Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-04@03:56:51 GMT

تنور معاملات با شروع مردادماه گرم‌تر شد

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۶۵۹۸۰

تنور معاملات با شروع مردادماه گرم‌تر شد

دیروز سهامداران پس از تجدید قوای دوروزه و بازگشایی برخی نمادهایی که در هفته گذشته مجامع خود را برگزار کرده بودند؛ با قدرتی بیشتر از گذشته به رینگ‌های معاملاتی بازگشتند و به داد و ستد سهام خود پرداختند.

روزنامه ایران: در این روز شاخص کل بورس با رهبری سهامی چون «پارسان»، «تاپیکو»، «شپدیس»، «شستا» و «وبملت»؛ در حدود یک‌هزار و 599 واحد رشد کرد و ارتفاع یک میلیون و 473 هزار واحد را به ثبت رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در فرابورس اما با وجود سبزپوشی اکثر نمادهای فعال، شاخص آیفکس با کاهش روبه‌رو شد و با نزول 124 واحدی به سطح ارتفاع 19 هزار و 415 واحد بازگشت. نمادهای «دی»، «ددانا»، «هرمز»، «آریا» و«سدبیر» بیشترین تراکنش و بیشترین تأثیر منفی را برشاخص کل فرابورس به ثبت رساندند.


رشد 60 درصدی ارزش معاملات خرد
ارزش معاملات خرد بازار سهام که در هفته‌ها و ماه‌های قبل یک روند نزولی را طی کرده بود، در دو روز پایانی تیر ماه به پایین‌ترین سطح خود رسید به طوری که در روز چهارشنبه تنها یک‌هزار و 673 میلیارد تومان معامله در بازار صورت گرفت و پایین‌ترین سطح ارزش معاملات در 6 ماه گذشته به ثبت رسید. این روند اما با شروع دوباره معاملات در اولین روز مرداد ماه تغییر کرد و سطح ارزش معاملات خرد با افزایش 60 درصدی نسبت به چهارشنبه گذشته به حدود 2 هزار و 680 میلیارد تومان افزایش یافت. هر چند که این میزان در مقایسه با ارزش و حجم کل بازار همچنان یک وضعیت رکودی را نشان می‌دهد اما می‌توان از آن به عنوان نقطه روشنی در معاملات تیر ماه نام برد.
در این روز تراکنش‌های کدهای حقیقی در بازار با 48 و تراکنش‌های کد‌های حقوقی در بازار با 100 درصد افزایش روبه‌رو شد.
انتظار می‌رود در روزهای آتی و با بازگشایی نمادهای شاخص ساز بار دیگر بازار به سمت رونق حرکت کند.


ورود پول هوشمند حقیقی به بازار
در ابتدای معاملات روز شنبه، شاهد خروج فوری پول حقیقی از صندوق‌های با درآمد ثابت و ورود پول حقیقی به معاملات سهام، بخصوص در گروه‌های صنایع غذایی، محصولات شیمیایی و بانک‌ها بودیم به طوری که تا ساعت 10 صبح خالص خرید حقیقی در بازار پس از 30 روز مثبت شد و به بالای عدد 40 میلیارد تومان رسید.
هر چند این روند نتوانست در کل بازار تداوم یابد و در ساعات پایانی، بازار با خروج پول 50 میلیارد تومانی روبه‌رو شد اما روند خروج پول از واحد‌های صندوق‌ها به طرف سهام، از یک جریان پول هوشمند خبر می‌داد که بر سنگینی طرف تقاضای بازار افزودند.
دیروز، گروه‌های محصولات شیمیایی با 84 میلیارد تومان، بانک با 37 میلیارد تومان و محصولات غذایی با 8 میلیارد تومان بیشترین ورود پول حقیقی و گروه‌های کانه فلزی با 55 میلیارد تومان، بیمه با 32 میلیارد تومان و چندرشته‌ای صنعتی با 30 میلیارد تومان بیشترین ورود پول حقوقی را به ثبت رساندند. بیشترین تقاضا در نماد «وبملت» و بیشترین عرضه در نماد «سپاها» به ثبت رسید.


کاهش سطح P/E بازار به زیر عدد 8
در روزهای اخیر و با برگزاری اکثر مجامع شرکت‌ها در کنار ارائه گزارش‌های مربوط به عملکرد 3 ماهه آنها، شاهد افزایش قابل توجه ارزش ریالی سود‌سازی و درآمدهای شناسایی شده در بازار بودیم.
آمارها نشان می‌دهد با توجه به رشد درآمد‌های عملیاتی اکثر شرکت‌های بزرگ صنعتی و افزایش مانده سپرده‌ها در بانک‌ها، بازار توانسته در حدود 21 هزار میلیارد تومان سود خالص را برای سه ماهه فصل بعد شناسایی کند که در مقایسه با سود‌های شناسایی شده در فصل زمستان با رشد بیش از 50 درصدی روبه‌رو شده است. (باید توجه داشت که عواملی چون افزایش نرخ تسعیر ارز و افزایش قیمت محصولات تمام شده شرکت‌های تولیدی در کنار رشد صادرات در مواد معدنی و غیره، در رشد درآمدهای ریالی شرکت‌ها مؤثر بوده است. همچنین ذکر این نکته لازم است که در مدت مذکور، افزایش قیمت نهاده‌های تولید و هزینه‌های سربار ساخت منجر به کاهش در حاشیه سود تولیدات شرکت‌ها شده است.)
به هر طریق، افزایش نرخ سود‌سازی و درآمدی شرکت‌ها در مجموع باعث شد تا کارشناسان نرخ‌های EPS بالاتری را برای بازار شناسایی کنند و این موضوع سطح شاخص قیمت بر درآمد (P/E) را با کاهش قابل توجهی روبه‌رو کرد. این شاخص در پایان معاملات روز شنبه به زیر عدد 8 رسید که نشان می‌دهد بازار از نظر این شاخص در حالت ارزندگی قرار دارد.


ترین‌های بازار
دیروز، نمادهای «تاپیکو»، «شستا» و «ومعادن» بیشترین ارزش معاملات و نماد‌های «شستا»، «وتجارت» و «دی» بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند. بیشترین بازدهی روزانه در نمادهای «سشمال»، «زشگزا»، «وبملت» و«غشان» به ثبت رسید و نمادهای «ودی»، «شاوان» و «دبالک» بیشترین کاهش قیمت روزانه را به خود اختصاص دادند. در صنایع نیز گروه‌های تجهیزات مخابراتی، پیمانکاری صنعتی و بیمه بیشترین کاهش و گروه‌های خدمات رفاهی، تولید کود و ترکیبات نیتروژن و محصولات غذایی بیشترین رشد را به خود اختصاص دادند. از 304نمادی که با افزایش قیمت روبه‌رو شدند 48 نماد در صف خرید و از 294 نمادی که با کاهش قیمت روبه‌رو ‌شدند 45 نماد در صف فروش به کار خود پایان دادند. دیروز در معاملات بورس تهران، بیش از پنج میلیارد و ۷۵۹ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۹ هزار و ۸۸۰ میلیارد و در بازار فرابورس ۲ میلیارد و ۸۷ میلیون برگه سهم و اوراق مالی دادوستد شد.

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: میلیارد تومان ارزش معاملات روبه رو شد ورود پول شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۶۵۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افت ۴ هزار واحدی شاخص بورس +نقشه

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز (چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت) با کاهش 3 هزار و 902 واحدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۶۴ هزار و ۹۲۴ واحد ایستاد.

به گزارش مشرق، شاخص هم‌وزن در جریان معاملات روز جاری با ۴۳ واحد افزایش، به ۷۵۰ هزار و ۸۴۴ واحد و شاخص قیمت با ۲۴ واحد رشد به ۴۲۰ هزار و ۲۷۰ واحد رسید.

معامله گران در بورس تهران بیش از ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون سهم و اوراق مالی را با انجام ۲۹۴ هزار معامله دادوستد کردند که ارزش آن به بیش از ۳۵ هزار میلیارد ریال رسید.

نمادهای فملی، فولاد، کچاد، فارس، کگل، شستا و رمپنا بیشترین اثر را بر شاخص بورس داشتند و همگی باعث افت شاخص شدند.

شاخص کل فرابورس ایران هم امروز با ۹۴ واحد افزایش، در ارتفاع ۲۵ هزار و ۱۹۴ واحد ایستاد.

معامله گران در فرابورس حدود ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون سهم و اوراق مالی با انجام ۱۵۸ هزار معامله دادوستد کردند.

نمادهای آریا، حسینا، ودی، هرمز، کرمان و شبصیر بیشترین اثر مثبت را بر شاخص فرابورس داشتند.

دیگر خبرها

  • یک پیش‌بینی از آینده بازار سکه /سکه‌های کوچکتر تغییر فاز دادند
  • تک‌روی سکه‌های کوچکتر نسبت به سایر قطعات/ سکه‌های حراجی به بازار نیامده است
  • شفافیت ۱۰۰ درصدی تمامی معاملات مسکن از طریق سامانه خودنویس اجرایی شد
  • رشد اندک بهای سکه و ثبات قیمت نیم سکه در معاملات امروز
  • بازار بورس ۱۲ اردیبهشت؛ شاخص کل ۳۹۰۱ واحد افت کرد
  • بازار سرمایه هفته را کاهشی به پایان برد
  • افت ۴ هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • نزول بورس برای چهارمین روز متوالی؛ شاخص هم‌وزن قد کشید
  • گزارش روزانه بورس ۱۲ اردیبهشت/ افت ۴ هزار واحدی شاخص
  • جاماندگی بورس از بازار‌ها