Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-29@19:11:18 GMT

کشف قوی ترین میدان مغناطیسی جهان

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۶۲۵۳۹

کشف قوی ترین میدان مغناطیسی جهان

تیم سازنده اولین ماهواره نجوم پرتو ایکس چینیInsight-HXMT، قوی‌ترین میدان مغناطیسی در جهان را کشف کرده است. ستاره‌های نوترونی قوی‌ترین میدان‌های مغناطیسی در جهان را ایجاد می‌کنند. این میدان‌های مغناطیسی، نزدیک به سطح یک ستاره نوترونی، تنها با جستجوی ویژگی‌های پراکندگی تشدید سیکلونی (CRSF) به طور دقیق و مستقیم قابل اندازه گیری هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تیم Insight-HXMT یک خط جذب سیکلوترون در ستاره نوترونی پرتو ایکس Swift J ۰۲۴۳.۶+۶۱۲۴ کشف کرد که به معنای میدان مغناطیسی سطحی بیش از ۱.۶ میلیارد تسلا است.

به گزارش interestingengineering، مطالعات به دست آمده توسط آزمایشگاه کلیدی اخترفیزیک ذرات در مؤسسه فیزیک انرژی بالا (IHEP) آکادمی علوم چین و مؤسسه اخترشناسی و اخترفیزیک، مرکز کپلر برای اخترفیزیک و فیزیک ذرات، دانشگاه توبینگن به دست آمدند.

دو سال پیش، تیم Insight-HXMT کشف یک خط جذب سیکلوترون ۹۰ کو از یک ستاره نوترونی در سیستم دوتایی پرتو ایکس GRO J ۱۰۰۸-۵۷ را گزارش کرد که مربوط به میدان مغناطیسی سطحی ۱ میلیارد تسلا بود. ماهواره نجوم بار‌ها توانایی خود را در کشف طیف انرژی نشان داد و این بار رکورد قبلی خود را شکست.

میدان مغناطیسی

یک سیستم دوتایی پرتو ایکس ستاره نوترونی شامل یک ستاره نوترونی و ستاره همراه آن است. گاز ستاره همراه به سمت ستاره نوترونی می‌رود، یک قرص برافزایشی را تشکیل می‌دهد و تابش پرتو ایکس قدرتمندی را آزاد می‌کند. چنین گسیل‌هایی منجر به تشکیل سیگنال‌های پالس پرتو ایکس دوره‌ای می‌شوند که در نتیجه تپ‌اختر اشعه ایکس نامیده می‌شوند.

مشاهدات قبلی نشان داده است که چنین تپ اختر‌هایی دارای ساختار‌هایی در طیف تابش اشعه ایکس خود هستند که به خطوط جذب سیکلوترون معروف هستند. از این پدیده می‌توان برای اندازه گیری مستقیم قدرت میدان مغناطیسی نزدیک سطح یک ستاره نوترونی استفاده کرد، زیرا انرژی ساختار جذب با قدرت میدان مغناطیسی سطح مطابقت دارد.

اندازه‌گیری میدان مغناطیسی مستقیم توسط Insight-HXMT بر اساس خط جذب سیکلوترون، مرتبه‌ای بزرگ‌تر از اندازه‌گیری با استفاده از روش‌های غیرمستقیم است. این اولین شواهد محکمی است که نشان می‌دهد ساختار میدان مغناطیسی یک ستاره نوترونی پیچیده‌تر و نامتقارن‌تر از یک جزء متقارن میدان مغناطیسی ستاره نوترونی تشکیل شده است.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: کشف کشف جسد کشف قاچاق کشف طلا کشف حجاب یک ستاره نوترونی میدان مغناطیسی اندازه گیری پرتو ایکس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۶۲۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ستاره بارسا: بلینگام بهترین بازیکن جهان است

به گزارش "ورزش سه"، بلوگرانا پس از ناتوانی در دفاع از عنوان قهرمانی لالیگا و حذف از لیگ قهرمانان اروپا، فصل ۲۴-۲۰۲۳ را با شکست به پایان می‌رساند.

با توجه به این ناکامی، انتظار می‌رود آنها در تابستان تغییراتی در تیم اعمال کنند. یکی از مشکلات بارسا در این فصل خط حمله بود و به گفته رسانه‌های نزدیک به باشگاه، آنها قصد دارند در پنجره نقل و انتقالات تابستانی پست‌های هجومی را تقویت کنند.

قرارداد روبرت لواندوفسکی، مهاجم لهستانی، سال ۲۰۲۶ به پایان می‌رسد و بارسا قصد دارد در ماه‌های آینده در مورد اینکه او را بفروشند و یا قراردادش را یک سال دیگر تمدید کنند تصمیم بگیرد. لوا در حال حاضر از حضورش در بارسلونا راضی است و به جدایی فکر نمی‌کند.

در مصاحبه جدیدی پیش از دیدار با والنسیا، از او مورد دیدگاهش در مورد بهترین بازیکنان حال حاضر فوتبال جهان سوال شد.

او گفت: «گفتن این موضوع دشوار است، زیرا ما هنوز یورو و بازی‌های تعیین‌کننده لیگ قهرمانان اروپا را داریم. اما در حال حاضر امباپه و بلینگام بهترین بازیکنان جهان هستند.»

دیگر خبرها

  • اولین تصاویر تلسکوپ فضایی اینشتین پروب چین منتشر شد
  • لواندوفسکی: توپ طلای ۲۰۲۰ حق من بود و الان هم آن را می‌پذیرم
  • نخستین تصاویر اشعه‌ایکس از کاوشگر چشم‌خرچنگی
  • ستاره بارسا: بلینگام بهترین بازیکن جهان است
  • آغاز اعتراضات سراسری در جهان؛ معترضان در ژاپن به میدان آمدند (فیلم)
  • فیلمی از درگیری شدید ستاره فوتبال جهان با مربی‌اش وسط مسابقه
  • ستاره سپاهان بازی با پرسپولیس را از دست داد
  • رولکس ؛ نسخه «چه کسی اهمیت می دهد» (+عکس)
  • هشدار ستاره رئال: فقط بازی با بایرن!
  • ادعای ستاره سابق بارسا: مسی کاپیتان خوبی نبود