Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-28@21:18:20 GMT

پیش بینی روند بازار آهن آلات و میلگرد در تابستان جاری

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۵۵۰۵۸

پیش بینی روند بازار آهن آلات و میلگرد در تابستان جاری

 

هر سال، با شروع شدن فصل گرما، عرضه و تقاضا و قیمت آهن‌آلات روندی نسبتاً صعودی به خود می‌گیرد. علت اصلی این افزایش‌ها در بازار فولاد را می‌توان افزایش ساخت و سازها در فصل تابستان دانست. افزایش تقاضای ناشی از افزایش ساخت و سازها باعث ایجاد یک فضای رقابتی میان تولیدکنندگان و عرضه کنندگان آهن‌ آلات می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس، میزان تولیدات کارخانه میلگرد افزایش می‌یابد و قیمت‌آهن آلات، اگرچه اندکی بالاتر از فصول سرد، جنبه‌ای رقابتی پیدا می‌کنند. اما برای پیش‌بینی روند بازار آهن آلات در تابستان عوامل مهم دیگری هم مطرح هستند.این عوامل می‌توانند تاثیر بسیار عمیقی بر میزان عرضه و تقاضا و نرخ روز میلگرد در مرکز آهن ایران و حتی همه کالاهای اساسی (از همه مهم‌تر، حامل‌های انرژی) داشته‌باشند.

 

پیش بینی روند بازار آهن در تابستان

برای بررسی بازار میلگرد و آهن در تابستان امسال بد نیست به طرح ارائه شده توسط دولت با نام  "جراحی اقتصادی" نیز توجه شود. طرح اقتصادی که دولت جدید در حال پیاده‌سازی آن است، می‌تواند اثرات مستقیمی بر روی میزان عرضه و تقاضا و قیمت در بازار آهن‌آلات داشته ‌باشد. یکی از نکات مهم در این طرح، افزایش قیمت‌ها است. این افزایش به منظور همگامی قیمت‌ها با تورم جهانی و جلوگیری از قاچاق کالاهای اساسی از کشور می‌باشد.

تورم

تورم در اردیبهشت ماه، یک افزایش 3 درصدی را نشان می‌دهد. اگر همین روند تا آخر سال ادامه داشته باشد، شاهد نرخ تورم 50 درصدی در انتهای امسال خواهیم بود. ما شاهد نرخ تورم 39.2 درصدی در اردیبهشت ماه و افزایش حدود 3 درصدی نرخ تورم در هر ماه بوده‌ایم. بنابراین می‌توان چنین پیش‌بینی کرد که قدرت خرید مردم تا حد زیادی کم شود. این مساله می‌تواند تاثیر زیادی بر روی قیمت آهن آلات داشته باشد.

باتوجه به آمارهای ارائه‌شده، نرخ آهن آلات از اردیبهشت امسال تاکنون که اوایل تابستان می‌باشد، نه‌تنها ثابت نگه داشته‌شده که در برخی موارد با کاهش قیمت هم همراه بوده است. علاوه بر کاهش قدرت خرید و در نتیجه میزان تقاضا، سیاست‌های دولت کنونی برای جلوگیری از افزایش قیمت میلگرد امروز در بازار با شیب بسیار بالا در بازار آهن آلات را هم باید در نظر گرفت.

به احتمال زیاد، باید انتظار یک رکود اقتصادی تدریجی تا آخر امسال را داشته باشیم. با این حال، به‌نظر می‌رسد که این رکود در شش ماهه اول امسال بسیار کمتر از شش ماهه دوم باشد. پس، می‌توان پیش‌بینی کرد که نرخ آهن‌آلات در بازار ایران در تابستان، روندی ثابت یا همراه با کمی افزایش را تجربه کند. با این حال، با اطمینان می‌توان گفت که میزان تقاضای میلگرد و آهن و پروفیل سبک هم کاهش بسیار چشمگیری خواهد داشت. اما آیا عرضه هم کم خواهد شد؟

بررسی روند بازار آهن با توجه به میزان عرضه

یکی از عوامل مهم در میزان عرضه یا تولید آهن‌آلات، حامل‌های انرژی هستند. یکی از این حامل‌های انرژی، برق است. در صورت محدود کردن آن برای کارخانجات تولید آهن، میزان تولید این کارخانه‌ها پائین می‌آید. نتیجه، کاهش میزان عرضه و حتی قطع تولید برخی محصولات کم‌درخواست‌تر خواهد بود.

پیش بینی روند بازار آهن با توجه به هزینه حمل‌

علاوه بر برق، حامل‌های دیگر اثرگذار بر قیمت آهن آلات عرضه‌شده به بازار، بنزین و گازوئیل هستند. اگر حمل محصولات فولادی تولیدی از درب کارخانه به محل فروش، با افزایش همراه ‌باشد، قیمت نهایی برای مصرف‌کننده نهایی نیز بیشتر خواهد شد. در نتیجه، می‌توان پیش‌بینی کرد که عرضه آهن آلات نیز کاهش و با افزایش قیمت همراه خواهد شد. با این همه، همچنان افزایش قیمت با شیب ملایم صورت می‌گیرد.

پیش ‌بینی بازار آهن با توجه به نرخ ارز

بازار آهن‌آلات ایران، همواره تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز بوده و هست. بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که باتوجه به افزایش تورم جهانی، تحریم‌ها و سیاست‌های کنونی علیه ایران، شاهد کاهش بیشتر ارزش ریال خواهیم ‌بود. در واقع، گفته می‌شود تا پایان امسال باید انتظار دلار 40 هزار تومانی را داشته باشیم. هرچند که به احتمال زیاد، نرخ دلار در تابستان امسال افزایش قابل‌توجهی را تجربه نمی‌کند.

البته همه این پیش بینی‌های قیمت آهن بستگی به سیاست‌های خارجی دولت کنونی دارد. روشن است که مذاکرات برجام تاثیر زیادی بر روی نرخ ارز خواهد داشت. برخلاف نظر برخی کارشناسان، هنوز این مذاکرات به اتمام نرسیده است.

با این همه، در نظر داشته باشید که تورم جهانی یک اتفاق بدیهی است. این تورم باعث افزایش نرخ ارزهایی چون دلار و یورو می‌شود. به‌گفته برخی از معامله‌گران بازار ارز ایران، بازارساز سد راه افزایش سریع قیمت دلار خواهد بود. هرچند که بازار آهن ایران، یک افزایش تدریجی با شیب کم خواهد داشت. این افزایش، تاثیر بسیار مستقیمی بر روی محصولات فولاد وارداتی و اثر غیرمستقیمی بر روی آهن آلات تولید داخل دارد. بر این اساس، به احتمال زیاد، در بازار ایران، افزایش تابستانه در قیمت آهن آلات وجود خواهد داشت. هرچند که این افزایش شیب ملایمی دارد.

پیش بینی قیمت میلگرد در تابستان

قیمت در بازار میلگرد این روزها به شدت متزلزل و بی بنیاد است، به خصوص اینکه حالا داغ شدن مجدد شایعات برجامی، قیمت دلار را پایین آورده و طلای داخلی هم روی همین اصل، ریزش نسبتا شدیدی را طی همین چند روز گذشته صورت داده‌است.

در خصوص بازار میلگرد برخی مبادی فروش در روزهای اخیر افزایش قیمتی حداکثر حول ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان را لحاظ کرده‌اند، به طوری که متوسط قیمت میلگرد از ابتدای تابستان، افزایش قیمتی حول ۶۰۰ تومان را پشت سر گذاشته‌است. منطقی که پشت این افزایش قیمت‌‌‌ها دیده می‌شود، بیشتر مربوط به زنجیره‌های بالادست به خصوص تولیدکنندگان شمش است که به تمنای افزایش قیمت، عرضه‌های شمش را در بورس کالا محدود کرده‌اند. همچنین به هر دلیل ممکن خروجی فیزیکی محصول تولیدکنندگان بزرگ فولاد این روزها به بازار داخلی محدود شده که این موضوع در کنار التهابات دلاری، عامل مهمی در بروز کمبود مصنوعی عرضه و بروز التهاب گردیده‌است.

برخی از اهالی بازار آهن که به گروه تولیدکنندگان تمایل بیشتری دارند، معتقدند که کف نرخ حمایتی میلگرد باید حول ۱۷ هزار تومان  باشد و این درحالی است که شمش ۵۰۰ دلاری در صورتی که به درستی فرمول ستاد تنظیم بازار اجرا شود، حکایت از میلگرد ۱۵ هزار تومانی را می‌دهد، اما بعید به نظر می‌رسد در شرایط فعلی اجازه لمس این قیمت را به بازار داخلی بدهند.

فعلا بازار میلگرد در وضعیت قفل و نظاره است، در بازاری که همین دو هفته پیش کف نرخ پیشنهادی میلگرد پایین تر از ۱۸۳۰۰ تومان یافت نمی‌شد امروز حتی روی ۱۷۰۰۰ تومان هم خریدار ندارد. بنابراین بازار میلگرد نیز همچون سایر آهن آلات در روزهای تابستان تمایل به ثبات و در برخی موارد افزایش دارد و با توجه به کاهش قدرت خرید در کنار کاهش عرضه، باید در انتظار روندی نامتعادل در این بازار باشیم.

جمع‌بندی

پیش بینی روند بازار آهن آلات در تابستان 1401 به عوامل بسیاری بستگی دارد. آن‌چه مسلم است، باتوجه به افزایش نرخ تورم در تابستان امسال نیز، شاهد کاهش قدرت خرید و تقاضا انواع میلگرد و آهن خواهیم بود. این مساله، تاحدودی باعث ثابت ماندن برخی محصولات در بازار آهن الات شده است. با این همه، احتمال افزایش نرخ حامل‌های انرژی از جمله برق و بنزین وجود دارد. بنابراین احتمال افزایش قیمت‌ها در بازار آهن آلات، دور از عقل به‌نظر نمی‌رسد. همچنین، مثل هر تابستان دیگر، کارخانجات فولاد در ایران با چالش قطعی برق نیز درگیر خواهند بود. چنین مشکلی، می‌تواند به کاهش عرضه و حتی قطع تولید برخی محصولات آهن منجر شود. در این میان، تاثیر روند صعودی نرخ ارز بر بازار آهن آلات را نیز نباید نادیده گرفت.

تلفن مرکزآهن: 03135155-03135156

آدرس وب‌سایت ارائه دهنده قیمت روز آهن:

 https://www.markazeahan.com/

آدرس مرکزآهن اصفهان: اصفهان، خیابان امام خمینی، جنب بیمه تامین اجتماعی ساختمان الماس، طبقه پنجم، واحد 515

آدرس ایمیل مرکزآهن:

info@MarkazeAhan.com

آدرس شبکه‌های اجتماعی مرکزآهن:

اینستاگرام: https://www.instagram.com/markazeahan/

تلگرام: https://t.me/markazeahan

لینکدین: https://www.linkedin.com/company/markazeahan/

توییتر: https://twitter.com/markazeahan

 

 

منبع: فردا

کلیدواژه: بازار آهن آلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۵۵۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

به گزارش جام جم آنلاین، هم اکنون در بازار آزاد ارز در میدان فردوسی تهران، معامله‌گران دلار را با قیمت ۶۱۵۰۰ از مردم خریداری می‌کنند و با قیمت ۶۲۵۰۰ تومان می‌فروشند.

معامله‌گران ارز می‌گویند نرخ ارز یک هفته است نزولی شده و بازار ارز از روند صعودی خارج شده و این وضعیت همچنان ادامه دارد و ترس کاهش قیمت دلار، دارندگان ارزهای خانگی را روانه بازار کرده تا قبل از افت بیشتر قیمت‌ها اقدام به فروش کنند.

در همین حال در کانال‌های تلگرامی و در معاملات موسوم به فردایی، قیمت فروش دلار به ۶۱۴۰۰ تومان هم رسیده است.

فعالان بازار ارز با تاکید بر اینکه قیمت‌ها در بازار غیررسمی ارز در یک هفته اخیر روند نزولی داشته است، پیش‌بینی کردند که همین روند کاهشی در هفته جاری ادامه داشته باشد.

دیگر خبرها

  • ادامه روند کاهشی قیمت دلار در بازار
  • ریزش قیمت دلار تا ۵۸ هزار تومان!
  • بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان
  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت
  • پهپاد ارزان قیمت راهی بازار مصرف می شود
  • روند کاهشی نرخ ارز درپی شکست بازار از مرکز مبادله
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته
  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!