نقش سرنوشت ساز نيروي هوايي باعث تغيير راهبرد تهاجمي دشمن شد
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۵۹۴۴۶
خبرگزاری آریا-امیر سرتیپ دوم رودباری گفت: گواه این نقش سرنوشت ساز را میتوان از، اقدامات نیروی هوایی در 45 روز اول جنگ، سخنان بزرگان و کارشناسان جنگی میتوان دید.
به گزارش خبرگزاری آریا، امیر سرتیپ دوم علیرضا رودباری رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات راهبردی نیروی هوایی ارتش با بیان اینکه با مطالعه تاریخ و تعداد جنگهایی که در تاریخ صورت گرفته است میتوان گفت که ﺟﻨﮓ ﻳک ﭘﺪﻳﺪه و واﻗﻌﻴتی اﺟﺘﻤﺎﻋی از ﻋﻨﺎﺻﺮ ﭘﺎﻳﺪار ﺗﺎرﻳﺦ ﺑﺸﺮی اﺳﺖ اظهار کرد: براساس آیات قرآن کریم، امنیت یکی از دو موهبت بزرگ الهی است که به عنوان `نعمت ویژه` از آن یاد شده است و یکی از راهبردهای قرآن کریم در تامین امنیت مسلمانان، توسعه قدرت با هدف بازدارندگی است، که مسلمانان مکلفند تا همه مولفههای قدرت را شناسایی و در اختیار بگیرند تا هیچ دشمنی نتواند جامعه اسلامی را تهدید و یا مورد هجوم قرار گیرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امیر سرتیپ دوم رودباری بیان کرد: بی تردید دفاع مقدس هشت ساله حقیقتی تاریخی و بخشی از تاریخ بزرگ مقاومت و مظلومیت سرزمین و هویت ملی ما و داستان راستین ملت و مردم شریف ایران است که به گناه عدم تسلیم در مقابل استکبار جهانی و پایمردی بر سر اصول ایمانی و آرمانی خویش در معرض وزش سختترین طوفانهای تجاوز و تخریب، توطئه و ترور و خشونت لجام گسیخته سفاکترین قدرتهای منطقهای و جهانی قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه دفاع از کشور عزیزمان ایران دمکراتیکترین دفاع بود که تمامی ملت از هر نوع قشر مذهبی و دینی در آن نقش آفرینی کردند افزود: در این میان نقش برخی اقشار و عوامل، کلیدی و سرنوشت سازتر بود، نقش سرنوشت ساز نیروی هوایی در حساسترین مقاطع این نبرد، باعث تغییر راهبرد تهاجمی دشمن شد که گواه این جمله را میتوان از سه طریق، اقدامات نیروی هوایی در 45 روز اول جنگ، سخنان بزرگان و کارشناسان جنگی و خبرهای مختلفی که خبرگزاریها در آن زمان منتشر کرده اند، دید.
امیر سرتیپ دوم رودباری با اشاره به اقدامات نیروی هوایی در طول هشت سال جنگ تحمیلی گفت: این نیروی پر افتخار نمونه بارز اقدام به هنگام در به ثمر رسیدن انقلاب با حضور تاریخی خود در 19 بهمن و اولین پاسخ در کمتر از 2 ساعت تهاجم عراق و عملیات کم نظیر 140 فروند با نام کمان 99 در کمتر 10 ساعت از تهاجم عراق است که البته این فرایند تا 45 روز اول جنگ ادامه داشت.
وی اظهار کرد: در هیچ روزی نیروی هوایی کمتر از یکصد و شصت سورتی پرواز در راستای دفاع هوایی نداشته است، این نیروی پر افتخار سرشار از این گونه اقدامات به موقع است که باید در این خصوص صدها کتاب و فیلم به رشته تحریر و تصویر درآید.
رئیس مرکز مطالعات نهاجا تصریح کرد: بهترین جملهای که تاثیر و نقش نیروی هوایی را طول هشت سال دفاع مقدس بیان مینماید، میتوان به بیان فرازی از بیانات فرماندهی معظم کل قوا امام خامنهای (مدظلهالعالی) در توصیف عملکرد نیروی هوایی پرداختند اشاره کرد که میفرمایند: در طول این هشتسال (دفاع مقدس)، هیچ زبان انتقادگر و ذهن وسوسهانگیزی نتوانست نیروی هوایی را مورد اعتراض قرار بدهد و به کار او انتقاد و اعتراض بکند، چرا؟ چون نیروی هوایی در طول این دورانِ دشوار و پرحادثه و درعینحال خونبار، در جلوترین میدانها حاضر بود، در طول جنگ، نیروی هوایی یکی از بهترین امتحانها را داد.
وی در پایان افزود: نام نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی مزین به نام رزمندگان و شهدایی است که شجاعت و تخصص، ایمان و صلابت، علم و عمل را همزمان داشتند و باید گفت نیروی هوایی به حق بازوی محکم و «السابقون انقلاب»، هم، چون عقابی تیزپرواز، با تمام قدرت به دل دشمن زدند و تمام پلیدیها را با خاک یکسان نمودند؛ همین رشادت ها، ایثارگریهای تیزپروازان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در روزهای اول جنگ با انجام عملیاتهای مختلف رویای فتح یک هفتهای ارتش بعث عراق را به سرابی برای صدام صدامیان تبدیل کردند.
منبع: خبرگزاری آریا
کلیدواژه: نیروی هوایی امیر سرتیپ دوم نیروی هوایی سرنوشت ساز اول جنگ
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۵۹۴۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دعوت از حکومت برای دیدن یک مناظره | گره خوردن سرنوشت مردم به ذهنیت سادهانگارانه | پسموضوع حجاب دقیقا چه میگذرد؟
فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت: اینکه کسانی خود را دانا به دستورات خدا دانسته و از این منظر بخواهند به مردم امر و نهی کنند، جوابگوی نسل جدید نیست. این استدلالهای درون دینی شاید برای گروههای حوزوی مناسب باشد.
عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی با عنوان «مناظره در مورد حجاب» در روزنامه اعتماد نوشت:
سایت «مدرسه آزاد» گفتوگوی به نسبت مفصلی (اینجا ببینید) را میان دکتر محسن برهانی و دبیر سابق «ستاد امر به معروف و نهی از منکر» انجام داده که با دیدن آن متوجه میشویم، چگونه سرنوشت یک جامعه و مردم به ذهنیتهای سادهانگارانه گره خورده است. ذهنیتهایی که نه آشنایی کافی با فقه و کلام دارد و نه بهرهای از حقوق و جامعهشناسی برده است و نه حتی چارچوب عملی قابل اجرا و موثری دارد.
اینکه در پس ذهن حکومت در موضوع حجاب چه میگذرد، روشن نیست. حداقل برای بنده روشن نیست، چون خیلی کلی و کلان فقط به ضرورت فقهی و قانونی آن اشاره میشود. ولی اگر سخنان رییس ستاد مزبور را موضع رسمی تلقی کنیم در این صورت، آقای دکتر برهانی به دلیل آشنایی و تسلط بر هر دو حوزه فقه و حقوق به خوبی نشان میدهد که ادعاهای طرف مقابل به کلی نادرست است. ضمنا توجه کنیم که طرف مقابل رییس ستاد مهمترین نهاد رسمی برای ترویج حجاب و مقابله با بیحجابی است، بنابراین باید قویترین فرد حکومت در توجیه و دفاع از حجاب باشد ولی تعجب از این رو بود که اصولا ایشان چگونه پذیرفته که در چنین گفتوگویی شرکت کند.
کافی است به حدود ۳۰۰۰ نظری که فقط طی دو روز در زیر فیلم این مناظره گذاشته شده است، نگاهی بیندازند تا ببینند آنگونه دفاع کردن از حجاب و خدا و حکومت اسلامی دقیقا تایید تحلیل آقای برهانی است که نه تنها موجب تقویت حجاب نمیشود، سهل است که منجر به بدبینی بیشتر مردم از ارزشهای اسلامی و حکومتی نیز میشود. در واقع باید توصیه کرد که همه دستاندرکاران حکومت این مناظره را ببینند. اگر واقعا کفه گفتوگو را به سود دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر دیدند خب این را رسما اعلام دارند تا همه متوجه شوند مبنا و منطق قانوننویسی و سیاستگذاری در ایران چیست و دیگر بحث را ادامه ندهند.
ولی اگر معتقدند که استدلالهای مهمتری برای دفاع از سیاستهای جاری در امر حجاب دارند آنها را در گفتوگویی دیگر اظهار کنند. خوبی گفتوگو در این است که شنونده یکسویه به قاضی نمیرود. نکته بسیار مهمتر در ذهنیت نادرستی است که این افراد از نقش مردم در جمهوری اسلامی دارند که گفتوگو را بلاموضوع میکنند و این خطرناک است. چنین رویکردی در آغاز انقلاب مطلقا جایگاهی نداشت و اصولا هم نمیتوانست با مفهوم انقلاب سازگاری داشته باشد. ولی چگونه شده که ۴۵ سال بعد از انقلاب عدهای به خود جرات میدهند که خود را متولی حقانیت معرفی کرده و برتر از اراده مردم تعریف کنند؟ جالبتر اینکه طرفداران این رویکرد حتی قادر به ارایه یک اندیشه منسجم از آنچه میخواهند انجام دهند، نیستند. نه درکی از تفاوت حق و تکلیف و نه تحلیلی از فلسفه حقوق و جامعهشناسی کیفری دارند. استدلالهای رایجشان در حد روزنامهنگاری دیواری مدارس است. به علاوه شیوه مواجهه با مردم و اقناع آنان باید بر اساس عقلانیت و ادبیات عمومی و سخنان دقیق و مبتنی بر آمار و منطق علمی باشد.
اینکه کسانی خود را دانا به دستورات خدا دانسته و از این منظر بخواهند به مردم امر و نهی کنند، جوابگوی نسل جدید نیست. این استدلالهای درون دینی شاید برای گروههای حوزوی مناسب باشد. برای مقابله با بیحجابی همه اصول و قواعد شرعی، حقوقی، سیاسی و نیز اجرایی و انتظامی را دچار اختلال جدی میکنند تا این پدیده رخ ندهد در حالی که اندکی تامل نشان میدهد که احتمال چندانی برای تحقق این هدف، نه تنها وجود ندارد، بلکه بسیار پرهزینه خواهد بود.
عجیبتر اینکه قرار دادن پلیس و دستگاه قضایی جلوی مردم و به میدان آوردن تمام توان حکومت برای مقابله با امری اجتماعی که ماهیت آن مجرمانه نباشد، قابل فهم و دفاع نیست و همه این نیروها را مستهلک و اتفاقا مردم و زنان را بیشتر عصبانی و منزجر میکند. ادامه رسیدگی به طرح حجاب با گفتوگوهای غیرشفاف گویای واقعیت است. چرا شورای نگهبان چنین وضعیتی را میپذیرد و مذاکرات با تعدادی از دستاندرکاران طرح درباره جزییات این قانون را شفاف نمیکند؟ چرا باید موضوعی را جرمانگاری کرد در حالی که مردم نه تنها از آن حمایت نمیکنند، بلکه از زنان و دخترانی که مورد هجوم واقع میشوند، حمایت میکنند؟
مردم باید از اجرای قانون توسط نیروی انتظامی یا هر نهاد دیگر استقبال کنند ولی این چه قانونی است که امام جمعه قم میگوید: از نیروی انتظامی و همه کسانی که زخم زبانها را به جان خریدند، تشکر میکنیم یا فرمانده انتظامی بگوید: «هیچ ارادهای، تهمتی، افترایی، هیچ سرزنشی و شماتتی ما را از این راه پر فیضی که حضرت حق در برابرمان قرار داده به عقب نخواهد راند.» مگر قرار است در مواجهه با جرم کسی را سرزنش کنند؟ پس آنچه که با آن مقابله میشود حداقل از نظر مردم جرم نیست.