Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-01@09:48:24 GMT

دردهای افغانستان نیازمند درمان منطقه‌ای

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۶۶۷۷۷

دردهای افغانستان نیازمند درمان منطقه‌ای

افغانستان، رنجور و زخم‌خورده از دهها سال دخالت و اشغال نظامی بیگانگان، امروز شرایط بسیار دشواری را تجربه می کند و مردم رنج کشیده این کشور جنگ زده پس از فرار غیرمسئولانه آمریکا و هم پیمانانش از این سرزمین، بیش از هر زمان دیگر نیازمند حمایت‌های همراه با حُسن نیت کشورهای منطقه بویژه همسایگان هستند.

به گزارش ایران اکونومیست،  تاشکند پایتخت ازبکستان، روزهای سوم و چهارم تیرماه جاری(دوشنبه و سه شنبه) میزبان «کنفرانس بین‌المللی امنیت و توسعه اقتصادی افغانستان» است و جمهوری اسلامی ایران نیز با اعتقاد به دیپلماسی همسایگی و رویکرد راه حل منطقه ای برای کمک به صلح و ثبات و آرامش منطقه از جمله افغانستان، در این نشست حضور می یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیسی جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان به نمایندگی از ایران در نشست تاشکند حضور خواهد یافت.

همچنین هیاتی از حکومت طالبان افغانستان به ریاست امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه این حکومت ، بنا به دعوت رسمی ازبکستان در نشست تاشکند شرکت خواهد کرد. هیات طالبان امروز راهی تاشکند شد.

عزیمت هیات طالبان افغانستان به ازبکستان برای شرکت در نشست تاشکند

در آستانه نشست بین المللی تاشکند با موضوع افغانستان که قرار است با حضور هیات های عالی ازحدود ۲۰ کشور ازجمله کشورهای همسایه افغانستان در روزهای سوم و چهارم تیرماه جاری(دوشنبه و سه شنبه هفته جاری) در تاشکند برگزار شود، جمهوری اسلامی ایران تلاش دارد تا این نشست، بیشترین دستاورد ممکن را برای پیشبرد صلح، ثبات، توسعه و آرامش برای مردم افغانستان و در نتیجه برای منطقه بدنبال داشته باشد.

برای تحقق حداکثری این هدف، حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان از بیش ازیک ماه پیش، سفرها و رایزنی های منطقه ای خود را به کشورهای همسایه افغانستان آغاز کرده و در این سفرها و دیدارها با مقامات عالی کشورهای تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، پاکستان و همچنین در دیدار با ضمیر کابلوف نماینده ویژه دولت روسیه در امور افغانستان، مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال افغانستان و تحولات منطقه را تشریح کرده است.

ملاقات حسن کاظمی قمی و ضمیر کابلوف نمایندگان ویژه  دولت های ایران و روسیه در امور افغانستان

ایجاد همگرایی حداکثری میان کشورهای همسایه افغانستان و همسو سازی نگاه ها با هدف کمک به ایجاد ثبات و آرامش دائمی، توسعه و برون رفت از شرایط دشوار ناشی از حضور ۲۰ ساله اشغالگران آمکریکایی-غربی در افغانستان و نیز کمک به فراهم شدن زمینه های لازم برای تشکیل دولتی فراگیری در این کشور، از جمله مهم ترین اهداف کاظمی قمی در سفرهای اخیر بود.

از آنجا که جمهوری اسلامی ایران مخالف هرگونه حضور بیگانگان در منطقه بوده و راه حل ها و نسخه های دورن منطقه ای را تنها و بهترین راه پایان دادن به مسائل منطقه و ایجاد صلح وثبات به عنوان مهم ترین بسترلازم برای توسعه و پیشرفت می داند، لذا از برگزاری نشست های منطقه ای ازجمله نشست تاشکند استقبال می کند.

کاظمی قمی که در آخرین مقصد از سفرهای منطقه ای خود قبل از نشست تاشکند روزهای اخیر به پاکستان سفر کرده بود، در جریان این سفر در گفت و گو با ایران اکونومیست، تاکید کرد: تشکیل دولت فراگیر، راه برون رفت افغانستان از اوضاع کنونی است

نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان گفت: نگاه جمهوری اسلامی نسبت به بحران همسایه خود، نگاه مردمی و حکیمانه است و معتقدیم استفاده از همه ظرفیت‌های مردمی افغانستان برای تشکیل دولتی فراگیر، راه برون رفت این کشور از اوضاع کنونی است.

دیدار حسن کاظمی قمی نماینده ویژه دولت ایران در امور افغانستان با بلاول بوتو زرداری وزیر امور خارجه پاکستان

وی بعد از ملاقات با برخی مقامات عالی پاکستان، در مصاحبه با ایران اکونومیست گفت: در آستانه یکسالگی فرار طراحی شده و غیرمسئولانه آمریکا از افغانستان هستیم و وقتی طی این مدت تحولات کشور همسایه را رصد می‌کنیم متاسفانه به نقش مخرب آن کشور در صحنه داخلی افغانستان به ویژه در پرونده امنیتی و فشار و تحریم علیه مردم بی‌پناه این کشور پی می‌بریم.

وی با ابراز نگرانی درباره گسترش تروریسم در افغانستان اظهار داشت: در طول یک سال اخیر داعش در داخل افغانستان از لحاظ جغرافیایی، ساختار و سازمانی گسترش یافته و متقابلا تلاش آمریکا نیز این است تا شرایطی را به وجود آورد که افغانستان به سمت ثبات و امنیت نرود.

کاظمی قمی گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران به افغانستان، مطابق با فرمایشات رهبر معظم انقلاب، بر پایه نگاه مردمی است. بر اساس فرمایش حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، دولت‌ها می‌آیند و می‌روند و مردم می‌مانند، لذا جمهوری اسلامی با چنین نگاهی حکیمانه‌ای، سیاست خود را بر تعامل با حاکمان طالبان قرار داد و دلیل آن نیز، کمک به امنیت، ثبات و بهبود اقتصادی افغانستان است در غیر این صورت وخامت اوضاع موجب گسترش موج ناامنی، تروریسم و حجم آوارگان خواهد شد.

موضوع به رسمیت شناختن حکومت طالبان افغانستان که از اصلی ترین خواسته های این حکومت از جامعه جهانی است، یکی دیگر از موضوعات گفت و گو در نشست تاشکند خواهد بود. تاکنون هیچ یک از کشورهای جهان طالبان را به رسمیت نشناخته اند و معتقدند این حکومت هنوز شرایط کافی و اقدامات لازم برای به رسمیت شناخته شدن را انجام نداده است. طالبان اما مدعی است گام های زیادی در مسیر تحقق شروط به رسمیت شناخته شدن برداشته است.

یکی از لازمه های فراهم شدن مقدمات و زمینه به رسمیت شناخته شدن از سوی کشورهای منطقه و همسایگان افغانستان، مشورت های مستمر بین کشورهای منطقه و دستیابی به یک رویکرد و توافق مشترک در این زمینه است که نشست هایی مثل نشست تاشکند می تواند در این زمینه موثر باشد. امنیت در افغانستان و حصول اطمینان از اینکه هیچ خطری از خاک این کشور ، دیگر کشورها را تهدید نخواهد کرد، یکی از خواسته های اصلی کشورهای منطقه و یکی از عوامل اصلی تقویت امنیت در منطقه است.

جمهوری اسلامی ایران که توسعه  و تقویت روابط با همسایگان را همواره در اولویت سیاست خارجی خود قرار داده و با اعتقاد به حسن همجواری، همواره سیاست های خود را بر اساس تنظیم بهترین روابط با ملت ها و دولت های همسایه تعریف کرده است، روابط تاریخی خود با ملت افغانستان را فراتر از رابط دو کشور می بیند و مشترکات فراوان فرهنگی، زبانی، دینی، قومی و میزبانی ایران از میلیون ها خواهر و برادر افغان که به دلیل جنگ و ناامنی و تبعات ناشی از آن ، ناگزیر خاک کشورشان را ترک کرده اند، باعث شده تا دو همسایه، فراتر از مناسبات سیاسی و اقتصادی و فرهنگی، روابط در هم تنینده وناگسستنی مردم با مردم داشته باشند.

ایران به رغم فشارها و سختی های اقتصادی ناشی از تحریم های یکجانبه و ظالمانه آمریکا، به عنوان یک کشور مسلمان و پایبند به اصول، دستورات و آموزه های دین مبین اسلام در خصوص ضرورت توجه به همسایگان، همواره در تلاش برای یاری رساندن به ملت رنج کشیده افغانستان بوده و در تازه ترین اقدام، هنگام وقوع زلزله اخیر در مناطقی از افغانستان، اولین کشوری بود که کمک های انسان دوستانه را در اختیار زلزله زدگان قرار داد و با اعزام تیم های امداد و نجات، به یاری همسایه شرقی خود شتافت.

جمهوری اسلامی ایران با اعتقاد به اصول حسن همجواری و توجه ویژه به دیپلماسی همسایگی و با این سیاست اصولی خود که ثبات ، امنیت و توسعه کشورهای همسایه را ثبات، امنیت و توسعه خود و منطقه می داند و با اعتقاد به اینکه مرزهای صلح و دوستی با همسایگان، بیشترین منافع را عاید همه کشورهای منطقه خواهد کرد، از هیچ تلاشی برای تحقق این سیاست مبتنی بر صلح دوستی دریغ نکرده است.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: افغانستان ، طالبان ، تاشکند

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: افغانستان طالبان تاشکند ایران در امور افغانستان جمهوری اسلامی ایران کشورهای همسایه نشست تاشکند کشورهای منطقه حسن کاظمی قمی نماینده ویژه منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۶۶۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود

وزیر امور خارجه ایران در پیامی به مناسبت روز ملی خلیج فارس گفت «امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت تمامی کشورهای ساحلی تامین خواهد شد و در این مسیر، استثناء و تجاهل نسبت به هیچ کدام از کشورها پذیرفته نیست».

به گزارش ایسنا، در این پیام آمده است: مایلم مراتب خرسندی خود برای برگزاری مراسم گرامیداشت روز ملی خلیج فارس را ابراز نمایم. بزرگداشت این روز مهم، در واقع تکریم هویت ملی ایرانیان به شمار می‌آید، لذا این روز بزرگ را به حضار محترم و همه ایرانیان تبریک می‌گویم.

خلیج فارس نامی جاودانه و میراثی جهانی است. در تاریخ ایران دهم اردیبهشت روزی است که یادآور از خودگذشتگی‌های مردمانی دلاور که با مجاهدت خود، پایان اشغال و استعمار پرتغالی بر سواحل جنوبی را پس از سال‌ها رقم زدند.

خلیج‌فارس پهنه بی‌نظیر مواصلاتی میان اروپا، آفریقا، آسیای جنوبی و جنوب شرقی است و از نظر راهبردی، بخشی از یک نظام ارتباطی مهم جهانی می‌باشد که اقیانوس اطلس، دریای مدیترانه، دریای سرخ و اقیانوس هند را در بر دارد. اهمیت خلیج فارس در ابعاد تاریخی، تمدنی، جغرافیایی، فرهنگی و از  جهات گوناگون اقتصادی، سیاسی، حمل‌ونقل، انرژی و ژئوپلیتیک از توضیح و تکرار بی‌نیاز است. به همین دلیل است که اهمیت این پهنه آبی در سراسر جهان بسیار قابل توجه است.

در نگاه و باور جمهوری اسلامی ایران، امنیت مقوله‌ای پیچیده، متکثر، چند بعدی و تفکیک ناپذیر است که صرفاً با همکاری دست جمعی و از طریق تقویت پیوندها و ایجاد سازوکارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی محقق خواهد شد. در همین راستا معتقدیم امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت تمامی کشورهای ساحلی تامین خواهد شد و در این مسیر، استثناء و تجاهل نسبت به هیچ کدام از کشورها پذیرفته نیست و جمهوری اسلامی ایران در زمینه ارائه پیشنهاد و ابتکار در این حوزه‌ها، همواره پیش‌قدم بوده است.

جمهوری اسلامی ایران با توجه به ارزش‌ها و پیوندهای مشترک با مردم منطقه همواره در کلیه زمینه‌ها از پدیده‌های زیست محیطی و گردشگری گرفته تا امنیت نظامی و روابط اقتصادی آماده همکاری و در اختیار قرار دادن ظرفیت‌ها و مزیت‌های خود در مسیر توسعه پایدار خلیج فارس بوده است. مایلم مجددا تاکید کنم کشورمان با برخورداری از ظرفیت‌های گسترده خدادادی و کسب پیشرفت‌های گسترده در عرصه‌های مختلف، آمادگی دارد تا این دستاوردها را در خدمت به صلح، ثبات، توسعه و پیشرفت منطقه و ارزش‌های مشترک دیرپای آن قرار دهد.

هرچند نام خلیج فارس با ایران و ایرانی عجین شده اما درعین حال خلیج فارس محملی برای همسایگان ابدی و خانه‌ای برای همه ملت‌های پیرامون آن است. از همین رو، دولت سیزدهم در راستای سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند و نصب‌العین قرار دادن سه اصل عزت، حکمت و مصلحت، بازتعریف و بازتنظیم روابط با همسایگان را مد نظر قرار داد و نه در شعار بلکه در عمل نشان داد که مجدانه به دنبال تبدیل خلیج فارس به گرانیگاه سیاست همسایگی و صلح و ثبات در منطقه از راه تعامل و گفتگو بین دو ساحل این گستره آبی است.

حضار گرانقدر؛ یک ویژگی مهم که وجه شناسه امروز برای خلیج‌فارس به شمار می‌رود، روحیه مبارزاتی ساحل‌نشینان سلحشور آن است که اشغال و حضور بیگانگان را برنمی‌تابند. بخش اعظم نابسامانی‌های موجود در خلیج فارس به واسطه دخالت و حضور قدرت‌های خارجی در منطقه بوده که درک سطحی، برداشتی نادرست و منفعت محور از تحولات آن دارند. دخالت و نقش‌آفرینی کشورهای فرامنطقه‌ای نه تنها موجب ثبات و امنیت مردمان این دیار نشد، بلکه مسیر همکاری‌های مسالمت‌آمیز را به مواجهه و واگرایی سوق داد.

در حالیکه آمریکا و غرب به دنبال فروش تسلیحات بیشتر و متنوع‌تر به کشورهای منطقه هستند، جمهوری اسلامی ایران با اتکاء به نفس، عقلانیت سیاسی، رفتار مسولانه و روابطی مودت‌آمیز به دنبال اتصال جنوب این پهنه تاریخی به آسیای میانه، قفقاز و دریای سیاه بوده تا منافع همه ملت‌های منطقه را مورد توجه قرار دهد. ایران، به عنوان یک کنشگر بزرگ و توانمند، با تکیه بر ظرفیت‌های عظیم خود و ایمان به توانمندی‌های نهفته در خلیج فارس و داشته‌های کشورهای این حوزه، برای کمک به پیشرفت و تعالی ملل مسلمان منطقه اطمینان کامل دارد. فراموش نکنیم ما با همه تمایزها و تفاوت‌های فرهنگی، زبانی، نژادی، مذهبی و فکری قرنهاست در کنار یکدیگر زیست مشترک داشته‌ایم و به یقین برای نسل‌های آینده نیز باید سرنوشتی مشترک توام با همزیستی مسالمت‌آمیز و همبستگی اجتماعی را به ودیعه بگذاریم.

اینک با درک و مطالعه این تجربه، جمهوری اسلامی ایران بر آن است تا در مشورت و همکاری با همسایگان خود یک الگوی بومی برای ثبات و امنیت منطقه استراتژیک غرب آسیا را پیشنهاد کند. در این خصوص وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آمادگی آن را دارد تا در همفکری و جلب نظرات سازنده مراکز مطالعاتی و اندیشمندان صاحب نام کشورهای منطقه، نگرش مفهومی مورد نظر را غنا بخشد.

امروز در حالی نام جاودان خلیج فارس را گرامی می‌داریم که تحولات مهمی در اطراف ما به ویژه  در شامات که ارتباط تاریخی با خلیج فارس دارد در جریان است. قطعا دفاع از فلسطین و فروکاستن از آتش افروزی رژیم صهیونیستی تاثیرات مثبتی در منطقه مهم و حساس خلیج فارس نیز خواهد داشت.

در مقام وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، امید آن دارم خلیج فارس همواره امن، با ثبات و پر رونق محیطی برای آرامش مردمان شمال و جنوبش باشد. 

باور دارم این همایش با حضور و مشارکت فعالانه همه صاحب نظران و اندیشمندان و با ارائه بحث‌های مستدل و تبادل نظر همه جانبه به اهداف والای خود که همانا تقویت منافع ملی و هویت فرهنگی و تاریخی ایران و صیانت از آن  است، دست خواهد یافت.

در پایان از همه دست اندرکاران این مراسم بخصوص محققان و  اساتید گرانقدر که در پاسداشت این روز بزرگ همت گماشته‌اند سپاسگزاری می‌کنم.

دیگر خبرها

  • روایت روزنامه جمهوری اسلامی از مدارا با طالبان بدون خط قرمز/ جازدن سیل به جای دادن حقابه!
  • امضای قرارداد صادراتی ازبکستان با تجار افغانستانی
  • حمله تروریستی به مسجد شیعیان در هرات و دو نکته مهم
  • اعلام مجدد آمادگی راه‌آهن جهت حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه
  • راه‌آهن: قطار ترانزیتی افغانستان مجوز گمرک را ندارد
  • اعلام آمادگی مجدد راه آهن جهت حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه
  • پیام امیرعبداللهیان به مناسبت «روز ملی خلیج فارس»
  • امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • پیام امیرعبداللهیان به همایش روز ملی خلیج فارس
  • راهکارهای خانگی برای درمان معده‌دردهای خفیف