Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، هفته آینده ماه محرم آغاز می شود که به دلیل نذورات و خیراتی که در مساجد و تکایا توزیع می‌شود و یا مردم به صورت خودجوش اقدام به پخش نذورات می‌کنند، مصرف گوشت، برنج، مرغ و دیگر کالاهای اساسی افزایش می‌یابد و برای مردم مهم است که ‌قیمت‌ کالای اساسی و گوشت در این ایام نظیر دیگر روزهای سال مدیریت شود و با افزایش تقاضا شاهد رشد قیمت‌‌ها نباشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

‌بررسی میدان خبرنگار فارس نشان می‌دهد که قیمت گوشت قرمز (خالص گوساله) در آستانه محرم میل به افزایش دارد و نسبت به هفته گذشته تکان خورده و به کیلویی تا 220 هزار تومان رسیده است.

 

 

گزارش از منطقه 19 تهران حاکی است که در مغازه‌ةای قصابی این منطقه قیمت گوشت خالص ران‌‌ گوسفندی کیلویی 195 هزار تومان به فروش می رود این قیمت‌ها نسبت به هفته گذشته رشد 10 هزار تومانی داشته است، البته پشت ویترین مغازه‌ها ‌گوشت به اندازه کافی موجود است، اما قیمت ها هم بالاست.

* تناقض ادعای وفور دام و ضرورت صادرات با قیمت‌های بالای گوشت در کشور

با این حال دامداران معتقد هستند که دام‌ها روی دستشان مانده و خریداری پیدا نمی‌کنند و حتی تقاضای صادرات دام کرده‌اند، تقاضای صادرات آنها از سال گذشته مرتب تکرار می شود اما هنوز وزارت جهاد تصویب نکرده است.

این سوال وجود دارد که اگر تولید آنقدر زیاد است که باید صادر شود چرا قیمت ها بالا است؟

مدیر یک فروشگاه بزرگ فروش محصولات پروتئینی در این باره به خبرنگار فارس می‌گوید:‌ گوشت، نرخ مصوب دارد، بنابراین دامدار بر اساس قیمت تمام شده می‌فروشد، هزینه‌های آنها هم با گران شدن نهاده‌ها بالا رفته است؛ پس از اصلاح یارانه ها، ارز 4200 تومانی نهاده‌ها و خوراک دام برداشته شد و قیمت ها در بازار تقریبا 5 برابر شده است و از آنجایی که 70 درصد هزینه را خوراک تشکیل می‌دهد روی قیمت تمام شده گوشت تاثیر گذاشته است.

وی به دلیل دیگری هم اشاره کرد و گفت:‌ بازار هوشمند است و می داند که از چند روز دیگر تقاضا برای محصولی مانند گوشت بیشتر می‌شود و از همین الان سیگنال مثبت به گرانی داده است.

این مدیر فروشگاه در پاسخ به سوال ما مبنی بر اینکه ‌مگر می‌توان گوشت را به هر قیمتی در بازار فروخت؟ می‌گوید: برخی فروشندگان هستند که انصاف را کنار گذاشته و قیمت‌های بالاتری را اعلام می‌کنند که وظیفه دستگاه‌های متولی است که در این حوزه نظارت کند.

* قیمت مرغ زیر نرخ مصوب

گزارش میدانی خبرنگار فارس نشان می‌دهد که قیمت فروش مرغ زیر نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار است، امروز مرغ به قیمت هر کیلو‌ 53800 تومان به فروش می‌رسد که حدود 5 هزار تومان از نرخ مصوب سقف قیمت ستاد تنظیم بازار پایین‌تر است.

 

 

پس از اصلاح یارانه‌ها در 22 اردیبهشت امسال، ستاد تنظیم بازار نرخ کالاهایی که از حذف ارز 4200 تومانی تاثیر می‌گرفتند را اعلام کرد که بر این اساس نرخ مصوب مرغ کیلویی  ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان و هر کیلوگرم تخم‌مرغ ۳۹ هزار و۸۰۰ تومان و روغن مایع ۸۱۰ گرمی ۶۳ هزار تومان اعلام شد.

مشاهدات خبرنگار فارس حاکی است، مرغ در بازار فراوان است و پایین‌تر از سقف قیمتی تعیین‌شده ستاد تنظیم بازار عرضه می‌شود، فروشندگان مرغ پیش‌بینی می‌کنند قیمت مرغ در ایام محرم به دلیل عرضه زیادی که وجود دارد، افزایش جدی نداشته باشد.

از زمان اجرای اصلاح یارانه‌ها در اردیبهشت، در اغلب موارد قیمت مرغ به استثنای یکی دو مورد زیر سقف قیمتی تعیین‌شده به فروش رفته است.

* قطعه فروشی همچنان مشکل بازار مرغ

مشاهدات خبرنگار فارس نشان می‌دهد که برخی فروشگاه‌ها، تنها قطعات مرغ می‌فروشند به این دلیل که سود بیشتری دارند، قیمت قطعات مرغ بالاست و تا دو برابر قیمت مرغ کامل فروخته می شود، امروز در بازار فیله مرغ 115 هزار تومان و سینه مرغ بدون استخوان 97 هزار تومان به فروش می‌رود.

* توقف قطعه‌فروشی مرغ شاید وقتی دیگر 

مشکلات بهداشتی فروش مرغ قطعه بارها مورد انتقاد سازمان دامپزشکی کشور بوده است و در آخرین اظهارات رئیس جدید این سازمان قرار شد قطعه فروشی لغو شود، بیماری کووید 19 هم که این روزها بر تب و تاب آن اضافه می شود بر لزوم لغو قطعه فروشی غیر بهداشتی صحه می‌گذارد.

* بازار در ایام محرم نظارت بیشتری شود

برخی از کاهش قدرت خرید صحبت می‌کنند و دلیل کاهش قیمت مرغ را هم همین عامل می‌دانند، اما انتظار دارند که حداقل در ایام محرم نظارت و مدیریت بیشتری روی قیمت‌ها اعمال شود، برخی خریداران می‌گویند از سال‌های گذشته برای ایام محرم نذر دارند و ضرورت دارد دولت با نظارت بر قیمت‌ها، اجازه ندهد بازار سیاه پیش بیاید؛ آنها می گفتند بسیاری از مردم ‌نذر دارند و این طور نباشد که آنها از این اجر معنوی بی نصیب باشند.

یک خانم میانسال که در حال خرید گوشت مرغ بود به خبرنگار فارس گفت:‌ اگر افزایش قیمت‌ها محدود به چهار قلم کالا بود که دولت اعلام کرد، یارانه معیشتی، این افزایش را جبران می‌کرد اما اکنون افزایش‌ قیمت در بسیاری از کالاها ‌خ داده ا‌ست و مجبوریم از خرید برخی کالاها صرفنظر کنیم مثلا گوشت با کیلویی 220 هزار تومان خریدنش بسیار سخت شده است.

*جدیدترین قیمت‌های بازار محصولات پروتئینی

در ادامه ‌قیمت‌ محصولات پروتئینی که از بازار گرفته شده است را می‌خوانید

گزارش از قیمت محصولات پروتئینی
کالا(کیلوگرم) قیمت(تومان)
گوشت ران خالص 220 هزار
گوشت ران گوسفندی 195 هزار 
مرغ 53800
ماهی قزل آلا 78 هزار
ران مرغ 43 هزار
سینه مرغ با استخوان 61 هزار
سینه مرغ بدون استخوان 97 هزار
بال مرغ 58 هزار
بوقلمون  54500
گوشت چرخ کرده  170 هزار
گوشت منجمد  169 هزار
قارچ  50 هزار
جگر گوساله  180 هزار
دل مرغ 19 هزار
جگر مرغ 10 هزار
سنگدان  18 هزار 
پای مرغ 6 هزار
پاچه گوساله  32 هزار
قلم گوساله  13 هزار
دمبه 130 هزار

 

بنابراین گزارش نظارت و کنترل بازار محصولات پروتئینی خصوصا گوشت قرمز و همچنین کالای اساسی نظیر برنج، روغن و لپه در ایام محرم با توجه به تجربه سال‌های گذشته که معمولا افزایشی بوده، ضروری است، بخشی از رشد قیمت‌ها شاید به خاطر افزایش تقاضا باشد اما بخش دیگیر از قیمت‌ها هم مکن است بهع دلیل افزایش تقاضا و سودجویی عده‌ای محدود رخ دهد که نظارت بیشتری از سوی مسئولان نظارتی را می طلبد.

علاوه بر آن، ضرورت دارد تزریق محصولات اساسی از همین امروز‌ به بازار افزایش یابد تا سودجویان بهانه‌ای برای افزایش قیمت نداشته باشند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: قیمت مرغ قیمت گوشت ایام محرم روغن لپه برنج نذری محرم مدیریت بازار گوشت مدیریت قیمت ها سازمان تعزیرات محصولات پروتئینی ستاد تنظیم بازار خبرنگار فارس ایام محرم قطعه فروشی هزار تومان قیمت مرغ نرخ مصوب قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۶۸۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار میوه‌های نوبرانه تا پایان اردیبهشت به ثبات می‌رسد

اکبر یاوری در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به افزایش دما و رسیدن محصول به انبوه، قیمت میوه های نوبرانه طی یک ماه اخیر ۶۰ درصد کاهش یافته است.

او قیمت هرکیلو گوجه سبز را ۱۰۰ تا ۳۵۰ هزارتومان، توت فرنگی ۷۰ تا ۱۲۰ هزارتومان، ملون ۸ تا ۱۲ هزارتومان، جانا ۱۰ تا ۱۵ هزارتومان، طالبی ۱۰ تا ۱۴ هزارتومان و چغاله بادام ۸۰ تا ۱۵۰ را هزارتومان اعلام کرد و افزود: برمبنای فاکتور رسمی حداکثر با احتساب ۳۵ درصد سود در خرده فروشی ها باید عرضه شود.

یاوری ادامه داد: قیمت گوجه سبز در ابتدای فصل یک‌میلیون تومان بود که با افزایش عرضه روند کاهشی به خود گرفته است و پیش بینی می شود که با افزایش عرضه تا پایان اردیبهشت، بازار به ثبات برسد.

رئیس اتحادیه بارفروشان از توزیع روزانه ۱۵۰ تن گوجه سبز، ۲۰۰تن توت فرنگی، ۳۰۰ تن طالبی و جانا و ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن هندوانه در میدان مرکزی خبر داد.

او گفت: قیمت صیفی جات نظیر هندوانه، ملون و جانا توجیه اقتصادی برای کشاورز ندارد چراکه کمتر از ۱۰ هزارتومان از تولیدکننده خریداری می شود که جوابگوی هزینه های تولید نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • بازار میوه‌های نوبرانه تا پایان اردیبهشت به ثبات می‌رسد
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • تورم تولید گوشت از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد
  • افزایش قیمت میوه و صیفی‌جات مربوط به نرخ بارفروشان است
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • گوشت دوباره گران می‌‌شود؟
  • روند کاهشی نرخ ارز درپی شکست بازار از مرکز مبادله
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول
  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!