Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قزوین معاون بنیاد نخبگان استان قزوین گفت: به‌عنوان نمونه، شرکتی که بالغ بر ۲۵۰۰ پرسنل دارد، اگر نیروهای خود را توجیه کند که هر یک قریب به ۵۰۰ وات معادل تغییر دور تندِ کولر به دور کند، را کاهش دهند با این مدیریت، ۱۰ درصد مصرف برق خانوار کم می‌شود که در این حالت اعضای خانواده به کارگر خود کمک کرده‌اند و در این حالت شرکت برق کاهش مصرف ناشی از مشارکت خانوارها را به حساب شرکت لحاظ می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صفر لک در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص راهکارهای علمی کاهش مصرف برق اظهار کرد: باید به‌جای تحمیل خاموشی‌های مقطعی بر صنایع و واحدهای تولیدی، خانوارها را به سمت مصرف بهینه هدایت کنیم.

وی عنوان کرد: مصرف برق در حالت عادی و استاندارد بستگی به میزان پیشرفت و توسعه کشور در بخش‌های اقتصادی و صنعتی دارد. اما آن چیزی که در حوزه برق باید موردتوجه قرار گیرد مصرف بهینه توسط مشترکین خانگی است.

معاون بنیاد نخبگان استان ‌قزوین با اشاره به اینکه بهینه‌سازی مصرف برق باید در هر سه حوزهٔ تولید، انتقال و مصرف صورت پذیرد گفت: اصلاح تکنولوژی‌ها، بهینه‌سازی خطوط تولید، تولید انرژی‌های محلی، بازیافت انرژی در نیروگاه‌ها، هوشمندسازی شبکه برق، راه‌اندازی واحدهای نیروگاهی کوچک، هوشمندسازی مصرف و مدیریت بهتر حوزه‌های انرژی، همه ایده‌هایی است که طی سال‌های گذشته برای صنعت برق مطرح شده است.

وی افزود: عدم همکاری برای کاهش مصرف برق و استنکاف از الگوی مصرف بهینه سبب می‌شود که دائماً بر تعداد نیروگاه‌ها افزوده شده و بار مالی سنگینی بر دولت و مردم تحمیل شود. تا شاید با افزایش تولید بتوان پاسخگوی مصرف بی‌رویه مردم بود.

این مسئول تصریح کرد: در حوزه انتقال نیز با نوسازی تجهیزات می‌توان، تلفات انتقال را از بالای ۱۰ درصد که معادل ۸۰ هزار مگاوات است به حداقل آن کاهش داد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته طی یک کنفرانس علمی، بالغ بر ۸۰ طرح و ایده برای کاهش مصرف برق در بخش مصارف خانگی، تولید، صنعت و کشاورزی پیشنهاد شد که مورد تأیید اولیه متولیان برق کشور قرار گرفت.

معاون بنیاد نخبگان استان قزوین گفت: در حال حاضر، شرکت برق برای مدیریت و کاهش مصرف در ایام گرم سال به‌ویژه تابستان، که با افزایش دما و سیر صعودی استفاده از سیستم‌های سرمایشی مواجه است، واحدهای تولیدی را موظف کرده تا ساعاتی از روز خط تولید را خاموش کنند. این در حالی است که صاحبان صنایع از این جدول زمان‌بندی گله‌مندند زیرا، دستیابی به کاهش ۳۰ درصد مصرف برق منجر به خاموشی خط تولید، بیکاری کارگر و بروز خسارات میلیاردی برای سرمایه‌گذاران و کارفرمایان می‌شود.

افزایش مصرف خانوارها چالش‌برانگیز است

لک عنوان کرد: نسبت به شرایط مشابه سال گذشته با سیر صعودی مصرف برق در کشور مواجه هستیم. فشار از سمت مصرف خانوارهاست.‌ افزایش مصرف وسایل سرمایشی در فصل تابستان بیش از ۳۰ درصد بار را به خود اختصاص داده است.

وی در تشریح یکی از طرح‌های کاهش علمی مصرف برق در استان قزوین عنوان کرد: با چهار شرکت صنعتی استان همچون نیرومحرکه، فیروز، سایپا شیشه و تونل‌ساز ماشین جلساتی برگزار شد تا کاهش مصرف برق را از ساختار شرکت به خانوارهای تحت پوشش خود انتقال دهند.

معاون بنیاد نخبگان استان قزوین تصریح کرد: شرکت موظف است به‌صورت جدولی زمان‌بندی و مدیریت‌شده، ماهانه ۱/۵ مگاوات معادل هزار و ۳۰۰ کیلووات کاهش مصرف برق داشته باشد و اگر همه صنایع و واحدهای تولیدی به این موضوع توجه جدی نکنند راه‌حلی جز خاموشی اجباری برق وجود ندارد و نتیجه آن چیزی جز خسارت میلیاردی به اقتصاد و صنعت را در بر ندارد.

وی افزود: به‌عنوان نمونه، شرکت نیرومحرکه بالغ بر ۲۵۰۰ پرسنل دارد. اگر شرکت نیروهای خود را توجیه کند که هر یک قریب به ۵۰۰ وات معادل تغییر دور تندِ کولر به دور کند را کاهش دهند با این مدیریت، ۱۰ درصد مصرف برق خانوار کم می‌شود که در این حالت اعضای خانواده به کارگر خود کمک کرده‌اند زیرا مجموعه ۲۵۰۰ کارگر معادل میزانی که شرکت برق از نیرومحرکه انتظار کاهش مصرف برق در خط تولید را داشته، توانسته‌اند مصرف برق خود را کاهش دهند.

این مسئول ادامه داد: در این حالت شرکت برق کاهش مصرف ناشی از مشارکت خانوارها را به حساب نیرو محرکه لحاظ می‌کند. نیرو محرکه هم می‌تواند مابه‌ازای آن ده‌ها میلیارد تومان از خط تولید منتفع شود. حتی شرکت تمایل دارد کلِ هزینه مصرف برق خانوارهای تحت پوشش خود را که ماهانه حداکثر ۵۰۰ میلیون تومان است به اداره برق پرداخت کند.

وی افزود: اگر خانواده‌ها توجیه شوند که مشارکت در این طرح موجب رایگان شدن هزینه برق آن‌ها خواهد شد و حتی از پاداش مشارکت تولید هم منتفع می‌شود، آگاهانه برای عملیاتی‌شدن این طرح تبلیغ می‌کنند.

معاون بنیاد نخبگان استان قزوین خاطرنشان کرد: در این طرح امکان برگشت پول به مردم و کمک به آن‌ها، فرصتی جایگزین با مدل یارانه‌ها خواهد بود. بی‌تردید مردم این مشارکت را به دلیل نفع اقتصادی آن انجام خواهند داد.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه این ایده از نگاه اقتصاد کلان، واحدهای ‌تولیدی، خانوارها و حفظ محیط زیست بسیار قابل دفاع است اما در نشست اتاق بازرگانی و بنیاد نخبگان با شرکت برق، این شرکت به دلیل آنلاین نبودن ارزیابی مصرف برق خانوارها هنوز این طرح را در مرحله نهایی نپذیرفته است.

لک در پایان خاطرنشان کرد: شایان‌ذکر است این مدل را می‌توان در مصرف گاز نیز عملیاتی کرد. این ایده در واحدهای خیلی بزرگ همچون صنایع فولاد و سیمان بسیار کارگشاست. زیرا در این طرح عدد قابل‌توجهی بالغ‌بر هزار میلیارد تومان برگشت پول و کمک به اقتصاد کشور نهفته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی قزوين بنیاد نخبگان پيك مصرف برق کاهش مصرف برق مصرف برق خط تولید شرکت برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۶۳۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انقلاب تولیدات دانش بنیانی صنعت پتروشیمی در راه است

مرتضی شاه‌میرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا مبنی بر تاثیر دانش بنیان‌ها در تکمیل حلقه‌های زنجیره تولید پتروشیمی‌ها گفت: در سال جهش تولید با مشارکت مردم یکی از برنامه‌هایی برای صنعت پتروشیمی‌ها تنظیم شد، جهش تولید در بخش کالا و تجهیزات بود.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر افزایش تولید محصولات پتروشیمی از طریق افزایش عملکرد تولیدی در قالب و سقف ظرفیت نصب شده فعلی از برنامه‌های تعیین شده برای پتروشیمی بود. در این زمینه طیفی از برنامه‌ها آماده شد که از مهمترین آنها حرکت دانش بنیان‌ها برای جهش تولید قطعات و کالا‌ها و تجهیزات است.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: ما این موضوع را با هلدینگ‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی مطرح کردیم؛ در هماهنگی با مجتمع‌های تولید مقرر شده است که قطعات یدکی مورد نیاز و همچنین خدمات تعمیراتی و کالا‌های مورد نیاز را از منابع داخلی تامین و تجهیز و به کارگیری کنند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: سرزیر این نیاز مجموعه‌های پتروشیمی حین تولید به سوی شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری و سازندگان داخلی خواهد آمد. این موضوع جزو راهبرد‌های اصلی صنعت پتروشیمی در سال جاری است و با تمام سرمایه گذاران خود اتمام حجت کرده ایم و قطعیت این موضوع در جلسه‌ای که ۱۹ فروردین با حضور همه اعضا پتروشیمی‌ها و هلدینگ‌ها تشکیل شد به اطلاع همکاران رسید.

استفاده از توان دانش بنیان مهمترین جلوه بومی سازی و جهش تولید با مشارکت مردم

شاه‌میرزایی تاکید کرد: موضوع استفاده از امکانات داخلی و توان دانش بنیان‌ها برای تامین نیاز صنایع پتروشیمی از مهم‌ترین جلوه‌های بومی سازی و استفاده از ظرفیت داخل است؛ به همین سبب در طرح‌ها و ابرپروژه‌ها نیز جهت گیری به سوی تولید و استفاده از کالای دانش بنیان و داخلی بود.

وی گفت: در هماهنگی با مجتمع‌های تولید مقرر شده است که قطعات یدکی مورد نیاز و همچنین خدمات تعمیراتی و کالا‌های مورد نیاز را از منابع داخلی تامین کنند. به همین جهت تولیدکنندگان داخلی معطوف شدند تا بتوانیم بسته کامل تولید تجهیزات و اکسترودر‌ها را در داخل کشور داشته باشیم و که این انقلابی در بحث تولیدات دانش بنیانی خواهد بود.

معاون وزیر نفت ادامه داد: به ویژه در خصوص در مبحث ماشین آلات دوار که معمولا از خارج تامین میشد به تمام واحدها تاکید شد که تا جایی که آسیب به تولید وارد نشود، بایستی تجهیزات و ماشین آلاتی مانند کمپسور‌ها و پمپ‌ها و توربین‌ها که در رسته ماشین آلات دوار هستند و همینطور در رسته تولیدات پلیمری بایستی برنامه ریزی ویژه‌ای شود تا تامین آن‌ها از داخل کشور انجام شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: در همین راستا تولیدکنندگان داخلی معطوف شدند تا ما بتونیم بسته کامل تولید تجهیزات و اکسترودر‌ها را در داخل کشور داشته باشیم و طبیعی است که این انقلابی در بحث تولیدات دانش بنیان‌ها خواهد بود. شایان ذکر است که در نمایشگاه پیش رو صنعت نفت و گاز نیز شاهد حضور دانش بنیان‌ها خواهیم بود.

معاون وزیر نفت گفت: لازم است دانش بنیان‌ها و تولیدکنندگان داخلی پای کار بوده و نسبت به اجرا و تولید سریع سفارشات پتروشیمی‌ها و واحد‌های تولیدی اقدام کنند؛ چرا که نمی‌توان امر تولید را متوقف کرد و در صورت تاخیر به ناچار به توان خارج از کشور روج خواهد شد و این موضوع آسیب فراوانی از لحاظ فنی برای تولید کنندگان داخلی و صرف منابع مالی برای مجموعه‌های پتروشیمی خواهد داشت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تجهیز صنایع کشور با ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی
  • گام ستاد اقلیم و محیط زیست برای رسیدن به الگوی کاهش آلایندگی در نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ
  • ضرورت خرید حمایتی تخم مرغ در راستای کاهش زیان مرغداران
  • ۱۸۵ میلیون متر مکعب آب شرب در لرستان تولید شد
  • دستگاه قضا از بخش خصوصی در راستای رونق تولید حمایت می‌کند
  • باید از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای ارتقای ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی استفاده شود
  • انقلاب تولیدات دانش بنیانی صنعت پتروشیمی در راه است
  • بهره‌مندی از ظرفیت بسیج سازندگی در مدیریت مصرف انرژی
  • بزرگترین خدمت به عرصه تولید مدیریت مصرف انرژی است
  • ورود بیش از ۵۰ درصد متانولی‌ها به حوزه بنزین