Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@18:21:02 GMT

گران‌ترین نقاش زنده جهان: مرگ نقاشی فرا رسید + فیلم

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۵۷۷۶۲

گران‌ترین نقاش زنده جهان: مرگ نقاشی فرا رسید + فیلم

‍‍‍‍‍‍

دریافت 9 MB

 به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا، کتاب «پایان نقاشی» ماحصل گفت‌وگوهای بلندی میان گرهارد ریشتر (gerhard richter) هنرمندان معاصر آلمانی که گران‌ترین نقاش زنده جهان شناخته می شود با هانس اولریش اُبریست فعال عرصه هنر معاصر است که طی بیست و شش سال گذشته با هدف پوشش دادن موضوعاتی‌ انجام شده که پیش‌تر درباره‌ی آن‌ها صحبت نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این  کتاب از سوی نشر نظر وارد بازار شد. افرا صفا مترجم این کتاب، فاطمه کاوندی ویراستار، طرح روی جلد روشنک مافی و صفحه‌آرا بابک شاه‌سیاه است.

به بهانه چاپ این کتاب مروری بر آثار «گرهارد ریشتر» خواهیم داشت.

 ریشتر در سال ۱۹۳۲ در شهری به نام درسدن واقع در آلمان به دنیا آمد و تحصیلات خود را در رشته هنر ادامه داد. او ابتدا به عنوان طراح صحنه و طراح تبلیغات تجاری کار خود را آغاز کرد تا این که در شهر محل تولدش به عضویت یک آکادمی هنری درآمد.در سال ۱۹۶۱ برای فرار از محدودیت‌هایی که در نتیجه‌ی ایدئولوژی‌های حاکم بر آلمان شرقی به هنر رسوخ کرده بود به آلمان غربی مهاجرت کرد.ریشتر در اوایل دهه ۱۹۶۰ به موضع نظریه‌پردازانی نزدیک بود که معتقد بودند پیشرفت‌های تکنولوژی، هنر نقاشی را به‌عنوان یک وسیله بیانی، متروک و منسوخ ساخته است.

ریشتر موازی با عکاسی و به نوعی در رقابت با آن آثاری معاصر خلق کرده است. نباید از یاد برد که او در پی نگرشی هوشمندانه و کلی به این باور دست یافته و به هیچ وجه گرته برداری بی مقصد از موضوع نداشته است‌. این نکات در روند و کلیت آثارش قابل استناد و دریافت است.

او مرز رسانه‌ها را بر هم می‌زند و با استفاده از عکاسی و نقاشی به همسان‌سازی با طبیعت می‌پردازد؛ سبک او فاقد مسیر واحد روشنی است، قراردادها در نقاشی را دارای قالبی ایدئولوژیک می‌داند.

از این رو به چالش کشیدن چارچوب‌های از پیش تعیین شده ویژگی بارز آثار اوست که همواره در جایگاه تاکیدی بر معضل انسانی، میل به درک جهان و جایگاه انسان در درون آن است.

وی هنرمندی است که در تمام سال‌های فعالیتش از دسته‌بندی‌های معمول دنیای هنر فراتر رفته است. برای او امر فیگوراتیو و انتزاعی، عکس و نقاشی، هنر مفهومی و ساختن یک شی زیبا دو سر یک طیف نیستند. در کار او عکاسی و نقاشی با هم ترکیب می‌شوند و هر شی هنری که با دقت ساخته شده باشد در دنیای هنر مفهومی جایی دارد.

همچنین موتیف‌ها در نقاشی‌های او با تکنیک مورد استفاده‌اش یکی شده و گسترش می‌یابند. به گفته‌ی خود هنرمند: «دیگر هیچ تصویر واحدی از دنیا وجود ندارد: خودمان باید [به واسطه‌ی کار] همه چیز را به سرانجامی برسانیم. مثل انباشته‌ی زباله‌ای که بدون هیچ مرکز یا مفهومی، بی پناه مانده‌ایم و باید راهی در برابر پیشروی این آزادی تازه پیدا کنیم؛ که البته با قانون کلی طبیعت نیز همراستاست. طبیعت نیز بر مبنای یک ایده، یک ارگانیزم را شکل نمی‌دهد. اول فرصتی به شکل‌ها و تغییرات می‌دهد تا در یک قالب بر اساس داده‌های موجود و شانس ساخته شود

 برای نقاشی کردن باید به آن عمیقاً اعتقاد داشت. دغدغه و شور نقاشی، ما را به این باور سوق می‌دهد که جهان را می‌توان با آن متحول ساخت. اگر چنین نباشد هیچ انگیزه‌ای برای کار باقی نخواهد ماند و بهتر است آن را رها کنیم. چون نقاشی اساسا حماقت است.

اما آنچه بیش از همه در آثار این هنرمند به چشم می‌آید، نگاه و تفکر اوست که به واسطه هنرش به نمایش گذاشته می‌شود. درست است که آثار نقاشی انتزاعی این هنرمند بسیار مشهور است، اما از مجموعه‌های قابل تامل او می‌توان به نقاشی‌های این هنرمند از روی عکس‌ها اشاره کرد. در واقع به همان نسبت که ریشتر شیفته نقاشی است، به کارایی عکاسی و نیروی عکس در واقع‌نمایانی نیز باور دارد. او این رویکرد را داشت که نقاشی برای به تصویر درآوردن جهان، هرگز همچون آیینه‌ای در برابر واقعیت نخواهد بود و به همین سبب هم بود که تصمیم گرفت عکس را به عنوان واقعیت با نقاشی به عنوان تخیل ترکیب کند.

ریشتر در توضیح این آثار خود گفته بود که «من از عکاس‌هایی که همه به طور روزمره با آن روبرو هستیم شگفت‌زده شدم، چون حالا دیگر آنها را به عنوان تابلوی نقاشی می‌نگریستم؛ فارغ از هر معیاری که پیش از این با اثر هنری مرتبط می‌دانستم، این عکس ها نسبت داشتند و نه ترکیب ولی من را از چارچوب‌های رایج رها کردند. برای همین هم می خواستم آنها را نقاشی کنم

 ریشتر که بر روی نقاشی از روی عکس‌ها تمرکز داشت به جای عکس‌های معمولی، به نقاشی از تصاویر خبری با موضوعات سیاسی جنجال‌برانگیز پرداخت. وی مجموعه ای شامل ۱۵ نقاشی با عنوان ۱۸ اکتبر ۱۹۷۷  که به وقایع نگاری روزی سیاه در تاریخ آلمان اشاره داشت تولید کرد. داستان این بود که در این روز جسد سه تن از اعضای گروه چپ فراکسیون ارتش سرخ در سلول زندان یافت شد و به گفته پلیس دو تن از آنها توسط شلیک گلوله و یک نفر با حلق آویز، خودکشی کرده بودند. این خودکشی‌ها از دید هواداران این گروه مشکوک به نظر می‌رسید.

ریشتر نیز تصمیم گرفت که از تصاویر خبری این رویداد، نقاشی بکشد تا فرصتی برای بازنگری یکی از برگ‌های تاریخ کشور آلمان را فراهم کرده باشد.

پس ریشتر را نمی‌توان به هیچ مکتب یا جریان هنری خاصی چسباند، هرچند بسیاری از نزدیکی کارهای او با "پاپ آرت" یا مینی‌مالیسم، سخن گفته‌اند. خود او در دوره آغازین کار خود (۱۹۶۶) به روشنی گفته بود که از "مشی هنری" خاصی پیروی نمی‌کند: «من هیچ هدف خاصی ندارم، سیستم و مسیر هنری نمی‌شناسم. هیچ برنامه، سبک و مقصدی ندارم... دوست دارم در پهنه‌ای نامحدود و بی‌کران کار کنم، زیرا از قطعیت، تداوم و تکرار گریزان هستم.»

ریشتر یکی از نخستین هنرمندان پس از جنگ آلمان است که آگاهانه نسبت به بسیاری از حوادث تاریخی و مضامین سیاسی دوران، از اردوگاه‌های رژیم نازی گرفته تا جنگ ویتنام واکنش نشان داده است.

او که از نسل نقاشان پس از جنگ در آلمان به شمار می‌آید، ‌در روزگاری شروع به کار کرد که نقاشی روندی رو به زوال را طی کرده بود. در سال ۲۰۱۹ میلادی مجله کاپیتال فهرست موفق‌ترین هنرمندان جهان را منتشر کرد که ریشتر در صدر این فهرست قرار داشت. برخی به این نقاش مشهور آلمانی لقب پیکاسوی قرن ۲۱ را داده‌اند.

"شمع و جمجمه" اثر گرهارد ریشتر در حال نصب روی دیوار موزه. ارزش این تابلو دوازده میلیون یورو برآورد می شود

گرهارد ریشتر یکی از مهمترین هنرمندانِ تاثیرگذار زنده‌ی جهان است. ریشتر را در قسمتی از فیلم مستندش ساخته  corinna belz  که با مدیر موزه لودویگ آلمان در حال گفتگوست برای چیدمان آثارش می گوید:  از نورهای تخت و سرد برای تاثیرگذاری بیشتر روی مخاطب استفاده شود. فضای نمایش باید واقعا سرد باشد، نورِ بسیار سرد، طوری که بازدیدکنندگان وقتی بیرون می‌روند خوشحال باشند که خارج شده‌اند؛ نباید در این نمایشگاه احساس راحتی کنند.

تصویر انتزاعی ۴ـ۸۰۹ یکی از آثار ریشتر به شمار می‌رود که تحت عنوان «تصویر انتزاعی» شناخته می‌شود که در سال ۱۹۹۴ خلق شده است. این اثر در سال ۲۰۱۲ با قیمت ۳۴.۲ میلیون دلار در رتبه ششم فهرست گرانترین آثار هنرمندان زنده قرار دارد.

یک پله بالاتر اثری با نام «میدان کلیسا، میلان» قرار دارد که در سال ۱۹۶۸، با تکنیک نقاشی ـ عکاسی خل شده و اندازه آن نیز ۳ متر در ۳ متر می‌باشد. این اثر در حراج ساتبیز سال ۲۰۱۳ به قیمت ۳۷.۱ میلیون دلار به حراج گذاشته شد.

تصویر انتزاعی با عنوان ۴ـ۸۰۹

تصویر انتزاعی ۴ـ۸۰۹ یکی از آثار ریشتر به شمار می‌رود که تحت عنوان «تصویر انتزاعی» شناخته می‌شود که در سال ۱۹۹۴ خلق شده است. این اثر در سال ۲۰۱۲ با قیمت ۳۴۰۲ میلیون دلار در رتبه ششم فهرست گرانترین آثار هنرمندان زنده قرار دارد.

تصویر بتی دختر 11 ساله ی گرهارد ریشتر

بتی دختر 11 ساله ی گرهارد ریشتر است. با لباسی خوش آب و رنگ که نشان از نشاط یک دختر نوجوان دارد. اما او به پشت سرش چرخیده و گویی به گذشته ی تاریکش نگاه می کند.

احتمالا به گذشته ی نه چندان دور آلمان. به همه نسل کشی ها و جنگ هایی که او در آن نقشی نداشته است اما گذشته و خانواده ی او را تشکیل می دهند. همین گذشته تاریک او باعث شده خلاف همه دخترهای دیگر در تمام پرتره های سراسر دنیا به جای نگاه به رو به رو به پشت سرش نگاه کند.

گرهارد ریشتر از هنرمندان معاصر آلمان و یکی اثرگذارترین هنرمندان این کشور به شمار می‌رود که توانسته رکورد حراجی‌ها را جابجا کند. او را می‌توان به عنوان یکی از نقاشان گران و زنده نام برد. اغلب آثار ارزشمند او در سبک انتزاعی کار شده‌اند که می‌توان آنها را در موزه‌ها و مراکز معتبر هنری مشاهده کرد.
 

برچسب‌ها عکاسی هنرهای تجسمی پست مدرنیسم نقاشی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عکاسی هنرهای تجسمی پست مدرنیسم عکاسی هنرهای تجسمی پست مدرنیسم نقاشی عکس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۵۷۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنایت مرد نقاش | او همسر و پسر ۱۱ ساله خود را آتش زد!

همشهری آنلاین: این حادثه دردناک اوایل فروردین ماه اتفاق افتاد. روز حادثه ساکنانی ساختمانی در یکی از محله‌های پایتخت صدای دعوا و مشاجره مرد نقاش و همسرش را از خانه آنها شنیدند. دقایقی بعد آنها متوجه آتش سوزی و دود از خانه این زوج شدند و پلیس و آتش نشانی را خبر کردند. وقتی آتش‌نشان به محل حادثه رسیدند، شعله‌های آتش خانه مرد نقاش را در برگرفته بود.

آتش‌نشانان حریق را مهار کردند، اما در جریان این حادثه مرد نقاش، همسر ۴۱ساله و پسربچه ۱۱ساله‌اش دچار سوختگی شده بودند که همگی به بیمارستان انتقال یافتند. شدت سوختگی زن ۴۱ ساله به حدی بود که او همان روز جانش را از دست داد، اما پسر ۱۱ ساله وی و همسرش زنده بودند که در بیمارستان تحت درمان قرار گرفتند. دو روز بعد، اما پسر ۱۱ساله هم به دلیل شدت سوختگی جان باخت و به این ترتیب شمار قربانیان این حادثه به دو نفر رسید. از همان زمان و با شروع تحقیقات پلیسی معلوم شد که عامل این آتش افروزی، پدر خانواده بوده است.

وی پس از مرخص شدن از بیمارستان بازداشت شد و در بازجویی‌ها درباره انگیزه‌اش از این جنایت هولناک گفت: من با همسر و پسرم اختلافات زیادی داشتیم و مدام بحثمان می‌شد. کار من نقاشی ساختمان است و روز حادثه می‌خواستم به ساختمانی برای کار بروم. از پسرم خواستم تا همراهم بیاید، اما او مخالفت کرد. من هم به شدت عصبانی شدم و بعد از کمی مشاجره با ریختن بنزین روی خودم، تهدید کردم که خودسوزی می‌کنم. اما پسرم برایش اهمیتی نداشت و با لحن تندی جوابم را داد که خشمم را بیشتر کرد. از شدت ناراحتی روی پسرم هم بنزیم ریختم و فندک را کشیدم.

وی ادامه داد: در این بین همسرم به کمک پسرمان آمد، اما خودش هم در این آتش سوخت. وی ادامه داد: من خیلی پشیمانم و اصلا قصد گرفتن جان همسر و فرزندم را نداشتم. همه چیز در یک لحظه و به دلیل عدم کنترل خشمم رخ داد.

این متهم با قرار قانونی و برای انجام تحقیقات تکمیلی در اختیار ماموران ادراه دهم پلیس آگاهی تهران قرار گرفته است.

tags # اخبار حوادث سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • مروری بر آثار ایرانی در بینال ونیز/ آنجا که نگاه پایان می‌گیرد
  • تاجگذاری باشکوه والیبال ایران: قهرمان جهان شدیم
  • دانش‌آموزان نابغه ایرانی بر بام والیبال جهان ایستادند
  • پیروزی تیم والیبال دانش‌آموزی مقابل چین تایپه/ تقابل با آلمان در فینال جهان
  • معروفترین نقاشی جهان اتاق دار می‌شود
  • ساعت پخش زنده بازی دورتموند و لایپزیگ + پخش آنلاین
  • ساعت پخش زنده بازی بایرن مونیخ و آینتراخت فرانکفورت‌ + پخش آنلاین
  • پخش زنده بازی‌های فوتبال امروز شنبه ۸‌ اردیبهشت از تلویزیون + سایت آنتن و آپارات
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات
  • جنایت مرد نقاش | او همسر و پسر ۱۱ ساله خود را آتش زد!