پس از «شما» و «ایرانکالا» کدام شبکههای کم مخاطب حذف میشوند؟
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۶۶۶۷۶
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، صداوسیما با پخش آگهی تلویزیونی درباره دو شبکه تلویزیونی شما و ایران کالا خبر حذف و خداحافظی این دو شبکه از آنتن را بهصورت رسمی اعلام کرد.
پخش رسمی شبکه شما در ۸ مرداد ۱۳۹۰ با اتکا به تولیدات برنامهای سیمای مراکز استانها آغاز شد. این شبکه با روی کار آمدن محمد سرافراز رئیس وقت صدا وسیما با شعار کوچک سازی صدا وسیما در ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ در شبکه آموزش ادغام شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شبکهٔ ایرانکالا نیز در سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ تحت عنوان شبکه بازار آغاز به فعالیت کرد و در روزهای پایانی اسفند ۱۳۹۴ بسته شد. در ۱۲ اسفند ماه سال ۱۳۹۶ افتتاح رسمی شبکه ایران کالا را شاهد بودیم.
حذف «شما» و «ایرانکالا» از پنجم مردادماه
آمار پایین مخاطب در دو شبکه تلویزیونی شما و ایرانکالا، پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما را وادار کرد که حکم خداحافظی این دو شبکه را صادر کند.
براساس تیزری که از روز گذشته از شبکههای مختلف تلویزیونی پخش میشود، برنامههای این دو شبکه از پنجم مردادماه به شبکههای پرمخاطب سیما منتقل خواهند شد.
در این تیزر آمده شده است: به اطلاع مخاطبان ارجمند رسانه ملی میرساند به منظور بیشتر دیده شدن برنامههای شاخص شبکههای ایران کالا و شما و برای ارائه وسیعتر زیباییهای گستره پهناور کشورمان و معرفی بیش از پیش ظرفیتهای اقتصادی اجتماعی گردشگری آنها و نیز بازنمایی گستردهتر تولیدات ملی، فعالیتهای اقتصادی و مالی کشور، این برنامهها از پنجم مرداد ماه به شبکههای پربیننده سیما منتقل میشوند تا با همافزایی و استفاده بهینه از منابع رسانه ملی شاهد تقویت و ارتقای این برنامهها باشیم.
در این اطلاعیه تأکید شده است: با اتمام فعالیتهای شبکههای ایرانکالا و شما از پنجم مردادماه رسانه ملی در بازآرایی شبکهها بر اساس نظر مخاطبان و نیز صرفهجویی در امکانات خود گام دیگری را به سوی تحول بر میدارد.
ادغام «تماشا» و «آی فیلم» در سال ۹۳ و پشیمانی پس از آن
شنیدهها ایرنا حاکی است به زودی شاهد ادغام شبکههای تماشا و آی فیلم نیز خواهیم بود. با توجه به این که ماموریت هر دو شبکه پخش سریالهای تکراری است، این ادغام محتمل به نظر میرسد.
در سال ۱۳۹۳ ادغام شبکههای تماشا و نمایش اتفاق افتاد که البته دوامی نداشت و پس از مدتی منتفی شد.
حبیب اله مازندرانی، اولین مدیر شبکه تماشا، مشکلات مالی را یکی از علل ادغام این شبکه ها دانست و افزود: از آن جایی که در سال های اخیر، صدا و سیما با مشکلات شدید مالی رو به رو بود، و اداره دو شبکه متحمل هزینه بالایی است و از سوی دیگر هزینه های بالای تولید سیما، سازمان را به سمتی کشید که در راستای بهینه سازی هزینه ها، این دو شبکه ادغام شوند.
مدیر اولیه شبکه تماشا، این ادغام را مفید دانست و جلوگیری از پخش مجدد سریال های تکراری و بالا رفتن محتوای شبکه هارا از مزایای آن اعلام کرد.
از طرف دیگر با توجه به این که مدیریت و سرپرستی شبکه امید و کودک را یک نفر یعنی محمد صادق باطنی بر عهده دارد، ممکن است برنامههای کودک و نوجوان هم در یک شبکه ادغام شوند.
به نظر میرسد صداوسیما سیاست مشخصی درباره ماموریتها و مخاطبان هر شبکه ندارد و با رفت و آمد مدیران جدید موجودیت شبکههای تازه تاسیس دستخوش تغییر میشود.
برچسبها صدا و سیما شبکه آی فیلم پیمان جبلی شبکه نمایشمنبع: ایرنا
کلیدواژه: صدا و سیما شبکه آی فیلم پیمان جبلی صدا و سیما شبکه آی فیلم پیمان جبلی شبکه نمایش دو شبکه ایران کالا صدا و سیما برنامه ها شبکه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۶۶۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«برمودا» همه رازها را افشا میکند حتی راز آقای مجری!
روزهایی که حرف از پناهندگی کامران نجفزاده به گوش میرسید پای گمانهزنیهای رسانهای برنامهای تلویزیونی با اجرای او به میان آمد. حالا او در «به وقت پیدا شدن» راز سر به مُهر خود را نیز افشا کرد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، «برمودا» با شعار به وقت پیدا شدن از آخرین روز دیماه سر از شبکه نسیم درآورد. شاید برای کسانی که همواره این نکته را در فضایمجازی مطرح میکردند «کامران نجفزاده» در آمریکا پناهنده شده، حضور او روی آنتن شبکه نسیم با یک برنامه گفتوگومحور تعجببرانگیز بود.
اما این لازمه «برموداست» که پرده از راز مگوی شخصیتها برمیدارد. از خود مجری شروع کرد که دیگر نیاز نبود نجفزاده بگوید این همه خبر و جوّسازی رسانهای بود؛ مثلاً من هیچوقت به فکرِ مهاجرت از ایران نبودم چه برسد به پناهندگی!
شاید نکته جالب این برنامه همین صراحتها باشد که میهمانان دیگر پاسخهای تکراری ندهند به سؤالاتی که شاید گهگاه در برخی برنامهها شنیده باشیم. اینجا همه از چیزهایی میگویند که تاکنون نگفتهاند. جذابیت برنامه هم در همینجاست. شاید به همین دلیل باشد این برنامه رقیب «مهمانی» ایرج طهماسب است.
سریالهای جدید تلویزیون/ از بدل و آقای قاضی تا هشتپا و رویانشاید میتوان به این نکته اشاره کرد که تغییر مسیر کامران نجفزاده از خبرنگاری به سمت اجرای یک برنامه تاکشو تصمیم درستی بوده است. اگرچه برخی در همان ابتدا میگفتند ایکاش نجفزاده با یک تاکشوی هاردتاک یا به عبارتی یک برنامه گفتوگومحور صرفاً سیاسی و اجتماعی با سؤالات چالشی به تلویزیون برمیگشت.
مخاطب با شنیدن نامِ «برمودا» و اجرای نجفزاده ابتدا تصور میکرد، میهمانان با چالشهایی که مجری و تیم برنامه ایجاد می کنند، غرق و قربانی میشوند، به ویژه در دورهای که در برخی برنامهها، جنجال و مچ گیری بر اصل گفتوگو ارجحیت دارد.
اما تجربه «برمودا» این نکته را نشان میدهد مخاطب امروز به برنامههای گفتوگومحور سرگرمکننده نیاز دارد. یعنی میتوان برنامهای سیاسی و اجتماعی طراحی کرد و میهمانانی هم داشت اما هم چالش در آن برنامه ایجاد شود و هم فضایِ سرگرمکنندهای برای مخاطب به ارمغان آورد. با پخش برنامه، مخاطبان دریافتند که میهمانان، فرصت بیان حرفها و نظرات مختلفی دارند و مهمتر اینکه تحلیل اشتباه دیگران درباره خود را نیز اصلاح میکنند.
چنین اتفاقی در قالب سؤالات مجری و گروه نویسندگان رخ میدهد و آنها مسیر مصاحبه را طوری طراحی میکنند که بخش زیادی از پرسشها رفتار، گفتار و طرز تفکر میهمان را نشانه میرود. با این حساب «برمودا» بیش از آن که در پی چالش باشد، زمینهای مناسب را برای «گفتوگوی با احترام» فراهم میکند.
پرسیدن سوالات خندهدار یا به اصطلاح فان توسط مجری از میهمانان در زمان انجام مصاحبه و چاپ صفحه اول روزنامه با عکس و تیتر میهمان در پایان برنامه، سبب شده است تا مخاطبان عام شبکه نسیم، تا پایان برمودا را دنبال کنند.
دعوت از چهرههای مختلف سیاسی، ورزشی، هنری و غیره با هر گرایش و عقیدهای، یکی دیگر از امتیازهای برنامه برمودا است؛ برنامه برمودا در زمانهای مختلف از گرایشهای مختلف میهمان دعوت میکند تا مخاطب تنوع در برنامهسازی و محدود نبودن آن را حس کند.
ناگفته نماند پیشینه مطبوعاتی و ژورنالیستی کامران نجفزاده نیز به کمک برنامه برمودا آمده و سبب شده است، مخاطب گفتوگوهای متفاوتی را ببیند که خبری از سوالات تکراری و کلیشهای نیست.
کامران نجفزاده که با گزارش هایی در بخش خبری 20:30 شبکه دوم سیما، نامی برای خود دست و پا کرد و سپس به عنوان خبرنگار صدا و سیما به آمریکا اعزام شد، با همان بیان و ارائه ژورنالیستی و ایهامها و استعارههای فراوان، میهمان را پای گفتوگو مینشاند.
مجموعه این عوامل سبب شده است، تا برنامه برمودا یکی از برنامه های موفق صدا وسیما در این ایام لقب بگیرد.
اگرچه برخی در این میان شاید به انتقاد از این برنامه، آن را یک برنامه تقلیدی از نوع خارجی و به نوعی مشابهسازی فرض کنند اما همین که تولیدکنندگان چنین برنامهای جرأت کردهاند که برنامهای با حال و هوای جدید و نه صرفاً چالشی بلکه یک برنامه گفتوگومحور صادقانه و بدون پرده را با شخصیتها و میهمانان برنامه تولید کنند خود جای قدردانی دارد.
چرا که یک بدعت و نوآوری در نوع برنامهسازی در صداوسیما به شمار میرود که در کمتر برنامه تلویزیونی گفتوگومحور تاکنون شاهد آن بودهایم و درواقع از این منظر قابل تأمل و تفکر است. اگرچه در فواصل برنامه کامران نجفزاده به عنوان مجری سعی می کند که با میهمان برنامه و با اطلاعاتی که از وی دارد او را غافلگیر کند.
نگاهی به برنامه رمضانی شبکه افق با کارشناس «وقت سحر»اما صحبتهای بدون پرده و کمحاشیه باعث میشود که میهمان برنامه خودرا غریبه حس نکند و به راحتی وارد یک گفتوگوی صمیمی شود و حتی در برخی موارد حرفهای ناگفتهای را هم بر زبان میآورد که برای مخاطب تازگی دارد. شاید در کنار مجری و ویترین اصلی برنامه، اگر کسی «برمودا» را ببیند و نگاهی به تیتراژ بیندازد، نامهای آشنایی چون محمدرضا شهیدیفر و محسن نجفیسولاری به چشم میخورد که به نظر میرسد قطعاً نقش مهمی داشتند.
لازم است تلویزیون در عصر کنونی به جایِ دعوت از میهمانان تکراری و طراحی پرسش و پاسخهای تکراری و کلیشهای، با خلاقیت و نوآوری به فکرِ ساخت برنامههایی برود که سرگرمکننده باشند. حتی اگر قرار است گفتوگومحور و چالشی باشند.
در میانِ این همه رئالیتیشو که معلوم نیست چرا آنقدر زیادهستند، میتوان برنامههای گفتوگومحور اندیشهای درست و عمیق مثلِ کار جدید رضا درستکار در شبکه نمایشخانگی که ایام ماه رمضان و پس از آن بازدیدکنندههای بسیاری دارد، طراحی کرد.
یا «برمودا» کامران نجفزاده توانست در این فضا خوب دیده شود. حتی مسابقهها و برنامههای دیگری طراحی شوند که همه یک دفعه به شکل مافیا درنیایند و یا پدرخواندههایی که یک به یک با رنگ و لعاب میآیند و میروند و اتفاقی هم برای آنها نمیافتد.
امروز مخاطب حتماً بیننده برنامههایی میشود که خلاقیت و نوآوری را در آنها ببیند نه اینکه شاهد و ناظر برنامههایی باشد که علاوه بر کپی و تقلید پررنگ، همهچیز را چند سال قبل در برنامهای دیگر دیده باشد. حتماً «خندوانه» و «دورهمی» و امثالهم بدون استفاده از خلاقیت و نوآوری دیده نمیشوند همچنان که مهران مدیری برای بازگشت با یک برنامه سراغِ اتفاقی جدید به نام «اسکار» رفت.
انتهای پیام/