Web Analytics Made Easy - Statcounter

نتیجه رفتار دینامیکی آنها بعد از سال ها در زلزله بعدی همه ابعاد نادیده شده سیستم را فاجعه وار آنوقت نمایان می کند که دیگر سودی ندارد!

- اواخر دهه ۴۰ تا اواسط ۷۰ استفاده از تیرهای خرجینی بود که مصیبت آنرا در زلزله رودبار منجیل، بم و سایر زلزله ها دیدیم !
- در دهه های اخیر عدم استفاده از وال پست و استفاده از نماهای سنگین بوده و هست که در زلزله کرمانشاه و بقیه زلزله ها ابعاد فاجعه را کاملا حس کردیم
- و اکنون چند سالی است که استفاده از سقف های وافل که در دنیا مردودی بیشتر آنها در زلزله به اثبات رسیده متاسفانه توسط افرادی سود جو در حال گسترش است که شکی ندارم، تلفات آنها در زلزله بعدی هزاران هزار نفر خواهد بود
- و بسیاری موارد دیگر

بار ها در طول این سالیان در مجامع علمی و فنی مخالفت بسیار جدی خودم را با اینگونه سقف ها آنهم در مناطق لرزه خیز کشور اعلام حتی به جدل هم انجامید که شاید تنها رد کننده این سیستم در کشور بودم و هیچ زمان زیر بار طراحی آنها نرفتم حتی به قبمت از دست رفتن اصل کار! با ریزش و نمایش فاجعه بار ساختمان متروپل در همان روز بعد از حادثه وحشتناک آبادان در سطح رسانه ای برای اولین بار و اولین اعتراض به اینگونه سقف ها بشرح ذیل نوشتم:

« اولین حمله در کشور به یک سیستم سازه ای مردود که متاسفانه در حال متداول شدن و تا حدودی هم بر اساس تبلیغات ناپسند سود جویان متداول شده بود، عملکرد مردود سقف وافل !؟

علل اصلی ریزش ساختمان ده طبقه آبادان

و متعاقب آن:

فاجعه سقف‌های وافل در متروپل

خوشبختانه چند روز پیش مرقومه مرکز تحقیقات ساختمان به ریس سازمان نظام مهندسی کشور را در رد این سیستم سازه ای نا کارامد دریافت کردم که باعث خوشحالی زیاد نگارنده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خوشحالم و بسیار خوشحالم و مطمینم با این اقدام به موقع و اعتراض رسمی و جدی حقیر بلاخره جان هزاران اگر نه ملیونها از هموطنان را در زلزله های آتی نجات دادیم.

از مرکز تحقیقات بابت نامه پیوست تشکر می کنم و امیدوارم بند اسکلت بتنی را هم فعلا تا بررسی کاملتر تعلیق بفرمایند ! ما در آینده شاهد مشکلات فراوانی با وافل ها بطور کلی اسکلت فولادی یا بتنی، تفاوت زیادی در رفتار لرزه ای ندارند! خواهیم داشت.

حال که شرایط فراهم و جرائت کردم و این مسئله را در کشور علی الرغم لابی سنگین پیمانکاران قدر این سقف ها، و مجوز و تایید اولیه مرکز تحقیقات ساختمان در حمایت از این نوع سقف ها، مطرح و باز کردم که باور بفرمایید بدون هیچ ضابطه ای در کشور مد شده بود (خود این عزیزان هم از تبعات محتمل آگاه نبودند وگرنه حتما انجام نمی دادند) و عده ای سازنده هم برای سود پیمانکاری و عده ای طراح هم بدلیل پورسانت به این نوع سقف های بی کیفیت در مناطق زلزله خیز کشور تن داده بودند! جلوگیری نمایم. شایسته است تامل بیشتری روی این سقف ها در کشور در همه حالت صورت پذیرد ! خیلی زیاد ! نظر من برای استفاده از این نوع سقف ها کاملا منفی است آنهم برای کشور زلزله خیز مان مگر با تمهیدات بسیار ویژه!

رویت نامه جلوگیری از ساخت سقف وافل یکی از بهترین روزهای حرفه ای بنده به حساب می آید چون مطمین هستم افراد بسیار زیادی جان و مالشان حفظ شد.

* استاد نمونه کشور، در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران، بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران در ایران و موسس انجمن زبدگان شهر در کشور

کد خبر 1653931

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: برج متروپل زلزله مصالح ساختمانی سقف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۵۳۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار مشاور قالیباف در واکنش به گشت ارشاد: «وقوع واقعه برنامه ریزی شده کف خیابان»

در ادامه واکنش های مختلف  به بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها مشاور راهبردی رئیس مجلس نسبت به  «اجرای یک پروژه جدید روانی برای تحریک جامعه در حوزه زنان در کف خیابان» هشدار داد.

به گزارش عصر ایران، مهدی محمدی مشاور راهبردی قالیباف، در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:   «ضرورت فوری لطمه زدن به تاثیر شگفت عملیات وعده صادق بر افکار عمومی ایران، و سپس آغاز مناقشه برانگیز عملیات پلیس در مقوله حجاب، اجرای یک پروژه جدید روانی برای تحریک جامعه در حوزه زنان را کاملا پیش بینی پذیر کرده بود.   قدم بعدی ممکن است یک واقعه فیزیکی برنامه ریزی شده کف خیابان باشد.»   کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: جزئیات تذکر رهبری درباره گشت ارشاد تصاویری گویاتر از صدها مقاله : فرمانده انتظامی از طرح "کاملاً فرهنگی و اجتماعی" می گوید و روحانیون "لباس چریکی" پوشیده اند! ایراد شورای نگهبان به سامانه چهره نگاری در لایحه عفاف و حجاب از زبان عضو کمیسیون ویژه

دیگر خبرها

  • فیفا در آستانه تغییر یک قانون مهم؛ لغو ممنوعیت برگزاری لیگ‌های داخلی در خارج از کشور
  • پازوکی :تولیدکنندگان خواستار افزایش قیمت لوازم خانگی هستند/ واردات لوازم خانگی همچنان ممنوع است
  • ممنوعیت تردد خودروهای سنگین در ۷ محور شمالی کشور از امروز تا شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه
  • هشدار مشاور قالیباف در واکنش به گشت ارشاد: «وقوع واقعه برنامه ریزی شده کف خیابان»
  • پیشگویی مشاور قالیباف از گشت ارشاد؛ واقعه فیزیکی جدید کف خیابان؟!
  • واکنش معنادار مشاور قالیباف به بازگشت گشت ارشاد
  • هشدار مشاور قالیباف درباره بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها /یک واقعه فیزیکی برنامه ریزی شده در کف خیابان؟!
  • ۴ ویژگی منحصربه‌فرد در کتاب‌های تاریخ شفاهی
  • «بمب‌های شهری» را برای کاهش ریسک زلزله شناسایی کنیم
  • رد شکایت سپاهان و نساجی از صنعت نفت آبادان