Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@12:09:49 GMT

بهبود طرح حفاظت از تالاب های ایران

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۵۵۱۰۲

بهبود طرح حفاظت از تالاب های ایران

به گزارش خبرگزاری مهر، طرح حفاظت از تالاب‌های ایران از سال ۲۰۰۵ با حمایت برنامه عمران ملل متحد، تسهیلات محیط زیست جهانی و سازمان حفاظت محیط زیست آغاز شده است و نمونه‌ای از تلاش‌های صورت گرفته در راستای ارتقای مدیریت تالاب‌ها در کشور ایران به شمار می‌رود. این طرح بر استقرار مدیریت زیست بومی در سطوح ملی و محلی و ایجاد فضای مناسب برای مشارکت ذینفعان و تدوین و اجرای برنامه‌های مدیریت جامع برای تالاب‌های مهم کشور متمرکز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این برنامه‌های مدیریت در قالب یک فرآیند مشارکتی و با هدف هم افزایی بین پروژه‌های توسعه‌ای و اقدامات حفاظتی در سطح حوضه آبریز تالاب‌ها تدوین می‌شوند و وظایف هر یک از نهادهای دولتی و غیردولتی را برای حفاظت از تالاب در سطح حوضه مشخص می‌نمایند. در این بین علاوه بر پرداختن به موضوع حفاظت از تنوع زیستی، موضوعات دیگری نظیر معیشت پایدار جوامع محلی، اطلاع رسانی و آگاه سازی عمومی و مدیریت منابع آب و خاک با هدف تأمین حقآبه تالاب‌ها مورد توجه ویژه قرار دارد و در همین راستا موضوع الگوسازی مشارکت مردم در احیا تالاب‌ها در دستور کار طرح قرار گرفته است.

بر این اساس، طرح حفاظت از تالاب‌های ایران قصد دارد در راستای جلب مشارکت مؤثرتر مردم برای حفاظت، احیا و بهره‌برداری پایدار از تالاب‌های کشور، بستر مناسبی برای شناسایی و به کارگیری روش‌های نوین و خلاقانه ایجاد نماید که در این فرآیند، برگزاری جشنواره ایده‌ها و محصولات نوآورانه، فرصتی است که ایده‌های نوآورانه مستقل و استارتاپی فرهیختگان و پژوهشگران، شناسایی، تقویت و در صورت امکان اجرایی شود.

جشنواره ایده‌ها و محصولات نوآورانه از سال ۱۳۹۸ تا کنون در سطح ملی با اهداف مختلفی از قبیل شناسایی نوآوران و مخترعان و حمایت، هدایت و توانمندسازی آنان، شناسایی ایده‌های نوآورانه در زمینه‌های عملی، اجتماعی، اقتصادی و فنی، شناسایی محصولات برتر ایرانی و ایجاد جایگاه ویژه برای محصولات منتخب، شناسایی و ترویج روش‌های مختلف جلب مشارکت مردم برای احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها، تعامل بیشتر با فرهیختگان و پژوهشگران حوزه منابع آب و کشاورزی و … برگزار می‌شود. تاکنون ۳ دوره از این جشنواره به ترتیب در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و تهران و از سال سوم به صورت تخصصی برگزار شده است.

در همین راستا و با توجه به اهمیت توسعه گردشگری پایدار، چهارمین دوره جشنواره ایده‌ها و محصولات نوآورانه با موضوع گردشگری تالاب‌ها توسط طرح حفاظت از تالاب‌های ایران و تشکل جمعیت حامیان زمین با محورهای تخصصی کسب و کارهای گردشگری حاشیه تالاب‌ها، غذاهای بومی و محلی و صنایع دستی حاشیه تالاب‌ها با هدف جذب گردشگر، توسعه گردشگری در حوزه تالاب نگری و پرنده نگری، حمایت از توسعه گردشگری در حوزه بلاکچین، توسعه گردشگری آموزشی، گردشگری با توجه به پتانسیل‌های روستاهای تالابی، گردشگری کشاورزی در روستاهای تالابی برگزار می‌شود.

کد خبر 5544662

منبع: مهر

کلیدواژه: تالاب گردشگری ایده پردازی شهرداری تهران شورای شهر تهران آلودگی هوا حج تمتع مهمونی 10 کیلومتری علیرضا زاکانی ترافیک عید غدیر 1401 میراث فرهنگی بهزیستی پلیس راهور شورای شهر هلال احمر جمهوری اسلامی ایران سازمان حج و زیارت طرح حفاظت از تالاب های ایران توسعه گردشگری ایده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۵۵۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی ۱۰۰ نقطه مازندران برای ساخت نیروگاه برق آبی

به گزارش خبرنگار مهر، محمد طاها بابازاده ظهر سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران با بیان این‌که پارسال برای ساخت هفت نیروگاه برق‌آبی با ظرفیت ۳۳.۲۵ مگاوات و تولید انرژی سالانه ۱۳۹.۷۲ گیگاوات ساعت در مازندران سرمایه‌گذار جذب شده است گفت: مطالعات و مقدمات واگذاری ۱۳ نقطه مناسب برای ایجاد نیروگاه برقابی در مازندران انجام شده و فراخوان این ۱۳ نیروگاه نیز منتشر شده است.
محمدطاهر بابازاده افزود: ۱۰۰ نقطه در مازندران دارای پتانسیل ساخت نیروگاه برق‌آبی با ظرفیت مجموع ۴۰۰.۲۸ مگاوات شناسایی شده است که به مرور با جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی یا خرید تضمینی دولت اجرایی می‌شود. وی گفت: سال گذشته پس از انجام مطالعات و فراهم کردن مقدمات، فراخوان جذب سرمایه‌گذار برای ساخت نیروگاه در هفت نقطه از استان منتشر شد که به جذب سرمایه‌گذار انجامید. مدیر طرح‌های توسعه منابع آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران افزود: مطالعات ساخت ۱۳ نیروگاه برق‌آبی دیگر نیز در استان به پایان رسیده و فراخوان این طرح‌ها نیز منتشر شده است. بابازاده گفت: از ۱۳ نقطه‌ای که برای ساخت نیروگاه برق‌آبی در نظر گرفته شده پنج نقطه در رودخانه هراز، پنج نقطه در رودخانه سه‌هزار و سه نقطه در رودخانه دوهزار قرار دارد. این ۱۳ نیروگاه نیز در مجموع توان تولید ۳۷۲ گیگاوات ساعت برق در سال را دارند. وی با اشاره به برخی مسائل پیش روی ساخت نیروگاه‌های برق‌آبی در مازندران، افزود: برای اجرایی شدن این ۱۳ نیروگاه در حال حاضر مهم‌ترین چالش ما با سازمان حفاظت محیط زیست است.

مدیر طرح‌های توسعه منابع آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: با توجه به این‌که رودخانه‌های هراز، چالوس و دوهزار رودخانه‌های حفاظت شده هستند به دریافت مجوز از اداره کل حفاظت محیط زیست نیاز است

بابازاده افزود: با پیگیری‌های مستمری که انجام شد گزارشی درباره این نقاط تهیه شده و قرار است در اداره کل حفاظت محیط زیست برای اخذ مجوز از طریق سازمان متبوع اقدام شود. کد خبر 6093158

دیگر خبرها

  • آلودگی هوای اصفهان، دغدغه مدیریت استان و مدیران ارشد کشور است
  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: 50 درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • حدود ۵۰ درصد تالاب هامون آب‌گیری شد
  • طالبان حق‌آبه هیرمند را رهاسازی کرد | ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شد
  • شناسایی ۱۰ ساختمان بسیار پرخطر و ناایمن در اراک
  • شناسایی ۱۰۰ نقطه مازندران برای ساخت نیروگاه برق آبی
  • حقابه هورالعظیم چگونه تامین می‌شود؟
  • مرغان آتشین مهاجر رقص کنان به تالاب بین المللی هامون بازگشتند
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور