Web Analytics Made Easy - Statcounter

سودان در چند روز اخیر شاهد تحولات جدی بود؛ تصمیم ارتش این کشور برای تشکیل شورای عالی نیروهای مسلح دیری نپایید و در نهایت با عقب نشینی در برابر غیر نظامیان اعلام کرد که قدرت را صادقانه به آنها واگذار می‌کند.

به گزارش امروز (یک شنبه) ایران اکونومیست، به دنبال تظاهرات میلیونی مردم سودان علیه دولت نظامی این کشور برای واگذاری کامل دولت به غیرنظامیان، ارتش سودان اعلام کرد، قدرتی که خونریزی را به همراه داشته باشد در دست نمی‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیت سودان سه هفته پیش گفته بود که این شورا پس از تشکیل دولت آینده، منحل و شورای عالی نیروهای مسلح تشکیل خواهد شد.
تظاهرات علیه دخالت ارتش سودان در امور دولت غیرنظامی در مناطق مختلف سودان از ۲۵ اکتبر سال گذشته تاکنون تقریبا هر روز برگزار می‌شود.



به دنبال کودتای نظامی در سودان در صبح روز ۲۵ اکتبر سال میلادی گذشته (سوم آبان ۱۴۰۰)، «عبدالله حمدوک» نخست وزیر و بسیاری از سیاستمداران سودانی بازداشت و حمدوک روز بعد آزاد شد.
در ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان ۱۴۰۰) نظامیانی که با کودتا قدرت را به دست گرفته بودند با نخست وزیر دولت منحل شده سودان برای بازگشت او به سمت خود به توافق رسیدند؛ این توافق میان اعضای نظامی شورای حاکمیت و نخست‌وزیری سابق به دست آمد و قرار شد حمدوک با مشورت تمامی نیروهای سیاسی به جز حزب «کنگره ملی» که در دوره "عمر البشیر" قدرت را در سودان در دست داشت، دولت تشکیل دهد. اگر چه این دو در مورد چند موضوع دیگر از جمله آزادی تمامی زندانیان سیاسی توافق کردند، اما حمدوک در ۲ ژانویه گذشته از سمت خود استعفا داد.
سرانجام، ۹ ماه پس از کودتای نظامی در سودان و استقرار دولت نظامی، ارتش سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد قدرت را واگذار و به ماموریتی که در قانون اساسی به آنها محول شده عمل خواهد کرد.
خبرگزاری سودان روز گذشته به نقل از سرلشکر «محمد حمدان دقلو (حمیدتی)» معاون رئیس شورای حاکمیتی سودان گزارش کرد که ارتش سودان تصمیم گرفته فرصت را به نیروهای انقلابی و نیروهای سیاسی ملی بدهد تا بدون دخالت نظامیان با هم گفت وگو کرده و به توافق برسند.
این تحولات در سودان در شرایطی صورت می‌گیرد که این کشور همچنان در روزهای گذشته شاهد درگیری‌های خونین قبیله‌ای بود که بنا به اعلام وزارت بهداشت سودان، طبق آخرین آمار، در درگیری میان قبایل در منطقه نیل آبی ۱۰۵ نفر کشته و ۲۹۱ نفر دیگر نیز زخمی شدند.



به گفته «فرحان حق» معاون سخنگوی سازمان ملل، درگیری‌ها در اوج نیازهای بشردوستانه در سودان رخ داد که در حال حاضر بیش از ۱۴ میلیون نفر در این کشور به کمک نیاز دارند.
سازمان ملل خواستار پایان دادن به خشونت و جستجوی راه حل‌های قابل قبول برای همه در منطقه نیل آبی در جنوب شرقی سودان شده است.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: سودان ، سازمان ملل متحد ، قانون اساسی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سودان سازمان ملل متحد قانون اساسی ارتش سودان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۶۸۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اذعان ارتش صهیونیستی به کشته و زخمی شدن 3 نظامی خود در غزه

ارتش رژیم صهیونیستی رسماً به کشته شدن دو نظامی دیگر خود در نبردهای روز گذشته در مرکز نوار غزه اعتراف کرد.

پایگاه خبری فلسطین الیوم به نقل از رسانه‌های صهیونیستی اعلام کرد که دو نظامی کشته شده گروهبان «عیدو اویو» ۲۸ ساله از نیروهای یگان پشتیبانی زرهی و گروهبان ذخیره «کلکادین مهیری» ۳۷ ساله از نیروهای تیپ کرملی هستند.

ارتش رژیم صهیونیستی تاکنون به کشته شدن ۶۰۸ نظامی خود از آغاز جنگ در غزه و ۲۶۳ نظامی از آغاز حمله زمینی به این باریکه اعتراف کرده است.

کد خبر 6092598

دیگر خبرها

  • بدون خروج نیروهای پشتیبانی سریع ازمنطقه‌های اشغالی صلحی درکارنیست
  • عملیات ارتش روسیه در مقر فرماندهی نیروهای اوکراینی
  • حملات مقاومت به محل استقرار نظامیان اشغالگر در جنوب غزه
  • ویرانی، آوارگی و فاجعه؛ سودان یک سال پس از جنگ
  • سربازان زن صهیونیست به دلیل امتناع از حضور در جنگ در معرض بدرفتاری قرار دارند
  • تشدید اختلاف میان انگلیس و امارات بر سر سودان
  • ضرب و شتم نظامیان زن اسرائیلی بعد از امتناع از حضور در ارتش
  • اذعان ارتش صهیونیستی به کشته و زخمی شدن 3 نظامی خود در غزه
  • هلاکت ۲ نظامی صهیونیست در مرکز غزه
  • حمله توپخانه‌ای حزب‌الله به پایگاه نظامیان صهیونیست در «کفرشوبا»