Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@23:01:00 GMT

۱۷ درصد عدس کشور در آذربایجان‌شرقی تولید می‌شود

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۶۸۴۹۰

۱۷ درصد عدس کشور در آذربایجان‌شرقی تولید می‌شود

به گزارش یکشنبه ایرنا، جلال رحیم زاده در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه در سال زراعی جاری ۲۱ هزار هکتار از اراضی زراعی این استان به ویژه در منطقه ورزقان به زیر کشت محصول عدس رفته بود، افزود: از این میزان سطح زیر کشت، بیش از ۱۳ هزار و ۶۵۰ تن محصول برداشت شده و روانه بازار مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی هم در سطح زیر کشت و هم در زمینه میزان برداشت رتبه دوم کشور را بعد از استان اردبیل به خود اختصاص داده است، ادامه داد: کیفیت محصول عدس به ویژه عدس ورزقان در رتبه نخست کشوری قرار داشته و دارای شهرت ملی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رحیم زاده با بیان اینکه محصول عدس آذربایجان شرقی به علت تولید به شکل ارگانیک و محصول سالم از مرغوبیت و سلامت بالایی برخوردار است، گفت: بعد از شهرستان ورزقان، شهرستان های اهر، سراب، میانه و هریس به ترتیب بیشترین سطح زیر کشت عدس را به خود اختصاص داده اند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ورزقان نیز با بیان اینکه سطح زیر کشت عدس در شهرستان ورزقان، ۱۳ هزار و ۹۱۶ هکتار  بود گفت: تولید محصول عدس شهرستان  بالغ بر ۹ هزار و ۷۰۰ تن بوده است.

سعید پورحیدر با بیان اینکه شهرستان ورزقان رتبه نخست تولید عدس استان آذربایجان شرقی را به خود اختصاص داده است، افزود: تولید ۱۲ درصد عدس کشور به شهرستان ورزقان اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه عدس از محصولات اصلی زراعی شهرستان ورزقان و بعد از گندم در رتبه دوم قرار دارد ادامه داد:عدس در تناوب با غلات کشت می شود و نقش بسزایی در بهبود حاصلخیزی، ساختار خاک و افزایش عملکرد دارد .

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ورزقان افزود: امسال ۹ هزار و ۲۰۵ هکتار از مزارع عدس شهرستان در قالب طرح جهش تولید در دیمزارها کشت شده است و کشاورزان طرف قرارداد از توصیه های آموزشی ترویجی و توزیع رایگان کودهای بذر مال و اسید آمینه بهره بردند.

وی با بیان اینکه کشت پاییزه این محصول به دلیل استفاده بهینه از بارش ها تولید بالایی نسبت به کشت بهاره دارد، گفت: مدیریت جهاد کشاورزی تلاش دارد با برگزاری مزارع نمایشی و کلاسهای آموزشی ترویجی کشت پاییزه این محصول را افزایش دهد .

پورحیدر افزود: از جمله مشکلات عدس کاران منطقه، نبود ماشین آلات برداشت و واحدهای بسته بندی در شهرستان می باشد.

به گزارش ایرنا،میزان متوسط تولید عدس در ایران برابر با ۸۰  هزار تن است که  ۹۱ درصد آن را کشت دیمی و  ۹ درصد باقی مانده را کشت آبی تشکیل می‌دهد؛ استان های اردبیل، آذربایجان شرقی و لرستان به ترتیب در رتبه های اول، دوم و سوم استان های پیشرو در تولیدات عدس قرار دارند و سرانه مصرف آن در ایران در حدود سه کیلوگرم است و نسبت به سایر حبوبات از محبوبیت بیشتری در میان مصرف کنندگان قرار دارد.
 

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی تبریز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی تبریز وزارت جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی تبریز آذربایجان شرقی شهرستان ورزقان سطح زیر کشت محصول عدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۶۸۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفاران تونل در کوه برای کشف عتیقه در عجب شیر دستگیر شدند

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان عجب شیر استان آذربایجان شرقی از دستگیری حفاران تونل در کوه برای کشف عتیقه خبر داد.

به گزارش مشرق، ۳ متهم که به قصد به دست آوردن اشیای عتیقه در دامنه کوه واقع در روستای دیزج از توابع عجب شیر استان آذربایجان شرقی تونلی حفر کرده بودند دستگیر و بازداشت شدند.

محمد زمانی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان عجب شیر با اعلام این خبر گفت: پس از اطلاع از حفاری غیرمجاز صورت گرفته، عوامل انتظامی در محل حضور یافتند و متهمین با رویت مأمورین متواری شده بودند که آلات حفاری و یک قبضه کلت کمری از محل کشف شد.

وی افزود: در ادامه با بررسی‌های فنی انتظامی و دستور قضایی، مخفیگاه متهمین شناسایی و بازداشت شدند.

دیگر خبرها

  • شروع سال جدید با کاهش نرخ تورم در استان آذربایجان شرقی
  • کاهش تورم نقطه به نقطه فروردین ماه در آذربایجان شرقی
  • سال گذشته ترانزیت جاده‌ای کشور ۵۸ درصد افزایش یافت
  • نخستین دلیل تصادفات آذربایجان شرقی عدم توجه به جلو است
  • افزایش ترانزیت جاده‌ای در کشور
  • افزایش ترانزیت جاده‌ای کشور
  • افزایش ۵۸ درصد ترانزیت جاده ای کشور در سال گذشته
  • بررسی آخرین وضعیت سیب ذخیره شده در سرد خانه های آذربایجان غربی
  • حفاران تونل در کوه برای کشف عتیقه در عجب شیر دستگیر شدند
  • افزایش ۳۸ درصدی آمار فوتی‌های تصادفات آذربایجان شرقی