Web Analytics Made Easy - Statcounter

شاید یک روش جدید برای رصد ستارگان بتواند به مشاهده قدیمی‌ترین ستارگان جهان کمک کند.

به گزارش ایران اکونومیست و به نقل از اسپیس، ستاره‌شناسان باور دارند که یک روش جدید رصد کردن با تکیه بر تشخیص سیگنال‌های رادیویی ضعیف، به آنها امکان می‌دهد تا نخستین ستاره‌هایی را ببینند که اندکی پس از تولد کیهان در میان ابرهای غلیظ هیدروژنی شکل گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روش جدید، به دنبال نوعی نشانه از تشعشعات الکترومغناطیسی به نام "خط ۲۱ سانتی‌متری"(21-centimeter line) است که توسط اتم‌های هیدروژن منتشر شده‌اند و طی صدها هزار سال نخست پس از انفجار بزرگ، جهان را پر کرده‌اند.

این سیگنال، بسیار ضعیف و حدود صد هزار بار ضعیف‌تر از سیگنال‌های رادیویی منتشرشده توسط اجرام کهکشان راه شیری است. برای جدا کردن این سیگنال از سایر نویزهای شناسایی‌شده توسط آنتن‌های رادیویی، به تجزیه و تحلیل داده‌های پیچیده نیاز است.

"الوی د لرا آسدو"(Eloy de Lera Acedo)، ستاره‌شناس "دانشگاه کمبریج"(Cambridge University) و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: روش ما، داده‌های مشترک به دست آمده از چندین آنتن را تجزیه و تحلیل می‌کند.

اخترشناسان امیدوارند که با اندازه‌گیری کنتراست بین تشعشع ابرهای هیدروژنی و سیگنال ورای آنها، ستاره‌ها را به گونه‌ای ببینند که گویی سایه‌هایی در مه هستند.

آسدو ادامه داد: در زمان شکل‌گیری نخستین ستارگان، جهان عمدتا خالی بود و بیشتر از هیدروژن و هلیوم تشکیل شده بود. به دلیل وجود گرانش، عناصر در نهایت گردهم آمدند و شرایط برای همجوشی هسته‌ای فراهم شد که نخستین ستاره‌ها را تشکیل داد اما آنها توسط ابرهایی از هیدروژن خنثی احاطه شده بودند که نور را به خوبی جذب می‌کنند. بنابراین، تشخیص یا مشاهده مستقیم نور ورای ابرها دشوار است.

"تلسکوپ فضایی جیمز وب"(JWST) نیز به دنبال یافتن نخستین نور در جهان است اما از روش متفاوتی استفاده می‌کند. جیمز وب، تشعشعات مادون قرمز را تشخیص می‌دهد که در اصل گرما هستند. از آنجا که گرما می‌تواند به ابرهای غبار نفوذ کند، جیمز وب نیز اخترشناسان را قادر می‌سازد تا غیرقابل‌نفوذترین مناطق جهان را بررسی کنند.

این روش جدید اخترشناسی رادیویی به عنوان بخشی از پروژه "آزمایش رادیویی برای تجزیه و تحلیل هیدروژن کیهانی"(REACH) توسعه یافت و براساس مشاهدات قبلی که به تشخیص خط ۲۱ سانتی‌متری اشاره داشتند، ساخته شد. با وجود این، اندازه‌گیری‌های پیشین را نمی‌توان تکرار کرد. به همین دلیل، دانشمندان باور دارند که این سیگنال ممکن است یک خطا باشد.

آسدو گفت: اگر بتوانیم تایید کنیم که سیگنال کشف‌شده در آزمایش پیشین واقعا از نخستین ستارگان بوده است، پیامدهای آن بسیار قابل توجه خواهد بود.

پژوهشگران از شبیه‌سازی‌هایی استفاده کردند که مشاهدات واقعی را با استفاده از آنتن‌های رادیویی متعدد تقلید می‌کردند. این امر، قابلیت اطمینان داده‌ها را در مقایسه با داده‌های پیشین که بر یک آنتن تکیه داشتند، بهبود بخشید.

بررسی‌های جدید در اواخر سال جاری در منطقه "کارو"(Karoo) در آفریقای جنوبی انجام خواهند شد. "دیرک دو ویلیرز"(Dirk de Villiers)، اخترشناس رادیویی "دانشگاه استلنبوش"(University of Stellenbosch) در آفریقای جنوبی و از پژوهشگران این پژوهش گفت: ما بسیار هیجان‌زده هستیم که ببینیم این سیستم چقدر خوب عمل خواهد کرد و اطمینان کامل داریم که این تشخیص را خواهیم داشت.

دانشمندان پیشتر سیگنال‌هایی از انفجار بزرگ را شناسایی کرده بودند اما ظهور نخستین ستاره‌ها در کیهان هنوز یک قطعه گمشده است.

این پژوهش، در مجله "Nature Astronomy" به چاپ رسید.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: ستاره ، سیگنال رادیویی ، ابر هیدروژنی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ستاره سیگنال رادیویی ستاره ها روش جدید داده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۵۷۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لواندوفسکی: توپ طلای ۲۰۲۰ حق من بود و الان هم آن را می‌پذیرم

ستاره لهستانی تیم فوتبال بارسلونا هنوز بابت نبردن ارزشمندترین جایزه انفرادی دنیای فوتبال از مسئولان اهدا کننده آن دلخور است. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در تازه‌ترین بخش منتشر شده از مصاحبه روبرت لواندوفسکی با نشریه بیلد آلمان، ستاره لهستانی درباره ناکامی‌اش برای بردن توپ طلای فرانس فوتبال و بهترین‌های حال حاضر فوتبال جهان صحبت کرد.

لواندوفسکی جزو آن دسته از ستاره‌های صاحب‌نام دنیای فوتبال است که با وجود بردن همه جام‌های ممکن در رده باشگاهی و جوایز فردی مانند بهترین بازیکن یوفا و بازیکن فیفا، هنوز موفق به کسب توپ طلای فرانس فوتبال نشده است. البته تفاوتی که لواندوفسکی با دیگر مدعیان ناکام در کسب توپ طلا دارد این است که همه چیز برای رسیدن این جایزه به او در سال 2020 آماده بود (سالی که بایرن مونیخ همه جام‌های داخلی، قاره‌ای و بین‌المللی) را برد اما شیوع ویروس کرونا، مانع از برگزاری مراسم اهدای توپ طلا شد و به این ترتیب دست او از این جایزه ارزشمند کوتاه ماند. 2020 اما تنها سالی نبود که لواندوفسکی لایق بردن توپ طلا شناخته شد، هرچند او ادعایی روی توپ‌های طلای آن سال‌ها ندارد.

لواندوفسکی به نشریه بیلد گفت: توپ طلای 2021؟ آن که متعلق به لیونل مسی است، اما من شایعاتی شنیده‌ام مبنی بر اینکه قرار است یک جایزه گذشته‌نگر هم برای سال 2020 در نظر گرفته شود. سال 2020 برای من سالی خارق‌العاده بود، چرا که در بالاترین سطح از دوران بازیگری‌ام قرار داشتم و ما در بایرن مونیخ همه چیز را بردیم. بگذارید اینطور بگویم. احساس می‌کنم که توپ طلای آن سال حق من است و اگر توپ طلای آن را چهار سال بعد هم دریافت کنم، احساس نخواهم کرد که به من توهین شده است. دریافت این جایزه افتخاری بزرگ است و من با کمال میل آن را می‌پذیرم.

لواندوفسکی: آنچلوتی مربی فوق‌العاده باتجربه‌ای است

 

ستاره لهستانی بارسلونا در ادامه نظر خود را درباره بهترین بازیکنان حال حاضر فوتبال جهان بیان کرد و دو ستاره پاری‌سن‌ژرمن و رئال مادرید را لایق این عنوان دانست. لواندوفسکی افزود: معرفی بهترین‌های فوتبال جهان در سال جاری سخت است، چون ما هنوز جام ملت‌ها را در پیش داریم و بازی‌های حساس مراحل پایانی لیگ قهرمانان هم مانده است. با این وجود اگر معیار آن چیزی باشد که از ابتدا فصل تا الان دیده‌ام، به نظر من کیلیان امباپه و جود بلینگام بهترین‌ بازیکنان حال حاضر جهان هستند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی نخستین طلایی ایران در المپیک را پیش‌بینی کرد | پادشاه ایرانی کشتی جهان باز هم طلا می‌گیرد
  • تصاویر نجومی دهم اردیبهشت (۲۹ آوریل)
  • پرچمداران قدیمی ترین مسابقه خودروهای اسپرت جهان (فیلم)
  • لواندوفسکی: توپ طلای ۲۰۲۰ حق من بود و الان هم آن را می‌پذیرم
  • دنباله‌داری که هنوز نیامده سر و صدا به پا کرده و از ستارگان هم درخشان‌تر خواهد بود
  • فیلمی از درگیری شدید ستاره فوتبال جهان با مربی‌اش وسط مسابقه
  • فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی
  • کرونوس؛ نخستین زیردریایی رادارگریز جهان با قابلیت چرخش 180 درجه در سرعت کامل(+فیلم و عکس)
  • دردسرهای نخستین شهر جهان که ورود به آن پولی شد!
  • ۱۰ فیلم اکشن قدیمی با قهرمانان مورد علاقه پدر‌ها؛ از جکی چان بدلکار تا ارتش یک نفره شوارتزنگر