Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- تغییر و تحول بنیادین در فرآیند صدور مجوز آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای امضا های طلایی را بی اعتبار و باعث رنگ باختن سوء استفاده ها شده است.

این جملات را علی مشایخی مدیرکل  آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌شرقی در نشست خبری به مناسبت هفته ملی مهارت در جمع خبرنگاران عنوان کرد و گفت:: در راستای رسالت به رویکرد اصلی دولت مبنی بر برقراری عدالت مردمی و رفع تبعیض در صدور مجوزها، روند صدور مجوز مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای به صورت الکترونیکی و تنها در سه روز بدون دخالت انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی خاطر نشان شد: آذربایجان شرقی در این بحث پیشگام است و البته این اقدام به معنی کاهش کیفیت آموزش‌ها نیست و سختگیری‌های پیشینی به نوعی مراقبت مبدل گردیده است .

علی مشایخی با اشاره به محدودیت ارائه آموزش های فنی و حرفه ای به افراد زیر 15 سال با هدف جلوگیری از پدیده کودکان کار اظهار داشت در سه ماهه امسال 18 هزار و ‍954 نفر در مراکز آموزش فنی و حرفه ای آموزش دیده اند که سهم آموزشگاه های خصوصی از این تعداد حدود 10 هزار نفر بوده و علاوه بر این مراکز رشد و نوآوری ورزقان با تکیه بر ظرفیت های معدنی و میانه با تکیه بر ظرفیت های حوزه فولاد و صنایع شیمیایی راه اندازی و 45 شرکت دانش بنیان با هدف ضرب آموزش های دانش بنیان در مهارت های فنی در این مراکز مستقر شده اند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تعداد مراکز دولتی فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌شرقی از 24 مرکز اعلام و افزود:این اداره کل در شهرستان‌های کلیبر و خداآفرین نیز شعبه فنی و حرفه‌ای با رویکرد برقراری عدالت آموزش‌های مهارتی فعالیت می‌کنند و اولین مرکز آموزش بین‌المللی فنی و حرفه‌ای کشور نیز با مشارکت سه واحد بزرگ تولیدی و شرکای خارجی آنها از ترکیه و ایتالیا اواخر هفته جاری در منطقه آزاد ارس افتتاح می شود و برای واحدهای این منطقه که اقدام به آموزش‌های فنی و مهارتی نیروهای خود کنند، از 10 تا 15 درصد تخفیف در 23 مورد عوارض منطقه برخوردار می‌شوند.

مشایخی گفت: مدارک صادره از مجموعه فنی و حرفه‌ای در 147 کشور دنیا اعتبار دارد و متأسفانه بر همین اساس 30 درصد از مراجعین ما تنها به دنبال دریافت آن و مهاجرت هستند و نخبه‌های دانشگاهی که بستری برای اشتغال در کشور نمی‌بینند به دنبال دریافت این مدارک هستند و باید بگوییم که 58 درصد مراجعان ما را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌ شرقی تاکید کرد:از آنجایی که  آذربایجان شرقی نگین صنعت و اقتصاد ایران است  تبریز نیز به عنوان نگین فیروزه‌ای جهان اسلامبرا این اساس این شهر می تواند  با دارا بودن نیروهای ماهر و متخصص در این حوزه به عنوان محور و قطب نقش ایفا نماید .
وی تصریح کرد: رسالت اصلی مجموعه آموزش فنی و حرفه‌ای تامین نیروی انسانی متعهد، متخصص و ماهر متناسب با نیاز بازار و صنایع و ایجاد فرصت‌های اشتغال و کارآفرینی برای نیروهای جوان است و این رسالت از طریق آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در دو بخش دولتی و آموزشگاه‌های خصوصی دنبال می‌شود.

وی افتتاح آموزشگاه جوار کارگاهی مس سونگون، آموزشگاه آموزش  کودکان مبتلا به اوتیسم و نیز کارگاه آموزش مهارت‌های رایانه‌ای نابینایان و  آموزش خیاطی برای زنان سرپرست خانوار در منطقه کوجوار را بخشی از برنامه های هفته ملی مهارت در آذربایجان شرقی برشمرد و گفت: در بخش خصوصی 900 آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای عملا ویترین آموزش‌های مهارتی ما هستند و در این آموزشگاه ها برای هشت هزار نفر فرصت شغلی یعنی معادل با چند کارخانه بزرگ ایجاد شده است.


مشایخی با بیان اینکه سنت استاد و شاگردی خواستگاه آموزش و مهارت آموزی در محیط کار واقعی به عنوان یکی از مهمترین شاخه های آموزشی فنی و حرفه ای است، اظهار داشت: تبریز مبدع این نوع از آموزش هاست و بر همین اساس دو مشوق برای متقاضیان جذب هنرآموز به ویژه از سوی اصناف و کارگاه‌ها در نظر گرفته‌ایم و با صدور مجوز هوشمند برای این کارگاه‌ها، هر کارگاهی برای جذب سه تا پنج کارآموز شامل معافیت بیمه‌ای
وی به موضوع المپیاد ملی مهارت نیز اشاره کرد و خاطر نشان شد: این المپیاد بستری برای شناسایی نخبگان مهارتی زیر 21 سال است و با توجه به تلاش های صورت گرفته در این خصوص چهار نفر از تیم 13 نفره تیم جمهوری اسلامی ایران که شهریور امسال در مسابقات جهانی لیون فرانسه شرکت خواهند کرد، از مراکز آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی هستند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی تصریح کرد: حوزه آسیب های اجتماعی نیز دیگر بستر فعالیت های آموزشی ماست به گونه ای که 441 معتاد مرد و 38 زن را در مرکز ماده 16 و مرکز بهبود یافتگان فرشته از آموزش های مهارتی مجموعه فنی و حرفه ای برخوردارند تا پس از رهایی از دام این بلای خانمان سوز صاحب مهارتی باشند و افرادی که با تائید مراکز نگهداری معتادان با گواهینامه مهارت از این مراکز خارج می شوند، تسهیلات خوداشتغالی دریافت می کنند و در تمام زندان های سطح استان نیز دوره های آموزشی برای زندانیان برگزار می کنیم.

وی با اشاره به فعالیت های انجام شده در قرارگاه آموزش مهارتی نیروهای مسلح گفت: داشتن گواهینامه فنی و حرفه ای شرط تسویه حساب سربازان نظام وظیفه و دریافت کارت پایان خدمت است و بر همین اساس یک ماه از دو ماه آموزش خدمت سربازی را برای دریافت آموزش های مهارتی در اختیار مجموعه فنی و حرفه ای هستند.
ارائه آموزش های مربوط به 185 حرفه و شغل در مراکز آزاد و دولتی فنی و حرفه ای
مشایخی از ارایه آموزش های مربوط به 185 حرفه و شغل در مراکز آزاد و دولتی فنی و حرفه ای خبر داد و اظهار داشت: در رویکرد جدید مجموعه فنی حرفه‌ای از نگاه سنتی به آموزش های مهارتی به سمت آموزش هایی با محوریت آینده مشاغل و مشاغل آینده و آموزش های مهارت محور در رشته های نوین و فناورانه حرکت می کند.
اختصاص123 میلیارد تومان اعتبار از سفر رئیس جمهور برای تجهیز مراکز فنی و حرفه ای
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجانشرقی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری آریا(محمدرضا ایازی) در مورد نتایج سفر استانی رییس جمهور به آذربایجان شرقی در حوزه فنی و حرفه ای نیز خاطر نشان شد :در این سفر 123 میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز مراکز فنی و حرفه ای استان و ایجاد رشته محل های جدید در آنها در مدت زمان دو سال در نظر گرفته شد که 20 میلیارد تومان از این مبلغ در قالب اوراق در آستانه تخصیص برای تجهیز مرکز آزمون تایید صلاحیت حرفه ای تبریز است .

وی در خاتمه متذکر شد: با توجه به لزوم دریافت مدرک صلاحیت حرفه ای برای هر صدور پروانه در اتحادیه ها، که بزرگترین مرکز تایید صلاحیت کشور محسوب می شنود در این راستا با 16 هزار مترمربع زیربنا در یاغچیان تبریز و برای برگزاری متمرکز آزمون های آذربایجان شرقی و شمالغرب کشور ایجاد می گردد تا شهروندندان از خدمات آن بهره مند شوند .

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: فنی و حرفه ای آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی آموزش های مهارتی آموزش های مهارت آموزشگاه ها مجموعه فنی آموزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۶۰۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بخشی از بودجه عمرانی دستگاهها صرف آموزش کارگران می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، مهرداد عظیمی پیش از ظهر سه شنبه در همایش روز جهانی کارگر که در مجتمع فجر سنندج برگزار شد، اظهار کرد: هرچقدر از اقتصاد دولتی فاصله بگیریم و بخش خصوصی را فعال کنیم موفق‌تر خواهیم بود.

وی با بیان اینکه عملکرد وزارت کار در بخش‌های مختلف قابل توجه بوده است، افزود: در کاهش نرخ بیکاری شاهد اتفاقات موثری در این دولت بوده‌ایم.

معاون ویزر کار، تعاون و رفاه اجتماعی اذعان کرد: در راستای توجه به امنیت معیشتی مردم نیز کالابرگ الکترونیکی را پیش بردیم و کاهش ۱۴ درصدی صدمات حین کار یک رقم چشمگیر است.

عظیمی آموزش مهارت را رسالت اصلی سازمان فنی حرفه‌ای کشور خواند و گفت: تلاش این است که ۵۰ درصد ظرفیت جوارکارگاهی را توسعه دهیم.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور خاطر نشان کرد: اساسنامه سازمان در مجلس شورای اسلامی مصوب شد و یکی از بندهای آن، این است که دولت مکلف شده بخشی از بودجه عمرانی سالانه دستگاهها را صرف آموزش مهارت کارگران کند.

وی با بیان اینکه کردستان دارای ظرفیت‌های اثرگذاری است، اظهار کرد: نیروی انسانی بهترین و ارزشمندترین ظرفیت کردستان محسوب می‌شود.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: نقش ممتاز و برجسته مردم کردستان غیرقابل انکاری است و با افتخار ایرانی جماعت به وجود کردستان قهرمان افتخار می‌کند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در عرصه های مختلف کردستانی ها درخشیده اند، گفت: کردستان بیش از ۵ هزار و ۴۰۰ شهید را تقدیم انقلاب کرده و باید در مورد آن بیشتر صحبت شود.

عظیمی اعلام کرد: برگزاری آیینهای سنتی و محلی کردستان فرصت ارزشمندی برای معرفی ظرفیت‌های کردستان است و باید همه مردم در معرفی ظرفیت‌های استان نقش ایفا کنند.

کد خبر 6093051

دیگر خبرها

  • سرمایه‌گذاری ۱۸ همت در بخش معدن و صنایع معدنی آذربایجان شرقی
  • آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
  • پایان تدوین برنامه عملیاتی و تحولی رشد اقتصادی آذربایجان شرقی
  • افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت مراکز جوارکارگاهی
  • بخشی از بودجه عمرانی دستگاهها صرف آموزش کارگران می‌شود
  • ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در کشور آموزش‌های مهارتی می‌بینند
  • لزوم توسعه مراکز جوار کارگاهی برای تربیت نیروی متخصص
  • مراکز جوار کارگاهی امسال ۵۰ درصد افزایش می یابد
  • افزایش ۵۰ درصدی مراکز آموزشی جوار کارگاهی در کشور
  • افزایش ۵۰ درصدی مراکز جوار کارگاهی در دستور کار سازمان فنی‌وحرفه‌ای است