Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@18:26:23 GMT

آیین سنتی طشت‌گذاری در اردبیل برگزار می‌شود

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۶۰۳۷۵

آیین سنتی طشت‌گذاری در اردبیل برگزار می‌شود

به  گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده ظهر امروز  در جلسه برنامه‌ریزی آیین طشت‌گذاری ماه محرم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به وضعیت موجود از انتشار ویروس کرونا، ما سعی داریم با در نظر گرفتن شرایط موجود و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، هم عزاداری را به نحو شایسته اجرا کنیم و هم به سلامت و عافیت مردم اهمیت دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به اهمیت توجه به اهداف قیام عاشورا و ترویج درس‌های مکتب حسینی در بین مردم تاکید کرد و گفت: همگان بایستی در مسیر اهداف قیام اباعبدالله الحسین (ع) و یاران با وفایش و الگوگیری از مکتب عاشورا، قدم برداشته و رفتار فردی، خانوادگی و اجتماعی خویش را با سبک زندگی آنان منطبق سازیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل، اردبیل را جایگاه اصلی عزاداری ماه محرم در کشور عنوان کرد و تصریح کرد: طبق مشاهدات و گزارش‌های حاصله، برنامه‌های ماه محرم اردبیل از هشتم ذیحجه هر سال آغاز می‌شود و این امر در هیچ جای کشور وجود ندارد و این نشانگر ارادت و محبت خاص اهالی اردبیل به آستان مقدس اباعبدالله الحسین (ع) است و بایستی در غنا بخشی و توسعه محتوایی برنامه‌های این استان بیش از پیش تلاش کنیم.

وی مصداق‌های عزاداری در استان اردبیل را در دو بخش مرکز استان و شهرستان‌های تابعه مورد بررسی قرار داده و خاطر نشان کرد: عزاداری و نحوه برگزاری برنامه‌های ماه محرم در شهر اردبیل و نیز با اشتراکات موجود در شهرستان‌های تابعه برگزار می‌شود، که در مورد اردبیل آغاز برنامه‌های عزاداری از سالروز شهادت حضرت مسلم بن عقیل (نهم ذیحجه) با عزاداری محله عالی قاپو (دروازه) آغاز شده است که این خود سمبل آغاز عزاداری ماه محرم در استان اردبیل و به طبع آن در کشور است و باید مورد توجه قرار گیرد.

27 ذیحجه آغاز آیین رسمی طشت گذاری ماه محرم در اردبیل

حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده تشریح کرد: طبق تصمیمات اتخاذ شده آیین دیرینه و سنتی طشت‌گذاری ماه محرم در شهر اردبیل در محل حسینیه اوچدکان در تاریخ ۲۶ ذیحجه (۴ مرداد) اجرا می‌شود ولی آئین رسمی طشت گذاری در اردبیل روز ۲۷ ذیحجه (۵ مرداد) در مسجد جامع اردبیل اجرا می‌شود و در ادامه مساجد اعظم و محلات شش‌گانه از جمله طوی، اوچدکان، سرچشمه، پیرعبدالملک، گازران، عالی قاپو این رسم دیرینه را با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و توجه به سلامت و صحت عزاداران اجرا می‌کنند.

وی به محل عبور دسته عزاداری ماه محرم از محل بازار تاریخی زرگران اردبیل و مشکل تعمیر و ساخت و ساز ورودی این بازار اشاره کرد و گفت: در صورت تکمیل و اتمام ترمیم و بهسازی این مکان، دسته روی خیابانی و عزاداری سنتی در بازار تاریخی همچون سال‌های گذشته اجرا و در غیر این صورت مسیر جایگزین به دستجات معرفی خواهد شد.

وی در ادامه بر ضرورت حضور نیروهای انتظامی و نیز خدمات اورژانس و هلال‌احمر در مراسم طشت‌گذاری تاکید کرد و گفت: طبق هماهنگی صورت گرفته با فرمانداری اردبیل خدمات حفاظتی، امنیتی و سلامتی با حضور نیروهای انتظامی، اورژانس و هلال احمر تأمین و نیز هماهنگی با اداره برق در خصوص عدم قطعی احتمالی برق در آیین طشت‌گذاری و نیز برنامه‌های ماه محرم انجام می‌شود.

انتهای پیام/۳۷۲۷/

منبع: فارس

کلیدواژه: مدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل محرم آیین سنتی طشت گذاری دسته عزاداری ماه محرم طشت گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۶۰۳۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین بزرگداشت هفته ترویج فرهنگ و منش پهلوانی در سنندج برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر؛ به مناسبت هفته مرام پهلوانی و همزمان با گرامیداشت ویژه برنامه‌های تأسیس شهر «سنندج»، هیأت ورزش‌های زورخانه ای و کشتی پهلوانی استان با همکاری اداره‌کل ورزش و جوانان کردستان و شهرداری سنندج طی مراسمی آئین بزرگداشت هفته ترویج فرهنگ و منش پهلوانی در سنندج را برگزار کرد.

در این مراسم که در پارک «روجیار» شهر سنندج ورزشکاران و پیشکسوتان هیأت ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان و شهر سنندج به اجرای حرکات ورزش زورخانه‌ای پرداختند.

همچنین تجلیل از پیشکسوتان و پهلوانان نامدار ورزش زورخانه‌ای استان کردستان و به ویژه شهر سنندج از جمله برنامه‌های دیگر این آئین بود.

گفتنی است؛ «فرزاد خاکی» معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای اداره کل ورزش و جوانان کردستان به همراه «فردین ورمقانی» سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع این اداره کل، شهردار سنندج و جمعی از کهن کسوتان و پیشکسوتان رشته زورخانه‌ای در مراسم نکوداشت هفته مرام پهلوانی حضور داشتند.

کد خبر 6089488

دیگر خبرها

  • آیین نقاره زنی در اردبیل احیا می‌شود
  • ویدیو/ آیین بیل‌گردانی؛ سنتی ۲‌ هزار ساله برای قدردانی از آب
  • محافل فضولی‌خوانی در اردبیل برگزار شود
  • آیین بزرگداشت هفته ترویج فرهنگ و منش پهلوانی در سنندج برگزار شد
  • آیین افتتاح طرح‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برگزار می‌شود
  • آئینی سنتی که همه ساله با اجرای آن باران می‌بارد
  • بیل گردانی نمادی از آیین‌های تمدنی کشور
  • سمینار تخصصی «هوش مصنوعی مولد در روابط عمومی» در اتاق تبریز برگزار شد
  • مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم "محرم علیپور" برگزار شد
  • گسترش جلسات سنتی قرآن کریم در حرم مطهر رضوی