Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@07:10:47 GMT

مباهله؛ برگ زرین دیگری در تاریخ اسلام

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۶۳۴۶۱

مباهله؛ برگ زرین دیگری در تاریخ اسلام

روز مباهله برگ زرین دیگری بر تاریخ پر افتخار اسلام، پیامبر اعظم و اهل‌بیت عصمت و طهارت شد و این روز بزرگ، عید مباهله نام گرفت.

به گزارس خبرنگار ایمنا، از مدینه نامه‌ای به نجران رسیده بود و نصارای نجران را به تکاپو درآورده بود، بزرگان قوم جلسه‌ای را ترتیب دادند، برخی به طبل جنگ می‌کوبیدند و عده‌ای هم بر صلح و آرامش اصرار داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خلاصه بر این شد چند تن از بزرگان به سوی مدینه روانه شدند تا صحبت‌های پیامبر اسلام را بشنوند اما پیامبر تا سه روز با آن ها صحبتی از دعوت به اسلام نفرمودند، پس از سه روز رسول خدا آن‌ها را دعوت به اسلام کردند.

نجرانیان گفتند ما را به چه چیزی دعوت می‌کنید، حضرت فرمودند به یگانگی خدا، رسالت من و نیز شهادت به عبد و مخلوق بودن حضرت عیسی، آن‌ها زیر بار سخن پیامبر اسلام نرفتند و قانع نشدند. سپس آیه مبارک ۶۱ سوره آل‌عمران بر پیامبر نازل شد:

فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکَاذِبِینَ

هر گاه بعد از علم و دانشی که به تو رسیده، (باز) کسانی درباره مسیح با تو به ستیز برخیزند، بگو: «بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما نیز فرزندان خود را. ما زنان خویش را دعوت نمائیم، شما نیز زنان خود را. ما از نفوس خود (و کسی که همچون جان ماست) دعوت کنیم، شما نیز از نفوس خود. آنگاه مباهله (و نفرین) کنیم. و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.». (آل عمران/۶۱)

رسول خدا(ص) به آنان فرمود با من مباهله کنید. اگر من راست‌گو بودم لعنت بر شما نازل خواهد شد و اگر من دروغ‌گو بودم بر من نازل خواهد شد. آن‌ها پذیرفتند و از حضور پیامبر خارج شده‌اند، صبح روز بعد نصارای نجران برای مباهله آمدند و آن‌ها حضرت را دیدند که حسین را بر پشت خود و دست حسن را در دستش گرفته و فاطمه پشت سر پیامبر و علی پشت سر فاطمه در حال آمدن است، وقتی بزرگان نجران آن‌ها را دیدند، ترسیدند.

بزرگ آنها گفت: ای نصرانیان من چهره‌هایی را می‌بینم که اگر خدا بخواهد کوهی را از جایش بکند حتماً خواهد کند و با این‌ها مباهله نکنید که هلاک خواهید شد. لذا در برابر رسول خدا و فروتنی نمودند و از مباهله صرف‌نظر کردند و حاضر به پرداخت جریمه شدند.

امام باقر (ع) فرمودند: قسم به خدایی که جانم در قدرت اوست اگر نصاری مباهله می‌کردند مسخ می‌شدند و به‌صورت میمون و خوک درمی‌آمدند و همان زمین که بر رویش بودند بر ایشان تبدیل به آتش می‌شد و خداوند سرزمین نجران و اهل آن حتی پرندگان روی درختان را نیز نابود می‌کرد.

و این ماجرا برگ زرین دیگری شد بر تاریخ پر از افتخار اسلام و پیامبر اعظم و اهل‌بیت عصمت و طهارت و این روز نیز عید مباهله نام گرفت.

یادداشت از: حجت‌الاسلام سید ذبیح‌الله اعلمی کارشناس دین و اندیشه

کد خبر 590308

منبع: ایمنا

کلیدواژه: روز مباهله مباهله پیامبر فرهنگ کارشناس مذهبی پیامبر اکرم شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۶۳۴۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرایی به اردوی تیم ملی کشتی فرنگی دعوت شد

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از روابط عمومی فدراسیون کشتی، با درخواست کادر فنی تیم ملی کشتی فرنگی و موافقت فدراسیون کشتی محمدعلی گرایی در وزن ۸۲ کیلوگرم به اردوی این تیم دعوت شد.

دیگر خبرها

  • سرگیجه در کشتی؛ محمدعلی گرایی به تیم ملی دعوت شد
  • دعوت گرایی به اردوی تیم ملی کشتی فرنگی
  • خیابان پشتیبان بلوار پیامبر اعظم (ص) قم احداث می‌شود
  • گرایی به اردوی تیم ملی کشتی فرنگی دعوت شد
  • مدارا با مردم، یک اصل مهم اسلامی و اصلی برای شهرداری‌ها است
  • پیامبر منطقه محروم بشاگرد کیست؟! + فیلم
  • تربیت فضلای دین توسط ماموستا فخری از حسنات ماندگار دفتر زرین زندگانی آن عالم فقید است
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • برگزاری روز ملی خلیج‌فارس با نگاه نمایش اقتدار ایران در بوشهر
  • برگزاری نمایش اقتدار در روز ملی خلیج‌ فارس در بوشهر