Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر مظاهر بابایی در شورای فناوری پارک فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی شعبه فارس که با حضور اعضای جدید برگزار شد، گفت: بیش از ٤٠ درخواست از سوی تیم و شرکت‌ها استارتاپی در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت که با ١٦ مورد از این درخواست‌ها موافقت شد.

او گفت: این شورا متشکل از پارک علم و فناوری فارس، معاونت زیارتی استانداری فارس، اداره کل میراث فرهنگی فارس، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، اداره کل ورزش و جوانان فارس، دانشگاه شیراز، دانشگاه جامع علمی کاربردی فارس و پارک فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جهاددانشگاهی فارس گفت: پارک فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی استان در سال ٩٩ طی تفاهم نامه‌ای سه جانبه بین پارک ملی فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، پارک علم و فناوری و جهاددانشگاهی استان فعالیت خود را آغاز کرد و دو فراخون اعلام شد و صاحبان ایده در حوزه صنایع فرهنگی و فناوری‌های نرم اعلام آمادگی کردند.

بابایی گفت: با توجه به ظرفیت‌هایی که در استان و این پارک وجود دارد، بعضی از این تیم‌ها از قبل فعالیت خود را آغاز کرده بودند.

او همچنین گفت: با ظرفیتی که این پارک در استان ایجاد کرده شاهد اتفاقات خوبی باشیم، چرا که فارس دارای قدمت تاریخی، مذهبی و باستانی است و بیش از ٧٠ صنایع دستی دارد که می‌تواند در راستای اقتصاد فرهنگی و خودکفایی در این حوزه پتانسیل‌های خوبی ایجاد کند.

رئیس جهاددانشگاهی فارس گفت: این پارک ظرفیت‌های خوبی برای پر کردن فضایی که ناشی از حاکمیت خشکسالی در فارس و مشکلات ناشی از اشتغالزایی است، دارد.

او، وجه تمایز شرکت‌های دانش بنیان در حوزه پارک فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی نسبت به دیگر پارک‌ها را وجود زیرساخت‌های لازم عنوان کرد.

بابایی، با توجه به ظرفیت‌های لازم در فارس برای ارتقای ظرفیت اشتغالزایی، خواستار ورود همه متولیان امر در این باره در راستای تحقق شعار سال شد.

او همچنین خواستار راه‌اندازی یک کارخانه نوآوری در حوزه صنایع فرهنگی و صادرات این صنایع به خارج از کشور با توجه به ارزش افزوده بالایی که این حوزه دارد، شد.

او گفت: شرکت‌های دانش بنیان درخواست‌هایی در ١٢ زمینه‌ای که پارک فعال است داشته‌اند که صنایع دستی، دیجیتال مارکتینگ، موسیقی درمانی، مشاوره‌های کسب و کار و تولید محتوا از بیشترین آن‌ها بوده است.

به گفته رئیس جهاددانشگاهی فارس، تلاش شده که شرکت‌ها و تیم‌هایی انتخاب شوند که شرایط خلاق بودن و نوآور بودن را داشته باشند.

او گفت: بسیاری از مشکلات امروز فضای مجازی و رسانه با وجود این پارک و پرورش تیم‌های قوی و تولید محتوا و ایجاد بازی‌های بومی قابل رفع است.

رئیس جهاددانشگاهی فارس همچنین حوزه مد و پوشاک را از دیگر ظرفیت‌های موجود در این پارک با رویکرد پوشش ایرانی و اسلامی عنوان کرد.

جشنواره ایده‌های برتر در حوزه صنایع فرهنگی برگزار می‌شود

دکتر ابراهیم نبیونی، معاون فناوری پارک ملی فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی نیز در ادامه این جلسه با اشاره به بررسی ٤٠ ایده و استارتاپ در این جلسه، از موافقت با استقرار ١٦ استارتاپ در پارک شعبه فارس خبر داد و گفت: با توجه به ظرفیت‌های استانی مقرر شد بررسی اولیه انجام و بر حسب نیاز‌هایی که در فارس وجود دارد، ماموریت‌هایی برای این شعبه از پارک پیش بینی شود.

او همچنین از برگزاری جشنواره ایده‌های برتر در حوزه صنایع فرهنگی توسط مجموعه جهاددانشگاهی و پارک استان با همکاری دانشگاه شیراز و دانشگاه جامع علمی کاربردی فارس خبر داد و گفت: احتمالا این جشنواره در نیمه دوم امسال اجرایی شود.

نبیونی گفت: با توجه به اینکه حوزه صنایع فرهنگی و فناوری‌های نرم تنوع رشته‌ای زیادی دارند، بیشتر استارتاپ‌های پذیرفته شده در حوزه صنایع دستی، موسیقی، کسب و کار‌های دیجیتال و انیمیشن فعالیت می‌کنند.

فعالیت‌های جهاددانشگاهی موجب افتخار مجامع علمی است

دکتر حبیب دانش منش، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی فارس نیز در این جلسه گفت: یکی از مسئولیت‌هایی که اخیرا به عهده مراکز و سازمان‌های علمی قرار داده شده، حضور در مبحث کارآفرینی و اشتغال فارغ‌التحصیلان است که با ایجاد مراکز رشد و نوآوری در جوار مراکز آموزش عالی، این مهم شکل گرفته است.

او گفت: جهاددانشگاهی به عنوان یک مرجع علمی در کنار مراکز آموزشی در سطح کشور قرار گرفته که بسیاری از فعالیت‌های آن موجب افتخار مجامع علمی به ویژه در بحث ایجاد پارک فناوری‌های نرم صنایع خلاق و فرهنگی است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی فارس گفت: وجود این پارک در استان بی‌نظیر است، چرا که وجود یک پارک تخصصی در حوزه هنر و فرهنگ همواره در فارس لازم بود که آن را به فال نیک می‌گیریم.

دانش‌منش گفت: تلاش‌های این پارک بتواند نقش فارس را بیش از گذشته نمایان کند و تیم‌های فعال در این حوزه استارپ‌هایی تشکیل دهند که حوزه فرهنگ هم در این باره در فارس فعال شود.

او گفت: نیازمند شناخت نیاز‌ها برای ورود بیشتر پارک در حوزه‌های تخصصی راستای توسعه بیشتر فارس هستیم.

کارآفرینی و اشتغالزایی بدون توجه به نیاز‌ها امکان پذیر نیست

سید اسماعیل مسعودی، مدیر مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز نیز گفت: مباحث حوزه دانش بنیان سالهاست از طریق معاونت علمی ریاست جمهوری دنبال می‌شود و دانشگاه شیراز نیز چندین سال است که وارد این حوزه شده و مراکز مختلفی را تاسیس کرده و تیم‌ها و شرکت‌های مختلفی هم در این حوزه فعالیت می‌کنند.

او گفت: رشته‌های متنوع دانش بنیان از کشاورزی تا فنی و مهندسی و علوم انسانی درگیر این مبحث هستند.

مدیر مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز گفت: پارک ملی فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی در حوزه فرهنگ با شاخص باید وارد حوزه اکو سیستم نوآوری شود؛ ابتدا اینکه ایده پردازی‌ها ناظر به نیاز‌های کاربردی جامعه باشد که یکی از واسطه‌هایی که می‌تواند این نیاز‌های کاربردی را شناسایی و عملیاتی کند، مدل‌های درآمدی اقتصادی است.

او گفت: کارآفرینی و اشتغالزایی بدون توجه به نیاز‌ها عملا امکان پذیر نیست.

مسعودی مولفه دوم را هویت سازی عنوان کرد و گفت: هویت اصلی جامعه در حوزه فرهنگ و علوم انسانی شکل می‌گیرد، بنابراین یکی از شاخص‌ها و ماموریت‌هایی که مراکز نوآوری، پارک و مراکز رشد باید در مدنظر قرار گیرد این است که علاوه بر نیاز‌های کاربردی و مدل‌های درآمدی و نزدیک کردن طرح‌ها به بازار، باید المان‌های هویتی را هم پوشش دهند.

او گفت: با راه‌اندازی این پارک و دیگر مراکز موجود با تشریک مساعی؛ اشتغالزایی، کارآفرینی و کاربردی کردن طرح‌ها در این مراکز ارتقا یابند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد دانشگاهی فارس استقرار استارتاپ پارک فناوری های نرم پارک فناوری های نرم و صنایع فرهنگی دانشگاه جامع علمی کاربردی فارس رئیس جهاددانشگاهی فارس حوزه صنایع فرهنگی دانشگاه شیراز علوم انسانی دانش بنیان نیاز ها شرکت ها تیم ها او گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۶۴۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود

مریم جلالی در مراسم بزرگداشت روز ملی شهر میمند و برگزاری جشنواره گل و گلاب گفت: میمند ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی زیادی دارد که باید این ظرفیت‌ها در خدمت ارزش‌افزوده و ارزش‌آفرینی شود.

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی افزود: رویداد‌ها زمینه تقویت توجه را ایجاد می‌کنند و تقویت توجه نخستین گام در راستای متمایزسازی و ایجاد وضعیت مطلق است.

جلالی افزود: به‌عنوان معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی و همکارانم در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس به دنبال این هستیم که ظرفیت‌های میراث فرهنگی و آنچه ریشه در تاریخ دارد به‌اضافه جاذبه‌های گردشگری در کنار محصولات صنایع‌دستی یک پیوستاری درست کند که به اقتصاد منطقه کمک کند که لازمه‌اش همگرایی خانواده است.

 او ادامه داد: خانواده چه در سطح کوچک چه در سطوح محله، شهر، شهرستان و استان باید رویکرد اقتصاد هویت بنیان را سرلوحه قرار دهند و ما هم بتوانیم تسهیل گری و رفع موانع کنیم.

جلالی او در ادامه خطاب به مسئولان و مدیران حاضر در این جلسه گفت: تمامی مسئولان و مدیران میراث فرهنگی، استانداری و دیگر ادارات دولتی فرزندان این دیار هستند و مانند یک خانواده کار می‌کنند و وقتی خانواده مبنا باشد دیگر فرقی نمی‌کند من چه سهمی دارم این همکاری و هم‌افزایی و هم‌جوشی باید منجر به این شود که ما معیشت عزت‌آفرین داشته باشیم.

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی با ابراز خرسندی از اینکه اینجا خانواده‌ها را در کنار مسئولان می‌بینم و این مسئولیتی که وجود دارد یکی در خانواده و دیگری پسر و خواهر و مادر خانواده است و این فضای خانواده محوری در سالی که مشارکت مردم در تولید حساب‌شده بسیار قیمتی است.

جلالی در ادامه تأکید کرد: صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی هوش و استعداد تاریخی ماست و یک پیوستار کامل است یعنی یک هوش و حکمتی بوده به‌طوری‌که ازگلی که می‌روییده گلاب در ظرف مسی درست می‌شود و بعد شیشه درست‌شده و ترکه‌بافی برای نگهداری شیشه درست‌شده و این توسعه است و ما باید سوار بر آن اقتصاد هویت بنیان را رونمایی کنیم.

او با اشاره به اینکه به همت شما صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی فردای روشنی را دارد اضافه کرد: میراث فرهنگی ما تنها میراث، ملموس نیست بلکه در برگ این گل‌ها قصه‌ها و لالایی‌هایی نهفته است و روایت‌هایی که در دنیای امروز ارزش‌افزوده دارد.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به اینکه قصه میمند خریدار دارد و ما باید ان را روایتگری کنیم تا دنیا این قصه‌ها را خریداری کند.

او به ذکر مثال‌هایی به تکمیل سخنانش پرداخت و گفت: یک روزگاری جمشید و اردشیر و شاپور کشورگشایی می‌کردند و جهان‌گشایی قدرت بود، یک روزگاری جهان دانی و اطلاعات قدرت بود و امروز جهان ارایی قدرت است و به همه دلیل ایران قدرت سوم را ایجاد کرده است و می‌تواند حرف در جهان داشته باشد، چون روایت‌هایی زیبایی دارد.

جلالی بابیان اینکه شیشه‌گری یکی از مهارت‌های اصیل میمند در کنار گلاب‌گیری بوده و صنعت شیشه‌گری می‌تواند به دلیل بازیافت و دوست دار محیط‌زیست بودن، به ترویج گلاب‌گیری کمک کند ابراز امیدواری کرد که عزم مسئولان محلی مبنی بر ایجاد کارگاه‌ها بتواند شاخص‌های شهر ملی شیشه‌گری را برای میمند فراهم کند و ما هم تلاش می‌کنیم این پرونده کامل شود و بتوانیم در آینده‌ای نزدیک شهر ملی شیشه‌گری را در میمند داشته باشیم؛ بنابراین گزارش دکتر مریم جلالی معاون صنایع‌دستی وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی و دکتر محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس و هیات همراه امروز با سفر به شهرستان فیروزآباد ضمن حضور در مراسم روز ملی میمند از کارگاه‌های شیشه‌گری، گلاب‌گیری همچنین مزارع گل محمدی و تعدادی از اقامتگاه‌های سنتی و بومگردی شهر میمند بازدید کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • انتصاب رییس و اعضای شورای علمی و فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی
  • اعضای شورای فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم منصوب شدند
  • مهم‌ترین گام‌ توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود
  • نقش آفرینی دانش‌بنیان نرم و هویت‌ساز در صنایع سخت
  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • استقرار اتاق‌های بازرگانی فناوری در پارک فناوری بین‌المللی ایران
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود