Web Analytics Made Easy - Statcounter

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که گسترش شیوع «آبله میمون» در بیش از ۷۰ کشور، یک وضعیت «فوق‌العاده» است که اکنون می‌توان آن را یک وضعیت اضطراری جهانی توصیف کرد.    به گزارش یورونیوز؛ تدروس آدهانوم گبریسوس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت علیرغم عدم اجماع اعضای کمیته اضطراری این سازمان، تصمیم به صدور این بیانیه گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نخستین باری است که رئیس آژانس بهداشت سازمان ملل اقدام به چنین کاری می‌کند.   تدروس گفت: «به طور خلاصه ما با شیوعی روبرو هستیم که به‌سرعت در سراسر جهان از طریق روش‌های انتقال جدیدی که ما درباره آن خیلی کم می‌دانیم گسترش یافته است.»   وی افزود: «می‌دانم که این یک روند آسان یا ساده نبود و دیدگاه‌های متفاوتی در بین اعضای کمیته وجود دارد.»   وی تصریح کرد که میزان خطر در جهان در سطح متوسط قرار دارد غیر از اروپا که میزان خطر بالا است.   گرچه آبله میمون ده‌ها سال است که در بخش‌هایی از مرکز و غرب آفریقا شیوع پیدا کرده است اما تا ماه مه امسال ده‌ها ابتلا در اروپا، آمریکای شمالی و کشورهای دیگر شناسایی شد.   اعلام وضعیت اضطراری جهانی به این معنی است که شیوع آبله میمون یک «رویداد فوق‌العاده» است که می‌تواند به کشورهای بیشتری سرایت کند و نیاز به یک واکنش هماهنگ جهانی دارد.   سازمان جهانی بهداشت پیش از برای بحران‌های بهداشت عمومی مانند کووید-۱۹، شیوع ابولا در غرب آفریقا در سال ۲۰۱۴، ویروس زیکا در آمریکای لاتین در سال ۲۰۱۶ و تلاش مداوم برای ریشه کن کردن فلج اطفال شرایط اضطراری اعلام کرده بود.    اعلام وضعیت اضطراری بیشتر به‌عنوان یک درخواست برای جلب توجه بیشتر منابع جهانی و توجه به یک شیوع عمل می‌کند.   کمیته تخصصی سازمان جهانی بهداشت ماه گذشته گفته بود که شیوع آبله میمون در سراسر جهان هنوز به یک وضعیت اضطراری بین‌المللی تبدیل نشده است اما این هیات برای ارزیابی مجدد تشکیل جلسه داد.   طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، از حدود ماه مه بیش از ۱۶ هزار مورد ابتلا به آبله میمون در ۷۴ کشور گزارش شده است. تا به امروز مرگ و میر ناشی از آبله میمون تنها در آفریقا گزارش شده است جایی که نسخه خطرناک‌تر از ویروس در حال گسترش است. وضعیت نیجریه و کنگو وخیم‌تر است.    آبله میمون در آفریقا اغلب از حیوانات وحشی آلوده مانند جوندگان به مردم سرایت می‌کند. با این حال آبله میمون در اروپا، آمریکای شمالی و نقاط دیگر جهان در میان افرادی که هیچ ارتباطی با حیوانات یا سفرهای اخیر به آفریقا ندارند در حال گسترش است.   روزاموند لوئیس، کارشناس ارشد آبله میمون در سازمان جهانی بهداشت این هفته گفته بود که ۹۹ درصد از تمام موارد آبله میمون در خارج از آفریقا در مردان بوده و ۹۸ درصد از این موارد مربوط به مردانی است که با مردان دیگر رابطه جنسی دارند. تماشاخانه ببینید| کابوسی که محقق شد: سگ رباتیک روسی تیرانداز (+عکس) ببینید | کشتی لاکچری با ظاهری شبیه به قو فیلم های دیگر

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: سازمان جهانی بهداشت وضعیت اضطراری آبله میمون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۶۱۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت حفظ کرامت جامعه‌ پزشکی/ رسیدگی به وضعیت دستیاران

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه بررسی و پیگیری مسائل و مشکلات جامعه پزشکی با حضور رئیس کل سازمان نظام پزشکی و رئیس سازمان بازرسی کل کشور، روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در سالن کنفرانس سازمان نظام پزشکی برگزار شد.

در این جلسه، ذبیح الله خدائیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور، ضمن اشاره به جایگاه مهم جامعه پزشکی در حفظ سلامت جامعه و خدمت به مردم، بر حفظ کرامت جامعه پزشکی و پاسداشت نیروی انسانی در حوزه سلامت تاکید کرد.

وی با اشاره به وضعیت دستیاران رشته‌های تخصصی و متخصصین طرحی ضریب K، گفت: جامعه پزشکی کشور جزو قشرهای تخصصی مرجع و خدمتگذار کشور است که لازم است ضمن رعایت اخلاق پزشکی و حرفه‌ای و ارتقای توان علمی خود، همچنان در منطقه و دنیا افتخار آفرین باشد.

خدائیان افزود: رسیدگی‌به وضع دستیاران رشته‌های تخصصی و متخصصین طرحی ضریب K باید از اولویت‌های حوزه بهداشت و درمان کشور باشد.

وی همچنین نسبت به پیگیری جدی مطالب مطرح شده توسط رئیس کل سازمان نظام پزشکی تاکید کرد.

در ادامه این جلسه، محمد رئیس زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، ضمن ارائه گزارشی از وضعیت جامعه پزشکی و چالش‌های پیش روی آن در آینده، وضعیت نیروهای تخصصی و طرحی را تشریح کرد و خواستار رسیدگی به نارسایی‌های مرتبط با این حوزه به ویژه در زمینه اقتصاد سلامت، زیرساخت‌های تأمین و آموزش نیروی تخصصی برای کشور به خصوص شرایط رزیدنتی و نیروهای طرحی شد.

وی همچنین نسبت به پیگیری ویژه پرونده‌های اخیر و نیز برخی برخوردهای صورت گرفته با اعضای جامعه پزشکی در برخی استان‌ها و مطب‌ها تاکید کرد.

کد خبر 6092115 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • این کشور رکورددار سوء مصرف الکل در کودکان و نوجوانان شد
  • هشدار وضعیت اضطراری در پی فوران آتشفشانی در اندونزی
  • (ویدئو) لحظه عجیب گرفتار شدن میمون در دهان کروکودیل
  • گسترش خیزش جهانی دانشجویان حامی فلسطین / پلیس آمریکا دانشگاه کلمبیا را محاصره کرده است + فیلم
  • رئیس سازمان ملی استاندارد: امضای ایرانی جهانی شد
  • ضرورت حفظ کرامت جامعه‌ پزشکی/ رسیدگی به وضعیت دستیاران
  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • شکست تلاش‌ آمریکا برای گسترش نفوذ در آفریقا
  • حضور ۷۷۰ امدادگر برای امدادرسانی به سیل‌زدگان ۱۳ استان/ اسکان اضطراری ۳۴۴ نفر
  • امداد رسانی به بیش از ۴۸۰۰ سیل‌زده/اسکان اضطراری ۳۴۴ نفر