Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشر پیدایش «اقبال‌نامه» را به قلم محمد رمضانی برای گروه سنی نوجوان منتشر کرد؛ کتابی که می‌توان آن را «به سوی نور» نیز نامید. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کتاب «اقبال‌نامه»، بازنویسی اسکندرنامه نظامی به قلم محمد رمضانی در مجموعه «تازه‌هایی از ادبیات کهن ایران» نشر پیدایش منتشر شد و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کتاب که برای گروه سنی نوجوان نوشته شده است، تلاش دارد با زبانی ساده و البته با بهره‌گیری از بخش‌هایی از اسکندرنامه نظامی، یکی از پنج گنج نظامی را برای نسل امروز بازنویسی کند.

نظامی گنجوی که در داستان‌های رزمی و بزمی همواره به عنوان یکی از بهترین نمونه‌های شاعران فارسی یاد می‌شود، «اسکندرنامه» را در دو بخش شرف‌نامه و اقبال‌نامه سرود. به اعتقاد پژوهشگران، نظامی در سرودن آثار خود، به غیر از لیلی و مجنون، همواره نگاهی به شاهنامه فردوسی داشته و تلاش کرده است به اقتدای فردوسی و اثر سترگ او، به آفرینش ادبی بپردازد. از همین منظر، او در پردازش شخصیت «اسکندر» به گونه‌ای عمل کرده است که یادآور کیخسرو در شاهنامه باشد. 

اسکندر در متون ادبی مانند «اسکندرنامه» نظامی، شخصیتی متفاوت با اسکندر فاتحی دارد که در تاریخ ذکر آن رفته است. اسکندر هرچه در تاریخ، چهره‌ای کشورگشا و خونریز توصیف شده است، در متون ادبی چهره‌ای پیامبرگونه و دانش‌دوست دارد. ترسیم این چهره جدید از اسکندر پیش از نظامی نیز وجود داشته است که از این دست می‌توان به منابعی چون تاریخ طبری و بخش‌هایی از شاهنامه اشاره کرد. اما نظامی دو مرحله از زندگی اسکندر را پررنگ‌تر می‌کند؛ مرحله پادشاهی و مرحله پیامبری. نگاهی که پس از او در آثار شاعرانی که به تقلید از او اسکندرنامه‌ها نوشتند نیز تداوم می‌یابد. 

رمضانی، نویسنده کتاب حاضر، معتقد است اگر بخواهیم اسمی بر اقبال‌نامه بگذاریم، می‌توانیم آن را «به سوی نور» بنامیم. «اقبال‌نامه» با 12 داستان خود که در قالب یک داستان کلی روایت شده، در واقع حرکت فکری اسکندر از ظلمت به سوی نور و خودشناسی را تعریف می‌کند.

کتاب «اقبال‌نامه» رمضانی، با مقدمه‌ای از او با بهره‌گیری از ابیاتی از اسکندرنامه آغاز می‌شود. او در این بخش ضمن معرفی نظامی گنجوی به عنوان یکی از قله‌های شعر فارسی، شرح مختصر و مفیدی از زندگی و آثار او ارائه می‌دهد. او در ادامه بخش‌هایی از اقبال‌نامه را به همراه شرحی از ماجرا و حکایات می‌آورد. زبان به کار رفته شده در این بخش، زبانی ساده است که نوجوان امروز را با خود همراه می‌کند. 

شاهکارهای نگارگران نام‌آور هند در «پنج گنج» نظامی+ عکس"پنج گنج" با قدمتی 550 ساله در کتابخانه ملی

نشر پیدایش کتاب حاضر را در 150 صفحه با قیمت 76 هزار تومان و با تصویرگری راحله برخورداری در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: گروه سنی نوجوان نشر پیدایش کتاب گروه سنی نوجوان نشر پیدایش کتاب اقبال نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۵۸۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه چهار نمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب

کتاب «تیرنگ» نوشته چهار نویسنده توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد و در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، کتاب «تیرنگ» نوشته چهار نویسنده به تازگی توسط انتشارات سوره مهر منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب دربرگیرنده چهار نمایشنامه از چهار نویسنده جوان کشورمان است.

«تیرنگ» عنوان کتابی است که چهار نمایش‌نامه با عناوین «سرخ او»، «کسی در گور می‌گرید»، «میراِشکار» و «میان‌بر» را در خود جای داده است.

«سرخ او» به قلم مهیار هزارجریبی، برداشت آزادی از یک زندگی واقعی است که با محوریت شخصیت‌های «ننه حوا»، «گل نسا»، «آقای مهندس»، «خسرو» و «صبور» نوشته شده است.

«کسی در گور می‌گرید» از محمد فخرایی‌مطلق به بیان واگویه‌های مردمان جنوب به خصوص ناخدا‌های این خطه در مواجهه با طوفان و دیگر خطرات دریانوردی و نجات آن‌ها توسط پریان دریایی می‌پردازد که در لحظه به لحظه آن با مراسمی قدیمی به اسم «زار» بیشتر آشنا می‌شویم.

نمایش‌نامه سوم با عنوان «میراِشکار» از بهناز دوستی پاشاکلایی تصویری از مقاومت و تلاش یک زن مازندرانی برای حفظ بقا و موقعیت و حریم خود است. زنی به نام شوکا با شغل میراشکاری که اغلب شغلی مردانه است، مراقبت از جنگل، مزارع و دامِ اهالی را بر عهده می‌گیرد و در روز‌های حماسه قیام مردم آمل و در دل شب با چریکی از گروه سربداران جنگل، در میانه جنگل مواجه می‌شود.

آخرین نمایش‌نامه با نام «میان‌بر» از سجاد بحری نمایشی از روز‌های پایانی جنگ تحمیلی و تصمیماتی است که مردم سرزمین ما گرفته‌اند. تصمیماتی مانند رفتن یا ماندن.

این کتاب با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۲۱۵ هزار تومان عرضه شده است.

دیگر خبرها

  • جدیدترین شماره مجله «خیمه» منتشر شد
  • یمن میهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • هند به نمایشگاه کتاب تهران نرسید،‌ یمن جایگزین شد
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: می‌خواهیم فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» بسازیم
  • نظارت مدیریت بحران بر ایمنی نمایشگاه کتاب تهران
  • عرضه چهار نمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب
  • سریال مشاور و روایتی از باز کردن کلاف‌های پیچیده زندگی
  • اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران
  • امروز مقاومت مقابل نظام سلطه مورد توجه و اقبال جوانان منطقه است
  • امروز مقاومت مقابل نظام سلطه مورد توجه و اقبال همه جوان‌های منطقه است