Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، قاچاق کالا یکی از معضلاتی است که پیش روی تولید قرار گرفته و مشکلاتی را برای اقلام تولیدی ایجاد کرده است.

سالانه اقلام زیادی از کشور قاچاق می‌شوند که خراسان‌جنوبی نیز از این امر مستثنی نیست.

در این رابطه با جواد بخشی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان‌جنوبی گفت‌و‌گویی داشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فارس: ضمن عرض خوش‌ آمدگویی خدمت شما بفرمائید وظیفه پلیس امنیت اقتصادی چیست و چه کارهایی را انجام می‌دهد؟

بخشی: روز ۱۲ تیرماه ۸۱ فرمان مقام معظم رهبری در مبارزه قاطع با قاچاق کالا و ارز صادر شد.

پلیس امنیت اقتصادی در خراسان‌جنوبی پلیس تخصصی و حرفه‌ای است و مأموریت پلیس امنیت اقتصادی و انتظامی استان با محوریت پیش‌بینی، کنترل، پیشگیری، شناسایی، مقابله و کشف جرائم اقتصادی متمرکز است و در واقع پلیس امنیت اقتصادی با رصد فضای اقتصادی و پیش‌بینی کردن اتفاقات و یا رفتارهای پیشگیرانه ما در حوزه اقتصادی با جرائم، هم مقابله می‌کند و هم اقدامات پیشگیرانه در دستور کار دارد.

حوزه مأموریت پلیس اقتصادی ارتباط مستقیم با اقتصاد دارد و ما از همه ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل استان در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز و هم حوزه مفاسد و جرائم اقتصادی استفاده می‌کنیم و در این راستا تعامل خوبی با دستگاه‌های مختلف برقرار کردیم که استمرار دارد و تمام تلاش و تمرکز ما بر این موضوع معطوف شده که فضای اقتصادی استان امنیت‌بخش و آرامش‌بخش برای فعالان حوزه اقتصادی که سرمایه‌گذاری می‌کنند، باشد.

ما با تعامل، هم‌افزایی و هم‌دلی تلاش می‌کنیم خدمتی به مردم داشته باشیم.

فارس: بیشترین قاچاقی که در استان انجام می‌شود در چه حوزه‌ای است و پلیس امنیت استان با چه قاچاقی بیشتر مواجه است، توضیح بفرمائید؟

بخشی: مبارزه با قاچاق کالا براساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز صورت می‌گیرد که در پایان سال گذشته اصلاحیه آن از طرف مجلس شورای اسلامی و در آغاز سال جاری هم از طرف دولت ابلاغ شد و مبنای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

استان ما جزء استان‌های مرزی است که به لحاظ جغرافیایی در حوزه قاچاق کالا بیشتر با قاچاق و عرضه خارج از شبکه فرآورده‌های نفتی و سوخت مواجه است و همچنین قاچاق دام، احشام، طیور و قاچاق کالا که در استان ما اتفاق می‌افتد.

در بحث قاچاق فرآورده‌های نفتی و سوخت به لحاظ اختلاف قیمتی که در استان‌های هم‌جوار و آن سوی مرز وجود دارد حوزه قاچاق سوخت افزایش دارد در سه ماهه سال جاری در مقایسه با سال گذشته کشفیات فرآورده‌های نفتی ما با رشد بیش از ۵۰۰ درصد مواجه بوده است به طوری که در سه ماهه سال گذشته ۱۹۶ هزار و ۶۴۰ لیتر کشفیات داشتیم و امسال ۷۰۴ هزار و ۱۵۴ لیتر بوده است.

در بحث قاچاق سوخت و خودروهای شوتی که معضلی برای ما شده و مخاطراتی جدی برای خودشان و سایر رانندگان به وجود می‌آورند ما برخورد قاطع را انجام دادیم و از ابتدای سال جاری ۵۶۶ دستگاه را در بحث قاچاق کالا و سوخت توقیف کردیم و بیش از ۱۵۰ درصد افزایش توقیف را داریم و طرح‌هایی را با همکاری پلیس راه و راهنمایی و رانندگی در راستای شناسایی آن‌ها انجام می‌دهیم و برخورد قاطع با آن‌ها صورت می‌گیرد.

اقدامات بازدارنده در دستور کار ما است و ادامه دارد و قانون قاچاق کالا و ارز هم که اصلاحیه آن امسال ابلاغ شده، برخورد سختگیرانه و قاطع را پیش‌بینی کرده است.

فارس: فرآیند کشف کالای قاچاق را بفرمائید و اینکه کالایی که کشف می‌شود از ابتدا تا مرحله‌ای که به مراجع قضایی ارجاع می‌شود چه اتفاقی برای آن می‌افتد؟

بخشی: در بحث قاچاق کالا پلیس امنیت اقتصادی و در مجموع فرمانده انتظامی استان به عنوان حلقه آخر است و باید در حوزه پیشگیری و  فرهنگ‌سازی و استفاده از کالای ایرانی که مقام معظم رهبری خیلی به آن اشاره دارند، حرکت کنیم.

باید به سمتی برویم که از تجمل‌گرایی و استفاده از اجناس لوکس و خارجی که به حوزه اشتغال و تولید ما آسیب می‌زند، دور شویم و در حوزه مبارزه و مقابله ما قرارگاهی را ابتدای سال جاری تشکیل دادیم که وظیفه آن مبارزه با قاچاق و احتکار کالاهای اساسی و معیشت‌محور است.

کالای قاچاق کشف شده تحویل سازمان اموال تملیکی می‌شود و در انبارها برابر ضوابط و مقررات خودش از طریق مزایده به فروش می‌رود، فرآورده‌های نفتی و سوخت تحویل شرکت ملی پخش استان می‌شود و سایر اقلام از جمله دام و دارو که متولی آن دانشگاه علوم پزشکی و دامپزشکی هستند، تحویل می‌گیرند.

فارس: در مورد مصادیق احتکار بفرمائید به چه صورت برای شما ثابت می‌شود احتکاری صورت گرفته است و اگر افرادی بخواهند کالایی را انبار کرده و نگهداری کنند شرایط آن به چه صورت است که مشمول طرح مبارزه با قاچاق کالا نشوند؟

بخشی: پلیس امنیت اقتصادی علاوه بر مأموریت ویژه خاص قاچاق کالا و ارز مأموریت مقابله با جرائم اقتصادی را دارد و حوزه مبارزه با احتکار، زمی‌خواری، پول‌شویی و فرار مالیاتی در حوزه پلیس امنیت اقتصادی استان و فراجا تعریف شده است.

در بحث احتکار و همین قرارگاهی که ایجاد شده در راستای این است که بتوانیم افراد اندکی که اقدام به احتکار کالاهای اساسی مردم می‌کنند را شناسایی کنیم و برابر قانون با آن‌ها برخورد کنیم و ما در این راستا یک هم‌افزایی و برنامه مشترکی با سایر دستگاه‌ها از جمله صنعت و معدن، جهاد کشاورزی و تعزیرات حکومتی داریم که با گشت‌های مشترک به صورت میدانی بررسی می‌شود و گزارشات دریافتی از مردم هم به دست ما می‌رسد و از طریق سامانه‌ها نیز کنترل می‌کنیم.

اگر برای عوامل پلیس و صنعت و معدن ثابت شود که اقلامی که ضروری است و مورد نیاز روز مردم انبار و احتکار شده و مصداق قانونی و موارد قانونی احتکار تعریف شده باشد، پرونده تشکیل می‌شود و به مراجع قضایی ارسال می‌شود.

فارس: بازه زمانی نگهداری کالا در انبارها را بیان بفرمائید آیا زمان مشخصی دارد؟

بخشی: زمان و مدت آن برابر دستورالعملی که صنعت و معدن ابلاغ کرده به همه اصناف و صنوف اطلاع‌رسانی شده و در آن بازه زمانی ابلاغ شده باید خارج شده و توزیع شود و اگر ماندگاری خارج از ضوابط و قانون و مقررات باشد احتکار محسوب می‌شود.

فارس: همچنان که مطلع هستید دامداری در استان ما زیاد است، به چه صورت جابجایی و حمل دام قاچاق محسوب می‌شود و توسط پلیس توقیف می‌شود؟

بخشی: دستورالعمل حمل دام زنده از طرف متولیان دامپزشکی و جهاد کشاورزی ابلاغ شده و تابع شرایط و ضوابط خودش است و باید قبل از اقدام به حمل برابر ضوابطی که ابلاغ شده مجوزهای لازم اخذ شود و فردی که اقدام به حمل می‌کند باید تأیید دامپزشکی، قرنطینه‌ها و پلاک‌گوش‌ها را رعایت کند و اگر این فرآیند رعایت نشود توقیف می‌شود.

فارس: آمار کشفیات سال جاری را بفرمائید؟

کشفیات ما در سه ماه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل در حوزه سوخت و فرآورده‌های نفتی ۵۰۰ درصد، در دام سبک ۳۶ درصد، در مواد خوراکی ۴۰۰ درصد، در لوازم آرایشی و بهداشتی ۲۳ درصد و در البسه قاچاق ۳۰۰ درصد افزایش داشته‌ایم.

ارزش ریالی پرونده‌های تشکیل شده در سه ماه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۵۶۰ میلیارد ریال است که ۲۵۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/۶۹۰۷۱

منبع: فارس

کلیدواژه: بخشی قاچاق پلیس امنیت اقتصادی پیشگیری مبارزه با قاچاق کالا قاچاق کالا و ارز پلیس امنیت اقتصادی فرآورده های نفتی ابتدای سال جاری خراسان جنوبی بحث قاچاق ابلاغ شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۶۲۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقیف ۳ تانکر حامل سوخت قاچاق در هرمزگان 

سردار علی اکبر جاویدان فرمانده انتظامی استان هرمزگان  گفت: در راستای مبارزه و مقابله با قاچاق سوخت و فرآورده‌های نفتی و به منظور مقابله و برخورد جدی با قاچاقچیان و همچنین با هدف جلوگیری از خروج و قاچاق سرمایه ملی، مأموران پلیس امنیت اقتصادی شهرستان میناب با همکاری مأموران انتظامی پاسگاه حسنلنگی شهرستان بندرعباس در ۲۴ ساعت گذشته حین کنترل خودرو‌های عبوری و اجرای ایست و بازرسی درسطح حوزه استحفاظی تعداد سه دستگاه کامیون نفتکش حامل سوخت قاچاق را شناسایی و توقیف نمودند.

وی افزود: مأموران جمعا ۸۹ هزار لیتر سوخت قاچاق از نوع گازوئیل کشف و ضبط نموده و ۳ متهم نیز در این راستا دستگیر شدند.

این مقام ارشد انتظامی استان با اشاره به تشکیل پرونده و معرفی متهمان به مرجع قضائی، ارزش سوخت‌های کشف شده را بنا به نظر کارشناسان مربوطه، ۲۶ میلیارد ریال عنوان کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • توقیف ۳ تانکر حامل سوخت قاچاق در هرمزگان 
  • ضربه مهلک قاچاق کالا بر پیکر اقتصاد
  • قاچاقچی سوخت بیش از ۲ میلیارد تومان جریمه شد
  • انهدام باند قاچاق سوخت در کرمان
  • کشف و توقیف ۲۵هزار لیتر سوخت قاچاق در خراسان جنوبی
  • واریز ۵۲۷ میلیارد تومان به خزانه دولت از محل فروش سوخت در مرز کرمانشاه
  • افزایش ۴۱ درصدی ارزش صادرات کالا از خراسان جنوبی
  • قاچاقچی سوخت ۸۸۸ میلیون تومان جریمه شد
  • قدردانی استاندار و مدیرکل میراث فرهنگی کردستان از سوخت‌رسانی نوروزی
  • بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در کهگیلویه و بویراحمد