Web Analytics Made Easy - Statcounter

سال‌هاست که ایران با 6 کشور همسایه شامل عراق، افغانستان، پاکستان، ارمنستان، آذربایجان و ترکمنستان تبادلات برقی دارد که از این میان، به کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان برق صادر می‌شود. اما در 2 سال پایانی دولت قبل، خاموشی‌های پی‌در‌پی، کاهش میزان صادرات و بدعهدی‌ها در صادرات برق به کشوری مانند عراق، موجب شد تا مشتریان برق ایران در صدد یافتن تأمین کننده مطمئن‌تر باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه ایران: به بیانی دیگر، شرایط نامطلوبی که از کاهش 8 ساله سرمایه‌گذاری در صنعت برق رقم خورده بود، ایران را به نوعی به تأمین‌کننده‌ای نامطمئن در عرصه صادرات برق تبدیل کرد و واردکنندگان برق ایران را به این فکر انداخت که باید کشورهای دیگری را هم به لیست مبادی وارداتی برق مصرفی خود اضافه کند. بویژه برای کشوری مانند عراق که اوج نیاز برق آن همزمان با ایران است. در نهایت در روزهای اخیر، عراق با عربستان قراردادی به منظور واردات برق امضا کرد.


براساس آخرین داده‌های موجود، عراق حدود 31 درصد از نیاز مصرف سالانه برق خود را از محل واردات پوشش می‌دهد و ایران صادرکننده اصلی برق و همینطور سوخت نیروگاهی (گاز طبیعی) به عراق طی سال‌های گذشته بوده است. این کشور سال‌هاست که برای واردات یک هزار و ۲۰۰ مگاوات برق و همچنین گاز برای تغذیه نیروگاه‌های خود به ایران متکی بوده است. اما اتفاقاتی که در سال‌های اخیر رخ داد، این کشور را برای تنوع بخشی به سبد برق وارداتی خود مصمم کرد. حالا قرار است کشورهای حوزه خلیج فارس نیز تأمین‌کنندگان دیگر برق این کشور شوند.
آنطور که مقامات عراقی می‌گویند این کشور ۱۹ تا ۲۱ هزار مگاوات انرژی برق تولید می‌کند، در حالی که نیاز واقعی آن بیش از 35 هزار مگاوات است. عراق برای تأمین انرژی مورد نیاز در مصارف شهری، صنعتی و کشاورزی خود حداقل به حدود ۲۷ هزار مگاوات برق نیاز دارد و در تازه‌ترین اقدام خود، عربستان را نیز به لیست تأمین کنندگان اضافه کرده است. البته رقم مورد توافق قابل توجه نیست و با بهبود شرایط تأمین برق از سوی ایران طی ماه‌های اخیر، این کشور مجدداً امیدوار شده بخش بیشتری از نیاز مصرف خود را از ایران تأمین کند. به طوری که یک توافق جدید 5 ساله نیز اخیراً با ایران امضا کرده است. در راستای این افزایش مجدد اتکای خود به ایران، ماه گذشته یک میلیارد و ۶۴۹ میلیون دلار نیز به عنوان بدهی گازی خود به ایران پرداخت کرد.


ضرورت جبران کاستی‌ها و انفعالات
اما کارشناسان بر این باورند که اگر ایران قرار است هاب برق منطقه شود، باید بتواند دوباره خود را به جایگاه تأمین کننده مطمئن برق در منطقه برساند و به این منظور دولت سیزدهم باید 3 برابر دولت قبل کار کند تا کاستی‌ها و انفعالات آن دوره جبران شود.
در این باره حمید رضا صالحی، دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته به «ایران» می‌گوید: «هر کشوری برای امنیت انرژی خود تلاش می‌کند که به یک منبع و تأمین کننده انرژی اکتفا نکند و به همین خاطر قرارداد اخیر عراق و عربستان نباید ایران را بازنده بازار برق عراق کند. حتی لازم است که دولتمردان برای به دست آوردن سهم بیشتری از این بازار تلاش کنند و در نظر داشته باشند که در این جریان کشور عربستان آخرین هم نخواهد بود. ممکن است که ترکیه نیز وارد رقابت در این بازار شود. ما هنوز فرصت کار در عراق را داریم و هنوز جای نگرانی نیست. اما اگر دیر اقدام کنیم سایر دولت‌ها و کشورها بازار را برای ما کوچک خواهند کرد. لذا دولتمردان باید در بازار عراق رقبا را جدی بگیرند و با دیپلماسی فعال سهم بیشتری از بازار را سهم ایران کنند.»
او ادامه می‌دهد: «ما هنوز در منطقه قدرت بزرگ تولید برق هستیم و با توجه به دسترسی که به منابع گازی داریم، می‌توانیم بزرگتر و قوی‌تر هم بشویم. فقط کافی است که برای این جایگاه به درستی برنامه‌ریزی و بموقع اقدام کنیم. پیش از آن که دیر شود.»


صالحی با اشاره به اینکه بازار عراق بازاری است که در زمان سختی‌ها و ناملایمات از حمایت ایران برخوردار شد، اظهار می‌کند: «ایران در اوج سختی‌ها و پس از سقوط صدام حسین در عراق شروع به فعالیت برقی کرد. برای مثال نیروگاهی 320 مگاواتی برای عراقی‌ها احداث کرد و الان نباید اجازه دهد که سهمش از این بازار کاهش یابد. به این منظور هم صادرات برق اهمیت دارد و هم صادرات خدمات فنی و مهندسی.»
این عضو اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: «پیش‌بینی این است که 50 درصد انرژی مصرفی بشر در سال 2050 میلادی برق خواهد بود. لذا باید ایران بازارهای برق خود را حفظ و توسعه دهد تا ارزش افزوده بیشتری از موقعیت جغرافیایی و ظرفیت‌های موجود ایجاد کند و بازیگر اصلی این جریان شود.»


اتصال برق عراق به خلیج فارس
5درصد مشکلات را هم حل نمی‌کند

عراق از کمبود مزمن برق رنج می‌برد، بویژه زمانی که دمای هوا به سطوح سوزاننده بیش از 50 درجه سانتیگراد می‌رسد. دمای بالا متعاقباً شهروندان را به مصرف مقادیر بالاتر برق سوق می‌دهد. از این رو به نظر می‌رسد که اگرچه عراق به دنبال تنوع بخشی در مبادی تأمین برق خود است، اما قرار نیست که تأمین برق از عربستان را جایگزین ایران کند. به طوری که وزیر برق عراق روز یکشنبه گفت: «توافق جدید عراق برای اتصال شبکه برق با کشورهای حاشیه خلیج فارس در بهترین حالت تنها درصد کمی از مشکلات برق کشور را حل می‌کند و حداقل 2 سال زمان نیاز دارد تا به طور کامل اجرا شود.»


به گزارش «ایران»، عادل کریم، سرپرست وزارت برق عراق عنوان کرد: «این [اتصال] در بهترین حالت حتی پنج درصد از مشکلات برق عراق را حل نخواهد کرد.»
کریم در خصوص جزئیات این توافق با عربستان تصریح کرد: «این پروژه از طریق دو شبکه برق، یکی از عربستان سعودی و دیگری از کویت، عراق را به خلیج فارس متصل می‌کند که هرکدام 500 مگاوات برق را در فاز اول به عراق می‌رسانند و در فازهای بعدی این میزان را افزایش خواهد داد. توافقنامه جدید برقی عراق و عربستان شامل اقلیم کردستان نمی‌شود، زیرا شبکه برق آن به شبکه برق سایر نقاط عراق متصل نیست.»


به گفته کریم، عراق در حال حاضر 22 تا 23 هزار مگاوات برق تولید می‌کند، اما به حداقل 35 هزار مگاوات برق نیاز دارد تا بتواند در 24 ساعت شبانه روز برق داشته باشد. وزیر نیروی عراق می‌گوید که کشورش اخیراً قرارداد واردات برق با ایران را برای پنج سال آینده تمدید کرده است و امیدوار است امضای این قرارداد با عربستان بر توافق آنها با ایران تأثیری نگذارد.
همچنین عراق در تلاش برای افزایش تأمین برق کشور، در اواخر سال 2022 با اردن برای واردات 150 مگاوات برق به توافق رسید و بنا بر گزارش‌ها، مطالعات فنی خود را برای واردات 500 مگاوات از ترکیه به پایان رسانده است؛ مفهوم این شرایط جدید، لزوم تلاش بیشتر ایران برای رقابت در بازار برق عراق است.


جزئیات توافق پنج ساله ایران و عراق در زمینه صادرات برق
بر اساس توافق جدیدی که میان ایران و عراق امضا شده، ایران در زمان توانایی شبکه، در مدت 5 سال 400 مگاوات برق به عراق صادر خواهد کرد. احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق می‌گوید: این توافق دو هدف را محقق می‌کند، یکی واردات برق و دیگری بهبود کیفیت برق توزیعی.
احمد موسی توضیح می‌دهد: «این توافق بعد از پرداخت بدهی گازی به ایران امضا شد. همچنین با توجه به توافقات انجام شده با وزیر نیروی ایران، انتظار می‌رود که روند صادرات گاز ایران به عراق بهتر شود.تمام بدهی‌های قبلی ما به ایران پرداخت شد و اکنون پول واردات گاز از ایران را به طور ماهیانه به این کشور پرداخت می‌کنیم.»

انتهای پیام/

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: هزار مگاوات تأمین کننده مگاوات برق صادرات برق تأمین برق خلیج فارس برق عراق شبکه برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۶۷۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت

به گزارش خبرگزاری مهر، حامد نجفی علمدارلو، قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: همزمان با مدیریت مصرف و کاهش واردات، برنامه‌ریزی صورت گرفته منجر به بهبود تجاری این بخش به میزان بیش از ۲ میلیارد دلار شده است.

وی افزود: بر اساس آمار گمرک، صادرات محصولات کشاورزی در سال گذشته ۶.۲ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱، یک میلیارد دلار افزایش را نشان می‌دهد.

نجفی گفت: همچنین میزان واردات در بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، یک میلیارد دلار کاهش و در مجموع تراز تجاری ۲ میلیارد دلار بهبود یافته است.

وی با بیان اینکه کارشناسی‌های انجام شده نشان می‌دهد مراقبت از شرایط فوق و تداوم آن نیازمند افزایش تولید است، گفت: تأمین مالی، ریالی، ارزی و به‌هنگامِ زنجیره تأمین محصولات کشاورزی، راهکار اساسی رشد تولید است.

قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: ارزش افزوده بخش کشاورزی با صادرات آن رابطه دوطرفه دارد و تجارب موفق نشان داده است، اختصاص ارز به نهاده‌های تولیدی بخش کشاورزی، اگر به لحاظ زمانی در اولویت تأمین و تخصیص قرار گیرد، منجر به کاهش واردات محصول نهایی و افزایش صادرات می‌شود.

کد خبر 6089969

دیگر خبرها

  • توافق میلان با خولن لوپتگی برای قراردادی ۳ ساله / ادعای گاتزتا
  • توزیع ۱۱ هزار تن انواع کود بین کشاورزان
  • بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است
  • بسته زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است
  • تابستان داغ بارسلونا؛ به این 5 وینگر چپ علاقه داریم
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت
  • بازگشت مربی جنجالی: توافق سه ساله با ناپولی
  • عراقی‌ ها کدام کالاهای ایرانی را می‌ خرند؟
  • توافق ۲ ساله اینتر با طارمی
  • هوشمندی ایران در از سرگیری سوآپ گاز ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح