Web Analytics Made Easy - Statcounter

رهبر حزب عدالت و توسعه از کادرها و اعضای حزب خود خواست در ۱۰ ماه پیش رو، به شکل خانه به خانه در سراسر کشور برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۳ فعالیت کنند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، این روزها یک سوال بزرگ ذهن اردوغان را مشغول کرده است. سوال این است:«مخالفین، در انتخابات آتی، چه کسی را به عنوان نامزد مشترک به روی صحنه می آورند؟»

پاسخ به این سوال برای اردوغان و معاونین او در حزب حاکم ترکیه اهمیت حیاتی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چرا که  می خواهند استراتژی انتخاباتی و تبلیغاتی خود را بر اساس شناخت دقیق رقیب، طراحی و اجرا کنند. اما مخالفین، فعلاً در مورد نامزد مشترک حرفی نمی زنند و هر کدام از سران 6 حزب مخالف اردوغان، در حال سفر به اقصی نقاط کشور و سخنرانی برای مردم است.  

اما اردوغان صرفاً برای افتتاح پروژه های عمرانی به سفر استانی می رود و تعداد سخنرانی های او به این دو دلیل، کم شده است: اول این که او دچار کهولت و خستگی مفرط شده و همچون سابق، تاب و توان آن را ندارد که به اجرای سخنرانی های تند و حماسی روی بیاورد. دوم این که تعداد شنوندگان سخنرانی های او به طرز چشمگیر و مشهودی کم شده اند و حزب حاکم نمی خواهد با نشان دادن تصویر میادین خلوت، در موقعیت ضعف قرار بگیرد.

اردوغان در سخنرانی های معدود خود از عبارات دینی و ملی همزمان استفاده می کند و با تکرار جملاتی همچون «نگذارید صدای اذان ما خاموش شود» و «نگذارید کشورمان به دست مزدوران و دشمنان بیفتد»، احزاب مخالف را به عنوان دشمن دین و میهن معرفی می کند.

قدرت نمایی اردوغان در زادگاه گل

اردوغان دیروز در شهر قیصری یعنی در زادگاه عبدالله گل، در جمع هواداران خود صحبت کرد. اما گل که سال هاست اغلب روزهای هفته در قیصری و در اقامتگاه قدیمی خانوادگی خود زندگی می کند، حاضر نشد به پیشواز رفیق قدیمی اش برود. چرا که سال هاست راه آنها از هم جدا شده و حالا عبدالله گل سیاستمدار و اقتصاددان آرام و خونسرد، در پشت پرده از گروه های نخبه سیاسی و اقتصادی حمایت می کند تا در انتخابات سال 2023 میلادی اردوغان را از صحنه قدرت کنار بزنند.

اردوغان در جمع هوادران حزب خود، همچون گذشته و با استفاده از موهبت حافظه دقیقی که چندین آمار و رقم را به درستی به حافظه می سپارد، نمونه های فراوانی از خدمات عمرانی در استان قیصری را ارائه کرد. اما منتقدین بر این باورند که این حناها دیگر رنگی ندارد.

به دو دلیل: اول این که میلیون ها نفر از شهروندان ترکیه در فقر، گرسنگی و بیکاری به سر می برند و سخن گفتن از طول بزرگراه های ایجاد شده و فرودگاه ها و بیمارستان های تاسیس شده در دوران اقتدار حزب عدالت و توسعه آنها را ذوق زده نمی کند. دوم این که ده ها خانواده مقتدر نزدیک به حزب عدالت و توسعه، از محل اجرای همین پروژه های عمرانی، میلیاردها دلار به جیب زده و تبدیل به طبقه جدیدی در جامعه ترکیه شده اند که ثروت و سرمایه کلان و مال اندوزی شتابان آنها، شهروندان عادی را خشمگین می کند.

اردوغان به عادت همیشه به مخالفین خود تاخت و ادعا کرد که رهبران ائتلاف 6 حزب مخالف او فقط متکی به حمایت سفرای خارجی مقیم آنکارا هستند و در بین مردم جایگاهی ندارند.

رهبر حزب عدالت و توسعه در مورد سیاستمداران مخالف خود گفت: «نه تنها برای خودم، بلکه برای کشورم متاسفم که چنین افرادی، خود را به عنوان اپوزیسیون و مخالف، قلمداد می کنند. در دموکراسی ها، کیفیت مخالفین بسیار مهم است. اگر مخالفین، توانا و قدرتمند نباشند، دموکراسی حرکت نخواهد کرد. سیاست که زردآلو بیا توی گلو نیست (صورت ترکی این ضرب المثل: گلابی برس و به دهانم بیفت. / مترجم) باید کار و تلاش کنید و دل مردم را به دست بیاورید. ما در هر قدمی که تاکنون برداشته ایم به کشورمان اعتماد کرده ایم. ولی آنها به کشور خود اعتماد ندارند.»

اردوغان در ادامه، مخالفین خود را آدم هایی ترسو دانست و اعلام کرد که اگر آنان توان کار سیاسی داشتند، جرات آن را داشتند که نامزد نهایی خود را معرفی کنند.

او گفت:«اگر به خود اعتماد داشتند، نامزد خود را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام می کردند. همه می پرسند: نامزد شما کیست؟ آنها می گویند: فعلاً نمی دانیم. بگذارید تاریخ انتخابات مشخص شود. اما این جواب غلط است. تاریخ از قبل مشخص شده و بدانید که رقیب شما منم. من نامزد ائتلاف جمهور هستم. با این نگرش، نشان دادند که به خود اعتماد ندارند. نشان دادند جگر آن را ندارند که مسئولیت اداره کشور را بر عهده بگیرند. نشان دادند که هیچ هدفی برای رهبری ندارند. گول قدرت نمایی آنها در رسانه های اجتماعی را نخورید. آنها فقط به سفرا و دیپلمات های خارجی تکیه کرده اند. حقیقت ماجرا همین است. واقعیت این است که آنها آمادگی اداره کشور را ندارند. آیا آنها از آموزش تا بهداشت، از جنگ تا بیماری همه گیر زیر بار چنین مسئولیتی خواهند رفت؟ نه. نمی توانند. بنابراین، از شما می پرسم: آیا حاضرید؟ باید به مدت 10 ماه، برای تبلیغ خانه به خانه تلاش کنید تا آنان را شکست دهیم.»

بلندگوی خراب، اقتصاد معیوب

با نگاهی به تاریخچه انتخابات حزب عدالت و توسعه، در می یابیم که همواره یکی از مهمترین سرمایه های این حزب در رقابت های انتخاباتی، سخنرانی های آتشین اردوغان و شور و امیدی بود که او در دل محافظه کاران به وجود می آورد.

اما حالا، گویی باطری های این بلندگوی طلایی ضعیف شده و اردوغان هر چه را که در چنته داشت خرج کرده است. در عین حال، اوضاع اقتصادی مردم ترکیه مانند سابق نیست و بر اساس گزارش روزنامه ملی گازته، دیروز پیش از ورود اردوغان به قیصری، بوفه ویژه متعلق به شهرداری که برای فروش نان ارزان تاسیس شده و ده ها نفر در برابر آن صف کشیده بودند، به کلی از میان برداشته شد تا تصویر صفوف طویل نان ارزان به اعتبار حزب حاکم لطمه نزند.

حالا که بحران اقتصادی بر ترکیه سایه افکنده و تامین ملزومات و احتیاجات اولیه زندگی دشوار شده، پیروزی برای اردوغان و حزب او بسیار دشوار است و حتی شاید ناممکن باشد. اما رهبر حزب عدالت و توسعه از کادرها و اعضای حزب خود خواست در 10 ماه پیش رو، به شکل خانه به خانه در سراسر کشور برای پیروزی در انتخابات 2023 فعالیت کنند.

مخالفین چه می گویند؟

رهبران 6 حزب مخالف اردوغان شامل کمال کلیچدار اوغلو، مرال آکشنر، تمل کاراملا اوغلو، علی باباجان، احمد داود اوغلو و گلتکین اویسال بدون استثنا همگی سیاستمدارانی با تجربه هستند و به خوبی اردوغان را می شناسند.

آنان خوب می دانند که نباید در برابر تاکتیک های تحریک گرانه اردوغان چیزی بگویند. چرا؟ پاسخ چنین است: به محض این که نامزد مشترک 6 حزب مزبور معرفی شود، حزب عدالت و توسعه با یک کهکشان عظیم رسانه ای - تبلیغاتی، دنیایی از اتهام، چالش و مشکلات بزرگ را بر سر او آوار می کند و تمرکز، توان و اعتماد به نفس را از مخالفین خواهد گرفت. در همین حال، اگر مخالفین نم پس ندهند و اردوغان و حزب عدالت و توسعه در هول و ولا و بلاتکلیفی بمانند، عصبیت و سردرگمی دولت و حزب حاکم به نفع مخالفین خواهد بود.

دیروز در شهر نیلوفر در استان بورسای ترکیه، کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق، در یک سخنرانی عمومی به مناسبت 99 سالگی پیمان لوزان گفت:«همه ما در قبال سرنوشت کشور مسئولیت داریم. تک تک ما وطن پرست هستیم. تک تک ما پرچم خود را دوست داریم. اعتماد به نفس ما بیشتر شده و از هر زمانی مصمم تر هستیم. ما یک جمهوری مدرن و جوان تأسیس کردیم. ما می خواهیم شاهد رشد ترکیه باشیم. ما ترکیه ای می خواهیم که در بین 10 کشور برتر جهان باشد، نه اینکه از گروه 20 خارج شود. اگر با هم بجنگیم می توانیم پیروز شویم. ما به کاخ نیاز نداریم. در صدمین سالگرد تاسیس جمهوری، تاج دموکراسی بر سر خواهیم گذاشت. تمام دنیا خواهند دید که چگونه رشد می کنیم، چگونه پیشرفت می کنیم، چگونه قوی تر می شویم. من این را قول می دهم، به شرطی که به ما اعتماد کنید. ما نیازی به قصر و زندگی در آن نداریم و خواهان عدالت هستیم.»

دیروز همچنین علی باباجان رهبر حزب جهش و دموکراسی درباره احتمال ادغام این حزب با حزب سعادت تمل کاراملا اوغلو و حزب آینده احمد داود اوغلو گفت:«ما این پیشنهاد را در حزب مطرح کردیم و در شورای سیاسی بر روی آن بحث کردیم. اما حتی یکی از رفقایمان به چنین پیشنهادی نگرش مثبت نداشتند و بنابر این خبری از ادغام نیست.»  

باباجان در پاسخ به این سوال که نامزد نهایی ائتلاف ملت چه کسی خواهد بود، اعلام کرد که سران 6 حزب مخالف اردوغان، در حال حاضر روی مسائل کلان کشور صحبت می کنند و این موضوع تاکنون در جلسات، مطرح نشده است.

اردوغان و بحران قابلمه‌های خالی در ترکیه

 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اردوغان ترکیه اردوغان ترکیه حزب عدالت و توسعه خانه به خانه حزب مخالف رهبر حزب حزب حاکم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۶۵۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان: در برابر نابودی فلسطینی‌ها سکوت نخواهیم کرد

اظهارات رجب طیب اردوغان در سخنرانی روز جمعه در پنجمین کنفرانس سالانه اتحادیه پارلمانی قدس در استانبول، در مورد تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه بیان شد.

اردوغان خاطرنشان کرد: اتحادیه نمایندگان قدس به واسطه فعالیت‌های خود در همه زمینه‌ها به صدا و روح مسئله فلسطین در سطح جهانی تبدیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: در گوشه و کنار قدس شریف آثاری از نیاکان قهرمان ما وجود دارد که ۴۰۰ سال به شهر مقدس خدمت کردند و هیچکس نمی‌تواند آن را پاک کند. هیچ‌کس نمی‌تواند از ما انتظار داشته باشد که در قبال نسل‌کشی برادران فلسطینی‌مان که ۲۰۳ روز به تنهایی مقاومت کرده‌اند، سکوت کنیم.»

اردوغان با بیان اینکه اسرائیل به تدریج هویت بیت المقدس باستانی را از بین می‌برد و نقض حرمت مسجد الاقصی، قبله اول مسلمانان را تشدید می‌کند، تصریح کرد: طرز فکر کسانی که با کشتن همتایان غزه‌ای خود، تولد فرزندان خود را جشن می‌گیرند، به این معناست که آنها ارتباط با اساسی‌ترین ارزش‌های انسانی ندارند..»

وی با تاکید بر اینکه ترکیه همچنان حماس را که از سرزمین خود در برابر اشغالگران دفاع می‌کند به عنوان یک جنبش آزادیبخش ملی تلقی می‌کند، تصریح کرد: ترکیه تنها کشوری است که برای ۵۴ محصول محدودیت تجاری بر اسرائیل اعمال می‌کند.

دولت آمریکا همچنین به دلیل حمایت بی قید و شرط نظامی و دیپلماتیک از اسرائیل مورد انتقاد قرار گرفت. او گفت که با این کار به تشدید مشکل غزه کمک می‌کند نه راه حل.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • اجلاس بین المجالس قدس در استانبول ترکیه
  • چرا بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند؟
  • اردوغان: در برابر نابودی فلسطینی‌ها سکوت نخواهیم کرد
  • سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد
  • واکنش ترکیه به حمله وزیرخارجه اسرائیل به اردوغان
  • لغو دیدار اردوغان و بایدن
  • کریدور عراق-اردوغان- اروپا / چالش‌های فنی و زیرساختی
  • سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
  • اردوغان : نتانیاهو قصاب غزه است
  • نهادینه کردن عدالت آموزشی از اهداف مجموعه مدارس «صدرا» است