Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

سال ۹۷ خبر برکناری مدیرعامل ایران خودرو خبرساز شد؛ یکه زارع به دلایل تخلفات بسیار زیادی که طی دوران مدیریت داشت، بازداشت شد.

 شهریور سال ۹۲ و در دوره التهاب قیمتی آن روزهای خودرو یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو شد؛ او به عنوان فردی معرفی شد که قرار است مشکلات رکود تولید در ایران خودرو را حل کند اما همین فرد بازار خودرو را آشفته کرد و نقطه شروع بی سروسامانی در بازار خودرو شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

ربیعی سخنگوی سابق دولت پس از خبر بازداشت یکه زارع اعلام کرده بود یکه زارع به صورت عمدی قیمت خودرو را بدون هماهنگی افزایش داد و این یکی از دلایل برکناری یکه زارع بود.

یکی دیگر از دلایل بازداشت یکه زارع فروش تعدادی از خودروها آنهم خارج از ضوابط فروش بود؛ پارسایی سخنگوی سابق کمیسیون اصل 90 مجلس گفته بود براساس گزارش مربوط به صنعت خودرو در کمیسیون اصل 90 فساد کلان و عدم نظارت بر خودروسازی و تبدیل خودروسازان به یک مافیای قدرتمند محرز است.

وی اضافه کرد: یکی از مواردی که در این گزارش به آن رسیدیم و من چند بار این موضوع را ناباورانه مطالعه کردم هزینه سنگین طراحی صندوق خودروی پژو 206 است.

 طبق اسناد یکه زارع فقط بابت طراحی صندوق پژو 206، 250 میلیون دلار هزینه اضافه کردکه با ارز امروز قیمت آن به بیش از 6 هزار میلیارد تومان می‌رسد. این در حالی است که با این میزان پول می‌شد یک خط کامل تولید خودروی جدید را طراحی کرد.

به دنبال این مشکلات، زیرآبی ها و اقدامات خودسرانه یکه زارع باعث افزایش نارضایتی مشتریان شده یود؛ نارضایتی مشتریان از افزایش قیمت و تاخیر در تحویل خودروها محدود به زمان برکناری یکه زارع نبود و در اصل از زمانی که یکه زارع مدیرعامل شد این نارضایتی را بدنبال داشت. 

یعنی یکه زارع کاری کرد که در یک سال قیمت سمند یعنی از سال ۹۷ تا ۹۸، بیش از ۳۴ درصد گران شود؛ به زبانی دیگر یکه زارع را می توان مبدع قیمت سازی برای خودروهای تولید داخل دانست؛ قیمت هایی که نه تنها حاشیه بازار را آرام نکرد بلکه ترمز قیمت خودروهای تحویلی کارخانه را هم برید. 

در همان سالی که یکه زارع تصمیمات عجیب و غریب و خودسرانه برای بازار خودرو می گرفت، ۲۰:۳۰ خبر از افزایش نجومی قیمت خودرو داده بود و مشخص شد همین قیمت سازی های یکه زارع باعث شد بازار آشفته و ملتهب شود. 

شورای رقابت هم در آن زمان دل خونی از تصمیم قیمت سازی یکه زارع داشت تا جایی که شیوا رئیس شورای رقابت گفته بود کار خلاف یکه زارع باعث شده دلال بازی در بازار افزایش یابد. 

این روش یکه زارع باعث شده انگشت اتهام به سمت خودروسازان برود و دیگر خودروسازان هم زیرسوال رفتند؛ از طرفی همین کار یکه زارع باعث شده بود پای قوه قضاییه هم به صنعت خودرو باز شود تا جایی که محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه گفته  یک خودروساز ۶۰۰ نمایندگی دارد که با زد و بند خودرو را احتکار می‌کنند، بازار را تشنه نگه میدارند و به قیمت گزاف خودرو را میفروشند، کاری که یکه زارع در زمان مدیریت خود کرده بود.

در بررسی کارنامه 6 ساله یکه زارع در شرکت ایران خودرو شاید مهم ترین موضوع را باید تعامل او با شرکای فرانسوی برای ادامه فعالیت آنها با خودروسازان عنوان کرد. 

در دور جدید رایزنی ها که نقطه شروع آن از 8 بهمن 94 با سفر رئیس جمهور به فرانسه بود  گفته شد "برای نخستین بار است که یکی از خودروسازان برتر دنیا از طریق سرمایه گذاری مالی مستقیم در صنعت خودروی ایران حضور پیدا می‌کند". اما متأسفانه خبری از سرمایه گذاری نشد و در نهایت نه تنها ایران غرامتی از بدقولی پژو دریافت نکرد بلکه فقط این قرارداد صرف آموزش تعدادی از پرسنل شرکت شد.

 

منبع: فردا

کلیدواژه: صنعت خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۵۸۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر| شاسی‌بلند چینی بازار ایران به بریتانیا می‌رود / ورود چری به بازار خودروی اروپا

امیرمسعود عابدین: جدیدترین مدل جائکو J۷ در واقع نسخه پلاگین هیبریدی چری تانسو ۰۶ بوده و اخیراً در نمایشگاه خودرو پکن به نمایش درآمد. این خودروی جدید احتمالاً در ژوئن ۲۰۲۴ با قیمت اولیه تقریبی ۴۰ هزار پوند انگلیس در بریتانیا عرضه شود.

به گزارش خبرآنلاین، ظاهر جائکو J۷ شبیه به چری تانسو ۰۶ است. تفاوت ظاهری این دو خودرو با یکدیگر، در لوگو "JAECOO" بوده که در جلوپنجره با لوگو چری شده است.

چری تانسو ۰۶ مدل ۲۰۲۴ دارای ابعاد ۴۵۳۸/۱۸۹۸/۱۶۸۰ میلی‌متر بافاصله بین دو محور ۲۶۷۲ میلی‌متر است. انتظار می‌رود جائکو J۷ نیز همین اندازه را داشته باشد. از طرفی، خودروی جدید از طراحی سقف معلق استفاده می‌کند که با دستگیره‌های مخفی درب‌ها و رینگ‌های پنج پره هماهنگ شده است. یک سانروف پانوراما نیز وجود دارد.

نیروی تولیدی از یک سیستم پلاگین هیبریدی متشکل از یک موتور ۱.۶ لیتری توربو و موتورهای الکتریکی دوگانه تامین می‌شود. حداکثر قدرت موتور بنزینی به ۱۹۴ اسب بخار و حداکثر گشتاور به ۲۹۰ نیوتن متر می‌رسد. شتاب صفر تا صد این خودرو ۸ ثانیه طول می‌کشد. علاوه بر این، برد جامع کروز آن ۱۲۰۰ کیلومتر است در حالی که برد حالت الکتریکی خالص آن تقریباً ۱۰۰ کیلومتر است. در حال حاضر، چری به طور رسمی مشخصات پیشرانه را تأیید نکرده است.

فضای داخلی مطابق با تانسو ۰۶ است. یک صفحه‌نمایش کیلومترشمار ۱۰.۲۵ اینچی، نمایشگر مرکزی و عمودی ۱۴.۸ اینچی و یک فرمان D شکل در این بخش وجود دارند. سیستم کمک رانندگی پیشرفته سطح ۲ نیز در این خودرو حضور دارد که دارای کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری خودکار، هشدار خروج از خط و تشخیص نقاط کور است.

در سال ۲۰۲۳، چری سالانه ۹۳۷٬۱۴۸ دستگاه خودرو صادر کرد که نسبت به سال قبل ۱۰۱.۱ درصد افزایش داشت.

جهت مشاهده لیست قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی می توانید به صفحه لیست قیمت روز خودرو در خبرآنلاین مراجعه کنید.

۵۴۳۲۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899812

دیگر خبرها

  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • قیمت محصولات ایران‌خودرو +جدول
  • (عکس) بازار چشم انتظار یک شاسی بلند جدید / قیمت باورنکردنی محصول جدید کیا در ایران
  • شلوار عجیب و غریب کیم جونگ اون سوژه رسانه‌های جهان شد + تصاویر
  • قیمت عجیب حواله‌های خودرو جانبازی؛ 12 میلیارد ناقابل!
  • قیمت خودرو امروز ۸ اردیبهشت + جدول
  • قیمت کارخانه‌ای خودرو ۸۰ درصد زیر نرخ بازار است
  • قیمت جدید ۲۲ محصول ایران خودرو و سایپا در بازار + جدول
  • تصاویر| شاسی‌بلند چینی بازار ایران به بریتانیا می‌رود / ورود چری به بازار خودروی اروپا
  • قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ ۱۲ میلیارد تومان ناقابل!