Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از کوار، کمربندی در اصطلاح شهرسازی، یک محور مواصلاتی ایمن است که  شرایط رفت و آمد وسائط نقلیه را بدون ایجاد مزاحمت برای شهروندان و ترافیک شهری، فراهم می آورد ولی کمربندی شهر اکبرآباد کوار پس از گذشت بیش یک دهه و با وجود توسعه شهری و افزایش جمعیت، هم اکنون به همه چیز شباهت دارد جز کمربندی!

 با نگاهی به آمار بی شمار تصادفات در کمربندی شهر اکبرآباد، وضعیت نامناسب در زمینۀ ایمنی جاده‌ سبب شده است تعداد زیادی از مردم در اثر سوانح جاده‌ای مجروح شده و یا جان خود را از دست بدهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جاده ای که پس از گذشت بیش از یک دهه به حال خود رها شده و اگرچه بارها شاهد قرمز شدن تقاطع به خون افرادی بودند که نه تنها از مردم شهر بلکه از شهرهای اطراف، برای کسب روزی حلال از خانه خارج می‌شدند و خانواده خود را یک عمر چشم انتظار بازگشت خود می‌کردند، باز هم هیچ اقدامی در جهت بهبود اوضاع دیده نمی‌شود.

متاسفانه هفته‌ای نیست که این کمربندی، جان شهروندان را به خطر نیاندازد و هفته‌ای نیست که ثبت فوتی توسط پزشکی قانونی بر اثر سوانح رانندگی روی داده در این کمربندی صورت نگیرد.

 پروژه‌ای که از ابتدا با همکاری مردم شروع شد

گفته می‌شود با شروع پروژه، خروج جاده کمربندی اکبرآباد از وسط شهر به بیرون از شهر، با همکاری و موافقت مردم صورت گرفته است. اگرچه این جاده باعث رونق اقتصادی شهر بود و فرهنگ مردم، عادات زندگی و رفت و آمد و حتی نوع زندگی مردمان این شهر با عبور و مرور از این مسیر مواصلاتی شکل گرفته بوده است، اما چون مردم به مسئولین اعتماد داشتند، جا به جایی این جاده را بدون چون و چرا بپذیرفتند و شروع به همکاری با مسئولین مربوطه کردند.

همکاری مردم در شروع به کار، به غیر از همدلی و برداشتن سنگ ها جلوی راه پروژه از نظر مالی نیز صورت گرفته است، چون جاده از زمین ها و املاک شخصی عبور می‌کرد و اهالی به راحتی این اراضی را به امید داشتن شهری بهتر و ایمن‌تر، در اختیار مدیران مربوط قرار داده‌اند.

هرچند که جواب این خوبی و اعتماد، با ساخت جاده ای غیرایمن و خطرناک که بلای جان مردم شهر شده است، داده شد.

با بررسی موقعیت جغرافیای شهر، می‌توان دریافت که این جاده نا ایمن که 11 سال است به حال خود رها شده است، بار ترافیکی سنگینی را به دوش می‌کشد.

یک دلیل از میان هزاران دلیل برای ایمنی جاده

تردد بیش از 400 ماشین سنگین از قبیل تریلی و کامیون اهالی منطقه و عبور و مرور ماشین‌های سنگین که از طرف مجتمع ذوب آهن پاسارگاد از این جاده عبور می‌کنند، تنها بخش کوچکی از تردد در  این جاده است و همین دلیل برای ساخت و ایمن سازی میدان ورودی و خروجی شهر، کافی است.

اگرچه که باید عبور و مرور ماشین‌های محور جهرم به بندرعباس و از طرفی تردد اتومیبل‌های محور جم به عسلویه که همگی تنها راه عبور و مرورشان از این جاده است و همچنین عبور و مرور خیل زیادی از جمعیت کارگران مجتمع ذوب آهن را در نظر گرفت که این حجم از تردد و نا ایمنی جاده، جای بسی تعجب دارد.

شهر اکبرآباد با جمعیتی بالغ بر 11 هزار نفر بعد از کوار، پرجمعیت‌ترین منطقه‌ی شهرستان را تشکیل می‌دهد ولی رنج و عذاب، در عبور و مرور مردم منطقه تبدیل به معضلی همراه با ترس و ناامیدی برای مردم شده است و بی تفاوتی در برابر این جمعیت که از ابتدای انقلاب  تا به حال بیشترین مشارکت مدنی، تقدیم اولین و بیشترین شهید، رزمنده و ایثارگر، پیشرو در دفاع از آرمان‌های انقلاب و... در شهرستان بودند، قابل درک نیست.

 در قسمتی از این بی تفاوتی قابل ذکر است که طبق قانون، جاده‌های نا ایمن مشمول بیمه حوادث نمی‌شوند و بدیهی است که ماشین‌هایی مثل اتوبوس شرکت‌های مختلف حمل و نقل، برای شانه خالی کردن از زیر بار این مسئولیت و خطر احتمالی آن، مسافران خود را در کمربندی رها کرده و به مسیر خود ادامه می‌دهند که  این موضوع نیز قابل تامل و تفکر است.

خواسته‌ منطقی عموم مردم

در تمام این سالها و تحمل این رنج، تنها خواسته به حق مردم اکبرآباد از مسئولین کشوری و استانی، احداث 2 میدان در ابتدا و انتهای شهر بوده است که ایمنی تقاطع را تضمین کرده و چنانچه در همان اوایل به جای نیمه رها نکردن این پروژه، مشکلات سر راهش را حل کرده و شروع به ساخت و ایمن سازی جاده کرده بودند، شاهد این همه خسارات جانی و مالی نبودیم و این تقاطع جزء محورهای پرتصادف استان قرار نمی‌گرفت.

بعد از راه اندازی کمربندی شهر و تکمیل نکردن پروژه و رها کردن آن به حال خود، مطالبات مردمی از تریبون‌های مختلف، مثل ارائه راهکار و درخواست ائمه جمعه در خطبه ها نماز جمعه، جلسات متعدد در شورای شهر و فرمانداری شهرستان، حضور مکرر اعضای شورا در استانداری فارس، دعوت از وزیر راه، استاندار، معاوین مختلف ادارات مربوطه به شهرستان بازگو شده است و تا به حال به غیر از وعده مسئولین چیزی عاید مردم نشده است.

این بار مردم شهر اکبرآباد با راه اندازی کمپینی در سامانه فارس من، با عنوان جاده حادثه‌خیز شیراز به جهرم نیاز به رسیدگی دارد  سعی کردند بار دیگر صدای مطالبه‌گری خودشان را به گوش مسئولین برسانند.

در قسمتی از این مطالبه مردمی که طی کمتر از سه روز به بیش از 1800 امضاء مردمی رسید، عنوان شده است، یکی از این نقاط حادثه خیز جاده شیراز به جهرم، ورودی و خروجی شهر اکبرآباد است که مشکلات فنی عدیده ای دارد و مردم این شهر سالها است منتظرند در ورودی و خروجی این شهر که با کمربندی متصل شده دو میدان احداث شود تا بیش از این حوادث تلخ جاده ای مردم را عزادار نکند.

در ادامه گفته شده است، مردم شریف شهرستان کوار، کارکنان کارخانه ذوب آهن (که روزانه بارها از این مسیر تردد دارند) و بالاخص مردم شهر اکبرآباد از مسئولان شهرستانی و استانی در دولت مردمی آیت الله رئیسی تقاضا دارند هر چه سریعتر به این مسئله رسیدگی کرده و اجازه ندهند بیش از این هم استانی‌های‌مان داغدار عزیزان شان بشوند.

برای پیگیری این مطالبه به حق مردمی و اطلاع از روند پروژه و مشکلاتی که باعث به وجود آمدن این اعتراضات شده است با معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان فارس به گفتگو پرداختم.

ساخت میدان ورودی شهر قطعی است

در همین خصوص سیدمصطفی تقوی به خبرنگار فارس گفت: بر اساس پیگیری‌هایی که انجام شده و مواردی که دنبال کردیم ورودی و خروجی شهر اکبرآباد پس از احداث کمربندی مدت زیادی است که برای اهالی منطقه مشکل ایجاد کرده است و ما به موضوع واقف هستیم و برای همین منظور طرح‌هایی را به عنوان ساماندهی تقاطع‌ ورودی و خروجی اکبرآباد برای بررسی به مشاور دادیم و چون اهالی، متقاضی ساخت میدان بودند، طرح بدین صورت است که تقاطع ورودی و خروجی شهر به صورت میدان ساخته شود.

وی ادامه داد: طبق قانون برای احداث میدان معمولاً در جاده‌های اصلی باید با موافقت پلیس راه، همراه باشد تا از این لحاظ مشکلی پیش نیاید و چون معمولاً در این مواقع تقاطع باید به عنوان تقاطع غیرهمسطح ساخته شود، توانستیم با ارائه طرح هایی، پلیس راه را قانع و نظرش را در مورد ساخت میدان جلب کنیم.

تقوی افزود: در نهایت با مشاوری که برای طرح گذاشتیم، هر دو طرح ورودی و خروجی را آماده و طرح ساخت میدان برای ورودی را مصوب کردیم و در حال حاضر ساخت ورودی شهر به صورت میدان قطعی شده است.

این مسئول در خصوص تقاطع خروجی نیز گفت: به خاطر موقعیت هندسی تقاطع، در شورای ترافیک ایراداتی روی آن گذاشته شده که مجدد مشاور روی آن طرح کار کرد و مقرر شد که در اولین جلسه شورای ترافیک استان با اولویت رسیدگی، مجدد بررسی شود و در صورت تصویب به عنوان  تقاطع غیرهمسطح یا میدان، شروع به کار کنیم.

انتشار آگهی مناقصه طی 15 روز آینده

تقوی با اشاره به اینکه تا به حال مصوبه مکتوبی در خصوص این طرح نداشته ایم و در چند ماه گذشته پس از قول معاون وزیر برای رسیدگی به وضعیت جاده، این پروژه شروع شده است، ادامه داد: امیدواریم کارها طوری پیش برود که طی 10 تا 15 روز آینده آگهی مناقصه برای تعیین پیمانکار منتشر شود.

وی اظهار داشت: طی چند روز پیش قسمتی از زمین‌هایی که قرار است میدان در آنجا احداث شود تسطیح و تیغه زنی شده است تا چنانچه این قسمت از اراضی معارض یا مالک شخصی دارد، مشخص شود و آنها با مراجعه به فرمانداری شهرستان برای واگذاری این زمین ها اقدام کنند.

معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان افزود: در جلسه ای که در استانداری داشتیم اعلام شد در صورتی که زمین‌های مورد نظر معارض نداشته باشد و مشکلات این چنینی رفع شود، آگهی مناقصه به سرعت منتشر و پس از تعیین پیمانکار، بدون وقفه کار عملیاتی شروع شود.

تقوی با بیان اینکه برای تامین اعتبارات مشکلی نداریم و به تناسب اعتباری که به ما داده می‌شود به مرور با همکاری پیمانکار پروژه را تمام می‌کنیم، گفت: لازم به ذکر است که بعد از انتشار آگهی مناقصه، حدود 2 ماه زمان لازم داریم برای کارهایی مثل تحویل اسناد به متقاضیان، بررسی قیمت‌های پیشنهادی و کار پیمانکارها و تایید آنها و روند قانونی کار، که باید این مدت زمان را نیز در نظر گرفت.

آیا این وعده تحقق خواهد یافت؟

تا به امروز سالها و ماه های زیادی با اتفاقات ناگوار و بعضا دلخراش بر مردم دیار اکبرآباد گذشته است و هر دفعه که مردم این شهر مطالبه به حق خود را به عناوین مختلف بازگو کرده اند با آمدن مسئولی و یا دادن وعده ای، دعوت به صبر شده اند ولی با گذشت این 11 سال صبر مردم لبریز شده و آنها خواهان دیدن پیشرفت عملی پروژه و وعده های ثبت شده از طرف مسئولین هستند.

و بی گمان سوالی که بار دیگر نیز ذهن مردم را به خود مشغول خواهد کرد این است که تا چه زمانی باید شاهد از بین رفتن مردم شهر و داغدار شدن خانواده‌های آنها به خاطر نا ایمن بودن این جاده باشند و دلخوش به وعده بمانند؟

سوالی که می‌تواند تنها جواب آن، عملی شدن و شروع این پروژه با ساخت میدان ورودی شهر و دلخوشی و تسکین آلامی برای مردم باشد. خبرگزاری فارس تا تحقق این وعده مسئولین در کنار مردم خواهد ماند.

گزارش از : نرجس علیرضایی

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: اکبرآباد کوار کمربندی اکبرآباد ایمنی جاده ها تصادفات جاده ای احداث میدان مطالبه مردمی ورودی و خروجی شهر شهر اکبرآباد میدان ورودی آگهی مناقصه عبور و مرور ساخت میدان مردم شهر زمین ها نا ایمن جاده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۶۴۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگروه تخصصی بررسی مشکلات ممیند تشکیل می‌شود

سید علی یزدی خواه  در همایش بزرگداشت هفته گردشگری میمند با اشاره به مشکلات شهر میمند، گفت: جهش تولید امسال باید در راستای تسهیل مقررات و تامین مالی طرح‌های دست‌های اجرا باشد همچنین مشکل کهنه منطقه میمند را در استانداری فارس طرح موضوع کردیم و بنا شد کارگروه تخصصی بررسی تشکیل شود.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: آمادگی داریم که مشکلات منطقه میمند نظیر وقف و موقوفات را پیگیری کنیم.

میمند در مسیر پیشرفت قرار گرفته است

معاون گردشگری و زیارتی استاندار فارس نیز با بیان اینکه شهر میمند امروز با اقدامات انجام شده طی دو سال گذشته در مسیر پیشرفت قرار گرفته است، اظهار داشت: کار‌های انجام شده در شهر میمند نشان از نتیجه گرفتن هم افزایی میان مسئولان، مدیران و مردم بوده و اهتمام و کوشش جمعی که بر گرفته از عزم و خرد مردم است در تاریخ ثبت خواهد شد.

محمد فرخ زاده با اشاره به اینکه پروژه‌ها در شهر میمند باید در ۳ بخش توجه ویژه داشت، خاطرنشان کرد: پروژه‌های ایجادی باید ادامه داشته باشد و پروژه‌های نوع سرمایه گذاری از کار‌های ارزشمند پیش رو خواهد بود.

فرخ زاده افزود: استان فارس قطب سلامت کشور است که یکی از قطب بودن آن پیشگیری نظیر خوراک و نوشیدنی‌های سالم است و شهرستان فیروز آباد و میمند در این بخش نقش آفرین هستند همچنین باید رویداد‌هایی برای معرفی شهر میمند در کشور داشته باشیم از این رو از وزارت میراث فرهنگی میخواهیم جشنواره ملی سردنوش و دمنوش‌ها در شهر میمند برگزار شود.

بنا به گفته معاون استاندار فارس، شهر میمند برای معرفی خود نیازمند المان است چراکه این المان‌ها می‌تواند در شبانه روز گویای روایت و هویت این دیار باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه جشنواره حجاران و دست ساخته‌ها در میمند با بهره گیری از فرهنگ میمند برگزار شود، تاکید کرد: صنعت شیشه گری موضوع مهمی است که می‌توان باتوجه به سبقه تاریخی این شهر، رویداد ملی شیشه‌گران در میمند برگزار شود همچنین میتوان ناحیه صنعتی شیشه‌گری را در این خطه ایجاد کرد.

او خاطرنشان کرد: تاسیسات گردشگری نیازمند تقویت در شهر میمند است و میهمانان زیادی به این دیار سفر می‌کنند، از این رو باید در خصوص اقامتگاه‌ها اقدامات جدی شکل گیرد.

معاون استاندار فارس ظرفیت‌های بیشمار استان فارس را مورد توجه قرار داد و افزود: در حوزه باغات، استان فارس رتبه اول را در کشور دارد و شهر میمند خاستگاه چند محصول مهم است که می‌تواند در حوزه گردشگری کشاورزی نقش آفرینی کند بنابراین پیشنهاد داریم که وزارت جهاد کشاورزی اراضی متعددی که می‌تواند را به صورت سهامی به عنوان یک مزرعه کشت و زر در اختیار مردم قرار دهد تا آورده اقتصادی داشته باشد و مردم هم کار سرآمدی کشت را انجام دهند تا منجر به تولید شود. همچنین امسال اجرای بیش از ۲۰ عنوان پروژه محوری برای شهر میمند پیش بینی شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • نهضت ملی مسکن در شهرستان جویم تسریع شود
  • کارگروه تخصصی بررسی مشکلات ممیند تشکیل می‌شود
  • ترافیک ورودی شهرستان جعفرآباد به‌زودی برطرف می‌شود
  • دشمن همواره در تلاش است نام خلیج فارس را تغییر دهد
  • برگزاری میزخدمت و بررسی مشکلات بخش گل تپه با حضور نماینده مردم شهرستان‌های کبودراهنگ
  • پل خورگو وارد فاز اجرا شد
  • عملیات احداث زیرگذر سرخون آغاز شد
  • عملیات احداث زیرگذر روستای سرخون آغاز شد
  • پاکسازی ورودی شهر سراب به مناسبت هفته زمین پاک
  • ‌ بهره‌برداری از ۳۶ پروژه عمرانی سلامت‌محور در فارس