Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@21:20:37 GMT

افزایش 10 برابری صدور پروانه ساخت در تهران

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۵۶۳۵۱

افزایش 10 برابری صدور پروانه ساخت در تهران

برنامه دولت برای ساخت و عرضه مسکن حمایتی، نزدیک به یک‌ سال است که آغاز شده و بر اساس این برنامه، یک میلیون مسکن به طور متوسط در سال ساخته می‌شود.

روزنامه ایران:  اطلاعات مربوط به برنامه نهضت ملی مسکن را وزارت راه‌وشهرسازی به‌عنوان متولی اجرا اعلام می‌کند. بنا بر آخرین اطلاعاتی که وزیر راه‌وشهرسازی از ساخت مسکن در قالب نهضت ملی مسکن ارائه کرده است، طبق تعهد دولت ۳میلیون و ۲۰۰هزار واحد شهری و ۸۰۰هزار واحد روستایی در پروژه نهضت ملی مسکن ساخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر‌اساس اظهارات رستم قاسمی، «در کل کشور یک میلیون و ۳۵۸هزار واحد در مراحل مختلف فونداسیون تا نازک‌کاری قرار دارد که عددی بی‌سابقه است.» با توجه به اینکه بر اساس قانون جهش تولید مسکن، دولت مکلف به تولید 4میلیون مسکن در مدت 4سال است، این برنامه محور ساخت مسکن است و تعهد دولت نسبت به واحدهای مسکونی که از برنامه بخش مسکن دردولت‌های قبل باقی مانده نیز در قالب نهضت ملی مسکن ساخته و تحویل داده می‌شود. به این ترتیب واحدهای باقی‌مانده از مسکن مهر و اقدام ملی مسکن نیز به برنامه نهضت ملی اضافه شده است. در مسکن مهر، ساخت ۲میلیون و ۲۰۰هزار واحد شهری در کل کشور نیز آغاز شد که در حال حاضر حدود 200هزار آن تکمیل نشده و به تعهدات دولت یازدهم اضافه شده است. همچنین برنامه اقدام ملی مسکن شامل ساخت 400هزار مسکن بود و آنطور که وزیر راه‌وشهرسازی اعلام کرده است «در طرح اقدام ملی مسکن، در دولت قبل در دو سال ۷۰هزار واحد با پیشرفت فونداسیون به بالا وجود داشت که دراختیار ما قرار گرفت و طبق گزارش رسمی دیوان محاسبات کشور این طرح ۸.۸ درصد پیشرفت داشته است. با توجه به حدود ۹۲درصد باقی‌مانده ما باید این واحد‌ها را وارد طرح نهضت ملی مسکن می‌کردیم تا از وام طرح نهضت ملی مسکن برای ساخت واحد‌ها استفاده شود.»


ثبت‌نام ادامه دارد
با توجه به اینکه زمین مسکن نهضت ملی از سوی دولت تأمین می‌شود، در شهرهایی که در حال حاضر زمین نسبت به تقاضای مسکن بیشتر است، به شهروندان این امکان داده شده تا برای نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کنند. ثبت‌نام نهضت ملی مسکن اسفند سال قبل به پایان رسید، اما با تصمیم وزارت راه‌وشهرسازی در شهرهایی که مازاد زمین وجود دارد، ثبت‌نام دوباره آغاز می‌شود.
وزیر راه‌وشهرسازی در این خصوص اظهار کرد: در حال حاضر در تعدادی از استان‌ها که زمین وجود دارد و متقاضی کمتر است، سامانه ثبت‌نام نهضت ملی مسکن باز شده است. در جایی که زمین کافی داریم برای ثبت‌نام محدودیت نداریم.


وی با بیان اینکه مسکن در کشور یک ساله ساخته نمی‌شود بلکه یک‌ونیم ساله و دوساله است، گفت: ما ساخت یک‌ میلیون و ۳۵۸هزار واحد مسکن را شروع کرده‌ایم و در چند ماه آینده به ۲میلیون واحد می‌رسانیم، البته به چهار میلیون واحد تعهد دولت هم اکتفا نمی‌کنیم و قطعاً اگر نیاز باشد تولید خواهیم کرد.
وزیر راه‌وشهرسازی تأکید کرد: تا پایان شهریورماه ۳میلیون و ۲۰۰هزار واحد زمین مورد نیاز شهری را تحویل می‌دهیم.


انتقاداز برخی آمارهای مبهم
پروانه ساختمانی، نشان‌دهنده آمار ساخت‌و‌ساز در آینده است. با توجه به اینکه در برنامه نهضت ملی مسکن ساخت یک میلیون مسکن در سال پیش‌بینی شده است، بر این اساس صدور پروانه ساختمانی باید نسبت به سال‌های قبل افزایش یابد.
در این خصوص وزیر راه‌وشهرسازی با انتقاد از انتشار برخی آمار‌های مبهم و تعمیم نابجا به سراسر کشور در مورد تعداد ساخت‌وساز در پایتخت گفت: طبق آماری که از شهرداری تهران اخذ کردیم، در اوج صدور پروانه ساخت در پایتخت از سال‌های ۹۰ تا ۹۳ تعداد ۶۰ تا ۷۰هزار پروانه صادر شده است که تعداد زیادی از این خانه‌ها هم ساخته نشده است.
قاسمی گفت: با استناد به همین آمار، در سال ۹۶ تعداد ۱۴هزار و ۴۰۰پروانه ساخت، در سال ۹۷ تعداد ۱۸هزار پروانه ساخت و در سال ۹۸ تعداد ۹هزار و ۸۰۰ پروانه ساخت صادر شده است.
قاسمی خاطر نشان کرد: طی چهار ماهه گذشته در پایتخت، ۴۸هزار واحد مسکونی دارای پروانه ساخت درخواست وام کردند و ۱۸۰هزار واحد مسکونی هم با شهرداری تهران قرارداد داریم که در قالب بافت فرسوده در حال ساخت است.
وزیر راه‌و‌شهرسازی با اشاره به تعداد پروانه ساخت صادر شده در چهار ماهه نخست امسال و تعمیم آن در طول سال‌جاری بیان کرد: پیش‌بینی ما این است که این آمار ۱۰برابر سنوات گذشته باشد.


اهدای تسهیلات خودمالکی
وزیر راه‌وشهرسازی گفت: وزارت راه‌وشهرسازی در کل کشور در چهار ماهه امسال ۳۳۴هزار واحد خودمالکی را شروع کرد. در خودمالکی‌ها زمین و پروانه ساخت از مالک است و وزارت راه‌و‌شهرسازی تسهیلات می‌دهد و ما برای این واحد‌ها ۴۵۰میلیون تومان وام از بانک تقاضا کرده‌ایم.
بر اساس گزارش مرکز آمار، در سنوات گذشته صدور بیشترین پروانه ساختمانی به طور متوسط حدود ۵۰ تا ۷۰هزار واحد بوده، اما طی چند ماه اخیر در قالب برنامه‌های حمایتی، تاکنون ۴۸هزار واحد در شهر تهران برای دریافت تسهیلات ثبت شده است که حدود ۱۰درصد آنها تسهیلات خود را دریافت کرده‌اند. همچنین تفاهمنامه‌ای بین وزارت راه‌وشهرسازی و شهرداری تهران برای ساخت‌وساز ۱۸۰هزار واحد مشارکتی در بافت‌های فرسوده شهر تهران منعقد شده که 120هزار واحد وارد فاز اجرایی شده‌ است. به این ترتیب طی یک سال در شهر تهران ساخت‌وساز بیش‌ از ۲۳۰هزار واحد انجام خواهد شد. با توجه به اینکه این واحدها در مرحله ساخت است، به گفته متولیان وزارت راه‌وشهرسازی، در نیمه دوم امسال واحدهای ساخته شده بیشترین عرضه را خواهد داشت که رکورد بزرگی به شمار آمده و طی نیمه دوم سال  در بازار مسکن تهران تأثیر خواهد گذاشت.


آغاز عرضه از شهریور
بنا بر آماری که متولیان بخش ساخت‌وساز از برنامه‌های نهضت ملی مسکن ارئه کرده‌اند، پیش‌بینی اولیه این است که حدود ۱۰۰هزار واحد در قالب این برنامه در استان‌های مختلف به‌عنوان اولین بخش واحدهای تکمیل شده تحویل داده شود. مبلغ تسهیلات ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در تهران ۴۵۰میلیون تومان، در کلانشهرها ۴۰۰، مراکز استان‌ها ۳۵۰ و سایر شهرهای کشور ۳۰۰میلیون تومان خواهد بود و مابقی تأمین مالی از آورده متقاضیان است که در دهک‌های مختلف این آورده متفاوت است. بر اساس برنامه نهضت ملی مسکن، حمایت دولت در این برنامه برای دهک‌های اول تا سوم که تحت‌پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند و حدود ۸۰۰هزار خانوار را شامل می‌شود، به این صورت است که حدود ۸۰درصد قیمت ساخت از طریق تسهیلات ساخت پرداخت خواهد شد. برای دهک‌های متوسط حدود ۵۵درصد هزینه تمام شده از طریق تسهیلات انجام می‌شود.
تاکنون بیش از ۵میلیون و ۶۰۰هزار نفر در طرح‌های حمایتی دولت ثبت‌نام کرده‌اند که بنا بر اعلام وزارت راه‌وشهرسازی، بیش از ۹۰درصد ثبت‌نام‌کنندگان، پالایش شده‌اند و اطلاع‌رسانی نیز توسط ادارات کل استان و شهرهای جدید برای طی مراحل مورد نیاز در تشکیل و تکمیل پرونده انجام شده است. ۱۰درصد باقی‌مانده نیز شامل دو گروه می‌شوند که یا ثبت‌نامی‌های جدید و از ۱۵تیرماه به بعد هستند یا خانواده‌های دارای بیش از ۳فرزند هستند که مشمول قانون حمایت جمعیت می‌شوند و پالایش آنها نیز در حال انجام است.

انتهای پیام/

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: وزارت راه وشهرسازی وزیر راه وشهرسازی برنامه نهضت ملی نهضت ملی مسکن پروانه ساخت وزارت راه باقی مانده وزیر راه ساخت وساز ثبت نام بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۵۶۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزینه مسکن ملی پرند متری ۱۰ میلیون تومان برآورد می شود

به گزارش صدای ایران از ایسنا، آرش صیادی امروز در جریان بازدید خبرنگاران از پروژه‌های نهضت ملی مسکن شهر جدید پرند اظهار کرد: در طرح نهضت ملی مسکن، سهم شهر جدید پرند ۳۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی است که در مراحل مختلف ساخت قرار دارند. تعداد ۳۰۰۰ واحد مربوط به طرح اقدام ملی بوده که سال ۱۴۰۰ آغاز شده بود. از خرداد ۱۴۰۱ نیز پروژه نهضت ملی مسکن شروع شد.

وی افزود: بخشی از واحد‌های مسکونی در پرند آماده واگذاری است، اما به دلیل عدم تکمیل زیرساخت‌ها از جمله آب و فاضلاب امکان واگذاری آن وجود ندارد. در حال حاضر ۴۰۰۰ واحد برای واگذاری منتظر تامین تاسیسات بوده که تا تابستان امسال به بهره‌برداری می‌رسد. تعداد ١٧٠٠ واحد از آن مربوط به نهضت ملی مسکن است.



مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند با اشاره به ثبت نام ۲۲۰ هزار متقاضی نهضت ملی مسکن در پرند گفت: از این تعداد بیش از ۸۰ هزار نفر واوجد شرایط بودند. پس از طی دو نوبت الحاق زمین هم‌اکنون ۳۳ هزار و ۵۰۰ واحد در حال ساخت است و برای ساخت حدود ۴٠ هزار واحد زمین کم داریم. یعنی زمینی معادل ١٣٠٠ هکتار باید تامین شود. البته شهرک اعتمادیه با ظرفیت ١١ هزار واحد در حال ساخت است، اما در نهایت برای ساخت حدود ۴٠ هزار واحد زمین کم داریم.

به گفته صیادی، آورده متقاضیانی که واحد‌های آنها تا تابستان آماده می‌شود حدود ۷۰۰ میلیون تومان بوده که هزینه ساخت واحد‌ها با مشاعات آنها تقریبا ۱۰ میلیون تومان در هر متر مربع برآورد می‌شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند در توضیح هزینه ساخت واحد‌ها گفت: تلاش وزارت راه و شهرسازی و مجموعه دولت این بوده تا قیمت نهضت ملی مسکن را مدیریت کند و تقریبا یکسان باشد. اما واقعیت این است که تورم با قیمت‌ها همخوانی ندارد. وزارت راه و شهرسازی قیمت زمین را از مسکن حذف کرده تا هزینه ساخت کاهش یابد. البته با توجه به اینکه قرارداد‌ها مشمول تعدیل می‌شود از متقاضیان نهضت ملی مسکن می‌خواهیم به‌موقع نسبت به تامین آورده خود اقدام کنند.

وی اعلام کرد: هم‌اکنون ۸۰۰ واحد برای هنرمندان و خبرنگاران معرفی شده که وزارت ارشاد در حال ساخت و در مرحله بتن‌ریزی قرار دارد.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند درباره واحد‌های خالی این شهر گفت: سال گذشته ۱۳ هزار واحد مسکونی خالی شناسایی و هم‌اکنون ۱۰ هزار واحد به سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات معرفی شده است؛ البته احتمال وجود ۳۰۰۰ واحد خالی از سکنه دیگر در این شهر جدید وجود دارد.

صیادی با بیان اینکه خرید و فروش امتیاز نهضت ملی مسکن غیر قانونی است، بیان کرد: امتیاز هیچ هویت حقوقی ندارد و امکان دارد افراد دارنده امتیاز از آن حذف شوند؛ بنابراین مردم بدانند این قرارداد بسیار پرریسک است و امکان دارد تمام سرمایه خود را از دست بدهند.

دیگر خبرها

  • قیمت مسکن ملی پرند؛ متری ۱۰ میلیون تومان
  • هزینه مسکن ملی پرند متری ۱۰ میلیون تومان برآورد می شود
  • احداث ۱۰۵۰ واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در خوی
  • هزینه مسکن ملی پرند متری ۱۰ میلیون تومان
  • ۴ هزار واحد مسکونی در شهر پرند آماده تحویل
  • آغاز ساخت ۳۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن پلاک‌های فرسوده تهران
  • اراضی نهضت ملی مسکن برای ۴۰ هزار متقاضی در شهر پرند هنوز تامین نشده است
  • صدور مجوز ۱۸ پروانه ساختمانی در یک ماه
  • ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکن ملی در حال ساخت است
  • مازندران در تعهد ساخت ۷۰ هزار واحد مسکن حمایتی عقب ماند