Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@21:11:50 GMT

ایجاد مناطق آزاد مشترک با کشورهای حاشیه دریای خزر

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۶۹۰۸۱

ایجاد مناطق آزاد مشترک با کشورهای حاشیه دریای خزر

به گزارش خبرگزاری فارس از بندر انزلی، سعید محمد، مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مراسم تکریم و معارفه رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل این سازمان با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی با وجوه ارزشمند متعدد و ظرفیت ویژه خود از مناطق آزاد پرظرفیت کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال-جنوب و ظرفیت مبادله کالا با کشورهای حاشیه دریای خزر و اوراسیا از ظرفیت‌های ویژه این منطقه محسوب می‌شود که باید موردتوجه بیشتری قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با انتقاد از عدم پرداخت مناسب به ظرفیت‌ها و فرصت‌های کریدور شمال-جنوب تصریح کرد: فعال‌سازی این مسیر ترانزیتی معطوف به رفع دو حلقه مفقوده در حال تکمیل و رفع است و سرعت بخشیدن به فرآیند تکمیل و اتصال منطقه آزاد انزلی به خط ریل، باعث رونق و افزایش حجم ترانزیت کالا از این مسیر می‌شود و این در حالی است که هنوز بنادر این منطقه به خط ریلی وصل نبوده اما بخش اعظم کالاهای اساسی کشور از این طریق وارد می‌شود.

مشاور رئیس‌جمهور افزایش نقل‌وانتقال کالا را زمینه‌ساز رونق فضای کسب‌وکار، اشتغال‌زایی بیشتر و درآمدهای عمومی مردم استان و شکوفایی گیلان اعلام کرد و افزود: در مذاکرات صورت گرفته با نماینده ویژه پوتین بر اهمیت و عزم جدی دو کشور در مسیر فعال‌سازی سریع‌تر کریدور شمال-جنوب تأکید و در این راستا با همکاری منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان گام‌های خوبی به‌منظور احیای مسیر ترانزیتی فوق برداشته شده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با تأکید بر اینکه دنیا منتظر تکمیل زیرساخت‌های کشورمان نمی‌ماند، بیان کرد: باید تمام دستگاه‌های ذی‌ربط به‌ویژه وزارت راه و شهرسازی در هم‌افزایی با یکدیگر در مسیر احیای کریدور شمال-جنوب گام برداریم؛ به عملکرد مدیرعامل پیشین منطقه آزاد انزلی پرداخت.

وی با ابراز رضایت از عملکرد مدیرعامل سابق منطقه آزاد انزلی خاطرنشان کرد: اکبری مقدم فعالیت‌های خوبی را در حوزه تکمیل طرح ملی اتصال این منطقه به خط ریل سراسری و اسکله‌های بندر کاسپین انجام داده و بر همین اساس منطقه آزاد انزلی در زمینه‌های صنعتی و حمایت از تولید و صادرکنندگان از بهترین مناطق آزاد کشور محسوب می‌شود.

محمد با اشاره به اینکه کمبود زمین در منطقه آزاد انزلی از مهم‌ترین مشکلات این منطقه در مسیر جذب سرمایه‌گذار است، افزود: در همین راستا طرح الحاق شهرک صنعتی سفیدرود، فرودگاه رشت و نقاط دیگر به‌صورت منفصل به منطقه آزاد انزلی به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.

وی ارتقای جایگاه صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات شیلاتی و کشاورزی با توجه به ظرفیت‌های استان گیلان، به همراه صنایع دریا محور را از  مهم‌ترین اولویت‌های منطقه آزاد انزلی اعلام کرد و گفت: به‌منظور تسهیل و گسترش مبادلات تجاری، تأسیس بانک فرامرزی و بورس بین‌الملل به‌عنوان ظرفیت جدید در اختیار فعالین اقتصادی قرار می‌گیرد و ایجاد مناطق آزاد مشترک با کشورهای حاشیه دریای خزر به‌ویژه روسیه در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به نقش کارآمدی، همدلی و انسجام در نیروی انسانی در مسیر شکوفایی مناطق آزاد، هم‌افزایی با منابع مدیریتی استان را زمینه‌ساز توفیق بیش‌ازپیش این مناطق بیان کرد و افزود: هم‌اکنون همدلی خوبی مابین مسئولین اجرایی و نمایندگان استان گیلان در ارتباط با منطقه آزاد انزلی وجود دارد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با قدردانی از زحمات اکبری مقدم تصریح کرد: نظم و انضباط سازمان منطقه آزاد انزلی و پیگیری پروژه‌های برجای‌مانده و مسائل حقوقی که گریبان منطقه را گرفته بود را از مهم‌ترین ویژگی‌های وی است و در انتخاب آقای فرهادی نیز انتخاب مدیری با توانمندی‌های ملی با عنایت به حساسیت‌های این منطقه، در دستور کار قرار داشت و باید هرروز با یک گام روبه‌جلو برای کشور و فرزندان این سرزمین برداریم.

انتهای پیام/۳۳۸۹

منبع: فارس

کلیدواژه: مشاور رئیس جمهور شورای عالی مناطق آزاد منطقه ازاد انزلی کریدور شمال جنوب منطقه آزاد انزلی کریدور شمال جنوب ویژه اقتصادی مناطق آزاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۶۹۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حملات تروریست نتیجه حمایت کشورهای غربی از تروریست‌ها است

به گزارش خبرگزاری مهر، ارتشبد سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه در این دیدار با محکوم کردن حملات رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه، پاسخ ایران را مطابق با حق دفاع مشروع ایران دانست.

امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران ضمن تشکر از حمایت و مواضع فدراسیون روسیه در محکومیت اقدام غیرقانونی و ناقض قوانین بین‌المللی رژیم صهیونیستی و حمایت از اقدام مشروع ایران در پاسخ به گستاخی این رژیم اظهار داشت: حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشورهای غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است.

وزیر دفاع ایران با اشاره به تحرکات ناتو و برخی کشورهای غربی در توسعه به شرق و حضور در جغرافیای امنیتی شانگهای بر استفاده از ظرفیت‌های سازمان همکاری شانگهای برای رفع تهدیدات مشترک تاکید کرد.

امیر محمدرضا آشتیانی با اشاره به سوابق طولانی مناسبات دفاعی و نظامی دو کشور بر توسعه مناسبات فی مابین جهت استحکام ثبات و امنیت در منطقه و نفی یک جانبه گرایی در روندهای جهانی تاکید کرد.

دو طرف در عین حال با توجه به تجربه موفق دو کشور در مقابله با تروریسم در منطقه بر ضرورت همکاری مشترک جهت مقابله با تهدیدات تروریستی، تجزیه طلبی و افراط گرایی که از اهداف اصلی سازمان همکاری شانگهای نیز می‌باشند تاکید کردند.

وزرای دفاع ایران و روسیه با تاکید بر اینکه تحولات منطقه قفقاز جنوبی برای منافع مشترک دو کشور حائز اهمیت می‌باشد تصریح کردند: حضور بازیگران فرا منطقه‌ای و مداخله گر در این مناطق بر خلاف منافع مشترک دو کشور می‌باشد و فرمت منطقه‌ای ۳+۳ که با حضور کلیه کشورهای منطقه قفقاز در حال اجرا می‌باشد چارچوبی مناسب برای حل و فصل مشکلات می‌باشد.

کد خبر 6089352 هادی رضایی

دیگر خبرها

  • منطقه آزاد اروند و ارس بعنوان مناطق برتر انتخاب شدند
  • کسب رتبه برتر منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در بین مناطق ویژه اقتصادی کشور
  • قهرمانی دانشگاه آزاد شیراز در مسابقات تنیس روی میز منطقه یک کشور
  • دیدار وزرای دفاع ایران و روسیه در آستانه
  • حملات تروریست نتیجه حمایت کشورهای غربی از تروریست‌ها است
  • از مردم افغانستان حمایت می کنیم
  • اروند بر سکوی برتر رقابت مناطق آزاد
  • منطقه آزاد ارس در ارزیابی مناطق آزاد کشور در رتبه نخست ایستاد
  • رتبه برتر سازمان منطقه آزاد اروند در حوزه های عمران، حقوقی و فرهنگی
  • مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد