Web Analytics Made Easy - Statcounter

آتشپاد دوم ابراهیم مطلبی گفت: همه ساله در ماه محرم، محبان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) اقدام به برپایی مجالس مرثیه و محافل سوگواری می‌کنند که در بسیاری از این محافل به دلیل موقت بودن فضای تعبیه شده، اصول ایمنی مورد توجه قرار نمی‌گیرد و منجر به حوادث جبران‌ناپذیری همچون آتش‌سوزی می‌شود.

وی ادامه داد: نصب سازه‌های فلزی غیرمقاوم، استفاده از مواد قابل اشتعال در سقف، کف و روی دیوارها، به‌کارگیری وسایل گازسوز غیرایمن و غیراستاندارد و رعایت نکردن موارد ایمنی برق، نمونه‌ای از مواردی است که موجب وقوع حادثه در مجالس سوگواری می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: کارشناسان این سازمان به‌منظور جلوگیری از آتش‌سوزی و بروز هرگونه حادثه، توصیه می‌کنند که موارد ایمنی در برپایی مجالس عزاداری مورد توجه قرار گیرد و فضای در نظر گرفته شده جهت تجمع سوگواران حسینی به گونه‌ای آماده شود که دسترسی خودرو‌های آتش‌نشانی به مکان برپایی مراسم در هنگام بروز حادثه احتمالی امکان‌پذیر باشد و مکان برپایی مراسم و پارک خودرو‌ها باعث سد معبر یا مختل کردن رفت و آمد خودرو‌های آتش‌نشانی نشود.

وی با بیان اینکه برپایی مجالس نباید نزدیک تیر‌های فشار قوی برق باشد، اضافه کرد: سازه محل مراسم باید به گونه‌ای باشد که تحمل بار مرده و بار زنده احتمالی و همچنین وزش تند باد را داشته باشد و در هر صورت وجود حداقل دو مسیر خروجی برای خروج از مراسم الزامی است؛ بدیهی است در اماکن وسیع تعداد و موقعیت راه‌های خروج باید با نظر کارشناسان آتش‌نشانی در نظر گرفته شود؛ در زمان برپایی مراسم، باید تمام در‌های ورود و خروج باز باشد و به سمت خارج از محل باز شود تا در مواقع بروز آتش‌سوزی یا حادثه امکان خروج سریع شهروندان سوگوار مقدور باشد.
موارد ایمنی تأمین برق مراسم مذهبی
مطلبی تصریح کرد: با توجه به اینکه تأمین برق اغلب خیمه‌ها و تکایا بدون در نظر گرفتن سیستم حفاظتی همچون فیوز‌های مناسب و به صورت روکار انجام می‌شود، لذا اجرای سیستم برق‌رسانی و سایر تجهیزات ایمنی برق باید زیر نظر کارشناسان ذی‌صلاح باشد.

وی با بیان اینکه استفاده از سیم در برق‌کشی مراسم ممنوع است و باید از کابل‌های مقاوم، استاندارد و متناسب با جریان مصرفی محل استفاده شود، گفت: برای جلوگیری از اتصال کوتاه در این گونه اماکن، از اتصال سیم‌ها و کابل‌ها به صورت دست پیچ و چسب برق خودداری و از ترمینال‌های عایق مناسب استفاده شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به غیراستاندارد بودن استفاده از یک پریز برق یا چند راهی برای تأمین برق مصرف‌کننده‌های الکتریکی مختلف همچون بلندگو‌ها و پروژکتور، افزود: هر مصرف کننده مجاز به استفاده از یک پریز است و از عبور دادن سیم‌ها و کابل‌ها از لابه‌لای سازه فلزی باید خودداری شود، زیرا کوچک‌ترین اتصال کوتاه باعث بروز آتش‌سوزی خواهد شد.

وی با بیان اینکه تمام تجهیزات برق باید استاندارد باشد و هرگونه دستکاری در آن‌ها ممنوع است، اضافه کرد: استفاده از کلید محافظ جان در ورودی مسیر برق الزامی است، همچنین روشن کردن هرگونه شعله روباز در کنار چادر و خیمه‌ها برای پخت غذا و دیگر موارد خطرناک است، لذا توصیه می‌شود مکان مناسبی در نقطه دیگری دور از محیط اصلی، به این امر اختصاص داده شود.

مطلبی با بیان اینکه از شهروندان درخواست داریم وسایل گازسوز را در نزدیکی و در تماس نزدیک با پارچه‌ها و بنر‌ها و سایر اجسام قابل اشتعال نصب نکنند، ادامه داد: ضمن اینکه وسایل گازسوز باید استاندارد و مجهز به ترموکوپل و شیر قطع کن مجزا باشد، هرگونه انشعاب از سیستم لوله‌کشی گاز باید زیر نظر کارشناس ذی‌صلاح انجام شود.

وی با بیان اینکه هرگونه دستکاری در وسایل گاز سوز ممنوع است، گفت: استفاده از شلنگ‌های گاز غیراستاندارد و با طول بیشتر از ۱.۵ متر غیرمجاز است و نصب بست فلزی مناسب در دو طرف شلنگ‌های گاز الزامی است.

 

وجود کپسول آتش‌نشانی در محل برگزاری مراسم الزامی است

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه شهروندان از بالا رفتن از تیر‌های چراغ برق جهت نصب پلاکارد عزاداری خودداری کنند، افزود: افرادی که مسئولیت مساجد و تکایا را برعهده دارند از جمله مدیران و متولیان و خادمین، می‌توانند با مراجعه به نزدیک‌ترین ایستگاه آتش‌نشانی مسائل ایمنی و نحوه مقابله با حوادث را آموزش ببینند.

وی داشتن تعداد مناسب کپسول پودر و گاز و co۲ را برای اماکن عزاداری الزامی دانست و گفت: شهروندان از کشیدن سیگار و مصرف دخانیات در محل مراسم و نزدیکی خیمه‌ها و چادر‌ها جدا خودداری کنند.

مطلبی اضافه کرد: متولیان برگزاری مراسم‌های مذهبی در پایان مراسم عزاداری تمام قسمت‌ها را چک کنند و از خاموش بودن لوازم گازسوز و برقی اطمینان حاصل کنند؛ همچنین شیر اصلی گاز و کلید اصلی برق نیز باید قطع شود.

وی با بیان اینکه از نصب سقف‌های سریع‌الاشتعال از جمله چادر برزنتی خودداری شود و در هنگام بروز حریق یا حادثه سعی کنید افراد سالخورده و خردسال را زودتر از محل خارج کنید، تصریح کرد: باید از لامپ‌های پر مصرف و مولد حرارت زیاد اجتناب شود و عزاداران هنگام حمل علامت (علم) عزاداری مواظب شبکه برق هوایی باشند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان اضافه کرد: شهروندان وسایل نقلیه را در مجاورت چادر‌های عزاداری پارک نکنند و حریم اطراف محل برگزاری مراسم به خصوص چادر‌ها باید چندین مرتبه در روز جهت جلوگیری از تردد افراد غیرمسئول یا احتمال آتش‌سوزی از بیرون کنترل شود.


منبع:ایمنا

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آتش نشانی محرم 1401 مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان وسایل گاز آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۶۷۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدردانی از فراجا در گلستان شهدای اصفهان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛  این اجتماع مردمی برای قدردانی از فراجا به دلیل اجرای طرح نور و مطالبه‌گری از مسئولان برای صیانت از عفاف و حجاب در جامعه پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه برگزار می‌شود.
مردم اصفهان از سردار رادان فرماندهی انتظامی کل کشور نیز برای حضور در این مراسم دعوت کرده‌اند و قرار است وی در این مراسم شرکت کند.

دیگر خبرها

  • سانحه رانندگی در میاندوآب ۲ مصدوم داشت
  • ملاقات محرم با خانواده موسس سپاهان در رفسنجان
  • قدردانی از فراجا در گلستان شهدای اصفهان
  • فوت ۱۱ نفر کارگر در کردستان به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی
  • پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین سال جاری
  • پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین امسال
  • ۲۵۰۰میلیارد تومان روکش آسفالت اصفهان در ۱۴۰۲
  • مرگ جوان اصفهانی به دنبال سقوط در کانال آب
  • غرق شدگی یک جوان در محدوده امامزاده ردان
  • آتش نشانان ناجی جوان٣٣ساله کوهنورد