Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-03@16:58:08 GMT

فعالیت جایگاههای CNG مقرون به صرفه نیست

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۶۶۷۶۱

فعالیت جایگاههای CNG مقرون به صرفه نیست

عضو انجمن CNG کشور 'گفت: فعالیت جایگاه های سی ان جی با توجه به افزایش هزینه های جاری، تعمیرات و نگهداری مقرون به صرفه نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا از قزوین؛ رضا نیکزاد عضو انجمن سی ان جی کشور در حاشیه بازدید از جایگاه های سی ان جی شهرستان بویین زهرا در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار برنا با اشاره به مصوبه مورخ ۱۸ تیر ۱۴۰۱ دولت در خصوص تعیین کارمزد  جایگاه‌ های عرضه CNG اظهار داشت: تعیین قیمت ۵۷۰ تومان برای هر مترمکعب CNG، به معنای تغییر قیمت برای مصرف‌کنندگان نیست و فقط برای نحوه محاسبه کارمزد جایگاه‌داران سی ان جی لحاظ شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: مجموعه جایگاه داران سی ان جی کشور ضمن تشکر از مسئولین مربوطه و دولت محترم در خصوص افزایش کارمزد جایگاه داران بیان کرد: قیمت مصوبه دولت با درخواست جایگاه داران سی ان جی که بر اساس نگاه کارشناسی توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان تعیین شده بود فاصله بسیار زیادی دارد واین کار نوعی درمان مقطعی است و بر خلاف مصوبات کار گروه حق العمل فقط بخشی از هزینه های جاری جایگاه داران را تامین می کند. 

نیکزاد تاکید کرد: درخواست جایگاه داران CNG کشور برای افزایش کارمزد بیش از صد درصدی است که حداقل 85 درصد بطور تلویحی توسط سازمان حمایت مورد تایید قرار گرفته که در حال حاضر دولت با افزایش 45 درصدی موافقت کرده است. 

عضو انجمن CNGکشور یادآورشد: از سال ۱۳۹۴  تا سال ۱۳۹۶ در زمینه افزایش قیمت کارمزد جایگاه داران سی ان جی کشور هیچ گونه تصمیمی گرفته نشد و از اواخر سال ۹۶ تاکنون قیمت تجهیزات اصلی جایگاه ها که عمدتا وارداتی است بیش از 15 برابر افزایش داشته ضمن اینکه هزینه های نگهداری و جاری مانند روغن مصرفی که توسط شرکتهای دولتی و داخلی تولید می شود نیز  تا 20 برابری افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه روغن های تولید شده داخلی که در تعمیر و نگهداری تجهیزات استفاده می شود کیفیت مناسبی ندارند اظهار داشت: روغن‌ های بی کیفیت موجب آسیب رساندن به قطعات و تجهیزات می شود که بخش عمده آن با سرمایه دولتی نصب شده و در این میان هزینه های پرسنلی نیز حداقل 10 برابر  افزایش داشته که جایگاه داران سی ان جی به دلیل بالا نرفتن کارمزد علیرغم ضرر و زیان های انباشته به فعالیت خود ادامه می دهند تا زنجیره خدمت رسانی به مردم قطع نشود.

نیکزاد خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته و شیوع پیک همه گیری کرونا و تحریم های ظالمانه دشمنان تمام جایگاه داران CNG کشور متحمل خسارت های بسیار سنگین شدند و برخی از فعالان این صنف برای جلوگیری از تحمیل خسارت های بیشتر از این عرصه خارج شدند و تعدادی از جایگاه ها تعطیل شده و این موضو ع موجب بی انگیزگی سرمایه گذاران بخش خصوصی شده است.

وی اضافه کرد: این در حالی هست که بسیاری از کشورهای دنیا بویژه‌ کشورهای همسایه علیرغم نداشتن گاز نسبت به توسعه استفاده از CNG بخصوص در بخش حمل و نقل عمومی و خودروهای سنگین تمایل پیدا کرده اند و سرمایه گذاری های زیادی در این عرصه انجام داده اند.

عضو انجمن CNG کشور یادآور شد : دولت در افزایش کارمزد،  جایگاه سی ان جی و سوخت مایع را همتراز قرار داده و یکسان محاسبه کرده در حالی که جایگاه سی ان جی یک مجموعه تولیدی و تبدیلی  است که گاز متان فشار پایین دریافتی را فشرده سازی و تبدیل به فشار بالا کند تا قابل مصرف در خودرو باشد که این فرآیند مستلزم نصب امکانات و تجهیزات مشابه یک پالایشگاه کوچک است.

وی بیان کرد:  نگهداری این پالایشگاه کوچک مستلزم هزینه برق بالا، روغن، نگهداری، تعمیرات، اورهال است که ‌همتراز کردن افزایش کارمزد این دو کاملا غیر کارشناسی است.

  فعالیت 2500 جایگاه CNG در کشور 

نیکزاد با اعلام اینکه در حال حاضر2500 جایگاه سی ان جی در سطح کشور فعالیت دارند گفت: با توجه به شرایط موجود عمده جایگاه های CNG  زیان ده هستند و 80  درصد تجهیزات جایگاه ها مستهلک شده و نیازمند نوسازی است.

عضو انجمن CNG کشور در خصوص دلیل به روز نشدن تجهیزات جایگاه ها گفت: درآمد جایگاه های CNG پاسخگوی نوسازی و به روز رسانی تجهیزات نیست و اگر تجهیزات آن ایرادی پیدا کند و دچار نقص فنی شود تامین منابع مالی و تعمیرات آن ماهها زمان لازم دارد و درآمدهای جایگاه حتی جوابگوی تعمیرات اساسی و نوسازی هم نیست.

وی گفت: بخش عمده ای از تجهیزات و امکانات جایگاه های CNG وارداتی و با تکنولوژی بالاست که در سال های اخیر قیمت آن چند برابر افزایش یافته لذا اگر در زمینه منطقی کردن دستمزد جایگاه های سی ان جی تصمیمات کارشناسی، دقیق  و واقع بینانه اتخاذ نشود پیش بینی می شود تعداد زیادی از این جایگاهها تعطیل شود.

نیکزاد بیان کرد: ظرفیت جایگاه های کشور حدود چهل میلیون متر مکعب در روز است که بدلیل کم کاری و بی توجهی در ده سال گذشته در تولید خودرو دوگانه سوز در حال حاضر روزانه 24 مترمکعب مصرف گاز سی ان جی در کشور است که تقریبا معادل همین میزان کاهش مصرف بنزین  را به همراه دارد لذا اگر این کم توجهی ادامه یابد و برای آن تدبیر نشود ضمن نابودی این صنعت با این حجم از سرمایه گذاری و سود برای کشور،  جبران این مقدار بنزین برای کشور فوق العاده سخت و هزینه بر می باشد.

این مسئول گفت:  به دلیل وجود گسترده ذخایر گاز و دسترسی مناسبه به شبکه خطوط انتقال استفاده مناسب و فراگیر از این نعمت خدادادی و صنعت پاک، سودآوری و مقرون به صرفه بودن انتظار می رود توجه به مشکلات جایگاه داران و اقتصاد ی کردن این صنعت در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: رضا نیکزاد سی ان جی کشور جایگاه داران سی ان جی افزایش کارمزد عضو انجمن CNG جایگاه ها CNG کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۶۶۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزیره قشم در نگاه سازمان مدیریت بحران جایگاه ویژه‌ای دارد

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به جایگاه ویژه و راهبردی جزیره قشم گفت: جزیره قشم در نگاه سازمان مدیریت بحران جایگاه ویژه‌ای دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قشم، محمدحسن نامی در نشست با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با تاکید بر گسترش بیشتر دامنه همکاری این سازمان و منطقه آزاد اظهار داشت: با توجه به صحبت‌های ارزشمند مقام معظم رهبری در حوزه تجارت دریایی، اهمیت این جزیره دوچندان شده و توسعه آن نیازمند ارتقای ایمنی است.

وی با اشاره به اینکه جزیره قشم بزرگترین جزیره جمهوری اسلامی ایران است، گفت: در نگاه سازمان مدیریت بحران کشور این منطقه جایگاه ویژه‌ای دارد و ما برای ایجاد آمادگی در مقابل انواع حوادث احتمالی در این جزیره سازمان منطقه آزاد را همراهی خواهیم کرد.

قشم شبکه مطلوبی از الزامات مدیریت بحران ندارد

رئیس سازمان منطقه آزاد قشم نیز در این دیدار با تاکید بر توسعه هر چه بیشتر مقوله ایمنی در این جزیره، گفت:در این جزیره شبکه مطلوبی از الزامات مدیریت بحران وجود ندارد و بودجه دولتی هم برای مدیریت بحران و ایمنی در این خصوص اختصاص نیافته است.

عادل پیغامی افزود: جزیره قشم به لحاظ دارا بودن شهرک‌های صنعتی، بنادر، اسکله‌ها و ظرفیت های مهم تجاری و اقتصادی نیازمند افزایش ایمنی است و در تلاش هستیم اقدامات مثبتی را در این حوزه انجام دهیم.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت حوزه مدیریت بحران و توسعه استانداردهای ایمنی، بودجه نسبتا خوبی به حوزه مدیریت بحران و ایمنی جزیره قشم اختصاص داده‌ایم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد خاطرنشان کرد: استقرار ایستگاه آتش نشانی در بندر بهمن، ساخت شناور آتشخوار و پهپاد آتش نشان برای ایمنی ساختمان‌ها و همچنین استقرار آمبولانس در بندر بهمن و تجهیز ناوگان امدادی از جمله اقدامات انجام از سوی این سازمان برای افزایش ایمنی در این جزیره است.

پیغامی تاکید کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر در حوزه پدافند غیرعامل، بحران و ایمنی در این جزیره با استانداردهای کشور فاصله داریم، همراهی سازمان مدیریت بحران کشور برای بهبود و ارتقای زیرساخت‌های ایمنی در این جزیره ضروری و حائز اهمیت است.

مجید فرهادی مدیر پدافند غیرعامل، بحران و ایمنی سازمان منطقه آزاد قشم نیز در این نشست گفت: از سازمان مدیریت بحران کشور درخواست داریم بیشترین همکاری‌‌های لازم را برای خرید تجهیزات نجات و ایمنی قشموندان با این سازمان داشته باشند.

انتهای پیام/7558/.

دیگر خبرها

  • جزیره قشم در نگاه سازمان مدیریت بحران جایگاه ویژه‌ای دارد
  • کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه
  • اعلام آمادگی ایران برای صادرات تجهیزات پزشکی به آفریقا
  • آمادگی ایران برای صادرات تجهیزات و ملزومات پزشکی به آفریقا
  • تصاویر تجهیزات چهارده کشور در روسیه
  • افزایش پوشش اینترنت نسل چهارم در سرولایت نیشابور 
  • هدف گذاری شیلات گیلان بر روی توسعه آبزی پروری با تکنولوژی‌های برتر
  • رونمایی از بانک امانات تجهیزات پزشکی در دشتستان
  • به موضوعات مهم جامعه کارگری، توجه شود
  • مدیرکل اقتصادی استانداری، از سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریالی چین در بخش کشاورزی مازندران خبر داد