های قرار گرفت و بر این اساس افراد باید از فعالیت‌های خارج از منزل خودداری کنند.

بر اساس طبقه‌بندی پنج‌گانه صورت گرفته در شاخص کیفیت هوا (AQI) از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوا قابل قبول، ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.

به گزارش ایمنا، کارگروه آلودگی هوای استان مدارس تمامی مقاطع در شهرهای اهواز، باوی، کارون و حمیدیه را در روز گذشته و را به صورت غیرحضوری اعلام کرد و امروز نیز مدارس تایم صبح شهرهای اهواز باوی کارون خرمشهر آبادان و شادگان تعطیل شدند.

کد خبر 749345

دیگر خبرها

  • معرفی ۶ نفر از عاملان آلودگی محیط زیست کرج به مراجع قضایی
  • جزئیات آلودگی هوا در استان خوزستان
  • برگزاری نشست شهرداران شهرهای جاده ابریشم
  • نشست شهرداران شهرهای جاده ابریشم فردا برگزار می‌شود
  • وعده‌های پوچ نمکی بر زخم اهالی شهرک ابریشم چهارباغ
  • توزیع رایگان تخم نوغان بین مددجویان کمیته امداد گیلان
  • کشف خطر جدید میکروپلاستیک‌ها بر سلامت
  • تصاویر واقعی است؛ خبری از کپسول آتش نشانی نیست!+ عکس
  • غیر حضوری شدن نوبت صبح مدارس برخی شهر‌های خوزستان
  • دراگون از ایستگاه فضایی جدا می‌شود