Web Analytics Made Easy - Statcounter

روان‌شناس و عضو مرکز تحقیقاتی اعتیاد دانشگاه آزاد اصفهان گفت: در صورت مواجهه با یک نوجوانی که سیگار مصرف می‌کند، او را نصحیت نکنید و به‌دنبال عوامل زمینه‌ساز باشید.

مسعود هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص چگونگی رفتار با یک نوجوانی که سیگار مصرف می‌کند، اظهار کرد: احتمال اعتیاد در نوجوانان به علت شرایط سنی، ریسک‌پذیری بالا و تأثیرات هورمونی بدنی، زیاد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه نوجوانی دوران حساسی است و معمولاً در این سن، افراد حس کنجکاوی بیشتری نسبت به مسائل دارند و آماده خطرپذیری هستند، افزود: به همین دلیل احتمال اعتیاد نوجوانان به سیگار زیاد است؛ این موضوع در دو بعد فیزیولوژیکی و شرایط روانی و خانوادگی نوجوانان خلاصه می‌شود.

این روان‌شناس تصریح کرد: نوجوانی که به دلیل ترک سیگار به یک روانشناس مراجعه می‌کند روانشناس به جای نصیحت و روشن‌سازی خطرات آن به دنبال عوامل زمینه‌ساز اعتیاد او می‌گردد زیرا با توجه به وجود اطلاعات بسیار در فضای مجازی امروز نوجوانان خطرات و مشکلات اعتیاد را می‌دانند.

وی اضافه کرد: شرایط و فرهنگ خانوادگی افراد بر اعتیاد آنها تأثیر دارد، حس هیجان‌طلبی، بزرگسال جلو دادن خود و جلب توجه گروه همسال از مهم‌ترین عوامل زمینه‌ساز اعتیاد یک نوجوان است و بعد از جست‌وجوی عوامل زمینه‌ساز باید به کاهش و جلوگیری از این موضوع اقدام کرد.

هاشمی تاکید کرد: نیکوتین و ماده آرام‌بخشی که در سیگار وجود دارد یکی از عواملی است که بر روی فیزیولوژیک فرد اثر می‌گذارد و تمایل به کشیدن سیگار را در او افزایش می‌دهد.

وی گفت: نوجوانان اگر نتوانند هیجانات خود را از طریق موضوعاتی شبیه گفت‌وگو و ورزش کردن تخلیه کنند مجبور می‌شوند آن را از روش‌های اشتباهی مانند کشیدن سیگار کشیدن تخلیه کنند.

عضو مرکز تحقیقاتی اعتیاد دانشگاه آزاد اصفهان تصریح کرد: به طور کلی آمار اعتیاد در آقایان به دلیل حضور بسیار در اجتماع، ریسک‌پذیری بالاتر و مواجهه با استرس‌های بیرونی بیشتر از خانم‌ها است.

وی با بیان اینکه موضوع «من بزرگ شدم» در پسرها و «قبح مصرف سیگار در دخترها» از عوامل بالا بودن اعتیاد در پسران نوجوان است، گفت: زمانی که خانواده‌ها متوجه مصرف سیگار نوجوانان شدند به جای کارهایی مانند نصیحت و پرخاشگری لازم است عوامل زمینه‌ساز آن را پیدا کنند تا احتمال اعتیاد کاهش یابد.

کد خبر 590211

منبع: ایمنا

کلیدواژه: خانواده و آسیب های اجتماعی اعتیاد نوجوان به سیگار خطرات سیگار سیگار و نوجوانان عوامل اعتیاد در نوجوانان وضعیت اعتیاد در ایران شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق عوامل زمینه ساز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۵۸۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنجیره تولید دارو در البرز باید توسعه یابد

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن کوشش تبار در حاشیه رونمایی از داروی بوپرنورفین در حاشیه برگزاری نمایشگاه بین المللی ایران اکسپو ۲۰۲۴ که با حضور استاندار البرز برگزار شد، با اشاره به وضعیت مطلوب علمی و فناوری استان البرز گفت: نگاه استاندار البرز به بحث تولید دارو، نگاهی نرم‌افزاری بوده و این اتفاق خوبی است که در استان البرز رخ داده است.

وی مطرح کرد: استان البرز با راهبری بخش دارو و دیگر زمینه‌های این حوزه وضعیت مطلوبی دارد و توانسته جایگاه خود را در زنجیره دارو پیدا کند. این استان همچنین می‌تواند در بحث تولید دارو در منطقه نیز نقش‌آفرینی کند. دارو موضوعی است که می‌تواند زمینه ساز فعالیت فرا قاره‌ای باشد.

معاون امور اقتصادی وزیر کشور عنوان کرد: این موضوع نقش‌آفرینی البرز را نیز به نمایش گذاشته که در نمایشگاه ایران اکسپو نیز مشهود است و استقبال و نظر ویژه بازدیدکنندگان از غرفه‌های استان گواه این ادعاست. توسعه زنجیره تولید دارو در البرز علاوه بر ایجاد اشتغال می‌تواند منافع دیگری نیز نصیب استان و کشور کند و این زنجیره نه تنها نباید منقطع شود بلکه باید توسعه پیدا کند.

این محصول در اندیکاسیون‌های ضد درد و ترک اعتیاد کاربرد دارد و در دو دوز ۱۰۰ و ۳۰۰ تولید می‌شود. با توجه به اینکه بیماران سرطانی و افراد درگیر اعتیاد با دردهای مزمن به صورت مداوم دست و پنجه نرم می‌کنند، این دارو با تکنولوژی هوشمند خود به صورت خودکار و به مدت یک ماه در بدن بیمار به کاهش درد کمک می‌کند.

کد خبر 6094679

دیگر خبرها

  • زنجیره تولید دارو در البرز باید توسعه یابد
  • سیگار نابودگر ظاهر و زندگی افراد؛ از آسیب‌های پوستی تا تهدید سلامتی
  • سرمایه‌گذاری در زنجیره ارزش مازندران افزایش پیدا کند
  • سیگار چه تاثیری بر چهره و بدن افراد می گذارد؟
  • پیری زودرس و سرطان؛ سیگار همه چیز را نابود می‌کند
  • والدین با استقلال‌طلبی نوجوانان مواجهه منفی نداشته باشند
  • ویپ و خطراتی فراتر از آسیب به ریه و مغز
  • نصیحت امباپه و دمبله به پدیده فوتبال فرانسه
  • مرگ اسرار آمیز دو جوان در پایتخت
  • پس‌لرزه عروسی دختر در هتل گران | تکلیف خودتان را از حیث اقتصادی روشن کنید | چرا همیشه صحبت شما و فرزندانتان است؟