Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-01@10:28:55 GMT

واگذاری سهام ایران خودرو در گام پایانی

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۶۹۲۹۸

واگذاری سهام ایران خودرو در گام پایانی

به‌دنبال راهبردهای رییس‌جمهور برای تحقق سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری سمند و گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو ۱۳.۷۷ درصد سهام شرکت ایران‌خودرو را به‌صورت بلوکی به اشخاص حقیقی یا حقوقی واجد شرایط با رعایت ضوابط واگذای می‌کنند.

به گزارش ایران اکونومیست، در اواسط اسفند ماه سال گذشته آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهور کشور به صورت غیرمنتظره اقدام به بازدید از پارکینگ‌ها و خط تولید شرکت ایران خودرو کرد و از نزدیک در جریان مشکلات و مسائل این شرکت تولیدی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دنبال بازدید رییس جمهور از کارخانه ایران خودرو، هشت دستور مهم در دستور کار قرار گرفت تا از این طریق قدم‌های مهم و نخست در راستای بهبود وضعیت بازار خودرو برداشته شود که یکی از این محورهای دستورالعمل هشت ماده‌ای رئیس‌جمهوری به وزیر صمت، واگذاری سهام دولتی شرکت‌های خودروسازی بزرگ در بازه زمانی ۶ ماهه بود.

شناسایی رفع موانع برای واگذاری سهام دولتی شرکت‌های خودروسازی بزرگ

با توجه به اعلام چنین دستورالعمل مهمی از سوی رییس جمهور، در نخستین روزهای اردیبهشت‌ماه سال جاری «منوچهر منطقی» معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت از اقدامات مهم انجام شده در این زمینه خبر داد و گفت: موانع لازم در این خصوص شناسایی‌شده و در حال رفع آن‌ها هستیم؛ بنابراین در دوره زمانی مورد نظر (۶ ماهه) این اتفاق خواهد افتاد.

تدوین سندی مهم برای واگذاری سهام خودروسازها

به دنبال چنین اقداماتی، در نخستین روزهای خرداد ماه وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار با اعضای هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور گفت: برای واگذاری سهام دو خودروساز کشور برنامه‌ریزی‌ها انجام‌شده و سندی در دست تدوین است که بر اساس آن اهلیت خریداران این سهام به‌عنوان مهم‌ترین شروط در نظر گرفته خواهد شد.

واگذاری سهام خودروسازها دغدغه مشترک وزیر  و نمایندگان مجلس

همچنین «محمد جواد حاجی‌حسینی» معاون حقوقی وزارت صمت در حساب توئیتری خود نوشت: واگذاری سهام شرکت‌های زیرمجموعه خودروسازان (خودسهام‌داری) یکی از محوری‌ترین برنامه‌های وزارت صمت در مسیر تحول این صنعت است که از ابتدا دغدغه مشترک وزیر  و نمایندگان مجلس بود.

وی ادامه‌داد: آیین‌نامه مربوط به روند واگذاری سهام خودروسازان براساس اهلیت، تخصص و تعهد خریداران در حال نهایی شدن است.

اهداف وزارت صمت برای فروش سهام دولتی

در راستای راهبردهای رییس جمهور برای خصوصی‌سازی‌های شفاف و تحقق سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و اهداف وزارت صمت برای فروش سهام دولتی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری سمند و گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو ۱۳.۷۷ درصد سهام شرکت ایران‌خودرو را به‌صورت بلوکی به اشخاص حقیقی یا حقوقی واجد شرایط با رعایت ضوابط و مقررات واگذار می‌کنند.

متقاضیان می‌توانند برای اعلام آمادگی خرید و تکمیل فرم‌های مربوط برای احراز صلاحیت عمومی و اهلیت تخصصی، از امروز (یکشنبه، دوم مردادماه) به مدت ۱۵ روز به معاونت مالی و اقتصادی ایران‌خودرو مراجعه کنند.

شرایط ویژه عرضه و واگذاری سهام ایران‌خودرو پس از تکمیل فرآیند قانونی از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: ایران خودرو ، سازمان خصوصی سازی ، دولت سیزدهم

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ایران خودرو سازمان خصوصی سازی دولت سیزدهم واگذاری سهام سرمایه گذاری ایران خودرو رییس جمهور سهام دولتی وزارت صمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۶۹۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر نام استقلال به وزارت ورزش ربطی ندارد

به گزارش "ورزش سه"، پس از اینکه 85 درصد از سهام باشگاه استقلال در اختیار هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس قرار گرفت، پسوند این شرکت به نام رسمی آبی‌ها اضافه شد. بحث ‌بر سر تغییر نام‌ باشگاه استقلال داغ است و هواداران و كارشناسان در این‌خصوص اظهارنظرهای متفاوتی دارند.

در همین خصوص امیررضا واعظ‌آشتیانی، مدیرعامل اسبق استقلال به خبرنگار اعتماد گفت: تیم‌های پرسپولیس و استقلال با توجه به اینكه میلیون‌ها هوادار دارند و یك برند هستند اگر بخواهند نام‌شان را تغییر بدهند ساز و كار قانونی خودش را دارد. باید ‌دید قید كردند كه خریدار حق تغییر نام را دارد یا نه؟ اگر قید نشده باشد مجمع برگزار می‌كنند و یك پسوند یا پیشوند اضافه می‌كنند یا اصلا كل نام را عوض می‌كنند. این ‌حق صاحب سهام است. اما راهش است در مجمع نام را تغییر بدهند و بعد بفرستند برای ثبت شركت‌ها.

این مدیر ورزشی ادامه داد: حتی در ثبت شركت‌ها آن برند‌ ثبت شود. روال قانونی این و حق سهامداران است. قطعا سهامداران بر این واقف هستند كه نام اصلی این دو باشگاه ابزاری اقتصادی برای‌شان هست و سالیان سال با این نام فعالیت كرده‌اند و اگر این نام را عوض كنند به ضررشان می‌شود و قطعا هم این‌ كار را نمی‌كنند.

وی با اشاره به صحبت‌های اسبقیان، معاون وزیر ورزش افزود: چه چیزی را می‌خواهید بررسی كنید؟ در قرارداد اگر قید شده باشد، خصوصی‌سازی می‌تواند ورود كند نه وزارت ورزش‌. شما الان هیچ مسئولیتی در قبال این دو باشگاه ندارید و حق هیچ اظهارنظری در خصوص نام‌ این دو باشگاه ‌هم ‌ندارید پس صاحب سهام چكاره است؟

واعظ آشتیانی تصریح كرد: هیچ ربطی به وزارت ورزش ندارد كه صاحب سهام بخواهد پیشوند یا پسوند به نام اضافه كند. طرف فروش هم سازمان خصوصی‌سازی است نه وزارت ورزش! فكر كنم آقایان جایگاه حقوقی خودشان را نمی‌دانند و هنوز فكر می‌كنند باید دخالتی داشته باشند. دخالت‌تان تمام شد! هم دخالت و هم نظارت شما تمام شده. معاون پیشین سازمان تربیت‌بدنی با انتقاد از رویكرد وزارت ورزش گفت: شما آن زمانی كه باید دخالت و نظارت می‌كردید، سكوت می‌كردید امروز ‌كه ‌واگذار شده اظهارنظر می‌كنید؟ بروید شرح وظیفه‌تان را بخوانید و ببینید چه شرح وظایفی دارید!

واعظ آشتیانی در خصوص اینكه تغییر نام استقلال ممكن است این تیم را در آسیا با مشكل مواجه كند، گفت: نه؛ تغییر نام چیزی نیست كه به AFC ربطی داشته باشد. اگر مراحل در مجمع طی شود و بعد به ثبت شركت‌ها برسد طی یك فرآیند قانونی مشكلی وجود نخواهد‌ داشت.

دیگر خبرها

  • تغییر نام استقلال و پرسپولیس ربطی به وزارت ورزش ندارد | تمام شد؛‌ شما دیگر هیچ مسئولیتی ندارید
  • تغییر نام استقلال به وزارت ورزش ربطی ندارد
  • واگذاری استقلال و پرسپولیس رسمی شد(عکس)
  • واگذاری شازند کاملاً شفاف و در فرآیندی قانونی بوده است
  • واکنش فوری به تغییر نام باشگاه استقلال
  • علی موسوی، پیشکسوت استقلال: وجود VAR در هفته‌های پایانی الزامی است / استقلال باید تا دقیقه ۹۰ متمرکز باشد
  • نحوه واگذاری سهام ترجیحی پرسپولیس مشخص شد
  • اعلام نحوه واگذاری سهام پرسپولیس ترجیحی به پیشکسوتان
  • اعلام نحوه واگذاری سهام ترجیحی به اعضای باشگاه و پیشکسوتان پرسپولیس
  • اعلام نحوه واگذاری سهام به اعضای باشگاه و پیشکسوتان پرسپولیس