Web Analytics Made Easy - Statcounter

با واکسیناسیون عمومی، کرونا کاهش پیدا کرد و حالا بعد چندماه از یک رقمی شدن مرگ ومیر دوباره آمار مبتلایان روبه افزایش است. آیا کاهش مرگ‌ومیر کرونا علت واکسیناسیون بوده است. بعد از شیوع و همه گیری کرونا و اعمال محدودیت‌ها در مکان‌های عمومی و مشاغل مختلف، با کشف واکسن‌های مختلف داخلی و خارجی به یکباره آمار کرونا کاهش یافت و مرگ و میر یک رقمی شد و این کاهشی باعث شد که محدودیت ها‌ی کرونایی برداشته شود که همگی به این نتیجه رسیدند که واکسن در حل بحران کرونا تنها راه حل نهایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ولی باز کرونا در جامعه شروع به فعالیت کرده است و در اینجا این سوال می‌شود که آیا واکسن تاثیری نداشته است.

مقایسه آمار کرونا طی روز‌های ۳۱ خرداد و اول تیر ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان به این بیماری در این دو روز ۷۸ مورد افزایش داشته است.

این در حالی است که پیش از این دکتر مینو محرز، متخصص عفونی گفته بود: در ایران فعلا وضعیت ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا وضعیت خوبی دارد، این بهبود وضعیت به دو دلیل اتفاق افتاده، یکی میزان زیاد ابتلا در دوره پیک اومیکرون در کشور که باعث شد تا ایمنی گله‌ای ایجاد شود و دومی واکسیناسیون گسترده در جامعه بود.

سویه اومیکرونی که در ایران شاهد آن بودیم از نوع BA ۱ و BA ۲ در کشور بود، در حالی که در حال حاضر نوع BA ۴ و BA ۵ در آمریکا و اروپا شایع شده است، از طرفی در اسرائیل نیز گفته می‌شود که سویه دلتا شایع شده است، با این اتفاقاتی که در مناطق مختلف افتاده ما هم باید منتظر سویه جدید و موج تازه اپیدمی کرونا در تابستان باشیم.

این متخصص عفونی تاکید می‌کند: متاسفانه تکلیف ما درباره ویروس کرونا اصلا مشخص نیست، این ویروس بسیار عجیب و غریب رفتار می‌کند.

حمید سوری، اپیدمیولوژیست و عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با تایید غیرپیش‌بینی بودن وضع ویروس کرونا در جهان و ایران، درباره افزایش آمار مبتلایان کرونا طی دیروز و امروز می‌گوید: با تغییرات یکی دو روزه آمار کرونا لزوما نمی‌توان نتیجه‌ای گرفت، اما در هرحال نگرانی‌هایی از وضعیت کرونا در کشور وجود دارد.

سوری ادامه می‌دهد: اخبار رسیده از مسافران و افرادی که طی این روز‌ها از خارج از کشور به داخل می‌آیند نشان می‌دهد تست اغلب آن‌ها مثبت است، این موضوع نشان می‌دهد که باید مراقبت‌ها تشدید شود.

این عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا به سفر حج و ایام اربعین اشاره و تاکید می‌کند: در هرحال در ماه‌های آینده ایام حج و روز‌های اربعین حسینی را در پیش داریم که در هرحال نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد و نیازمند یک مدیریت دقیق اپیدمی از سوی بخش‌های مختلف در فرودگاه‌ها، مرز‌ها و رفت و آمد‌ها به کشور است.

سوری به افزایش آمار کرونا در برخی از استان‌های کشور اشاره و ادامه می‌دهد: در حال حاضر دو استان مازندران و خوزستان با افزایش تعداد مبتلایان روبه‌رو است، تهران نیز تغییرات اندکی داشته، اما برای نتیجه‌گیری و قضات نهایی هنوز زود است.

واکسیناسیون علت کاهش مرگ و میر است

«واکسیناسیون باعث کاهش تعداد ناقلان کرونا و مهمترین ابزار برای کنترل همه‌گیری بیماری شناخته می‌شود»، این ادعای سازمان بهداشت جهانی بود که حالا با اوج گیری کرونا و افزایش ۲۰ درصدی مبتلایان به این بیماری با وجود واکسیناسیون، با، اما و اگر مواجه شده است.

اخیرا بواسطه اوج گیری مبتلایان کرونا، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از احتمال اجباری شدن تزریق دوز سوم واکسن کرونا خبر داد، موضوعی که بواسطه ایجاد محدودیت برای مردم در صورت عدم تزریق، مورد گلایه برخی نمایندگان مجلس هم قرار و است.

خود نمایندگان هم آماری دقیق و قابل استنادی نسبت به این موضوع ندارند و دستشان از نتیجه و گزارش کار در خصوص امار واکسیناسیون خالی است.

اما حجت الاسلام محمد تقی نقدعلی در گفتگو با روزپلاس از وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا انتقاد کرد و گفت: در مقطعی که کرونا شروع شد ستاد کرونا تصمیمات فوری و مقطعی گرفت که منطبق با قانون و براساس نظرات کارشناسی نبود. استدلالشان هم این بود، چون شرایط بحرانی است پس فرصتی برای بررسی کارشناسی موضوع وجود ندارد و باید در قالب ستاد کرونا تصمیمات انجام میگرفت.

اما امروز الحمدالله کرونا کنترل شده است لذا تصمیماتی که گرفته می‌شود نیز باید بر اساس نهاد‌های قانونی یعنی مجلس شورای اسلامی، هیات دولت و قوه قضاییه باشد. ضمن اینکه در این خصوص مجلس شورای اسلامی نقش ویژه تری دارد در نتیجه در باب سیاستگذاری در این زمینه، موارد مطرح باید به مجلس بیاید و در صحن علنی مورد نقد و بررسی قرار بگیرد تا نظرات مختلف شنیده شود و نهایتا تصمیمات پخته‌تر اعمال شود.

وی در خصوص آمار میزان واکسیناسیون و ارتباط آن به کاهش مرگ‌ومیر گفت: نظر‌های متفاوتی در حاشیه آمار‌هایی اعلامی وزارت بهداشت ارائه می‌شود نمونه اش کاهشی بودن مرگ و میر با افزایش واکسیناسیون است. اما لازمه‌ی اثبات صحت و سقم این موضوع این است که تصمیم گیری در این رابطه به صحن مجلس بیاید و نظرات مختلف چکش کاری شود تا زاویه‌ی مبهمی برای مردم بوجود نیاید.

نقدعلی افزود: اینکه ستاد در برهه‌ای که نیاز به تصمیم‌گیری فوری نیست یکباره تصمیمات جدید اعمال کند منطقی نیست و باید در این زمینه پاسخگویی صورت بگیرد.

این نماینده خاطر نشان کرد: در این رابطه باید کمیسیون بهداشت ورود کند و ما این مطالبه را از کمیسیون داریم. اما اگر از طرف کمیسیون بهداشت اتفاقی نیفتاد حتما از قالب نظارتی و قانونگذاری ورود میکنیم و در این رابطه تذکر می‌دهیم.

سویه فعلی کم خطرتر از همیشه

کرونا به نسبت گذشته آمار ابتلا و به همان نسبت بستری و مرگ و میر بسیار کمتری دارد به این حال دلایل مختلفی برای این موضوع مطرح می‌شود.

محرز در این‌باره معتقد است: با توجه به موج گسترده اومیکرون در کشور، درواقع ایمنی گله‌ای پیش آمده، ضمن اینکه واکسیناسیون نیز نتایج مثبتی داشته است.

سوری هم در این خصوص می‌گوید: اگر میزان بستری و کشندگی کرونا در ماه‌های اخیر کاهش یافته بخشی از این موضوع به این برمی‌گردد که سویه‌ای که درحاضر در کشور شایع است، کم‌خطرتر از سویه‌های قبلی محسوب می‌شود.

این متخصص از کم بودن تست‌های کرونا در کشور انتقاد و اظهار می‌کند: درحال حاضر وزرات بهداشت اطلاعات دقیق و درستی از وضعیت کرونا در کشور در اختیار متخصصان قرار نمی‌دهد، از طرفی رنگ بندی شهر‌های هم که پیش از این هم گفته بودیم، چندان شفاف نیست، پس درواقع تحلیل‌ها از وضعیت کرونا در فضایی غبارآلود و تاریک انجام می‌شود و این جای نگرانی دارد.

او در پاسخ به این سوال که چرا کمیته کشوری کرونا این انتقادات را به وزارت بهداشت منتقل نمی‌کند، می‌گوید: ما این درخواست‌ها را مطرح می‌کنیم، اما وزارت بهداشت ترتیب عمل نمی‌دهد.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: کرونا کروناویروس ویروس کرونا آمار مبتلایان به کرونا در ایران آمار کرونا مقابله با کرونا وزارت بهداشت آمار کرونا مرگ و میر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۶۰۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور


به گزارش خبرگزاری صدا وسیما: دکتر  شهنام عرشی گفت: واکسن خوراکی روتاویروس جهت پیشگیری از اسهال‌های ناشی از این روتاویروس برای شیرخواران تجویز می‌شود.
وی پیش از این اعلام کرده بود که واکسن روتاویروس در سنین ۲ و ۴ و ۶ ماهگی تزریق می‌شود و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری جلوگیری خواهد کرد.
رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: اواخر سال گذشته هم واکسن پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون کشوری وارد شد و اجرای آن از بندر خمیر هرمزگان شروع شد.. بنابر اعلام رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت این واکسن نیز در سنین ۲ و ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود و می‌تواند سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری کند.

دیگر خبرها

  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • آیین نامه توزیع دارو بر بستر سکو‌های اینترنتی ابلاغ شد
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • تغییر میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران
  • یمن میهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان