Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@02:58:04 GMT

عبور از شوک تورمی حذف ارز ۴۲۰۰

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۶۳۷۰۱

عبور از شوک تورمی حذف ارز ۴۲۰۰

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه، دوم مردادماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «غافلگیری سیل تابستانی با ۲۱ قربانی» نوشت: سیل تابستان باز هم غافلگیر کرد و مرگبار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بار در استهبان فارس، رودخانه رودبال، عصر جمعه ۲۱ تیرماه؛ در حالی که بسیاری از شهروندان از داراب و استهبان به حاشیه رودخانه آمده بودند تا در پناه سایه درختچه‌های کناره رودخانه از دمای بالای ۴۰ درجه برای لحظاتی آسوده باشند. بارانی که در ارتفاعات رودخانه باریده بود در پایین دست تبدیل به سیل شد و آنها را غافلگیر کرد. طبق آخرین آمار در حادثه سیلاب در بستر رودخانه رودبال استهبان تا زمان تنظیم خبر ۲۱ نفر جان خود را از دست دادند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس گفت: در حادثه سیلاب در بستر رودخانه رودبال استهبان تاکنون ۲۱ نفر جان باخته و ۲ نفر تا این لحظه مفقود شده‌اند.
خلیل عبداللهی با بیان اینکه بارش باران شدید در شهرستان استهبان حوالی سلطان شهباز، وقوع سیل از سد رودبال را به دنبال داشت افزود: به محض وقوع این حادثه طبیعی، فرماندار، بخشدار و نیروهای امدادی جهت بررسی جزئیات ماجرا به محل حادثه اعزام شدند.

همچنین بر اثر این سیلاب ۵۵ نفر دچار حادثه شدند که توسط نیروهای امدادی و عملیاتی و نظامی نجات یافتند. ۱۵ خودرو نیز دچار آبگرفتگی شد که ۱۲ خودرو از آب خارج شد.
وی با اشاره به اینکه عصر روز جمعه این سیل از نی‌ریز به سمت استهبان جاری شد اظهار داشت: درساعات ابتدایی جست و جو متوجه شدیم پنج نفر به عنوان گردشگر در محل وقوع سیل حضور داشتند که جان خود را از دست دادند.

عملیات امداد و نجات از روز گذشته تاکنون با استقرار نیروهای امداد در محل وقوع سیل همچنان ادامه دارد. تا این زمان ۲۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۲ مفقودی اعلام شده توسط نیروهای مستقر شناسایی شده‌اند.
همچنین استاندار فارس در خصوص این حادثه با بیان اینکه به دنبال بارندگی شدید و جاری شدن سیل در سه شهرستان داراب، نی ریز و استهبان شاهد حادثه ناگوار سیل بوده‌ایم، گفت: ساعت ۱۷ روز جمعه بارندگی شدید در منطقه شهرستان نی ریز باعث شد شاهد وقوع سیل در شهرستان شرقی فارس باشیم که متأسفانه در جست و جوی اکیپ‌های امدادی تاکنون ۲۱ نفر جان باخته و ۲ نفر مفقودی داشته‌ایم.

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مافیای کنکور از مصوبه جدید دوچندان سود می‌برد!» نوشت: پس از ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی رئیس‌جمهور که نقطه پایانی بر سرگردانی داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ بود و تغییراتی همچون تأثیر ۴۰ درصدی سابقه امتحانات نهایی سال دوازدهم و همچنین برگزاری دوبار در سال کنکور را قطعی کرد؛ موضوعی که اکنون مهم به نظر می‌رسد دلایل تصویب این تغییرات در شورای عالی انقلاب فرهنگی و میزان تأثیرگذاری آن بر بهبود وضعیت سنجش در کشور است.

در شرایطی که منصور کبگانیان، دبیر و قائم‌مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با «جوان» تأکید کرده‌بود، هر چند مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار نیست همه مشکلات علم و عالم حل را کند، ولی بخش مهمی از زخم دیرینه کنکور را شروع به حل کردن خواهد کرد و اکنون بچه‌ها می‌دانند به جای تست یاد گرفتن باید درس‌ها را عمیق بخوانند (می‌توانید مشروح گفت و گوی «جوان» با کبگانیان را در صفحه سه روزنامه پنج‌شنبه، سی‌ام تیرماه بخوانید)، اما سیدمجید حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نظرات متفاوتی دارد.

این کارشناس حوزه آموزش مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را فاقد توانایی عادلانه کردن سنجش دانش‌آموزان می‌داند.

مطابق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار است کنکور دو بار در سال برگزار شود، آن هم در شرایطی که می‌بینیم شائبه تقلب در کنکور امسال موجب شد تا معاون اول رئیس‌جمهور به مسئله ورود کند.

در این شرایط مسئولان شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقدند با برگزاری بیشتر کنکور در سال، امنیت آن نیز بیشتر می‌شود و البته استرس آزمون هم در میان داوطلبان کمتر خواهد شد؛ اصلاً می‌شود کنکور را دوبار در سال برگزار کرد؟
مسئله تعداد، مسئله مهمی نیست و مشکل اصلی کنکور هم مشکل استرس کنکور نیست. این‌ها در حالی مسئله اصلی کنکور را استرس کنکور یا فشار روحی و عصبی بچه‌ها مطرح می‌کنند که مسئله اصلی کنکور تبعیض و نابرابری است که حول و حوش این وضعیت اتفاق می‌افتد.

حتی تقلب هم مسئله اصلی کنکور نیست؛ تقلب یک امر ساختاری در کنکور نیست و می‌تواند رفع شود. وقتی با بالا و پایین‌شدن یک درصد نمره آزمون، رتبه فرد چند هزار نفر تغییر می‌کند و سرنوشت افراد عوض می‌شود، چطور امکان دارد تقلب مسئله کنکور نباشد؟
این سرنوشت یک نفر یا ۱۰ نفر را عوض می‌کند، ولی مشکل ساختاری چنین چیزی نیست.

وضعیتی که در کنکور وجود دارد، این است که به شکل ساختاری ضدطبقات پایین است. بحث در مورد یک نفر یا دو نفر نیست، بلکه بحث این است که ۸۶ درصد ورودی‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران از دهک دهم هستند؛ یعنی این سنگر طبقات بالاست، بعد برخی مسئله به این بنیادی کنکور را به استرس بچه‌ها تقلیل می‌دهند که مثلاً آن را دو مرحله کنیم بچه‌ها استرس نکشند یا تقلب کم شود! اصلاً مسئله این نیست!

گیرم شما مسئله تقلب را هم حل کردید، خب مهم نیست، چون اگر تقلب را هم حل کنید، باز هم طبقه بالا پیروز می‌شود.

شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گوید یک‌سری امتحان تشریحی برای سال آخری‌ها برگزار می‌کنیم، البته با فرض اینکه می‌توانند امتحان را تشریحی و بدون مشکل در همه کشور برگزار کنند، ۴۰ درصد کنکور همین امتحانات تشریحی خواهد بود و این، مشکل شکاف طبقاتی را از بین می‌برد، چون دیگر هنر تست‌زنی نیست که فقط در کلاس کنکور آموزش داده‌شود.

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عبور از شوک تورمی حذف ارز ۴۲۰۰» نوشت: تازه‌ترین داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که موج ۱۲.۲ درصدی رشد قیمت‌ها در خرداد، در تیرماه تا حد زیادی و تا ارتفاع ۴.۶ درصد فروکش کرده است.

با این حال، جهش‌های قیمتی یکی دو ماه اخیر، نرخ تورم را پس از سه ماه مجدد به بالای ۴۰ درصد رسانده است.

این در حالی است که سیستم اقتصادی کشور در حال اصلاح و نیز نظم دهی به نظام بانکی است و بنابراین نرخ تورم ۴۰ درصد کنونی با سال قبل، جنس متفاوتی دارد. به گزارش خراسان، ماه گذشته بود که آمارهای مرکز آمار، از جهش ۱۲.۲ درصدی قیمت‌ها در خرداد خبر داد.

موضوعی که تقریباً واضح بود به دلیل اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها و آزادسازی قیمت کالاهایی نظیر روغن، آرد، مرغ، تخم مرغ و لبنیات رخ داده و در ادامه به این شدت پایدار نخواهد بود. همچنین کارشناسان معتقد بودند رشد قیمت‌ها احتمالاً تنها محدود به افزایش قیمت این کالاها نخواهد شد و موج رشد غیر مستقیم قیمت به دیگر کالاها نیز سرایت خواهد کرد و انتظارات تورمی هم تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

با این اوصاف، انتشار داده‌های جدید مرکز آمار از وضعیت شاخص قیمت‌های مصرف کننده در روز گذشته، نشان داد که طبق پیش بینی، بخش زیادی از موج گرانی خرداد گذرا بوده است. بر این اساس، تورم ماهانه تیرماه ۴.۶ درصد شد که از تورم ماهانه ۱۲.۲ درصدی در خردادماه، ۷.۶ واحد درصد کمتر است، اگرچه همچنان از میانگین ماه‌های قبل از حذف ارز ۴۲۰۰ به مراتب بالاتر است.

نکته جالب‌تر این جاست که در بین کالاهای خوراکی و غیر خوراکی، کالاهای غیر خوراکی تغییر قیمت چندانی نداشته‌اند و تورم ماهانه آنها از ۴.۴ درصد در خرداد به ۳.۸ درصد در تیر رسیده است.

در مقابل، تورم ماهانه کالاهای خوراکی سقوط قابل توجهی داشته و از ۲۵.۴ درصد در خرداد، به ۵.۷ درصد در تیر کاهش یافته است. طبق این داده‌ها، اگرچه شاهد کاهش شدید تورم ماهانه کالاهای خوراکی هستیم، اما باید گفت که این تورم ماهانه در مقایسه با ماه‌های قبل، همچنان بالاست.

داده‌های دیروز مرکز آمار حاکی از آن است که بدون در نظر گرفتن تورم ماهانه خرداد، تورم ماهانه ۵.۷ درصدی تیرماه، بیشترین میزان خود از آبان ۹۹ تاکنون است.

مرکز آمار در بخشی از گزارش خود، توضیح داده که در تیرماه، در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه‌های «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» (مرغ ماشینی، سوسیس و کالباس)، «لبنیات و تخم مرغ» (دوغ پاستوریزه، خامه و تخم مرغ)، و «نان و غلات» (انواع برنج ایرانی، کیک و بیسکویت) بوده است.

در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نیز گروه‌های «بهداشت و درمان» (خدمات طبی سرپایی و خدمات بیمارستانی)، «هتل و رستوران» (هزینه هتل و تالار پذیرایی) و گروه «مبلمان و لوازم خانگی» (انواع شوینده) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

در مجموع این داده‌ها نشان می‌دهد نرخ تورم در شرایطی به بالای ۴۰ درصد رسیده که از فروردین امسال به زیر این رقم کاهش پیدا کرده بود.

با این حال، می‌توان گفت جنس تورم بالای ۴۰ درصد از اردیبهشت تا اسفند ۱۴۰۰، با تورم بالای ۴۰ درصد تیر امسال متفاوت است به طوری که این تورم در شرایط حذف ارز ۴۲۰۰ و همزمان با اقدامات جدی بانک مرکزی برای کنترل بی نظمی بانک‌ها به دست آمده است و با گذر ازآثار تورمی حذف ارز ۴۲۰۰ می‌توان به نزولی شدن تورم امیدوار بود.

کد خبر 590365

منبع: ایمنا

کلیدواژه: روزنامه روزنامه ایران پیشخوان روزنامه ها روزنامه های امروز روزنامه های صبح ایران روزنامه امروز روزنامه جوان روزنامه های کثیرالانتشار تحلیل روزنامه های ایران مطالعه روزنامه روزنامه خراسان کیوسک های روزنامه فروشی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بالای ۴۰ درصد حذف ارز ۴۲۰۰ تورم ماهانه اصلی کنکور ۲۱ نفر جان مرکز آمار وقوع سیل داده ها قیمت ها بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۶۳۷۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی: کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر به دلیل تزریق است اما این روش جواب نمی دهد / دولت از مردم عذرخواهی کند

«دولت نباید ژست کنترل تورم را به خود بگیرد. به نظر من باید از مردم عذرخواهی کنند و بگویند نتوانستیم تورم را کنترل کنیم.»   عبدالناصر همتی، رئیس کل اسبق بانک مرکزی در گفت‌وگو با هم‌میهن به صراحت بر شکست دولت در مبارزه با تورم تاکید کرد.   در شرایطی که دولت می‌گوید در سیاست‌های پولی موفقیت داشته و توانسته به کنترل رشد نقدینگی دست پیدا کند اما متخصصان این حوزه روند کاهش رشد نقدینگی را نشانه موفقیت دولت در این حوزه نمی‌دانند. همتی با اشاره به اینکه کنترل نقدینگی اقدام مثبتی است، می‌گوید: «مدیریت فقط کنترل نقدینگی نیست.»   *‌اخیراً نرخ تورم سال 1402 از سوی بانک مرکزی اعلام شده که نشان می‌دهد تورم به‌رغم تلاش‌های دولت رشد پیدا کرده و حتی رکورد دولت هاشمی را شکسته است. چرا هیچ‌یک از برنامه‌های دولت برای مهار تورم نتیجه نداد؟ جدولی که در روزهای گذشته منتشر شده آماری است که معمولاً بانک مرکزی به صورت ماهانه برای تادیه دیون و تعهدات به قوه قضائیه ارائه می‌کند تا به منظور رای دادن در اختیار قضات باشد.   یک نکته‌ای را باید مورد توجه قرار داد و آن اینکه در صدر جدول نوشته شده بر پایه سال 1395 درحالی‌که در اواخر سال 1401 پایه شاخص تورم را اصلاح کردند و سال پایه به 1400 تغییر پیدا کرد. بنابراین اگر شما بخواهید براساس سال 1400 این اطلاعات را تعدیل کنید به نظر من به زیر 50 درصد می‌رسد. یعنی نرخ تورم 1402 بین 48 تا 50 درصد خواهد بود. به این ترتیب اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم و براساس سال پایه‌ای که معیار مرکز آمار است که البته بانک مرکزی نیز هماهنگ با مرکز آمار سال پایه را اصلاح کرده، نرخ را اعلام کنیم، عدد 52 برای تورم 1402 باید بین 48 تا 50 درصد اصلاح شود.   *‌اینکه تورم 50 درصد باشد یا 52 درصد چندان در اصل موضوع تغییری ایجاد نمی‌کند. به هر حال آنچه مشخص است اینکه دولت در برنامه کنترل تورم موفق نبوده است. دو نکته را در این زمینه باید اشاره کرد. سال 1402 را با سال آخر دولت دوازدهم که فشار حداکثری وجود داشت نمی‌توان مقایسه کرد. در سال 1398 وصولی درآمد نفتی 12 میلیارد دلار بود و در سال 1399 درآمدها به 7/5میلیارد دلار رسید. درحالی‌که در سال 1402 بنا بر اعلام وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و وزارت نفت درآمد نفتی به 35 میلیارد دلار رسیده است. یعنی پنج برابر درآمد نفتی در سال 1399 سال گذشته درآمد نفتی به دست آمده است.   با این درآمد نفتی و اینکه تاکید می‌شود صادرات غیرنفتی جهش پیدا کرده و مجموع صادرات به 78 میلیارد دلار رسیده، تورم بین 48 تا 50 درصد اصلاً قابل قبول نیست. من سوالم این است که مسئولان دولت سیزدهم که آمار بانک مرکزی در خصوص تورم نقطه‌به‌نقطه شهریور 1400 مورد تاکید قرار می‌دادند امروز چرا آمار بانک مرکزی را مورد نظر قرار نداده و آن را مبنای تحلیل قرار نمی‌دهند؟ پاسخ واضح است. برای اینکه بین آمار مرکز آمار و بانک مرکزی حداقل 10 درصد اختلاف وجود دارد.   نکته دومی که باید به آن توجه کرد این است که حتی اگر بنا بر گفته دولت مبنا را بر نرخ مرکز آمار هم بگذاریم عملکردشان با وعده‌هایی که در این حوزه داده بودند هم‌جهت نیست. وعده داده بودند تورم را اول نصف می‌کنند. یعنی در مرحله اول تورم از 46 به 23 درصد کاهش پیدا کند و بعد هم آن را تک‌رقمی کرده یعنی به زیر 10 برسانند.   امروز با 48 درصد نرخ تورم مواجه هستیم که عملکرد بسیار بدی است و به مفهوم شکست در مبارزه با تورم محسوب می‌شود. بنابراین این دولت نباید ژست کنترل تورم را به خود بگیرد. به نظر من باید از مردم عذرخواهی کنند و بگویند نتوانستیم تورم را کنترل کنیم.   تورم 48 درصد به معنای کنترل نرخ نیست. 48 درصد، تورم بسیار سنگینی است. در شرایط بسیار خاص این تورم ممکن است قابل پذیرش باشد. مانند آنچه در سال 1399 اتفاق افتاد و درآمدها به دلیل شیوع کرونا و حضور ترامپ افت شدید پیدا کرده بود و عملاً درآمد نفتی نداشتیم. مهمترین لنگر نرخ تورم، نرخ ارز است.   دولت نه نرخ ارز را توانست کنترل کند و نه تورم را. امروز می‌بینید که با تزریق بی‌حد درهم و دلار سعی در تقویت ارزش ریال دارند. البته من این اقدام بانک مرکزی را نفی نمی‌کنم. به هر حال کنترل نرخ دلار کار خوبی است و باید هم انجام شود. ولی اینکه با ارزپاشی این کاهش نرخ انجام شود مورد پذیرش نیست و این روش هیچ‌گاه جزو سیاست‌های من نبوده.   تزریق ارز جواب اصلی، اساسی، پایه‌ای، علمی و فنی نیست. راه آن مدیریت درست بازار ارز و شناسایی عوامل مؤثر بر افزایش نرخ ارز است. به هر حال این تورم چه 52 درصد با پایه 95 یا کمتر از 50 درصد با پایه 1400 نشان‌دهنده عدم موفقیت دولت در کنترل تورم و عدم تحقق وعده‌های دولت در این حوزه است.   *‌دلیل عدم اثرگذاری کاهش رشد نقدینگی بر تورم چیست؟ کنترل رشد نقدینگی اقدام مثبتی است و به نظر من باید ادامه پیدا کند. البته من اطلاع دارم که ریشه کاهش رشد نقدینگی که اتفاق افتاده، کنترل ترازنامه بانک‌هاست که حتماً آثار رکودی در اقتصاد و تولید خواهد داشت.   در هر حال صرف‌نظر از علت کاهش رشد نقدینگی، این امر می‌تواند در مهار تورم مؤثر باشد. با این حال باید در نظر داشت که نقدینگی یک واسط است. رئیس‌جمهور و باقی اعضای دولت نباید روی کاهش رشد نقدینگی مانور دهند. مردم که با نقدینگی کاری ندارند. برای مردم تورم و پولی که از جیب‌شان می‌رود مهم است. تورم باید کم شود.      *‌چرا کنترل رشد نقدینگی و افزایش درآمدهای صادراتی نتوانست منجر به مهار تورم شود؟ مدیریت فقط کنترل نقدینگی نیست. مدیریت و کارآمدی اهمیت دارد. کشور کسری بودجه سنگینی دارد. کسری بودجه و اضافه‌برداشت بانک‌ها به اقتصاد فشار می‌آورد. امروز نرخ بهره تامین مالی در بازار بالای 40 درصد است. نرخ 40 درصد به مفهوم آن است که تعادل سیستم پولی کشور از دست‌شان خارج شده است. شما نمی‌توانید بگویید رشد نقدینگی 25 درصد و نرخ بانکی 23 درصد است ولی در بازار نرخ بهره تامین مالی 40 درصد باشد.   این نشان می‌دهد یک جاهایی اشکال وجود دارد. این نشان می‌دهد یک ناهماهنگی در سیاست‌های پولی، ارزی و مالی کشور وجود دارد. تا این ناهماهنگی حل نشود نمی‌توان تورم را کنترل کرد.   آقایان گمان می‌کنند با زدن دکمه کنترل نقدینگی، تورم خود به خود کاهش می‌یابد.  رشد اقتصادی هم بسیار مهم است. رشد اقتصادی سال گذشته ناشی از تولید نبوده. عمده آن از محل فروش نفت و رشد بخش خدمات بعد از کرونا به دست آمده است.   بخش غالب رشد بخش خدمات نیز به رشد عملیات واسطه‌های مالی برمی‌گردد. بنابراین این رشد به بخش تولید واقعی مربوط نمی‌شود. به نظر من، در حکمرانی مشکل داریم. تا مشکل حکمرانی حل نشود با تکیه بر یک عامل متغیر در سیاست‌های پولی نمی‌توان تورم را کنترل کرد. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • افزایش نرخ تورم و قیمت مواد غذایی در اسپانیا
  • دلیل کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر چیست؟ همتی پاسخ داد
  • سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد/ چشم امید ما برای عبور از بحران‌ها و گشودن افق‌ها به دانشگاه است/ اولین کار مجلس هفتم تثبیت قیمت‌ها بود و دیدیم که تورم روز به روز افزایش پیدا کرد
  • همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی: کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر به دلیل تزریق است اما این روش جواب نمی دهد / دولت از مردم عذرخواهی کند
  • سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد/ چشم امید ما برای عبور از بحران‌ها و گشودن افق‌ها به نهاد دانشگاه و دانشگاهیان است/ اولین کار مجلس هفتم تثبیت قیمت‌ها بود و دیدیم که تورم روز به روز افزایش پیدا کرد
  • اسفند ماه «مرغ حذفی» بیشترین افزایش قیمت را داشت
  • قیمت نفت یک‌درصد کاهش یافت
  • نرخ تورم سالانه در مرغداری‌های صنعتی به ۵۷.۸ رسید
  • تورم تولید گوشت از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد
  • پیش‌بینی تازه درباره قیمت ارز، طلا، مسکن و خودرو