Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-27@13:04:23 GMT

بهار امسال هم رشد اقتصادی داریم

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۵۴۰۹۲

بهار امسال هم رشد اقتصادی داریم

طبق گزارش بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی بدون نفت در سال گذشته‏‏ به ۹/۳‌درصد رسید که نسبت به فصول گذشته رشد داشته است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، پنجشنبه هفته گذشته، بانک مرکزی جزئیات آمار‌های اقتصادی سال ۱۴۰۰ را منتشر کرد. در این گزارش جزئیات تحولات اقتصاد کشور در حوزه رشد بخش‌های حقیقی اقتصاد، تجارت خارجی و بخش مالی مشخص شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در میان تمام قسمت‌های این گزارش، تحولات بخش‌های مختلف اقتصاد کشور بیش از هر چیز اهمیت ویژه‌ای دارد. نگاهی به روند تحولات در بخش‌های مختلف نشان می‌دهد اقتصاد کشور به آرامی در حال طی کردن مسیر رشد بدون توجه به شرایط تحریمی است. بر همین اساس نگاهی به روند رشد تولید ناخالص داخلی کشور در چهار فصل سال گذشته، نشان می‌دهد اقتصاد کشور مسیر رشد را در پیش گرفته است. نمودار زیر ارقام اعلامی بانک مرکزی از رشد فصلی اقتصاد کشور با نفت و بدون نفت در سال ۱۴۰۰ را نشان می‌دهد.

بانک مرکزی اعلام کرد نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۱۴۰۰، بدون نفت به ۳.۹درصد و با نفت به ۴.۴درصد رسید. نرخ رشد اقتصادی بدون نفت سال گذشته‏‏ به ۳.۹درصد رسید. نرخ رشد تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه در سه ماه نخست سال ۱۴۰۰، ۶.۷درصد، سه ماه دوم یک درصد، سه ماه سوم ۴.۸درصد و سه ماه چهارم سال به ۵.۷درصد رسید. رشد اقتصادی بدون نفت نیز در سه ماه نخست سال ۱۴۰۰ به ۴.۴درصد، سه ماه دوم به ۰.۷درصد، سه ماه سوم به ۵‌درصد و سه ماه چهارم به ۶.۳درصد رسیده‌است. در تمام فصول سال گذشته اقتصاد کشور مسیر رو به رشد را تجربه کرده است. البته این روند رشد مشخصا از نیمه دوم سریع‌تر و به سمت اقتصاد غیرنفتی متمایل شده است. واکسیناسیون سریع و گسترده، نقش مهمی در نجات اقتصاد از ورطه قرنطینه‌های رکودی ایفا کرد. واکسیناسیون عمومی به اقتصاد کشور اجازه داد تا بدون واهمه از اوجگیری سرایت ویروس کرونا، بخش‌های اقتصادی به فعالیت عادی خود ادامه داده و میسر رشد را در پی گیرند.


بازگشت بخش مسکن به مسیر رشد

بهبود روند بخش‌های مختلف اقتصاد کشور به‌طور ویژه در بخش ساختمان نمایان بود. بر‌اساس گزارش بانک مرکزی بخش ساختمان کشور در سه فصل ابتدایی رشد منفی را تجربه کرد، اما در فصل چهارم توانست رشد مثبت را تجربه کند. بخش ساختمان در کشور روند رو به رشد را از سر گرفته و اقتصاد این بخش در آغاز مسیر رونق قرار گرفته است. هرچند رشد زمستانی بخش مسکن نتوانست رقم رشد سالانه را مثبت کند تا در نهایت بخش مسکن در سال ۱۴۰۰ رشد منفی ۶.۹درصدی را ثبت کرد. البته با توجه به عزم دولت برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن و رشد تولید مسکن به سالانه یک میلیون واحد مسکونی، بهبود رشد بخش مسکن در سال ۱۴۰۱ و سال‌های بعد، کاملا محتمل و قابل انتظار است. ارزش‌افزوده بخش ساختمان در بهار ۱۴۰۰ منفی ۱۱.۳، تابستان منفی ۱۵.۶، پاییز منفی ۱۰.۶ و در زمستان ۱۱.۹بود که رشد بیش از ۲۰ واحدی را نشان می‌دهد. به این دلیل که در پاییز درصد منفی ۱۰ نمایان است و در زمستان ۱۱‌درصد.


بهار امسال هم رشد اقتصادی داریم

وحید شقاقی شهری، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی در گفت‌و‌گویی درباره رشد اقتصادی توضیح داد و تصریح کرد: طبق گزارش بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی بدون نفت در سال گذشته‏‏ به ۹/۳‌درصد رسید که نسبت به فصول گذشته رشد داشته، اما باید توجه داشت رشد اقتصادی یک دهه را باید مورد تحلیل قرار داد و افزایش در یک فصل معیار مناسبی برای مقایسه نیست.

وی با بیان این‌که رشد اقتصادی دهه ۹۰، صفر بوده افزود: اقتصاد ایران پس از چند فصل رکود و رشد اقتصادی منفی در مسیر رشد قرار گرفته و این یک نشانه مثبت است، اما باید برای بلند‌مدت اقداماتی انجام شود تا رشد اقتصادی پایدار به دست بیاید. در اقتصاد تحلیل به این صورت است که اگر رشد اقتصادی سه تا چهار فصل پشت‌سر هم مثبت باشد نشان می‌دهد آن اقتصاد از رکود خارج شده است.

این کارشناس اقتصادی معتقد است، رشد مثبت اقتصادی در زمستان سال گذشته نشان می‌دهد ظرفیت‌های خالی در اقتصاد ایران زیاد است و نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. کمبود سرمایه‌گذاری از یک‌سو و افزایش تقاضا در جامعه باعث شده تا بخشی از ظرفیت اقتصاد ایران خالی بماند از این‌رو سرمایه‌گذاری بیشتری را نسبت به قبل می‌طلبد. باید توجه داشت محدودیت‌های کرونا در سه سال گذشته و قرنطینه و تعطیلی بخش‌هایی از اقتصاد باعث تشدید رکود شده بود و اکنون که در شرایط پساکرونا قرار داریم وضعیت بهتری را شاهد هستیم.

شقاقی شهری به میزان تاثیر تحریم بر رشد اقتصادی اشاره کرد و گفت: وضعیت رشد اقتصادی در کشور نشان می‌دهد تحریم بیش از این نمی‌تواند در اقتصاد ایران تاثیر بگذارد و تاثیر آن به کمترین میزان خود رسیده است. زمانی که ونزوئلا تحریم شد به‌دلیل این‌که زیرساخت اقتصاد آن تولیدی نبود آسیب زیادی دید، اما تاب‌آوری اقتصاد ایران بیشتر بود. وی تاکید کرد: صورت‌های مالی فصل بهار شرکت‌های بزرگ بورسی در سایت کدال منتشر شده که نشان‌دهنده سود مناسب آن‌ها در این فصل است. به نظر می‌رسد رشد اقتصادی در بهار امسال بیشتر از زمستان سال گذشته باشد. دولت در این زمینه باید برنامه‌ریزی خود را برای رشد اقتصادی پایدار تنظیم کند تا با تکانه‌های خارجی کمترین تاثیر را بپذیرد.

منبع: جام جم

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: رشد اقتصادی تحریم مسکن رشد اقتصادی بدون نفت اقتصاد ایران بخش ساختمان اقتصاد کشور نشان می دهد بانک مرکزی رشد تولید درصد رسید سال گذشته بخش مسکن سال ۱۴۰۰ مسیر رشد نرخ رشد سه ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۵۴۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معضل بیکاری به سراغ اقتصاد آلمان آمد

«موسسه اقتصادی آلمان» از رشد بیکاری در این کشور به بالاترین رقم در یک دهه اخیر خبر داد.

به گزارش مشرق، ضعف اقتصادی آلمان بالاخره به بازار کار این کشور آسیب زد به‌طوریکه پیش‌بینی می‌شود تعداد کارگران بیکار به بالاترین رقم در حدود یک دهه گذشته برسد؛ این را مطالعات «موسسه اقتصادی آلمان» اعلام کرده است.

بر اساس این مطالعاتی که امروز منتشر می‌شود، بیکاری در این کشور به طور متوسط به کمی کمتر از ۲.۸ میلیون نفر افزایش خواهد یافت که بالاترین رقم از سال ۲۰۱۵ به شمار می‌رود.

کارشناس بازار کار موسسه اقتصادی آلمان، هالگر شیفر می‌گوید، با وجود رکود پارسال، بازار کار آلمان تقریبا ثبات داشت اما امسال برلین دارد پی‌آمدهای بحران اقتصادی را با قوت بیشتری احساس می‌کند.

در سال ۲۰۰۵ هم بیکاری در آلمان به ۴.۹ میلیون نفر رسیده بود که به آلمان «مرد بیمار اروپا» می‌گفتند.

بر اساس پیش‌بینی این موسسه، نرخ بیکاری آلمان در سال جاری میلادی به ۶ درصد افزایش می‌یابد.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • وزیر کار: برای تحقق شعار امسال، باید در مسیر جهش تولید قدم برداریم
  • ظهور یک قدرت اقتصادی جدید؛ اقتصاد هند چقدر قوی است؟
  • معضل بیکاری به سراغ اقتصاد آلمان آمد
  • بهار پربارش امسال با افزایش متوسط بارندگی استان فارس در سامانه بارشی اخیر
  • پیش‌بینی نگران کننده: امسال رشد اقتصادی نداریم؛ منتظر کاهش قیمت ارز و نرخ تورم هم نباشید
  • پیش‌بینی قیمت ارز و نرخ تورم در سال ۱۴۰۳ | وضعیت رشد اقتصادی به کدام سو؟
  • ‌اقتصاد کشور را نباید دولتی مدیریت کرد
  • دنیای اقتصاد : در سال ۱۴۰۳ نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم/ رشد اقتصادی هم بالا نخواهد رفت
  • در سال ۱۴۰۳ نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم/ رشد اقتصادی هم بالا نخواهد رفت
  • طرح اجرای فیبرنوری کشور امسال به اتمام می‌رسد