Web Analytics Made Easy - Statcounter

به دنبال سوء مدیریت و اعتراضات ۱۲۰۰ کارگر معدن منوجان که بزرگترین معدن کرومیت در خاورمیانه به شمار می‌رود، با دستور رییس جمهور در شورای عالی معادن کشور، بهره‌بردار این معدن خلع شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از "راه آرمان" گنجی از کرومیت در جنوب کرمان قرار دارد، اما شاید کمتر کرمانی بداند که یکی از بزرگترین معادن کرومیت جهان نیز در استان کرمان واقع است اما نام معدن فاریاب را بسیاری شنیده اند این معدن عظیم 70 درصد کرومیت موجود در ایران را در خود جای داده است و بیشترین تولید کرومیت در ایران را دارا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این معدن برای هزاران نفر از مردم جنوب کرمان در شهرستان منوجان اشتغال ایجاد کرده است،کرومیت ثروتی با خلوص بسیار بالا که میتواند در توسعه استان کرمان نقش قابل توجه ایفا کند.

معدن آسمینون منوجان زیر مجموعه شرکت معادن فاریاب به عنوان یکی از مهمترین معادن کرومیت کشور در جنوبی ترین نقطه کرمان قرار دارد.

فعالیت این معدن از این حیث که جزو استراتژیک ترین معادن فلز کرومیت کشور و منطقه خاورمیانه به شمار می رود و اینکه نقش مهمی در تولید فولاد کشور دارد، بسیار حائز اهمیت است. 

کارگران این معدن در اردیبهشت و آذرماه سال گذشته طی ۲ مرحله برای تامین امنیت اشتغال، طبقه بندی شغلی و سایر مطالبات رفاهی خود دست به اعتراض صنفی و تجمع در محور ترانزیتی کرمان - بندرعباس زده بودند و تا چندین روز این مسیر مسدود بود.

دو تجمع سال گذشته کارگران پای استاندار کرمان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سایر مدیران را به ماجرا کشاند و در این میان رییس معدن کرومیت فاریاب با وعده هایی مثل انعقاد قرارداد یک ساله با کارگران و اجرای طرح طبقه بندی شغلی و استفاده از ظرفیت مدیران متخصص بومی مانع ادامه تجمع ها شد.

متاسفانه به دلیل سوء مدیریت در بزرگترین معدن کرومیت خاورمیانه موجب شده بود که هر ساله شاهد تجمع های کارگری و مشکلات امنیتی در شهرستان منوجان ایحاد شود.

یکهزار و ۲۰۰کارگری که باوجود تعویق پرداخت حقوق و مزایا و محقق نشدن مطالباتشان پای فعالیت های تولیدی معدن مانند و شرایط نیز تا زمان پایان قراردادهای یک ساله کارگران بخوبی پیش رفت.

اما از روز یکم خردادماه سال ۱۴۰۱ با پایان یافتن قراردادهای سال گذشته، انعقاد قراردادها با شرکت های پیمانکاری و همچنین زمان انعقاد قراردادها سبب شد تا یکبار دیگر کارفرما با کارگران به توافق نرسد و به علت امضا نشدن قراردادها توسط کارگران، اعلام تعطیلی کند.

متاسفانه کارفرما با وجود تذکرهای مداوم از سوی مسوولان و پیگیری های مکرر به وعده های خود در زمینه معیشت کارگران و رعایت موضوعات ایمنی در محیط کار عمل نکرد و با بی‌اعتنایی نسبت به تعطیلی معدن اقدام کرد.

برای حل مشکل بیش از ۱۰ نشست تخصصی در اداره کار تعاون و رفاه اجتماعی، پنج نشست در استانداری و چندین نشست در فرمانداری منوجان تشکیل و تا حدودی نیز از سوی کارفرما مواردی پذیرفته شد که عملیاتی نشد.

با توجه به اینکه سوء‌مدیریت ها منجر به تهدید شغلی بیش از یک هزار نفر از کارگران زحمتکش و خانواده آنان شده بود.

شکرالهی نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی استان کرمان مطالبه خود را در نامه به رییس جمهور برای رسیدگی به تعطیلی و اعتراضات معیشتی، رفاهی و ایمنی بیش از یک هزار کارگر معدن آسمینون واقع در جنوب استان کرمان اعلام کرد.

این نماینده تصریح کرد: معدن کرومیت آسمینون به منظور استحصال سنگ های معدنی به شخصی واگذار شد که باوجود درآمدهای هنگفت از محل معدن در پرداخت حقوق قانونی کارگران زحمتکش و محروم خود خودداری می کرد.

وی با اشاره به تعطیلی 2 ماهه این معدن گفت: به دنبال اعتراضات شدید کارگری، موضوع خلع ید بهره بردار این معدن در دستور کار شورای تامین استان قرار گرفت.

نماینده مردم کهنوج، فاریاب، رودبارجنوب، قلعه‌گنج و منوجان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: با عنایت رییس جمهور موضوع خلع ید بهره بردار در دستور کار شورای عالی معادن کشور قرار گرفت و بحث خلع ید تصویب و جهت انجام سلسله مراتب اداری ابلاغ خواهد شد.

وی رعایت نکردن مسائل ایمنی زیست محیطی و پرداخت نکردن موضوعات معیشتی را از جمله تخلفات این بهره بردار عنوان کرد. 

شکرالهی به شعار سال مقام معظم رهبری به نام تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین اشاره کرد و گفت: فعالیت های بهره بردار برخلاف شعار رهبر معظم انقلاب بود که به لطف خدا خلع ید شد.

علی ای حال،باید این نکته را نیز در نظر گرفت که شهرستانهای جنوبی استان کرمان از محرومیت ریشه ای رنج می برند و ایجاد زیر ساختهای اقتصادی در این شهرستانها در توسعه اقتصادی بسیار تاثیر گذار است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: استان کرمان معدن کرومیت بهره بردار خلع ید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۶۶۲۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۱ کشته و ۷۵ مجروح در سقوط باورنکردنی آسانسور

همشهری آنلاین _ حوادث: به نقل از خبرگزاری فرانسه، آسانسور معدن پلاتین راستنبرگ در شمال غربی ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی در حین انتقال کارگران از اعماق زمین به بالا بود که ناگهان از ارتفاع حدود ۲۰۰ متری سقوط کرد.

این اتفاق در پایان شیفت کاری کارگران معدن و زمانی رخ داد که آنها پس از یک روز کاری قصد خروج از معدن و رفتن به خانه‌هایشان را داشتند.

در بررسی‌های انجام شده مشخص شد که ایجاد اشکال در چرخ‌دنده‌های آسانسور باعث سقوط آن شده است. تا جایی که مکانیزم عملکرد آسانسور معکوس شد و شتاب گرفت و باعث شد بالابر با سرعت زیاد به پایین سقوط کند. آسانسور معدن، آسانسوری بزرگ با ظرفیت ده‌ها نفر است که در زمان حادثه بیش از ۸۰ نفر داخل آن بودند.

به دنبال این حادثه، تیم‌های امدادی وارد عمل شدند و تمامی کارگران مجروح به بیمارستان انتقال یافتند.

نیکو مولر، مدیر عامل شرکت امپالا پلاتینیوم هولدینگ، در بیانیه‌ای گفت: «این تلخ‌ترین اتفاقی بود که در تاریخ شرکت تجربه کردیم. تحقیقات در مورد علت سقوط آسانسور ادامه دارد و تمام عملیات‌های معدن تا اطلاع ثانوی متوقف است.

به گفته وی، برخی از کارگران به شدت مجروح شده‌اند که بیشتر آنها ار ناحیه مچ پا و ساق پا دچار شکستگی شدند. بقیه با خراش‌های جزئی از بیمارستان مرخص شدند.

یوهان ترون، معاون شرکت امپالا گفت: آسانسور تقریبا ۲۰۰ متر سقوط کرد و از ۸۶ کارگری که داخل آن بودند، ۱۱ نفر جان باختند. آفریقای جنوبی عمیق ترین معادن جهان را دارد و بسیاری از آنها آسانسورهایی دارند که می‌توانند بیش از ۱۰۰ نفر را در یک زمان حمل کنند.

در این حادثه سیستم «اضطراری» نتوانست آسانسور را متوقف کند و این مساله اعتراضات زیادی را درباره ایمن نبودن تجهیزات معدن برانگیخته است.

کد خبر 847560 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها آفریقای جنوبی حوادث جهان معدن

دیگر خبرها

  • بازدید معاون اجرایی رئیس‌جمهور از طرح آبرسانی به شهرستان بهمئی
  • بهره‌برداری ۷۱ طرح بهداشتی و درمانی لرستان در دولت سیزدهم
  • وزیر تعاون: تمام دغدغه رییس جمهور معیشت مردم است
  • سه واحدصنفی متخلف تعزیراتی شدند
  • رئیسی: به صورت ویژه در دستور کار وزرا و مدیران دستگاه‌های اجرایی باشد
  • رئیسی : گشت ارشاد مدیران در دستور کار وزرا باشد
  • ۱۱ کشته و ۷۵ مجروح در سقوط باورنکردنی آسانسور
  • ۹۶ درصد مصوبات سفر رئیس‌جمهور به ایلام اجرایی شده است‌
  • آمریکا: پوتین دستور مرگ الکسی ناوالنی را صادر نکرده
  • فعالیت ۹۱ معدن در استان البرز