Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، هیات وزیران در جلسه ۱۵ تیر ۱۴۰۱ و در اجرای تکلیف مندرج در تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور مبنی بر پیش بینی تسهیلات تکلیفی جهت اعطای تسهیلات قرض الحسنه برای تشکیل خانواده، اشتغال زایی و حمایت از اقشار تحت پوشش نهاد‌های حمایتی، آیین نامه اجرایی این تبصره از قانون را تصویب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به موجب آیین نامه مصوب هیات وزیران، بانک مرکزی مکلف شد از محل مانده سپرده‌های قرض الحسنه و سپرده‌های قرض الحسنه جاری شبکه بانکی، تسهیلات تشکیل خانواده را با اولویت نخست از طریق مؤسسات اعتباری تأمین کند. مؤسسات اعتباری نیز موظفند برای هریک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آن‌ها بعد از ۱۳۹۷/۱/۱ است، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال و با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله پرداخت نماید.

تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تعیین می‌شود. افرادی که در زمان درخواست تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، بیش از ۵۰ سال سن داشته باشند، مشمول دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج نمی‌شوند.

بانک مرکزی همچنین موظف است حداکثر یک ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه، نسبت به استقرار سامانه‌ای برای ثبت نام متقاضیان و مدیریت فرآیند پرداخت تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری اقدام نماید و سازمان ثبت احوال کشور نیز موظف به همکاری کامل برای تحقق این ماده است.

پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ودیعه مسکن یا خرید یا ساخت مسکن از طریق مؤسسه اعتباری در سقف منابع مربوط (بنا به درخواست سرپرست خانواده) با بازپرداخت حداکثر ۲۰ ساله، برای خانواده‌های فاقد مسکن که در سال ۱۳۹۹ به بعد، صاحب فرزند سوم یا بیشتر شده یا می‌شوند (با سقف فردی مبلغ ۲ میلیارد ریال برای هر خانواده) و اختصاص مبلغ ۳۰ هزار میلیارد ریال برای تأمین جهیزیه کالای ایرانی با معرفی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) (با سقف فردی تسهیلات به متقاضیان مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال و زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال) از دیگر وظایف بانک مرکزی مندرج در آیین نامه یاد شده است.

علاوه بر این، به منظور حمایت از اشتغال و با اولویت مشاغل خانگی، بانک مرکزی مکلف است مبلغ یک میلیون و ۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه را از طریق مؤسسه اعتباری تخصیص دهد. تسهیلات تا سقف یک میلیارد ریال با اعتبار سنجی متقاضی و یک ضامن معتبر قابل پرداخت خواهد بود و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران شرایط اعتبار سنجی مددجویان کمیته امداد را به مؤسسات اعتباری ابلاغ می‌نماید.

همچنین به موجب این آیین نامه، مبلغ ۶۲۰ هزار میلیارد ریال به استان‌ها و شهرستان‌ها بر اساس شاخص‌های جمعیت و نرخ بیکاری که توسط شورای برنامه ریزی و توسعه استان پس از تأیید کارگروهی متشکل از وزارت امور اقتصادی و دارایی (دبیر)، وزارتخانه‌های کشور، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور مشخص می‌شود با اولویت مناطق محروم و حاشیه نشین، فعالیت‌های خلاق و دانش بنیان و تعاونی‌ها به شرح جدول پیوست اختصاص می‌یابد.

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: آیین نامه ازدواج اشتغال رئیس جمهور معاون اول رئیس جمهور تسهیلات قرض الحسنه ازدواج میلیارد ریال یک میلیارد میلیون ریال بانک مرکزی آیین نامه مبلغ یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۶۱۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۵.۶ همت تسهیلات ازدواج و فرزند آوری در سال جاری

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از بانک مرکزی، مهدی صحابی گفت: از ابتدای سال جاری تا تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ مبلغ ۴.۰۸۴ همت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به متقاضیان پرداخت شده است که این مبالغ نشان دهنده رشد تسهیلات ازدواج به میزان ۲۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

به گفته این مقام مسئول بانک مرکزی از ابتدای سال جاری تا تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، مبلغ ۱.۵۵۴ همت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند به متقاضیان پرداخت شده است که نشان دهنده ۲۳ درصد رشد بابت تسهیلات فرزندآوری نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

مدیر اداره اعتبارات درخصوص تسهیلات ودیعه مسکن نیز یادآور شد: از زمان ابلاغ مصوبه شورا در تیرماه سال ۱۴۰۱ تا تاریخ ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، تعداد ۵۰۰ هزار و ۵۵۶ نفر تشکیل پرونده داده‌اند که از این تعداد، ۴۴۱ هزار و ۷۶۷ نفر به مبلغ ۳۳.۴ همت تسهیلات دریافت کرده اند.

همچنین صحابی با اشاره به آمار وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: حسب آمار اخذ شده از سامانه طرح‌های جامع حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی تا تاریخ ۰۹‏‏/۰۲‏‏/۱۴۰۳ تعداد ۱.۳۳۰.۷۹۵ نفر متقاضی جهت اخذ تسهیلات مزبور به بانک‌های عامل مراجعه نموده‌اند که از این تعداد، ۴۶۱.۴۴۲ نفر (در حدود ۳۵ درصد) بنا به دلایل درج شده در سامانه مذکور از جمله نداشتن مدارک موردنیاز، نداشتن وثایق قابل‌قبول، وجود معارض در زمین ملکی، نداشتن پروانه ساختمانی، عدم امکان تأمین سهم آورده متقاضی و. فاقد شرایط لازم جهت اخذ تسهیلات موصوف می‌باشند.

براین اساس، حسب آمار اعلامی در سامانه مربوطه وزارت راه و شهرسازی، از تعداد ۸۶۹،۳۵۳ نفر واجدین شرایط اخذ تسهیلات مذکور، تعداد ۷۹۳،۷۳۲ نفر (در حدود ۹۱ درصد از متقاضیان واجد شرایط) موفق به انعقاد قرارداد به مبلغ ۴‏‏‏‏‏‏/۲۶۶ هزار میلیارد تومان شده‌اند. ‏‏

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری
  • گواهی اسقاط هایما به این مبلغ افزایش یافت/ایران‌خودرو: قیمت هایما تغییری نکرد
  • مبلغ جدید گواهی اسقاط محصولات مونتاژی ایران خودرو اعلام شد
  • پست بانک ایران بخشنامه پرداخت تسهیلات مسکن فرزند سوم یا بیشتر را در سال ۱۴۰۳ را ابلاغ کرد
  • پرداخت ۵.۶ همت تسهیلات ازدواج و فرزند آوری در سالجاری
  • پرداخت ۵.۶ همت تسهیلات ازدواج و فرزند آوری در سال جاری
  • پرداخت ۵.۶ همت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری
  • بانک‌ها بیش از ۵.۶ همت وام ازدواج و فرزند پرداخت کردند
  • اعطای بیش از 21 هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه بانک ملی ایران به متقاضیان
  • اعطای ۲۱ هزار فقره وام قرض الحسنه بانک ملی ایران در ۱ ماه